20.12.2015

Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän

Suomen taloustilanne on vielä pitkään hankala kertoo Suomen Pankki: http://www.eurojatalous.fi/fi/
On päivänselvää, että hyvinvointivaltiomme kulujen kriittisen tarkastelun ja leikkauksien lisäksi tarvitaan jatkossakin laajaa veropohjaa.

Samaan aikaan Pariisin ilmastosopimus ja yleinen ymmärrys ovat muuttamassa liikennettä kohti päästöttömyyttä ympäri maailman. Suomenkin tulee tähän muutoksen suhtautua vakavasti.
Nyt on kiire muuttaa Suomen virallinen suhtautuminen sähköisen liikenteen kehittämiseen. On nopeasti käännettävä passiivisen seuraajan rooli aktiivisen mahdollistajan rooliin.

Autoalan tiedotuskeskuksen sivuilta voi nähdä, että liikenteen verotulot ovat Suomelle erityisen merkitykselliset ja verosuoritteen määrä on ollut kasvava. Suomen valtio sai vuonna 2014 yli 4 miljardia euroa verotuloja liikenteen polttonesteistä sekä niiden ALV:stä.

Tein omalla sähköauton käyttökokemuksellani yksinkertaistetun laskelman.
Esimerkin ajoneuvot ja kulutukset ovat aitoja ja pitkällä aikävälillä mitattuja.
Sähköautolla ajaminen pienentää liikenne-energiasta valtion saamia verotuloja jopa yli 80% suoritettua ajokilometriä kohden.

Tein myös erittäin runsaasti yksinkertaistetun laskelman, jossa esimerkiksi vuonna 2030  oletetaan Suomen teillä liikkuvan jopa 50% rekisterissä olevista ajoneuvoista täyssähkömoottoreilla. Vuoden 2014 lukuihin perustuen väitän, että liikenne-energian ja niiden arvonlisäveron tulojen lasku olisi yhteensä 1,5 - 2,0 miljardia euroa vuodessa!

Tämä auttaa tiedostamaan miksi Suomessa ollaan niin haluttomia kehittämään tuntuvilla päätöksillä ja tuetusti sähköistä liikennettä. Ei tämä ole mikään uutinen päättäjillemme. On myös helppo ymmärtää miksi niin kovasti halutaan edistää biopolttonesteitä: niitä on helppo verottaa jatkossakin nykyisillä menetelmillä.



Nyt olisi kuitenkin toivottavaa, että Suomesta löytyisi poliittisia päättäjiä ja virkamiehiä, jotka ottaisivat erittäin nopeasti ja vakavasti sekä tosissaan sähköisen liikenteen edistämisen hallitusti asiakseen.

Kun päätetään hallitusti ottaa sähköisen liikenteen mahdollistajan rooli, on sillä saatavissa perustellut hyötypotentiaalit vaikeassakin taloustilanteessamme.
http://teknologiateollisuus.fi/sites/default/files/file_attachments/sahkoautoileva_suomi_20150911.pdf

Esitän tähän omat yksinkertaistetut teesini, miten toivon sähköisen liikenteen tukemisen etenevän hallitusti:

Pikalatausverkoston laajentaminen tuetusti on ensisijainen ja kiireisin sähköisen liikenteen kehittämisen asia.
2016 rakennetaan tuetusti pikalatausverkostoa kattavammaksi. Tämä tarkoittaa päätieverkostoomme jopa noin 40 pikalatausaseman kiireistä asennustarvetta. Blogitekstissäni olen pohtinut tarkemminkin sijoittamistarpeita
Myös asioinnin ja pitkäaikaispysäköinnin aikainen lataaminen tulee mahdollistaa aivan uudenlaisella tasolla. Pikaisesti pitää saada myös julkisille pysäköintipaikoille sähköauton latausmahdollisuuksia. Ilman radikaalia latausverkoston laajentamista ja toimintavarmuuden lisäystä ensin saadaan aikaiseksi vain kaaosta ja vihaisia ihmisiä, kun sähköautojen myynti lähtee kasvamaan voimakkaammin. Ja se lähtee joka tapauksessa!

Kotimaisen työn, uusiutuvan sähkön ja sähköverkon kuormituspiikkien hallitseminen voidaan kaikki valjastaa Suomen talouden kehittämisen tueksi!

2017  olisi ajankohtaista tarjota tukea yksityiskodeille, taloyhtiöille ja yrityksille kotimaisen aurinkokeräin + akkuvarasto + sähköauton latauskokonaisuuksille. Näin toimien saadaan tuotettua aivan uudenlaisia määriä uusiutuvaa energiaa kotimaisella uudella työllä = moninkertainen talousvaikutus + kasvaneille lataustehoille puskuri ja tasaamaan sähkön kulutushuippuja

Pikalatausverkoston kehittämistä tulee jatkaa edelleen lisäämällä edelleen noin 40 uutta pikalatausasemaa. 

Ajoneuvokannan määrätietoinen uusiutumisen edistäminen oikea-aikaisilla ja riittävän tuntuvilla tukimenetelmillä yksinkertaisesti toteutettuna

2018 alkaen olisi syytä toteuttaa noin 5000e romutuspalkkio täyssähköauton ostajalle ja autoedun verotusarvosta -25% (monipuolistuneeseen täyssähköautojen tarjoomaan, valmiimpaan latausverkostoon nopeasti uusinta kalustoa tielle)

Liikenneverotuksen uudistettu malli tarvitaan käyttöön

2019 sitten liikennevero jo olisikin Suomalaisittain varmistettu ajettu km -perusteisesti. En lähde enempää spekuloimaan mikä tämä uusi verotuksen malli voisi olla, mutta uskon että Suomessa voimme luottaa yhteen asiaan: verottajan kekseliäisyyteen löytää tavat kerätä veroja.



Kun kerran veroista puhuttiin, niin kerrataan vielä, että sähköautostakin maksetaan myös ajoneuvoveroa. Trafin ajoneuvorolaskin näytti perusvero + käyttövoimavero yhteensä 179,21 euroa vuodelle 2016. Ei kannusta päästöttämään ajoon verottaja Suomessa ei.

 

Hankintahinnasta nollapäästöisestä autosta peritään alinta 5% autoveroa sekä lisäksi täysi arvonlisävero.

Yhteenveto:
Meidän sähköautoilun pioneerien on välillä vaikea ymmärtää miksi Suomessa ei tueta sähköisen liikenteen kehittämistä. On kuitenkin turha laittaa päätä pensaaseen ja kuvitella että sähköisellä liikenteellä ei olisi mainittavia vaikutuksia Suomen talouteen. Sillä on, mutta nyt tarvitaan rohkeita tekoja, joilla tämä kaikkien uusien mahdollisuuksien tilanne valjastetaan innovatiivisuuden riemuvoitoksi!Keitä ovat nämä rohkeat tulevat poliitikot ja virkamiehet?

(Loppuun jälleen kerran:
kirjoitin tämän tekstin sähköautoilevana kuluttajana. En edusta mitään automerkkiä. En ole taloustieteilijä, enkä ole millään tavalla mukana politiikassa. Julkaisen keskustelun sähköautot -Nyt! FB-ryhmässä, ja mielelläni tarkennan jälleen tekstiäni sieltä tulevien erinomaisten ja perusteltujen näkemysten pohjalta.)

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

nwdb