25.04.2016
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Sähköauton moottori on ylivertainen hyötysuhteeltaan
Nissan Leaf moottorijarrutuksissa talteen otettu energia jopa yli 12% kulutetusta energiasta
Tein laskelman Leafilla ajoistani 11 kuukauden ajalta, eli noin 39 tkm matkalta
Koko matkan keskikulutus muodostui 16.28 kWh tasolle. Tässä on siis mukana myös talven kovimmat pakkasjaksot.
Nissan Leaf 2015 vuodelta pystyy enimmillään 30 kW tehoiseen regenerointiin.
Tämän esimerkin auton ajot ovat pääsääntöisesti matka-ajovoittoisia, joissa voi regenerointia tapahtua merkittävästi vähemmän kuin kaupunkiajossa. Ajotyylissä ei ole pyritty erityiseen taloudellisuuteen, mutta ajaessa on lähes aina käytössä voimakkaammin regeneroiva B-ajomoodi.
Esimerkissä kokonaiskulutus ilman moottorijarrutuksissa regeneroitua energiaa olisi ollut 18,55 kWh/100km.
11 kuukauden aikana on moottorijarrutuksissa kerätty yhteensä 875,2 kWh, joka vastaa noin 2,26 kWh/100km.
Regenerointi koko ajalta on siis ollut yli 12% kulututetusta energiasta.
Yli 30 km pitkissä matkoissa useita kertoja yli 25% regenerointi kulutuksesta
Kumpi tehokkaampi ajotapa: kevyellä moottorijarrulla rullaaminen vai vahvempi moottorijarrutus ja regenerointi?
Kieltämättä mielenkiintoinen spekulaation aiheensa on se, että kummalla tavalla sähköautolla ajaminen on taloudellisempaa: rullaten mahdollisimman kevyillä moottorijarrutuksilla vai kerätä energiaa talteen voimakkaammalla moottorijarrutuksessa tapahtuvalla latauksella.
Uskon, että taitava kuljettaja etenkin vähäisessä liikenteessä pystyy pienellä moottorijarrutuksella rullailemalla parempaan kokonaistehokkuuteen. Itse en kuitenkaan tähän pysty, enkä jaksa edes yrittää, joten voimakkaampi moottorijarrutus on omassa ajossani varmuudella kokonaistehokkaampi tapa.
Yhteenveto:
Keskustelu
Teen itse sähköauton. Pihalla odottaa opel corsa.sanoista tekoihin.
Onnea konversioprojektille. Kerrohan sitten miten homma etenee.
Miksi sähköautoihin ei asenneta latureita renkaisiin jotka ottaisivat liike-energian käyttöön ja laitaisivat akkuja heti kun ajoneuvo liikkuu? Ei voi olla kovin vaikeata tiedettä vai onko tämä liian nerokasta eikä tällaista haluta tavallisten ihmisten tietoon.