08.03.2021

Sähköauton pikalataamisen ABC uusille sähköautoilijoille

Tämä blogikirjoitus on kolmas osa lataamisen ABC:tani, jonka kirjoittamiseen ryhdyin kun minulta toistuvasti kysyttiin maallikolle kirjoitettua tekstiä sähköauton lataamisesta. Aiemmat kaksi kirjoitusta ovat: Sähköauton kotilataamisen ABC ja Sähköauton asiointilataamisen ABC.

Kun sähköautolla matkailu ulottuu auton toimintamatkaa pidemmälle, varmistavat matkan sujuvuutta pikalatausverkoston pikalaturit. Vuoden 2020 lopussa Suomessa oli 365 julkista pikalaturia 274 pikalatauspaikassa ja määrä kasvaa nopeasti. Pikalatureiden sijainnit löytyy helposti useista karttapalveluista ja itse käytän eniten Plugshare-nimistä mobiilisovellusta.

Tekninen osio:

  • Pikalaturi = DC-laturi: Sähköautolla matkaillessa käytetään pikalatureita. (Nämä ovat siis tosiaan latureita toisin kuin AC-latauksessa käytettäessä se laturi on auton sisällä)
  • kW = tehon yksikkö: tässä tapauksessa tarkoitetaan pikalaturin lataustehoa, joka on tyypillisesti 50 kW tai enemmän
  • HPC = on yli 50 kW:n tehoisille pikalatureille puheeseen nopeasti vakiintunut termi. Suurteholaturia olen myös kuullut käytettävän.
  • TSC = Tesla Super Charger = Teslan oma suurteholaturi. Vielä ainakin toistaiseksi niistä voi ladata vain Tesloja
  • CHAdeMO = etenkin Japanilaisissa sähköautoissa käytetty pikalatausliitin.
  • CCS = Suurimmassa osassa nykyisiä uusia sähköautoja on CCS-pikalatausliitin

Pikalatauspaikka, pikalaturi

Pikalatauspaikalla on yhden tai useamman sähköauton yhtäaikaisen latauksen mahdollistama pikalatauspaikka. Yksittäinen pikalaturi on pömpeli, jossa sisäänrakennettuna koko tehoelektroniikka ja muu tarpeen mukainen tekniikka.

Pikalaturissa on aina kiinteät latauskaapelit latauskäyttöön. Useimmissa yksittäisissä pikalatureissa on erilliset latauskaapelit CHAdeMO- ja CCS-latausta käyttäville sähköautoille. Useimmiten nämä kuitenkin tuntuvat toimivan siten, että samasta pikalaturista voi ladata vain jommasta kummasta DC-kaapelista kerrallaan. Poikkeuksiakin kuitenkin on.

Kiitettävässä määrin Suomessa on alkanut yleistyä useamman pikalaturin latauspaikat ja esimerkiksi Tampereen Kaukajärven McDonald'sin parkkipaikalla on myös useamman auton yhtäaikaisen pikalataamisen mahdollistama pikalatausasema.

Kun pikalatureita on enemmän kuin yksi samassa latauspaikassa, enemmän kuin puolittuu jonoutumisen riski ja ennen kaikkea lähtökohtainen jonottamisen oletettu aika lyhenee. 


Pikalatureiden operaattoreiden asiakkaaksi rekisteröityminen

Kannustan uutta sähköautoilijaa kirjautumaan hyvissä ajoin etukäteen keskeisimpien pikalatausoperaattoreiden käyttäjäksi ja tilaamaan näiden RFID-avaimenperät, joilla lataamisen voi käynnistää mobiilisovellusten lisäksi. Merkittävimmät pikalatausoperaattorit ovat Charge&Drive, K-lataus ja Virtapiste. Näillä kolmella pystyy ajamaan pääsääntöisesti lähes kaikkialle Suomessa pikalatausverkostoa hyödyntäen. 

Pikalatauksen aloittaminen, lataaminen ja lopettaminen

Pikalaturille saapuessa on hyvä pysäköidä auto siten, että usein hieman naftisti mitoitettu latauskaapeli ylettyy auton liittimelle mielellään ilman suurta vetoa. Omalla kokemuksellani sammutan aina auton pysäköinnin jälkeen ennen latauksen aloittamista. Lataus aloitetaan laturikohtaisten ohjeiden neuvomassa järjestyksessä. Itse olen viimeaikoina asioinut eniten sellaisilla pikalatureilla, joissa neuvotaan oheiseen järjestykseen:

  1. ensin kiinnitetään latauskaapeli autoon. Useimmissa sähköautoissa on CCS-lataamisen alempien DC-pinnien suojana latausluukun alla vielä erillinen kumikorkki tai muu vastaava tuiskusuoja. 
  2. seuraavaksi tunnistaudutaan. Sen voi tehdä etukäteen tilatulla ja saadulla RFID-avaimenperällä tai mobiilisovelluksella. Useimmiten lataamisen voi toki käynnistää myös vaikka SMS-viestillä, mutta se on yleensä kalliimpi maksuinen tapa.
  3. Pikalaturi suorittaa ns kättelyä auton ja laturin välillä ja lataus alkaa kun sen on todettu olevan turvallisesti mahdollista. Ennen kuin pikalataaminen alkaa, lukittuu pikalatauskaapeli autoon laturin toimesta. Useimmilla pikalatureilla on mielenkiintoista informaatiota lataamisen etenemisestä.
  4. Pikalataasen keston aikana auton voi lukita ja mennä vaikka lounastamaan.
  5. Pikalataamisen lopettaminen alkaa useimmiten käyttämällä samaa tunnistetta, jolla se on aloitettukin.
  6. Tunnistautumisen jälkeen yleensä jonkin lopettamisen suorittava painike aktivoituu ja sen painamisen jälkeen pienellä viivellä lataus päättyy ja latauskaapelin lukitus vapautuu.


Pikalataamisen hinta

Pikalataaminen on useimmiten maksullista. Joitain maksuttomiakin toki löytyy lähinnä marketien tai ostoskeskusten yhteydestä. Oma kantani on, että pikalataaminen saisi aina olla maksullista, koska silloin pikalaturit pysyisivät paremmin vapaina todellisille tarvitsijoille. Hinnoittelua on pääosin kahta eri laista. Aika- ja energiamäärähinnoiteltua.

Aikaperusteisesti hinnoiteltu pikalaturi on usein noin 20 senttiä  /minuutti tasolle hinnoiteltu. Suurteholaturit voivat olla huomattavasti kalliimpia. Etenkään aikahinnoitellussa pikalaturissa ei kannata ladata sähköautoaan turhan täyteen, koska lähes kaikissa sähköautoissa latausteho laskee noin 70 - 85% välillä ja siitä ylöspäin. Esimerkki 50 kW-laturilla toteutuneesta oman e-208:n hinnasta, kun ABC Tiiriöstä tarvitsin hiljattain pientä pikalatausta matkan jatkumiseksi. 20 minuutin mittaisen matkatauon aikana laturi ehti toimittaa 16,81 kWh lisää energiaa ja hinta oli 4,20 euroa. Koko lataustauon keskiteho toteutui ko pikalaturin maksimiteholla, eli 50 kW:n tasolla ja ladatun energian hinnaksi tuli 24,9 senttiä / kWh. Maantieajossa sähkö-Pösöni kulkee tuolla latauksella noin 100 km kesäkelissä, talvella vähemmän.

kWh, eli energiamääräperusteisesti hinnoiteltu laturi löytyy esimerkiksi Virtapisteen operoimana Tampereen Laukontorilta ja siellä hinta on 20 senttiä / kWh. Varsin maltillinen hinnoittelu siis pikalataukselle. Tämä kyseinen pikalaturi, kuten monet muutkin lopettavat automaattisesti lataamisen kun auton akuston varaustaso saavuttaa 80% tason.

Varo pikalataamisen hintamiinoja

Varo Roaming-miinaa pikalatauksessa ja käytä aina vain ko pikalaturin operaattorin omaa RFID-tagia tai mobiilisovellusta tunnistautumiseen. Roaminghinta voi olla jopa nelinkertainen!

Toinen todennäköinen pikalataamisen energian hintariski liittyy aikaveloitteiseen pikatalataamiseen ja auton laskemaan lataustehoon. Jos sähköautossa on liian kylmä tai kuuma akku, pudottaa auto lataamisen tehoa. Silloin etenkin aikaveloitteisesta HPC-lataamisesta voi tulla kymmenien eurojen hintaista. Osa sähköautoista osaa itse lämmittää ajoakustoa, toiset taas eivät ja kannustankin keskustelemaan omaan käyttöön suunnitelmissa olevan sähköauton pikalataamisen ominaisuuksista ko merkin merkkikohtaisessa sähköauto -Facebookryhmässä. Niissä osataan neuvoa kuinka ko ajoneuvo toimii kylmässä kelissä kylmällä akulla tai toistuvissa pikalatauksissa kuumenevalla akulla.

Pikalataamisen kirjoittamaton etikettisääntö

Koen että pikalataamiseen on jo syntynyt kirjoittamattomia etikettisääntöjä.

  • Jos pikalaturille sattuu jonoutumista, tapahtuu lataaminen saapumisjärjestyksessä.
  • Kun olet laturissa, on hyvä olla tavalla tai toisella tavoitettavissa ja riittävän lähellä autoa, jotta voi halutessaan tai tarvittaessa käydä vapauttamassa pikalaturin.
  • Toisen lataamista ei tule keskeyttää missään tilanteessa, eikä se useimmiten ole mahdollistakaan.
  • Jos pikalaturissa on kiinni auto, jonka lataaminen on päättynyt, eikä auton kuljettaja ole tavoitettavissa, on mielestäni kohtuullista siirtää kaapeli omaan autoon, jos se vain on teknisesti mahdollista.
  • Jonotilanteen sattuessa lataa vain pakollinen määrä ja vapauta vuoro seuraavalle. 

Matkailun nyrkkisääntöni pikalatausverkoston avulla

  • Suunnittele matkasi lataustauot realistisesti.
  • Lähde aina liikkeelle 100% ladatulla ja esilämmitetyllä / jäähdytetyllä autolla.
  • Tähtää mielellään minimissään 10% varmuustasoon pikalaturille saapuessasi.
  • Lataa vain niin kauan kuin lataus tapahtuu autosi/pikalaturin sallimalla maksimiteholla. Tyypillisesti siis noin 80% tasolle korkeimmillaan. Poikkeuksena tietenkin tilanne, jossa seuraavalle pikalaturille tai perille pääseminen vaatii korkeamman lataustason. 
    • Jos keli meinaa yllättää ja toimintamatka ei meinaa riittää seuraavalle pikalaturille pudota ajonopeutta jos se vain on mahdollista turvallisuus huomioiden. Pienennä tai mahdollisesti jopa sammuta lämmitys tai ilmastointi. Jos toimintamatka ei meinaa vieläkään riittää, pyydä matkakumppaniasi etsimään jo aiemmin matkalta mikä tahansa latauspaikka, jossa voitte pysähtyä ottamaan varmuuden vuoksi pienen lisälatauksen. Silloin riittää vaikka jonkun tuntemattoman kiinteistön omistajan luvalla saatu pistorasia sähkö.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Sähköauton lataaminen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (12) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (8) Pikalataus (6) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (66) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (188) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (38) Sähköauton lataaminen (22) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb