06.04.2017

Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017

Alkuvuosi 2017 on ollut sähköautojen (BEV = täyssähköautot) ensirekisteröintien määrälle voimakkaan kasvun aikaa. Tammi-maaliskuussa on uusien sähköautojen ensireksteröintien määrä kasvanut jopa 68 % edellisvuoden määrästä.

Lähde: Trafin Ajoneuvotilastot ja Trafi merkki- ja mallikohtaiset ajoneuvojen ensirekisteröintitilastot

Huomio, minä teen tätä rekisteröintimäärien tilastoselvitystä kuukausittain blogiini täyssähköautoista. Otan kuitenkin mukaan BMW i3 REX -auton, koska se on tällä hetkellä ainoa hybridi, joka täyttää oman blogini rajauksen. Eli huomioin hybrideistä vain ne autot, joissa polttomoottorilla ei ole suoraa yhteyttä ajoneuvon liikkumiseen, vaan se toimii generaattorin tavoin range-extenderinä. Tämä tarkasteluni ei millään tavoin vähennä muiden vähäpäästöisilllä liikenne-energiamuodoilla kulkevien ajoneuvojen merkitystä. Niistä voivat sitten kirjoitella muut tahot, minä keskityn BEV-autoihin.

Ensimmäisessä kuvassa on sähköautojen kumulatiiviset ensirekisteröintien määrät kuukausittain. Vuoden 2017 osalta maaliskuuhun saakka tiedossa, siksi loppuvuosi näkyy himmennettynä.

Toisessa kuvassa on sähköautojen ensirekisteröintimäärät maaliskuussa vuosina 2015, 2016 sekä 2017.

Suurimpana vaikuttimena määrien kasvuun on varmasti ollut uusien mallien markkinoillemme tuleminen. 

Ioniq on ottanut jo sijaa pienen kulutuksensa ja varustelunsa sekä maltillisen hinnoittelunsa ansiosta. Ioniqin suosion todellinen määrä selvinnee vasta kesän aikana, koska useammaltakin auton tilanneelta olen kuullut jopa puolen vuoden jonoista auton toimituksiin. Varmasti tästä toimitusviiveestä johtuen maaliskuussa ei rekisteröity yhtään Ioniqia. Kumulatiivisesti alkuvuonna on reksiteröity 16 Ioniqia.

Zoen toimitukset ovat nyt vihdoin alkaneet. Maaliskuun viidestä rekisteröidystä Zoesta suurin osa taitaa kuitenkin olla vielä maahantuojan esittelyautoja. Tietojeni mukaan Zoe-sähköautoja on kuitenkin saataville melkoisen nopeaan toimitukseen, joten huhtikuussa saatetaan nähdä nousua Zoen rekisteröintimäärissä.

Teslan Model X jatkaa Model S:n jo näyttämää vahvaa rekisteröintimäärien linjaa Suomessa. Korkeista hinnoistaan huolimatta Teslan kaksi mallia nostavat merkin eniten rekisteröidyksi sähköautoksi. Tämän lisäksi Model S on koko alkuvuoden alajalta 42 kappaleellaan eniten rekisteröity sähköautomalli.

Nissan Leafin maaliskuun 21 kpl määrä oli itselle yllätys huomioiden auton malli-iän vanhuuden ja jo tilattavissa olleiden uudempien mallien houkuttelevuuden. Koko alkuvuoden ajalta Leafin 30 kpl on jonkin verran viime vuotta alemmalla tasolla. Hieman epäilen, että tulevina kuukausina Leafin rekisteröintimäärät tulevat olemaan aika alhaiset uutta Leafia odotellessa.

BMW i3:sen alhaiset rekisteröintimäärät, 6 kappaletta koko alkuvuoden aikana hämmästyttävät minua. Onhan se oudon näköinen auto ja rekisteröitävissä vain neljälle, mutta koeajoni perusteella se on yksi hauskimmista sähköautoista ja sen isommalla akulla pääsee melkoisen pitkälle alhaisen kulutuksen ansiosta. Toki Bemarimaiseen tapaan varusteltuna i3:selle kertyy jo aika paljon hintaa.

Volkswagenin ja MB:n sähköautojen rekisteröintimäärät ovat hyvin satunnaisia. Toivottavasti uusi isompiakkuinen e-Golf löytää uusia sähköautoja suunnittelevia autoilijoita paremmin.

Edelleen sähköautot toki ovat marginaalinen ilmiö johtuen esimerkiksi suppeasta ajoneuvojen tarjoomasta sekä siitä, että etenkin alle 50 000 euron hintaluokan sähköautot eivät vielä ole useille sopivia vaihtoehtoja. Toki myös korkeammat hankintahinnat rajoittavat.

Alla vuoden 2017 kuukausittaiset määrät taulukossa.

Koko alkuvuoden 2017 ajalta kaikkia energialajikkeitta koskevassa ensirekisteröintien tarkastelussa nähdään että bensiini ja diesel ovat menettäjinä ja sähkö on nousija.

 

Käytettyinä tuodut sähköautot maaliskuussa 2017

    • BMW i3:sia 2 kpl, joista toinen REX
    • Nissan Leafeja 2kpl
    • Tesla Model S:siä 1 kpl
    • Volkswagen e-Goflia 1 kpl

Ja jälleen eniten käytettyinä tuoduista tämän tarkkailurajauksen sisällä oli lähimmäksi sähköautoa oleva "epäsähköauto" :-) :

    • Opel Ampera 18 kpl

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb