30.08.2019

Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua

Miten sujuisi lomamatka Rukalle Nissan Leaf + -sähköautolla? Tätä pyysi minulta nyt useampikin lukijani kun julkaisin pari tarinaa isomman akun saaneesta Leafista.

Sikäli nämä pyynnöt sattuivat hauskasti, että olen talvelle tehnyt alustavan varauksen juuri Kuusamoon ja aihe pitäisikin selvittää. Koska pyynnöt liittyivät tähän 62 kWh Leatiin, niin teen matkasuunnitelmat nyt ensin sille autolle, vaikka omassani on vain 40 kWh akku.

Kuusamoon Viitasaaren mökiltä

Realistinen asiahan on se, että minun varsinainen Kuusamon reissuni alkaa Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Sinne voi ajaa vaikka kuinka paljon aikaisemin tai vaikka edellisenä iltana. Menomatkalla vajunnut akku ehtii täyttyä aamun lähtöön joka tapauksessa illan saunomisen ja yöllä nukkumisen aikana autoni peräkonttivarustukseen kuuluvalla 6 - 10 - 16 A säädettävällä matkalatauskaapelilla, joka ottaa virtansa punaisesta ns työmaapistokkeesta. Mökillä on turvallinen ratkaisu 16A laaamiseen suoraan sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta voimavirtapistokkeesta.

Matkaa Rukalle mökiltä kertyy reittivalinnasta riippuen noin 460 - 490 kilometriä, eli välilataus reitille tarvitaan 62 kWh Leafillakin.

Matkasuunnitteluun on nykyisin erittäin hyvä apuväline, A Better Routeplanner, johon voi asettaa autokohtaiset lähtötiedot ja sitten voi hyvinkin tarkasti muutella parametrejä, joten teen suunitelmat sen ja oman kokemukseni avulla. Muutoin erittäin luotettavan oloinen reittisuunnittelija näyttäisi mielestäni olettavan Leaf +:lla olevan käytettävissä 62 kWh, mutta näihän ei todellisuudessa ole. Siksi asetin auton akulle 7% kuntoisuuden laskun, jotta akun kapasiteetti vastaisi noin 58 tasoa, joka sieltä on realistisemmin ulos otettavissa.

Case 1: Kesällä ilman kattotaakkaa

Kesällä ilman kattotaakkaa suomalaisilla maanteillä ajellessa Leafilla pääsee helposti noin 16 kWh / 100 km kulutukseen ilman erityisiä säästelytoimia, joten sähköä 469 km reittivalinalla kuluisi noin 75 kWh.  Leafin toimintamatka toteutuisi noin 350 kilometrin mittaiseksi, eli noin 110 - 120 kilometrin matkaa vastaava lisälataus vähintään tarvitaan lisää. 

Ensinnä voisi aihetta lähestyä siten, että tuo noin 120 km lisätarve tarkoittaa noin 19,5 kWh:n lisätarvetta ja se tulee akkuun 44 kW:n pikalatausteholla noin 28 minuutissa. Kun tuohon huomioidaan latauksen aloittamiseen ja lopetamiseen kuluva aika, ollaan A Better Routeplannerin kanssa samassa, eli noin 32 minuutin mittaisessa lataustauossa. Akku on latauksen lopussa 74% varaustasossa, joten latautuminen ei edes ehdi merkittävästi hidastua lopussakaan.

Matkaa on ehditty taittaa ennen ensimmäistä latausta noin 3 tuntia ja kilometrejä on kertynyt yli 220  matkamittariin lisää. Niinpä lataamisen aikana onkin hyvä käydä lounastamassa vaikka Prismalla tai Citymarketissa, kumman nyt sitten latauspaikaksi valitseekin. Tosin noin nopea lounas ja vessatauko ei ole realistinen matkaillessa, joten akkuun ehtii kertyä tarpeettoman paljon energiaa, mutta eipä se onneksi siellä akussa paina yhtään mitään. 

Tuollaisella kesäkelillä siis Leaf + menee Rukalle eittä heilahtaa. Perillä sitten voikin laittaa auton latautumaan mökin pihaan ja sen jälkeen mökin ja Rukatunturin väliset reititkin sujuvat muitta mutkitta sähkön voimalla.

Case 2: lisätään kesäkelissä katolle kattotaakkateline, pyörätelineet ja polkupyörä

Jos ajaisin Rukalle kesäkelissä, niin menisin sinne DH-pyöräilyä harrastamaan. Vaikeutetaan siis haastetta sen verran, että laitetaan samaiseen A Better Routeplaneriin speksit näyttämään kasvaneen ilmanvastuksen kasvattamaa kulutusta.

Olen mitannut, että kattotaakkatelineet ja yksi DH-pyörä kasvattavat kulutusta noin 18% kasvaneen ilmanvastuksen myötä.  Teen asetukset kuitenkin +20% kasvavalla kulutuksella ja lisään vastatuulta pari metriä/sekunti koko matkalle, ette ammu suunnitelmalla itseäni kovin pahasti jalkaan. Nimittäin tämä kokoonpano on todennäköinen kesäiselle ajolle.

Lähtö jälleen Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Ajoa ensin esimerkiksi 221 kilometriä Ouluun Kaakkurin CM:ään latailemaan. Laturille saapuessa akussa pitäisi olla vielä noin 7% lataustaso. Jos väli menee yhtään tiukille, niin on siinä useita pikalatureita tarjolla, jossa voi ottaa pikatäydennyksen. 

Oulussa on hyvä saada akku lähes täyteen, jotta perillepääsy varmistuu. Nimittäin Oulu - Ruka välillä ei enää ole yhtään pikalaturia ja jälkimmäinen ajo-osuus on 248 kilometrin mittainen. Kun Oulussa ottaa 96% varauksen, pitäisi perille kuitenkin päästä normaalisti ajamalla ilman välilatausta ja perillä on vielä ruhtinaallinen 5% ylimääräinen varaus akussa jäljellä. Noin iso lataus ottaa aikaa vähintään hieman yli tunnin ja pidän A Better Route Plannerin 1h6min latausaika-arviota realistisena.

Ouluun on tultu jälleen sen reilun muutaman tunnin siirtymä ja yli 220 kilometriä, joten tunninkin tauko on lounaan ohessa erittäin tervetullut.

Jos Oulusta Rukalle 248 km meinaa mennä tiukille, kannattaa pitää pieni tauko ja ottaa Type2-latausta reitiltä. Perillä sitten auto saakin jälleen latausta varatun mökin pihassa ja ajelut kohtessa on mukava kulkea sähköautolla.

Case 3: Talvella -10°C kelissä mökiltä Rukalle

Lisätäänpäs jälleen Leafille haastetta. Otetaan case tällä kertaa talvella laskettalemaan meno ja pakkastakin on noin kymmenen astetta. Laskelma näyttää ensivilkaisulta yllättävänkin samankaltaiselta kuin kesällä fillari katolla ajaen. On kuitenkin uskottavaa, että pakkanen haittaa jopa vähemmän toimintamatkaa, kuin pyörä katolla.

Siispä jälleen Oulussa noin tunnin lataus ja perille. Perillä jälleen auto lataukseen ja sen jälkeen parasta ja mukavinta paikallisliikkumista aina lämpimällä ja pakkasesta kangistumattomalla autolla.

 

Case 4: Talvella -10°C kelissä suksiboksi katolla mökiltä Rukalle

Talvella pidän erittäin todennäköisenä, että Rukan matkani tekisin kattotaakkatelineet ja suksiboksi katolla. Lisätään siis 20% jälleen kulutusta ja oletetaan -10°C keli. Talvilaskelmissa laskin matkan keskinopeutta jonkin verran, vaikka noin pohjoisessa talvinopeusrajoituksilla ei kovin paljoa taidetakaan nopeuksia laskea. Kyse on ennemminkin talvikelin realismista sekä liikenneturvallisuudesta.

Nyt A Better Route Plannerkin lisää ennen Oulua Siikalatvan Hesburgerille lyhyen noin 12 minuutin lataustauon. Sieltä kyllä kelpaa ottaa kuppi kahvia, käydä vessassa ja samalla ottaa ilmaista latausta.

Toinen tauko on jälleen Oulussa ja syytä on varautua noin 1h3min lataamiseen, koska jälleen on yli 240 km pitkä loppusiirtymä Rukalle ilman yhtään välilatausta. Onneksi välillä on kuitenkin Type2-sähköä tarjolla jos tarve yllättääkin.

Ja perillä jälleen auto saa latausta mökin pihasta.

#Rapdigate tuskin ongelma, mutta talven kelivaihtelut voivat tuoda muuttujia

Leafin akuston jäähdytyksen puutteellisuus on maailmalla laajasti tiedossa ja siitä tulee #Rapdigate-nimitys. Auton akku kuumenee jatkuvassa 120 km/h ajossa tai toistuvissa pikalatauksissa. Näissä mökiltä Rukalle ajosuunnitelmissa missään en usko 62 kWh Leaf +:ssan kohtaavan minkääntasoista #rapidgate-ongelmaa. Nimittäin tuolla pohjoisessa ei ole sellaisia moottoriteitä, jossa ongelma tulisi vastaan, vaan matkanopeus on alhaisempi. Lisäksi vain case 4, eli talvella suksiboksi katolla ajaen tarvitaan enemmän kuin yksi pikalataus ja noin kovalla pakkasella akku ei tule kuumenemaan liikaa millään noin lyhyellä matkalla.

Talven kelivaihtelut kuitenkin voivat olla se suurempi muuttujien mukaan tuoja. Oulusta Kuusamoon -välillä ei ole tarjolla yhtään pikalatausta, eikä koko koillis-Lapissa oikeastaan muutoinkaan. Sähköauton kulutus voi nousta nyt käyttämiäni parametrejä vielä pari kymmentä prosenttiakin korkeammalle esimerkiksi raskaan sohjokelin takia. Kovemman pakkasen vaikutusta voi sen sijaan hallita merkittävästi taitavalla lämmityslaitteen käytöllä palelematta kohtuuttomasti. Tosin jos pakkenen kipuaa johonkin kolmenkymmen asteen kieppeille, niin varmuudella tuolla välillä saa kulumaan aikaa Type2-latauksessa jonkin aikaakin.

Vaikka lähtö olisi Tampereelta, ei suunnitelma muuttuisi mitenkään olennaisesti. Vain yksi lyhyt lataus lisää Jyväskylässä.

Koillis-Suomi kaipaisi kipeästi pikalatauspisteitä

Koillis-Suomi kaipaisikin kipeästi pikalatausta. Tiedän sillä jo olevankin sähköautoilijoita ja lisää olisi tulossa, mutta jopa vielä isompi merkitys on ruuhka-Suomen lomasuunnitelmien osalta. Sähköautot tulevat yleistymään. Sähköautojen kanta on jo noussut jyrkkään lätkämailan lapakulmaan ja tulee kiihtymään lähivuodet. Koillis-Lapin matkailun kannalta olisikin erittäin tärkeää hoitaa pikalatausverkosto kuntoon. Tämä olisi myös matkailuyrittäjien edun mukaista. Toivottavasti sieltä löytyy rohkeita investoijia, jotka haluavat olla ympäristöystävällisen liikenteen kehittämisen asialla.

Keskustelu

Kari Hällström
30.08.2019 17.54

Hei!
Hyvä kirjoitus, mutta yksi asia jäi askarruttamaan; Googlemaps näyttää kokonaisajaksi Viitasaari-Ruka 5h 12 min, kun toi sun käyttämä 6h 17 min.
Oman kokemuksen mukaan Googlemaps näyttää ajan aika hyvin.

Sähköautoileva motor
30.08.2019 19.43

Moi Kari,
joo varmaan vähän varovaiset nuo ajoajat. Kuitenkin aina kun olen ajanut Viitasaari - Oulu -väliä, niin en ole päässyt juuri koskaan Googlemapsin aikaan johtuen muusta liikenteestä. Joo, olen vähän laiska tai sitten turvallisuushakuinen ajaja. En aja ylinopeutta, enkä kovin rohkeasti ohittele rekkoja, joita tuolla välillä on yleensä riittänyt enemmän kuin omiksi tarpeiksi.

Janne
01.09.2019 21.31

Moi,
Kiitos hyvästä blogista. Juttusi ovat avanneet arjen asioita sähköauton käytön suhteen.

Olen lueskellut eri lähteistä Leafin kulutukseen liittyviä juttuja ja huomannut niissä eroja. Osaatko arvailla mistä erot oman kulutusseurantasi ja esimerkiksi TM:n 14/2018 kulutuslaskelman erot johtuvat? Oma kokemuksesi kulutuksesta on 16 kwh/100km, TM:n mittaama kulutus 22,5 ja 23,5 kwh/100km. Tämän lisäksi WLTP kulutus on 20,6 kwh/100km. TM:n laskema toimintamatka 40 kwh:n mallille oli noin 180km +5 asteen lämpötilassa. Miten omat kokemuksesi tässä lämpötilassa? Keskinopeus oli 77 km/h.
Kuten arvata saattaa, olen aikeissa vaihtaa sähköautoon, Leafin ollessa listan kärkipäässä.

Sähköautoileva motor
02.09.2019 07.52

Moi Janne,
sähköauton kulutus reagoi todella helposti useisiin eri tekijöihin, koska hyötysuhde akusta liikenne-energiaksi on niin hyvä. Esimerkiksi pelkästään vastatuuli tai märkä tienpinta vaikuttavat aivan eri tasolla, kuin polttomoottoriautoissa, joissa hyötysuhde on onneton.

En nyt varmaksi osaa lähteä analysoimaan TM:n kulutusmittauksia, mutta muistelen niihin liittyvän pari tulosten käytettävyyttä heikentävää tekijää tuon edellämainitsemani muuttujamäärän lisäksi. Ensinnäkin he taitavat lähteä esimeriksi kaupunkiajoon täydellä akulla kylmällä autolla. Esimerkiksi silloin hidastusten regenerointi ei toimi vielä lainkaan. Muistaakseni TM myös mittaa kulutuksen, joka sisältää latauksen aikaisen häviön, joka oman arvaukseni mukaan on 10% luokkaa. (en ole koskaan tarkasti mitannut, koska sillä ei ole oman käytön tasolla mitään merkitystä, niin vähäinen se on).

Kylmällä kelillä etenkin Leafissa oppii omistaja varmasti pian hallitsemaan lämmityksen ottamaan energiaa auton automatiikkaa paremmin. Nimittäin Leafin lämmityslaitteen, kuten myös ilmastointilaitteen automaattitoiminnot toimivat ruokottoman huonosti. Jos Leafilla on halu tai tarve pienentää kulutusta, niin pienelläkin lämmitystarpeella, siis jo ennen nollakelejä, kannattaa laittaa lämmityslaite manuaalisäädöillä puhaltamaan 1-2 nopeudella haluttuihin suuntiin haluttua lämpöä. Silloin säästää kovemmalla pakkasella helposti 10-20% kulutuksessa, eikä silti autossa tule yhtään sen kylmempi. Olen melko varma, että esim. TM mittaa kulutuksen pitämällä lämmityslaitetta automaatti-asennossa ja se on heille perusteltua vakioidakseen muuttujia mahdollisimman paljon autojen välillä.

Sähköautossa kulutukseen vaikuttaa myös rengaspaineet ja valitut renkaat yllättävän paljon. Nyt 40 kWh Leafissa ei ole enää tarvinnut kikkailla ja kasvattaa toimintamatkaa nostamalla rengaspaineita kumien sallimiin maksimeihin, mutta 24 kWh:lla se oli vielä pakko päästäkseni mökille perille ylipäätään. Sillä 24 kWh:lla tein vahingossa myös testin, kuinka paljon kulutus muuttui kun alle laitettiinkin A-energialuokan kumin sijaan B-energialuokan kumi, vaikka se oli sama Nokian rengas!http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/nissan-leafiin-uudet-kesarenkaat-alle

Sami
20.09.2019 19.42

Tässä kolmen vuoden kokemukseni Leaf 24kWh (tod nop) kulutuksesta, joka lienee linjassa myös uudempiin genereraatioihin:

Kesärenkailla ilman merkittävää lämmitystä tai jäähdytystä:
120km/h: 20...22kWh/100km
100km/h: 16...17.5kWh/100km
80km/h: 14...16kWh/100km
60km/h: 12.5kWh/100km

Helteellä näihin lisätään noin 5% ilmastoinnista

Talvella näihin ym lukemiin lisätään:
+ 10% nastarenkaista ja ilmanvastuksesta
+ lisäksi luokkaa 10% jokaisesta 0*C alittavasta 10 asteesta lämmitykseen

Mittaamiani talvilukemia:
100km/h: 26kWh/100km @-22*C
80km/h: 19.5kWh/100km @-10*C

Sähköautoileva motor
21.09.2019 16.37

Moi Sami,
aika saman suuntaisia kulutuksia toteutuu itsellä.
Onneksi huhtikuun puolella, kun tämä suunniteltu matka on tarkoitettu toteuttavaksi, ei melko suurella todennäköisyydellä ole päivällä noin kovaa pakkasta.

Janne
05.12.2019 22.56

Moi

Voin nyt vahvistaa omalta osaltani tuon 16-17 kwh kulutuksen. Tällä viikolla ajelin noin 450 km:n lenkin pikkupakkasessa toiseen suuntaan ja nollan tienoilla toiseen. Puhallin 2 tai 3 teholla. Keskinopeus 78 km/h, pääosin valtatietä liikennevirran mukana.
40 kWh Leaf tuli siis hankittua.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Sähköauto talvella sähköautomatkailu

Arkisto

nwdb