19.02.2017

Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo

Vuodesta 2017 tulee mielenkiintoinen sähköisen liikenteen kehittymisen kannalta Suomessa ja muualla maailmassa

Vuodelle 2017 on luvattu ja jo esitelty sekä osittain Suomenkin markkinoille saatu uusia houkuttelevampia sähköautoja. Sähköautojen myynnin jarruna on ollut ennenkaikkea olematon tarjooma. Toki haittana on edelleen myös hyvin rajoittunut pikalatausverkosto pääteillämme sekä latausverkoston toimintavarmuuskin.
 

Huyndai Ioniq Electric jo räväytti lukemat tammikuun rekisteröintitilastoon

Kuvasin Ioniq Electricin Helsingin Esterinportin latausparkissa MP2017 messuilta palatessani
 
Vuosi 2017 alkoi sähköautojen menekin räjäyttävällä tammikuulla. Myyntitilastojen nousevaksi tähdeksi tuli Huyndai Ioniq Electric. Vaikka siinä on vain 28 kWh akku, niin sen houkuttelevuus tuntuu nyt olevan aivan uudenlaisella tasolla. Ioniq houkuttelee sähköautoihin autoilijoita normaalimmalla ulkonäöllään ollen kuitenkin hyvin virtaviivinen. Muodot tuovat vahvasti mieleen vanhan Opel Amperan ja se ei ole lainkaan huono asia. Toinen seikka jolla Ioniq houkkuttelee vieläkin enemmän, on sen alhaiseksi toistuvasti kerrottu kulutus ja sen myötä kilpailijoihin nähden parempi toimintamatka. 
 
Ioniqia rekisteröitiinkin tammikuussa 13 kpl. Vaikka määrä on edelleen kovin pieni, niin on se Suomen sähköautomarkkinoilla jo merkittävä määrä. Niin, edelleen sähköautot ovat Suomessa pienen  markkinan toimintaa. Helmi- ja maaliskuu näyttävät myös suuntaa Ioniqin jatkuvuudelle Suomessa. Toki siinä on pari ristikkäistä vaikutusta huomioitava. Tammikuun rekisteröintimäärissä on ollut varmasti jälleenmyyntiverkoston täyttämisen tuoma rekisteröintipiikki. Toisaalta ostajat kirjoittelevat nyt toistuvasti jopa puolen vuoden jonoista toimituksiin, joten ihan heti eivät tammikuun ostopäätkset tule näkymään tilastoissa.
 

Renault Zoe 40 menestyy maailmalla. Tulisiko jo maaliskuussa Suomeen?

Renault Zoe Auto 2016 tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa
 
Renault esitteli jo vuoden 2016 loppupuolella Zoesta uuden 41 kWh akulla varustetun mallin ja sitä on nyt odoteltu Suomeen. Zoe tulee olemaan hyvin kiinnostava sähköauto Suomeenkin rantautuessaan, koska sen 41 kWh akku tarjoaa aivan uudenlaista toimintamatkaa etenkin meillä, joiden ajoista suurin osa on muualla kuin moottoritienopeuksissa. Rajoittavana tekijänä Zoessa monille saattavat olla pienempi kokoluokka sekä pikalatauksen puuttuminen.
 
Euroopassa Zoe on jo osoittanut menestystään markkinoilla. group.renault.com/ -sivustolta löytyvästä tammikuun 2017 menekkitilastosta ilmenee, että jo tammikuussa Zoeta myytiin 2602 kpl, (edellisvuonna 1418 kpl). Eli Zoe lähes kaksinkertaisti myyntinsä, vaikka sitä on myyty vasta rajallisille markkinoille. 
 
Meille Suomeen siis sitä on lupailtu maaliskuulle. Pian siis nähdään meilläkin näitä.
 

Opel Ampera-e ja Tesla Model 3 edelleen vain markkinahäiriköinä

Opel Ampera-e ja Tesla Model 3 ovat sähköautoista kiinnostuneiden mielessä erittäin laajalti tiedostettuja ominaisuuksillaan, jotka tulevat lyömään kaikki nykyiset mallit laudalta. On puhuttu 60 kWh akuista ja jopa 500 km toimintamatkoista ja ehkä 40 000 euron hintaluokassa.
 
Tämän on hieno asia. Yksi ongelma siinä kuitenkin on: ne eivät ole vielä Suomessa totta. Totta ovat vain ne autot, joita voi nyt kaupoissa nähdä, koeajaa sekä kohtuullisella toimitusajalla saatavaksi tilata.
 
Näiden odotusarvo vaikuttaa aivan varmasti useiden sähköautoista kiinnostuneiden päätöstä pitkittävästi. 
 

Nissanin Leafin uusi malli tai korvaa malli voi olla melkoinen jokeri

Nissan on jo reilu vuosi sitten esitellyt konseptia uudesta sähköautosta. Nyt on nähty myös vahvasti naamioitua autoa liikenneajossa. On ollut puheissa 60 kWh akkua ja muuta hienoa. Lisäksi on ollut huhuissa Leafia edullisempi ja pienempi sähköauto, ehkä Zoen alustalta tehty Nissan.
 
Itse uskon, että Nissan ei paljon etukäteen varoittele mallin julkaisua, vaan tekee sen kuten Renault esitteli Zoe40-mallin ja yllätti varmasti lähes kaikki sähköautoilijat. Relluhan esiteltiin syyskuussa 2016 Pariisin autonäyttelyssä ja myynti alkoi heti.
 

Ford Focus Electric 33 kWh akulla

Ford on nyt myös esitellyt uuden isommalla, 33 kWh akulla ja pikalatausominaisuudella varustellun Focus Electricin ja sen myynnin on sanottu alkavan pian Suomessakin. Vaikka Focus on Zoeen, Ionigiin, Leafiin ja i3:seen verrattuna konversio polttomoottoriautosta, on silläkin aivan varmasti omat vahvuutensa. Aiemman mallin menekki taisi tyssätä Suomessa kalliiseen hintaan, pikalatauksen puutteeseen, pieneen toimintamatkaan sekä ehkä myyntiverkoston innokkuuden puutteeseenkin.

Volkswagen eGolfistakin isompi akkuinen malli

Volkswagenin eGolfistakin on tulossa uusi isompi akkuinen malli. En ole vielä löytänyt Suomen maahantuojalta tietoa sen Suomeen tulosta, mutta edellistä eGolfia kuitenkin jo jokunen myytiin ja onhan Golfi erityisen jämäkkä auto myös sähköisenä. Jos isompaa akkua alkaa Suomestakin saada, niin toivottavasti jälleenmyyntiverkosto olisi aktiivinen sen myynnissä.

lisäys 20.2.2017: Volkswagen julkisti kansainvälisillä nettisivuillaan, että uusi isommalla akulla varustettu eGolf on jo tilattavissa. Maahantuojan nettisivujen chattipalvelu toimi hienosti ja sieltä vahvistettiin auton olevan tulossa hetimiten polttisten jälkeen Suomeenkin. Lupasivat olla yhteydessä minuun koeajosta sopiaksemme. Taas siis on jotain hienoa odotettavaa :-)


BMW i3 (94Ah) pystyisi suurempiinkin menekkeihin

i3:sen uusi isompi akku tarjoaa 27,2 kWh kapasiteetin ja auton pieni kulutus tekee sille kohtuullisempaa toimintamatkaa. Itse pidin kovasti i3:sta, mutta reksiteröintitilastoissa se ei ole loistanut. Syinä saattavat olla monien mieleen jo liian erikoinen ulkonakö ja nelipaikkaisuus sekä varusteltuna hiukan korkeahkoksi nouseva hintataso. 
 

TEM tukee latausverkoston investointeja 5 miljoonalla eurolla

BMW i3 latautumassa koeajollani vuonna 2016

Saa nähdä, miten tuo raha tulee näkymään sähköautojen latausverkostossa. Itse olisin kovasti toivonut, että rahan jakaminen olisi tehty suunnitelmallisemmin erityisesti pikalatausverkostoon korvamerkatun rahan osalta. Nyt sen saavat käytännössä nopeimmat hakijat, eikä ole käsittääkseni mitään ohjausta liikenteellisesti vaativimmille paikoille. 
 
Hyvin varmaa kuitenkin on, että raha tulee lisäämään latauspaikkoja. Lisää tulee runsaasti asioinnin aikaisia latauspaikkoja sekä joitakin pikalatureitakin. Näillä on aina pieni sähköautojen houkuttelevuutta lisäävä vaikutus, kun uusia alueita Suomesta alkaa olla sähköisen liikenteen ulottuvilla muillakin kuin Tesloilla.
 

"Bernerin mallin" esittely ja jäädyttäminen

Jo vuonna 2015 kirjoitin että sähköautoilijakin maksaa veroja, mutta vähemmän. Tuolloin jo pidin itsestään selvänä, että sähköautojen vääjäämätön tuleminen ajaa Suomen ajoneuvokannan verotuksen uudistukseen. Ministeri Anne Berner sitten sai tehtäväkseen valmistella esityksen kokonaisvaltaiseksi uudistukseksi ja hän sen teki. Sitten vain tuli ongelma esittelyn jälkeen, kun se näytti pysäyttävän välittömästi koko autokaupan sekä sen myötä esimerkiksi pysäyttää verotulotkin. Ja ajaa autokauppiaat joukkotuhoon. Niinpä tapahtui se, mitä vain tuossa tilanteessa voi tapahtua. Kansa saatiin vakuuttumaan, että malli on vedetty pois. No, enpä tule yllättymään, että eräänä päivänä se sitten esitellään hyvin nopeasti käyttöön otettavaksi. Kehiteltynä tietenkin. 
 
Kokonaisuudessaan tulee oleman mielenkiintoista nähdä myös, vaikuttaako tuo jotenkin ajoneuvojen rekisterintimääriin ylipäätään ja onko jotain vaikutusta sähköautoihin.
 

Gigafactoryn haluaminen Suomeen herättelee sähköisen liikenteen kehittämiseen

Tesla on ilmoittanut etsivänsä Euroopasta paikkaa tehtaalleen. Suomeenkin sitä haluttaisiin ja Vaasan-seutu taitaa olla vahvimmilla. Toivon parasta. Ei ole sattumaa, että samaan aikaan, kun tämän tehtaan saamisen pienikin toivon kipinä on tajuttu, niin media on alkanut uutisoimaan entistä positiivisemmin sähköisestä liikenteestä. 
 
Sähköautoista puhutaan ja kirjoitetaan paljon ja nyt siis myös enemmän positiivisena mahdollisuutena. Toki edelleen henkeen ja vereen vastustajiakin löytyy ja Suomessa on edelleen vahva usko biopolttoaineiden tulevaisuuteen. Itse en edes halua ajatella vain yhden liikenne-energian tulevaisuuden kuvaa, vaan mieluiten erilaisia vaihtoehtoja.
 
Myönteinen puhe ja ylipäätään puhe sähköautoista vaikuttaa jatkuvasti kiinnostusta ylläpitävästi ja kasvattavasti. Kun sähköautoista kiinnostusta on, niin aina on todennäköisempää myös niiden myynnin kehittymisen mahdollisuuksille.
 

Kiinnostava sähköautoilun vuosi siis tulossa

Tulevien kuukausien ensirekisteröintien määrät tulevat siis olemaan mielenkiintoista nähtävää näin sähköautoista kiinnostuneen silmin.

Tulen tekemään kuukausittain jatkossakin sähköautojen rekisterööintimääristä tilastoa. Minun tekemässä tilastossa on tarkka rajaus. Otan tilastoihin mukaan vain sähköhenkilöautot. Pidätän itselläni oikeuden tässä rajauksen määrittelyssä ja otan mukaan REX-autot, jos ne ovat selkeästi ensisijaisesti täyssähkautoja ja polttomoottori on vain toimintamatkaa avustava lisälaite. Siis tällä hetkellä sellainen on tarjolla vain i3:sta.

 
 
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

nwdb