07.10.2022

Sähköautojen nousukausi jatkui myös Q3/2022

Osoite kopioitu

Uusien sähköautojen (BEV) rekisteröinnit hyvällä kehityksellä

Sähköautot jatkavat teidemme valtaamista myös vuonna 2022. Q3 ensirekisteröitiin yhteensä 3 915 uutta sähköhenkilöautoa (BEV), missä oli 71% kehitystä edellisen vuoden vastaavaan aikajaksoon. Samaan aikaan kaikkien henkilöautojen ensirekisterinnit olivat -11% laskussa. Q3:lla sähköautot edustivat peräti viidesosaa kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinneistä.

Kaikkien tämän kirjoituksen lukujen lähde on Traficom, tilastotietokanta.

Koko alkuvuoden aikana on ensirekisteröity jo 9 866 uutta sähköhenkilöautoa, mikä edustaa 16% kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä ja on 54% kehityksellä edellisen vuoden vastavaan ajanjaksoon. Samaan aikaan kaikkien henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat laskeneet jopa viidenneksen.

Uusien sähköautomallien kärkipaikkaa koko alkuvuoden ajalta pitää Skoda Enyaq 843 kpl. Hienoa on nähdä jatkuvasti venyvä automallien lista kun tulostaa sähköautojen mallikohtaista tilastoa.

Kaikenkaikkiaan uusien henkilöautojen kauppaa ja siitä seuraavia ensirekisteröintejä on haitannut erittäin voimakkaasti jo pitkään jatkunut komponenttipula. Useita autoja joutuu odottamaan jopa pitkästi yli vuoden tilauksesta. Myös tästä johtuen käytettyjen autojen tuonti käy edelleen vilkkaana.

Käytettyinä tuotujen autojen suunta sähköautoihin jopa uusia voimakkaammin

Q3/2022 rekisteröitiin Suomeen peräti 2 711 käytettynä tuotua sähköhenkilöautoa, jossa oli edelliseen vuoteen peräti 144 % kehitystä. Kaikista käytettyinä tuoduista henkilöautoista sähköautot olivat peräti 24 %, eli lähes neljänneksen Q3:lla. Kvartaalin sisällä heinäkuu oli siitä erityinen, että silloin tuotiin käytettyinä enemmän sähköautoja, kuin uusia rekisteröitiin.

Koko alkuvuoden aikana on tuotu jo 6 839 käytettyä sähköautoa Suomeen, joka on viidenneksen kaikista käytettyinä tuoduista. Käytettyinä maahantuoduista Tesla pitää ehdotonta kärkipaikkaa 2 917 kappaleellaan, mikä on peräti kolminkertainen määrä uusien Teslojen rekisteröinteihin verrattuna. Monen muunkin automerkin käytettyinä tuotujen lukumäärät ovat jo nousseet merkittäviksi.

Käytettyinä tuoduista sähköautoista 77 % on otettu käyttöön vuosina 2019..2021, mikä on hyvin ymmärrettävää, koska sähköautomallien monipuolistuminen on ollut näinä vuosina melko nopeaa ja pidemmän toimintamatkan autoja on tullut runsaasti tarjolle. Suosituin käytettyjen autojen lähdemaa on Saksa, mutta monipuolisesesti käytettyinä tuotuja autoja haetaan muistakin maista.

Sähköautojen osuus tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä henkilöautoista nousee hitaammin

Q3/2022 lopussa tieliikennekäyttössä oli 39 074 sähköhenkilöautoa, mikä oli kaikista henkilöautoista 1,4 %. Nousua vuoden takaisesta Q3/2021 tilanteesta on tapahtunut  0,75 prosenttiyksikköä. Sähköhenkiöautojen kanta on noussut vuoden takaisesta 18 088 autosta 116 %.

Sähköautojen osuuden nousu näyttää jyrkältä jääkiekkomailan lavalta, mutta edelleen aika alhaalta ponnistetaan ylöspäin ja pitkä on matka ennen kuin sähköautot ovat enemmistöä tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista.

 

Yleisin sähköautomerkki Suomessa on Tesla 10 114 autollaan. Volkswagen Groupin merkit yhteenlaskien, niitä on hieman enemmän, kuin Tesloja. Muut merkit ja konsernit jäävät selkeästi kauemmaksi näistä.

Suomessa oli Q3/2022 lopussa 7 sähköautoa tuhatta ihmistä kohden, muutos on ollut nopeaa, kun Q2/2022 lopussa sähköautojen tiheys koko maassa oli 5,94 autoa tuhatta ihmistä kohden.

Tiheys on suurinta Uusimaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkamaalla.

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Taisto
14.10.2022 17.11

Viimeisessä taulukossa mielenkiintoinen suhdeluku olisi myös sähköautot vs kaikki alueen autot yhteensä

Jani_ikki
17.10.2022 12.48

Mutta tavalliset sähköautot on romahtaneet rekisteröinneissä eikä kelpaa huonoouttaan ja kalleuttaan kellekkään. Leijonanosa rekisteröidyistä sähköautoista on vain typeriä leluautoja tai pöyhkeitä premiumautoja - tavallinen kansa ei mitään näistä kostu ja alleviivaa sitä että sähköauto ei korvaa fossiiliautoja, sen tekee muut teknologiat.

Lähde: Traficomin tulostetut luvut joita tulkitsen oikein - sinä väärin.

Sähköautoileva motoristi
17.10.2022 20.02

Moi Jani,
Edelleen arvostan suurta intoasi sähköautoihin. Tosiaan aivan tavallisten ihmisten tavallisia autoja nämä sähköautotkin ovat.

Ja kyllä, kuten näkyy, rekisteröintimäärät ovat olleet kovalla kehityksellä.

Jani_ikki
18.10.2022 17.12

Tavallisille ihmisillekkö tälläset Mersun uutuudet ovat? Sinä et nyt tainnu edes ymmärtää että mitä tarkotin, eli hintaluokka alle 50 000€, tavallinen ihminen ei osta tavallisiin ajoihin mitään yli 50 000€ lelua. Niin ikään myös tavallinen 100kw sähkömoottori, ei mitäään 400hp hirviöitä jotka on ylitehokkaita eikä tee tavallisessa ajossa mitään muuta kuin lisää hintaa ja kulutusta autoon.

Katsoppas nyt uudelleen tilastojasi näillä tavanomasen auton lähtökohdilla, etkä kutsu jotain Mercedecsen EQS:ää tavallisille ihmisille tarkotetuksi, se on S-sarjan verrokki mutta sähköisenä. Ajaako tavalliset ihmiset ässämersulla? ;)

Sähköautoileva motoristi
18.10.2022 18.44

Moi uudelleen Jani,

EQS -autoja rekisteröity koko alkuvuoden aikana sähköautoista 1,5 %, tosin aivan tavallisia ihmisiä niidenkin ostajat ovat.

Sähköautojen kulutuksesta
18.10.2022 19.46

Jani_ikki Sähköauton kulutukseen liikenteessä ei vaikuta moottorin maksimiteho, koska pienempitehoisen ja suurempitehoisen auton liikuttamiseen samoissa olosuhteissa tarvitaan ihan sama teho, jolloin molemmilla autoilla kulutetaan sama määrä energiaa. Asia muuttuu kun ajataan mahdollisimman kovaa moottoriradalla, jolloin huipputehot otetaan todellisuudessa käyttöön, ja tällöin suurempitehoinen kuluttaa enemmän energiaa. Esim 750kW Tesla Model S plaid WLTP kulutus näyttää olevan 143Wh/km, ja 265kW Audi e Tron WLTP 226-266 Wh/km. Normaliikenteessä vaikuttaa enemmän aerodynamiikka, vierinvastus, lämmityslaite jne. Tuo suuri kulutus tilanteessa kuin tilanteessa tehokkaalla moottorilla pätee kyllä polttomoottoriin, mutta ei sähkömoottoriin.

Virhe tilastossa
18.10.2022 20.07

Tuossa on pakko olla virhe tai sitten olen sokea. Volkswagen ID.5 ei ole listalla lainkaan. Noiden omistajia kuitenkin löytyy somesta kymmeniä.

Listalla on viimeisenä "ID" ilman numeroa, mutta sekään ei ole ID.5, koska niitä tosiaan on vähintään kymmeniä. Ja koska toimitukset alkoivat tänä vuonna, niin kyllä ne on tänä vuonna rekisteröitykin.

Sähköautoileva motoristi
18.10.2022 20.46

Moi ”Virhe tilastossa”
On ID.5 ensirekisteröintien mallikohtaisessa sijalla 12

Iitu
18.10.2022 23.52

Kuvaajasta luen, että sähköautojen osuus autoista kaksinkertaistuu noin vuodessa. (0,2->0,4->0,8->1,6 %). Jos tätä menoa jatkuu, osuus ylittää 10 % vuonna 2025. Toki vauhti tulee hidastumaan jossain vaiheessa.

Sähköautoileva motoristi
19.10.2022 07.52

Moi,
Sähköautojen osuus autokannasta tulee nousemaan nykyistä nopeammin. Siihen johtaa kaksi olettamaa:
1. Uusien sekä käytettyjen sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä jatkaa nousuaan (olettama, joka tosin voi osoittautua myös vääräksi)
2. Autokannasta poistuu autoja vanhasta päästä ja siellä ei ole vielä pitkään aikaan sähköautoja.

Jupe
20.10.2022 00.24

Mersua viitattiin leluiksi, no mersun valkkasin kun sisätilojen toimivuus ja laatu oli mielestäni hieman parempi kuin ID volsuissa ja Skodan peltien muotoilusta en pitänyt.Pitkään pohdin ID4 ja EQA välillä, tilaakin olisi ollut ID4:ssä enempi mutta se oma käsitys mersun sisätiloista painoi eniten. e208 kun uudistuu tulee se perheeseen kakkoseksi. Kamalinta sähköautoilussa on ollut yksi takuuhuolto ja bensa-autoa joutui pari päivää ajamaan, ei tule enää sellaisia ostettua.

Sähköautoileva motoristi
20.10.2022 08.04

Moro Jupe
Jep, MB:ltä mm EQE on kyllä erittäin hyvä auto. Itsekin hiukan sellaisesta muutaman vuoden päähän käytettynä hiukan haaveilen.

Aivan sama kokemus, kun joutui polttis Golfilla yhtenä päivänä ajamaan. Onneksi ei enää ole pakko.

Mämmi
21.10.2022 08.59

Sain lokakuun alussa alleni ihan tavallisen ihmisen tavallisen Citroen e-C4:n Täytän tänä vuonna 50 vuotta ja Citikka on ensimmäinen minulle uusi auto ikinä.

Nuukana miehenä pystyin perustelemaan "syntymäpäivälahjani" itselleni Excelin kautta näin: säästän dieseliin verrattuna polttoainekuluissa kuukaudessa sen verran, että 330 euron rahoitusdiiliin minun tarvitsee laittaa vain n. 50€ lisää "omaa rahaa".

Luonnollisesti alkutaival sähköauton kanssa on ollut niin lystiä ja vaivatonta, ettei paluuta fossiilisiin enään ole.

jani ikki
05.11.2022 11.28

Ylitehokkuus on ylikulutusta, kaikki komponentit ylitehokkaita ja mitotettu niille ylitehoille eli ovat vain premium ja harrasteautoilijoiden leluja - nämä on luonnonvarojen tuhlaajia, ei se teho tyhjästä tule.

EQS ei todellakaan osta tavalliset ihmiset. Tavalliset ihmiset ostavat tilastojen mukaan n. 20 00€ uusia autoja, tähän tavallisten ihmisten hintaluokkaan ei sähköautot kykene. Vai avaruusolennoistako Marko höperehtii jo kun jankuttaa "tavallisista ihmisistä" ;)

jani ikki
05.11.2022 11.32

Leluhan se Mersu on. Siitä tuli todistus jo tässäkin keskustelussa. Arvostettiin vaan jotain sisustan materiaaleja, ei oikean autoilun kanssa mitään tekemistä, vaan sitä makeilua, premiumia ja elvistelyä, ja S-sarjan vastaavahan se on, eli leluauto.

Vai haluatteko yrittää perustella että miten tämä sisustasta makeilu tuo jotain käyttöominaisuuksia autoon? Heikompihan se sisusta joka tapauksessa S-sarjaan verrattuna on, ja reilusti. Ei Sähkö pärjää polttomoottoriverrokkejaan vastaan vaan tälläkään saralla.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb