01.01.2019

Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa

Mitä vuosi 2018 toi sähköautoiluun Suomessa? Pohdin asiaa tähän blogi-kirjoitukseeni muutamalta kantilta oman sähköautoilukokemukseni kautta.

1. Pikalatausverkoston laajentuminen

Suurin ja tärkein kehitys on tapahtunut pikalatausverkoston laajentumisessa, jota vauhditti myös investointituki. Konkreettisimmat uudet toimijat asiassa ovat olleet Lidl ja etenkin Kesko, joista jälkimmäinen on tuonut Suomeenkin ensimmäiset tuplapikalaturien latauspaikat. Pikalatausverkosto onkin laajentunut etenkin eteläisessä Suomessa todella hyvin, mutta katveita on edelleen liian paljon. Esimerkiksi Keski-Suomessa Jyväskylän ja Pihtiputaan väli on aivan käsittämätön sähkötön autiomaa-alue. Sama asia vaivaa oikeastaan koko itä-Suomea ja vielä pahempi sähkötön katvealue on koko koillis-Lappi. Toivottavasti vuosi 2019 toisi näillekin seuduille lisää pikalatausverkostoa. Oma tulkintani on, että nämä katvealueet ovat edelleen osaltaan hidastamassa sähköautojen yleistymistä. Suomessa on paljon sähköautoa harkitsevia, joiden pitää päästä näillekin alueille säännöllisesti, tai he asuvat itse juuri näillä alueilla.

Vuonna 2018 avattiin myös Suomen ensimmäinen suurteho CCS-pikalatausasema. Suurteholaturista voi ladata nyt jo enimmillään 150 kW:n teholla ja teho on tuostakin vielä mahdollista tuplata 300 kW:n tasolle. Tällä hetkellä tuota 150 kW:n lataustehoa ei vielä hyödynnä CCS:stä yksikään sähköauto, mutta näitä malleja on kyllä tulossa markkinoille. Näillä nopeammin latautuvilla autoilla ja latureilla tulee olemaan aikanaan yksi suuri käänteentekevä vaikutus sähköautoilun yleistymiseen. Tämä yksi suurtehoalaturi ei nyt vielä muuta mitään, mutta toivottavasti näitä nähdään nopeasti lisää päätieverkostossa etenkin etelästä pohjoiseen vievillä teillä. Fortum.fi

Kuvassa alla Suomen pikalatausverkosto 1.1.2019 tilanne (CHAdeMO + CCS), lähde www.plugshare.com

2. Asiointilatausverkoston laajentuminen

Type2 ja sukopistorasioihin perustuva asiointilatausverkosto on myös kasvanut vilkkaasti vuoden aikana. Toki tässä asiassa ollaan jatkuvasti latausautojen yleistymisen ja latauspaikkojen lisääntymisen suhteen tasapainottelutilanteessa. Oma kokemukseni vuoden varrelta on, että latausautot ovat yleistyneet omilla pysäköintipaikoillani huomattavasti nopeammin kuin latauspaikat ja vuonna 2018 jäinkin aikaisempaa useammin ilman pysäköinnin aikaista asiointilatausta. Tällä ei ole enää itselleni suurta merkitystä, koska 40 kWh Leafini harvoin tarvitsee akuutisti type2-latausta.

Vuonna 2018 on lisääntynyt hienosti myös mm. Parkkisähkö Oy:n kautta kWh-hinnoiteltujen asiointilatauspaikkojen määrä. Tämä on ainoa oikea hinnoittelumalli asiointilataukseen esimerkiksi julkisen liikenteen liityntäpysäköinnissä. Pidempiaikaisessa pysäköinnissä useimmiten suko-latauksen latausteho riittää. Älysähköverkkoon perustuvassa suko-latausleitteistossa investointi pysyy huomattavasti edullisempana, joten latauspaikkojen määrää voi kasvattaa helpommin.

3. Uudet sähköautomallit

Sähköautojen yleistymisen keskeisin jarru on ollut erittäin rajallinen ja kahtia jakautunut tarjooma. Vuosi 2018 toi pientä helpotusta asiaan. Uusia malleja Suomeen jo toimituksiinkin saatiin Hyundai Kona Electric ja Jaguar I-PACE, joista molemmista tosin merkittävät asiakastoimitukset alkavat vasta vuoden 2019 puolella. Näistä kahdeasta Konan rooli voi nousta todella suureksi jos auton saatavuus on kunnossa, koska se tarjoaa hinta-toimintamatka -suhdetta aivan uudella paremmalla tasolla. Tuulilasi-lehti valitsi Hyundai Konan aivan oikein vuoden 2018 sähköautoksi. 

Nissan Leaf 40 kWh:n toimitukset alkoivat helmi-maaliskuussa ja se nousi heti kirkkaaseen kärkeen uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastoissa. Leaf on erittäin varma valinta sähköautoa suunnittelevalle, vaikka paljon ajavalle siinä on haasteena #rapidgate-nimellä tunnettu akun ylikuumenemisongelma etenkin kesäkuumilla.

Myös i3 päivittyi vuoden aikana i3S-versiolla ja sen suosio rekisteröintitilastoissa nousi aiemmista vuosista selkeästi. 

Muita uusia sähköautomalleja ei vuoden aikana Suomeen asti saatukaan kuin nähtäväksi. Hienoa oli kuitenkin etenkin loppuvuodesta saada ikäänkuin uudenvuoden ennakkolupauksina maahantuojilta uusia ensi vuoden sähköautoja nähtäville. Auto 2018 messuilla oli esillä Audin e-tron, joka tulee olemaan suosittu sähköauto ja kilpailee ennenkaikkea polttomottoriautojen kanssa olemalla sopivan konservatiivinen sähköautoksi. Teslan Model3 oli myös loppuvuonna esillä maahantuojan tiloissa Vetokujalla sekä muuallakin. Model kolmosen tilauskirjat avattiin varauksen tehneille jo loppuvuonna ja toivottavasti pian nähdään Suomenkin kaduilla Model kolmosia. Tesla Model 3 kylmätyypit

Volkswagen Group on pitkin vuotta uutisoinut suurista investoinneistaan sähköautotuotantoon ja akkutuotantoon. Malleja on esitelty tuhkatiehään. Itse uskon vasta kun näen mitä sieltä on tulossa, mutta jotain on varmuudella tulossa muidenkin kuin Audi-brändin alle.

4. Tukea ja veroa sähköautoille

Sähköautoihin annettu 2000 euron hankintatuki yksityisille asiakkaille on on ollut aika mitätön kannustin. Toivottavasti sen suuruutta kasvatettaisiin ja se laajennettaisiin kattamaan myös työsuhdeautot. Toki sähköautojen hankintaa tuetaan jo nytkin merkittävästi, koska autoverotus on päästöjen suhteessa.

Latausverkoston investointituki on ollut merkittävä vaikutin sen kehittymiseen. Tämä on lisännyt selkeästi 2018 vuonna julkisten pikalatauspaikkojen sekä asointilatauspaikkojen lukumäärää.

Taloyhtiöt ovat saaneet investointitukea latausinfran rakentamiseen. http://www.ara.fi Tätä on kuitenkin kuulemani mukaan käytetty toivottoman vähän. Lisäksi loppuvuonna tehdyn linjauksen mukaan sähköjärjestelmän kapasiteettia voidaan nostaa yhtiökokouksessa yksinkertaisella enemmistöllä myös silloin, kun se tehdään yksinomaan latauspisteiden takia. Tuolla pitäisi olla jo positiivista vaikutusta taloyhtiöissä asuville latausautoilijoille. Lisää asiasta: Motiva.fi

Aivan loppuvuonna uutisoitiin heti 1.1.2019 voimaan astuvasta työpaikalla mahdollistetun ja työnantajan tarjoaman lataussähkön verotusarvosta. Se on 30 euroa kuukaudessa. Tämä on sikäli hyvä muutos, että se mahdollistaa erikokoisten yritysten latauksen tarjoamisen työntekijöilleen helposti ja ilman riskiä tahattoman verovilpin aiheuttamisesta. Haasteena tässä päätöksessä on, että se on niin yksipuolinen ja 30 euron verotusarvo on hiukan yläkanttiin. Jos latausautolla ajava saa päivittäin ladattua työpaikallaan ajoneuvonsa, niin melko lyhyelläkin työmatkalla verotusarvo on jo hyvin kannattava ottaa käyttöön. Sensijaan niiden työntekijöiden, jotka saavat ns vakiotyöpaikallaan autonsa latukseen vain harvoin, ei tätä sopimusta kannata ottaa ja silloin etenkin pluginhybiridin idea helposti katoaa.

5. Uutisointi ja valeuutisointi sähköautoista

Vuoden 2018 loppua kohden sähköautoista ja sähköisestä liikenteestä uutisointi kasvoi suorastaan räjähdysmäisesti. Epäilen isona vaikuttimena tähän olleen lähestyvät vaalit. Sähköisestä liikenteestä on uutisoitu positiiviseen sävyyn aiempaa enemmän, kun suunnitelmia tai panostuksia sen edistämiseksi on julkistettu. Valitettavasti vuosi jää mieleen myös todella voimakkaaksi kasvaneen sähköautoilun valeuutisoinnin takia. Toistuvasti klikkiotsikot on tehty harhaanjohtavasti siten, että huolimaton medialukija saa väärän käsityksen sähköauton koko elinkaaren puhtaudesta.

Tämä uutisointi on uponnut niin hyvin muutosta pelkäävien polttomoottoriautoilijoiden mieliin, että harhaluuloja sähköautoista ja niiden ympäristövaikutuksista toitotetaan toistuvasti mielipidekirjoituksissa ja sosiaalisen median kanavissa. 

Muutamat asiaan syvemmin vihkiytyneet pyrkivät toisinaan vastailemaan isoimpien medioiden virheuutisointeihin ja tämä tiedon kiihkoton jakaminen on ollut tärkeä asia sähköisen liikenteen kehittymiselle vuonna 2018. Ohessa esimerkinomaisesti yksi hyvä vastine näihin jatkuvasti kumpuaviin mielipidekirjoituksiin. Tässä on hyvin korjattu useita harhaluuloja. https://www.ilkka.fi/mielipide/

6. Sähköautotapahtumia

Sähköautoiluun liittyy useita sosiaalisia yhteenliittymiä. Facebookissa on vilkas Sähköautot -Nyt! -ryhmä, Tesla Club Finlandin toiminta on erittäin monipuolista ja mielenkiintoisia tapahtumia täynnä. Vuoden mittaan pidettiin esimerkiksi sähköautomessut Långvikissa, joka huipentui latausautojen drive-in leffaan. Näitä sähköisen liikenteen tapahtumia jatkuu edelleen vuonna 2019 ja ensimmäinen on heti 5.1 Lempäälän Ideaparkissa pidettävä sähkömessut.

7. Sähköautuojen rekisteröinnit 2018

Uusia sähköautoja rekisteröitiin vuonna 2018 ennätysmäärä Suomessa. Näiden lisäksi lataushybridien määrä rikkoi jälleen aiemmat ennätykset. Myös kaasuautojen rekisteröintimäärät ovat kasvaneet. Loppuvuodesta 2018 uusien bensiini ja etenkin diesel-autojen ensirekisteröinnit ovat kääntyneet laskuun. Tämä on hyvä merkki tulevasta.

Uusia sähköautoja ensirekisteröitiin vuonna 2018 yhteensä 805 kappaletta, joka on peräti 55% enemmän kuin viime vuoden 521 kappaletta. (minun tilastossani olen laskenut BMW i3 REX -mallin sähköautoksi tämän poikkeusen tarve poistuu nyt kun REX-malli jää pois tuotannosta).

Myydyin sähköauto koko viime vuonna Suomessa oli NIssan Leaf 245 kappaleellaan, mutta suuren nousun teki VW e-Golf päätyen 129 kappaleeseen.

Uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä on kasvanut pari viimeistä vuotta voimakkaasti vuoden 2016 notkahduksen jälkeen.

Näiden uutena maahantuotujen lisäksi Suomeen yksittäismaahantuotiin vuonna 2018 yhteensä 212 sähköautoa käytettynä. (158 kpl ed.v).

8. Latausautojen rekisteröinnit 2018

Kaikkia ladattavia autoja, eli täyssähköautoja sekä lataushybridejä rekisteröitiin vuonna 2018 yhteensä 5708 kappaletta, joka oli 86% kehityksellä edelliseen vuoteen. Koko vuoden ajalla myös kaasuautojen rekisteröintimäärät nousivat huomattavasti. Diesel-autot olivat suurella laskulla. 

Kaikkiaan latausautojen historia Suomessa on vielä melkoisen nuori. Ensi rekisteröintimäärien nousu on ollut voimakasta muutaman viimeisimmän vuoden ajan.

 

9. Sähköautojen kanta nousi

Sähköautojen kanta on noussut viime vuodet kiihtyvässä tahdissa Suomessa. Viime vuoden lopussa Suomessa oli yhteensä 2404 täyssähköistä henkiöautoja ja 256 täyssähköistä pakettiautoa. Yleisin täyssähköinen henkilöauto teillämme on Tesla ja toiseksi yleisin on Nissan.

 

Kaikkia ladattavia henkilöautoja, eli sähköautoja, ladattavia bensiinihybrideitä ja ladattavia dieselhybrideitä oli vuoden 2018 lopussa yhteensä 15 499 kappaletta Trafin ajoneuvokannassa. Näistä suurin osa oli ladattavia bensiinihybrideitä (12 061 kpl). Yleisin ladattava automerkki teillämme on Volvo.

 

 

10. Vuoden 2018 sähköautoilun kehittymisen vaikutus käytännössä

Vuosi 2018 toi aiempaa pidempiä toimintamatkoja sähköautoihin myös alle 50 000 euron hintaluokkaan. Samalla pikalatausverkosto laajeni, kuten myös asiointilatausverkosto. Näillä on yhteisvaikutuksena se, että yhä useammalla on mahdollisuus hankkia oma sähköauto. Uusilla sähköautoilla matkailee siis laajentuneessa latausverkostossa aiempaa merkittävästi jouheammin.

Oma mielipiteeni on, että vuosi 2018 jää sähköautoilun historian kirjoihin hiukan harmillisen hiljaisena vuotena useista hyvistä asioista huolimatta. Alkaneelta vuodelta 2019 odotan paljon uusien automallien ja edelleen kehittyvän latausverkoston ansioista. Toivottavasti taloyhtiölataamiseen saataisiin merkittävä helpotus osakkaille vuoden aikana.

Keskustelu

Marko
02.01.2019 22.42

Paljon hyvää ja paljon huonoa mahtuu vuoteen. 2019 alkoi erityisen huonosti. Tesla julkaisi kaikkien aikojen kovimmat myyntiluvut yli 90000 autoa kvartaalilla. Tein testin ja yritin löytää mahdollisimman paljon Tesla uutisia. Olisi voinut kuvitella seuraavan otsikon ”Teslalta superkvartaali, pesi muut EVt kuusi-nolla”.

Mutta ei, löytyi vain kaksi uutista, Teslan myynti väheni Norjassa ja Teslan myynti väheni Suomessa kvartaalilla, jota edes pitäisi julkaista koska tuotanto jaksotetaan eri markkinoille.

Mikä tätä maata vaivaa?

Jani Ikävalko
03.01.2019 13.10

Ei tätä maata vaivaa mikään vaan menee odotetusti. Uusien autojen eniten myyty hintaluokka on kuluttajahintainen 20 000€ (Lähde: VTT:n Gaselli & Juhani Laurikko, Ilmo45-työryhmä) ja käytetyissä noin 5000€ - 9000€. (Lähde: käytettyjen autojen myyjät)

Moni sähköautoilija ei ole moista asiaa uskonut vaan yrittänyt argumentoida jotain että eniten myytyjä olisi muka jotain Audeja ja BMW:tä 50 000€ hintaluokissa (mutta eihän sellainen ole edes uskottava ajatuksenakaan), mutta nyt se on lähteistetty sitten korkeimman asiantuntijuustasonkin osalta totuus.

Ei suomalaisillla ole vara ostaa tuollaisia sähköautoja kuten Tesla, vain marginaalisilla hyvätuloisilla mutta se segmentti on nopeasti katettu. Sähköautojen myynti tulee pitkään Suomessa koostumaan jo vanhoista asiakkaista joissa vanhoja premium-hintaisia vaihdetaan uudempiin, mutta uusien asiakkaiden houkuttelu onkin kiven takana.

Marko
03.01.2019 18.52

Kirjoittelet asian vierestä. Kysymys oli siitä, että jos jollain menee hyvin tai asiat kehittyvät, täällä asiat dumpataan, samaa oli 2008-2012 kun maailmaan tuli omenapuhelin. Parempi kuin muut, mutta muistan miten siinä oli liikaa ruuveja, liian vähän innovaatiota jne. Ja kuinka kävikään.

Se, että kirjoitat autojen kalleudesta on ihan asiaa vaikka vierestä. Suuriosa ostaa edullisia autoja se on selvä. Tästä pääsemmekin sitten sähköautot versus polttomoottoriautot ihmettelyyn. Jos minä ajan 50000km vuodessa, säästän sähköautolla 1200€ vs 5000€ ja huolloissa puolittuu hinta. Jos ajaa 25000km niin 600€ vs 2500€; jos järkeä käyttää hankkii jo nyt sähköauton ja nopeasti.

Sanot, että suomalaisilla ei ole varaa ostaa sähköautoa, kyllä voi jos ostaa käytetyn, mutta sitä ennen pitää ottaa laskin käteen ja se on ehkä se vaikein osuus. Ja tämä Teslan kalleus naurattaa jo melkein itkuun asti. Kaikki Teslan eivät maksa 100 000€, ensi kesänä saa auton alle 50 000€ mikä on edelleen kallis, mutta kulut ovat murto-osa polttomoottoriautoilusta.

Sähköautoileva motor
06.01.2019 00.30

Hei Marko ja Jani,
kiitos molemmille kommenteista, mutta katkaisen nyt tähän kirjoitukseeni liittymättömänä tuon sähköauton hintakeskustelun, enkä nyt siksi julkaise Janin viimeisintä viestiä. Se ei enää edistä keskustelua.

Sähköautot maksavat edelleen enemmän kuin vastaavan kokoinen ja varusteinen polttomoottoriauto. Se on tosiasia, vaikkakin hintaero voi kaventua yllättävn paljon, kun verrataan saman suorituskyvyn automaattivaihteiseen autoon polttomoottoriautoon sähköautoa.

Sähköautolla ajaminen on liikenne-energian osalta hyvin edullista. Usein alle 2 euroa/100km. Tuolla paljon ajava pystyy kompensoimaan huomattavankin paljon hankintahintaeroa. Vähän ajava ei tuosta sitten niin paljoa hyötyä saa.

Pian saadaan varmasti vuoden viimeisenkin kuukauden ensirekisteröintitilastot ja siinä selviää, kuinka monella halukkaalla suomalaisella on ollut varaakin hankkia sähköauto. Ainakin marraskuun loppuun asti kasvua on ollut huomattavan paljon, mutta silti sähköautot ovat edelleen marginaalisen pienellä osuudella uusista autoista.

Sähköautojen tarjooma on edelleen kovin suppea ja pidän tuota edelleen keskeisimpänä sähköautojen yleistymisen jarruna, mutta tilanne paranee uskottavasti kiihtyvällä tahdilla.

On totta myös tuo Markon kirjoittama sähköautoista uutisoinnin sävyttyminen negatiiviseksi. etenkin klikkiotsikkotasolla, Usein itse jutussa saattaa olla faktatkin oikein, mutta otsikoksi viime vuonna nostettiin kovin usein osin teennäisestikin negaatio. Tuohan on toki tämän päivän tapa. Otsikot tehdään valitsemalla sanat ja merkitykset, jotka säväyttävät isoa osaa ihmisistä. Edelleen kova hitti klikkiotiskossa on kun yhdistetään esimerkiksi sanoja: "Sähköauto" ja "Tesla" ja sitten jokin kansaan uppoava negaatio.

Mika Penttinen
17.01.2019 21.47

Tullin tilaston mukaan v 2018 tuotiin käytettynä 82 kpl BMW i3. Lisäksi myytiin uutena n. 60kpl. Jotenkin nuo tilastot eivät täsmää ollenkaan. Lasken rex-mallit mukaan.

Sähköautoileva motor
18.01.2019 06.42

Moi Mika,
kiitos huomiosta. Trafilla vain jostain kumman syystä BMW kirjautuu kahdelle eri riville. BMW ja BMW I. Ne oli siinä alkuperäisessä taulukossani eri riveillä ja siksi näytti tosiaan hyvin harhaanjohtavalta. Nyt päivitin taulukot, joissa yhdistelin Bemarit yhdelle riville.

Jani Ikävalko
22.01.2019 12.04

"mutta tilanne paranee uskottavasti kiihtyvällä tahdilla."

Mutta eihän valmistajat ole luvanneet tilanteen parantuvan tai uusia autoluokkia tulevan katetuksi ? Ei ole keneltäkään tulossa tila-autoja, D-segmentin autoja, farkkuja tai kuluttajahintaisia autoja...?

Sähköautoileva motor
22.01.2019 13.04

Hei Jani,
kannattaa seurailla sähköautoihin liittyviä uutisointeja.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb