05.09.2019

Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan

Elokuussa ensirekisteröitiin uutena yhteensä 151 täyssähköautoa, joka oli peräti 122% kehityksellä edellisen vuoden elokuuhun nähden. Koko alkuvuoden aikana on ehditty ensirekisteröidä jo yhteensä 1314 täyssähköautoa uutena Suomeen.

Lataushybridejä ensirekisteröitiin elokuussa 430 kappaletta, joka oli vielä kaksi prosenttia viime vuoden elokuun alapuolella. Yhteensä kaikkia latausautoja ensirekisteröitiin elokuussa 581 kappaletta, joka oli 5,8% kaikista uusista autoista. Koko alkuvuoden ajalta kaikkien latausautojen osuus kaikista uusien autojen ensirekisteröinneistä on 5,5% ja nousulle ei näyttäisi loppua olevan tulossa.

Myös kaasuautojen ensirekisteröinnit jatkoivat hyvällä 14% kehityksellä elokuussa. Suurimmat markkinoiden menettäjät uusien henkilöautojen ensirekisteröinneissä olivat jälleen diesel- ja bensiinikäyttöiset henkilöautot.

Sähköautoista suosituin oli Nissan Leaf 43 kappaleellaan, mutta koko alkuvuoden ajalta Teslan Model 3 on ylivoimaisesti suosituin uusi sähkökäyttöinen henkilöauto Suomessa 486 kappaleellaan. Model3:sen suosio on ollut Suomessakin niin kovaa, että muutaman kuukauden rekisteröintimäärillään se edustaa peräti 40% kaikista tämän vuoden aikana uusina ensirekisteröidyistä sähköautoista.

Audin E-Tronien 16 kappaletta elokuussa ja 122 kappaletta koko alkuvuoden aikana pidän erittäin hyvänä lisänä sähköautorintamalle. Jaguarin I-Pace -malleja on ensirekisteröity alkuvuoden aikana 77 kappaletta. Juuri tämän kaltaisia uusia tulokkaita kaivataan sähköautorintamalle. Eikä tämä Audien ja Jaguarien rekisteröintimäärä näyttäisi olevan pois miltään sähköautolta, vaan ehkä ennemminkin polttomoottoriautoilta. Esimerkiksi kaikkien Tesla-mallien ensirekisteröintimäärät koko vuoden ajalta ovat kehityksellä viime vuoteen nähden.

Zoen ensirkisteröintimäärät ovat kovin alhaisia maahantuojan näkyvästi tekemästä kampanjoinnista huolimatta. Saa nähdä, onnistuuko VW piristämään e-Golfien ensirekisterintimääriä nyt pudonneilla hinnoilla.

Nissan Leafin suosioon on muuten olemassa parikin perusteltua syytä itse auton ominaisuuksien ja hinnan ulkopuolelta. Nimittäin Nissan sähköautoa löytyy parhaiten koeajettavaksi ympäri Suomen  jälleenmyyjiltä. Toinen seikka joka lisää Nissanin sähköautojen rekisteröintimääriä Suomessa on niiden hyvä ja yleensä nopea saatavuus. Kolmas seikka liippaa siten jo auton ominaisuuksia. Nimittäin Nissanin sähköauto herättää luottamusta useissa sähköautoon siirtymissä harkitsevissa pitkällä sähköautotaustallaan ja yleisellä käsityksellä Nissanin auton sekä huollon toimivuudesta.

Korealaisten sähköautojen, eli Hyundain ja Kian määrät ovat jatkuvasti kovin alhaisia kohtuuttomien toimitusaikojen takia. Mielenkiintoista tulee olemaan nähdä, miten tilastot kehittyvät loppuvuotta kohti. Odotustarvoa on nyt ladattu aika paljon tuleviin malleihin. Milloin ne ehtivät toimituksiin? Tulossa on ainakin Porschea, Opelia, Pösöä. Nissanin Leaf+ tulee myös nostamaan vielä määriä.

 

Käytettyinä maahantuoduissa henkilöautoissa sähköautot jatkavat myös huikeaa nousuaan. Alkuvuoden aikana on jo rekisteröity yhteensä 3970 käytettyinä maahantuotua latausautoa. Tämä määrä yhdistettynä uusien latausutojen 4399 kappaleeseen alkaa jo todella näkyä latauspaikoilla kasvavana käyttöasteena.

Käytettyinä tuoduista sähköautoista 11 kpl oli Tesloja, 9 kpl oli Bemareita ja saman verran eli 9 kpl oli Nissaneita. VW:n sähköautoja rekisteröitiin käytettyinä 6 kappaletta Hyundain ja Kian autoja molempia kaksi ja MB:tä sekä Mitsua yksittäiset kappaleet.

Käytetyistä plugin hybrideistä eniten rekisteröitiin jälleen Mitsubishin Outlandereita (182 kpl), VW:tä (105 kpl) ja Bemareita (90 kpl). Muita sitten vähemmän.

Myös kaasuautojen tuonti käytettyinä käy edelleen vilkkaana ja yhteenlaskettuna muut kuin diesel- ja bensiiniautot alkavat nostaa ajoneuvokannassakin osuuttaan korkeaksi loppuvuotta kohti.

Keskustelu

Kari Hällström
08.09.2019 11.39

Hei!
Liikenteen päästöjen kannalta kuitenkin huonoa se, että tänä vuonna rekisteröity uusia henkilöautoja 11710 kpl vähemmän kuin viime vuonna ajanjaksolla tammi-elokuu.
Kuitenkin bensa/dieselautoja tuotu käytettynä saman verran elokuussa 2019 kuin viime vuoden elokuussakin. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 3970 käytettynä maahantuotua latausautoa vrt. pelkästään elokuussa 2019 tuotiin saman verran eli 3900 bensa/dieselautoa käytettynä. Käytettyjen polttomoottoriautojen tuonti on pysynyt suurena, mutta uusien myynti vähentynyt, niin keski-ikä kasvaa=päästöt ei vähene.
Siinä ei paljoa täyssähköautojen suuret prosentit auta, kun kappalemäärät pieniä.

Jani Ikävalko
08.09.2019 12.53

Miksi et vertaa koko autokantaan vaan rajotat hyvin kapeaan "uusien autojene rekisteröintitilastoihin" nämä jutut?

Jukka Roinila
08.09.2019 13.48

Kaasuautojen rekisteröintimäärä kasvoi kesä-elokuussa edelliseen vuoteen verrattuna n. 40 %. (Syys-toukokuun tiedot ei ole vertailukelpoisia WLTP-mittausten aloittamisen aiheuttamien tuotantokatkosten takia.) Jos kasvu kiihtyy edelleen samaan tahtiin, saavutetaan alle viidessä vuodessa jo 100 000 kaasuauton määrä, siihen mahtuu jo iso vanhempien autojen poistumakin. Jos taas kasvu jatkuu tasaisena nykytahdilla, päästään silti vuonna 2025 noin 40 000 kaasuauton määrään.

Lisätietoja vaikka täältä: https://kaasuautoilijat.fi/2019/07/24/kaasuautomarkkinoiden-kehitys/

Jukka Roinila
08.09.2019 13.55

Pelkästään elokuussa kaasuautojen rekisteröinnit (uudet ja käytettynä tuodut) kasvoi muuten 22 % eikä 14 %. (427 vs 349 kpl)

Sähköautoileva motor
08.09.2019 17.11

Moro Jani,
koska ajoneuvokannan tilastot julkaistaan neljännesvuosittain ja ensirekisteröintien määrät kuukausittain. Julkaisen kyllä ajoneuvokannan tarinat myös neljännesvuosittain.

Sähköautoileva motor
08.09.2019 19.35

Moi Kari,
kiitos kommentistasi. Joo samaa mieltä, että sähköautojen ensirekisteröintimäärät pitäisi saada aivan toiselle tasolle. Onneksi ne nousevat nyt kuin jääkiekkolapa ylöspäin.

Sähköautoileva motor
08.09.2019 19.42

Moro Jukka,
hienoa että blogini kiinnostaa myös kaasuautoilijoita.
Olen yleensä näissä jaksanut myös itse kirjoittaa tuon jargonian kaasuautojen kohtaamasta WLTP-päästömuutoksen aiheuttamasta rekisteröintitilastojen vääristymästä. Ja tuo uudet + käytetyt kaasuautot yhteensä on kuten kirjoitti, ihan kohtuullisella kehityksellä.

Aika tulee näyttämään mihin kaasuautojen rekisteröintimäärät yhden VW-Groupin tuotteilla tulevat yltämään. Toivon todellakin, että vielä pitkälle. Meilläkin on perheessä nyt yksi kaasu-Seatti. Sitten vain tulee se ongelma, että kaasun tankkausverkosto on täysin käsittämättömän olematon ja nekin harvat toimivat luvattoman huonosti ja antavat vajaatäyttöjä, jolloin valmiiksi kehno kaasurange kutistuu jo melkein 30 kWh Leafin tasolle.

Eripari
27.09.2019 08.57

Leaf+ alkaa rangeltaan olla sillä tasolla että edullisissa sähköautoissa ei enää välttämättä edes parempaa tarvitse. Juuri myin oman dieselini pois ja en tiedä yhtään millä seuraava auto kulkee.

Sähköautoileva motor
28.09.2019 08.47

Morjens nimim Eripari,
se on justiinsa noin, että harvaksi käyvät ne taloudet, joille Leaf + tai Kona 64 kWh:n toimintamatka eivät riitä jopa yltäkylläisesti. Hiukan toki saisi tulla näiden +60 kWh akkuisten sähkisten hinnat alaspäin, jotta houkuttelevuus lisääntyisi vielä merkittävästi.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

nwdb