07.02.2022

Sähköauto ei pelasta maailmaa, mutta saattaa pelastaa autoilun -vai pelastaako sittenkään kaikilla?

Osoite kopioitu

Viime kuukausina on noussut autoiluun liittyen muutamia trendejä voimakkaasti. Ensinnäkin sähköautojen suosio on jatkanut kiihtyvää kasvuaan rekisteröintitilastoissa ja latausverkosto kehittyy nopeammin kuin koskaan. Autovalmistajat esittelevät hyvällä tahdilla uusia sähköautoja sekä saavat niitä myös tuotantoon, toki kaikkia valmistajia koskettavan komponenttipulan saattelemina odotusajat ovat hurhan pitkiä uusien autojen ostajille. 

Alla olevista kuvaajista ylemmässä uusien sähköhenkillöautojen (BEV) ensirekisteröinnit vuosittain sekä alemmassa samalla ajalla kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröintien määrät Suomessa vuosittain.

Sähköautoista keskustelu on jatkanut vilkastumistaan. Keskustelussa on runsaasti aitoa kiinnostusta, sähköautoista tykkäämistä, mutta myös vastakkaista näkemystä. Samaan aikaan polttoaineiden hinnat ovat nousseet erittäin korkealle ja jopa yli kahden euron litrahintoja nähdään. Se tekee autoilusta useille entistä kalliimpaa sekä joillekin talouksille jo liian kallista.  Suomessa on nähty aiempaa voimakkaampia mielenilmaisuja sekä mielenosoituksia kalliiden autoilukulujen johdosta. Kun Twitteriin laittaa hakusanan "sähköauto", saa lukea myös enenevässä määrin sähköautovihaa, jota perustellaan välillä oikeilla ja toisinaan vääriksi osoitetuilla argumenteilla. Johtuuko kasvava vihapuhe sähköautoja kohtaan polttainehintojen kautta nousseista autoilun kustannuksista ja sen tuomasta turhautumisesta vai mistä?

Ei sähköautoilu tee parempaa ihmistä

Itse ostin vuonna 2015 ensimmäisen sähköauton arvomaailmani mukaisilla perusteilla. Ensinnäkin sähköauto on elinkaaripäästöiltään hyvällä tasolla ja aina liikenne-energian osalta paikallisesti täysin päästötön. Se ei päästä mitään myrkyllisiä pakokaasuja suoraan jalankulkijoiden hengitettäväksi kaupungissa pakkasellakaan ajaessa. Silloin sähköauto myös palkitsi omaa halua olla edelläkävijän roolissa tai ainakin kokea uutta. Ja kolmas hankinnan peruste oli, että ostan sähköauton koska se oli mahdollista myös taloudellisesti.

Olen nyt ajanut sähkautoillani noin 350 000 kilometriä ja liikenne-energiakuluissa on kertynyt säästöä varovaisenkin arvion mukaan 20 000 - 25 000 euroa bensiiniautoon verrattuna. Meillä oli toisena autona jonkin aikaa myös kaasuauto ja sillä liikenne-energiakulun säästö bensaan verrattuna asettuu noin puoliväliiin sähköautoilun säästöstä, ollen siis edelleen huomattavasti bensiiniautoja edullisempaa.

Minulle sähköautoon siirtyminen oli mahdollista aikanaan, koska ajan paljon myös työkseni ja jo 24 kWh Leafin range riitti käyttööni. Kolme ensimmäistä sähköautoni maksoivat täsmälleen saman verran, kuin olivat maksaneet useat aiemmat polttomoottoriautoni. Paljon on sähköautoni toimintamatkat kehittyneet tuosta 24 kWh Leafista nykyiseen ID.4 77 kWh -sähköautoon, mutta niin nousi myös uuden auton hintataso Volkkariin siirtyessä.

Vaikka oma päätökseni oli ja on edelleen ympäristöarvot edellä tehty, en kuvittele olevani mitenkään taitava ympäristöasioissa. Päinvastoin, monet ovat tehneet huomattavasti isompia, tärkeämpia ja parempia asioita omilla tavoillaan ostamatta ensimmäistäkään sähköautoa. Eikä minun tai kenenkään muunkaan sähköauto pelasta Tampereen, Suomen saati maailman ilmastonmuutosta, mutta minä en antanut tuon seikan estää omaa pientä valintaani. Ympäristölle selkeästi parempi ratkaisu toki olisi ollut lopettaa myös työnteko, olla ostamatta autoa lainkaan ja suorittaa liikkuminen vaikka jalkaisin, mutta siihen en ollut vielä valmis.

Pelastavatko sähköautot yksilöllisen autoilun?

Sähköautot saattavatkin ilmastonmuutokselta tai saasteilta pelastamisen sijaan ensisijaisesti auttaa yksilöllisen autoilun säilymisen mahdollisuuksia ainakin pidempään kohtuullisella hinnalla. Näin ainakin joillekin meistä, mutta kuinka laajasti tämä on sittenkään totta Suomessa?

Monille talouksille oma auto on käytännössä välttämätön arjen pyörittämisen kannalta. Mielestäni ihmisten pitää saada asua missä he itse kokevat haluavansa, jos siihen on muutoin mahdollisuuksia. Jotkut asuvat kaupungissa, toiset taajaman ulkopuolella ja osa syvemmällä maaseudulla. Likimainkaan kaikissa paikoissa julkinen liikenne ei mahdollista autotonta elämää. Välimatkat töihin, kauppaan ja lasten harrastuksiin ovat usein pitkiä, joten ajokilometrejä kertyy. Monille auto on välttämätön myös työpäivän aikana työtehtävien suorittamiseen.

Sähköauto tarjoaa siis monille meistä parempia mahdollisuuskia jatkaa yksilöllistä autoilua edullisen liikenne-energian ja vähintään paikallisesti päästöttömän liikenne-energian ansiosta. Ja monet myös pitävät sähköautoilla ajamisesta, kuten itsekin.

Kenenkään ei ole pakko ostaa sähköautoa myöskään vuonna 2022

Autoilun korkeat kustannukset ovat viimeaikoina nousseet entisestään polttonesteiden hinnan nousun takia. Ympäristön ja kauppataseen kannalta olisi varmasti suotavaa, että fossiilisista polttoaineista luovuttaisiin vaikka heti täysin liikennekäytössä. Kaikki eivät kuitenkaan useista syistä voi tai halua ostaa sähköautoa vielä vuonna 2022 ja minusta tämäkin on täysin ymmärrettävää, eikä tuosta valinnasta ketään saa syyllistää edes sivulauseissa.

Itselläni on lähipiirissä useita sinkku, dinkku, lapsiperhe sekä seniori -talouksia, joilla ei ole mahdollisuutta tai mitään järjellä perusteltavaa syytä vaihtaa nykyistä toimivaa autoaan sähköautoon, mutta ajettavaa kertyy esimerkiksi 20 000 - 40 000 kilometriä vuosittain. Mahdottomaksi sähköautoon siirtymisen voi tehdä useat eri syyt.

Joillekin edes käytetyn sähköauton ostaminen osamaksulla tai liisaamalla ei tule kyseeseen ja usein autoon ei ole mahdollista tai järkevää laittaa tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja käteistä.

Jollain toisella ajot ovat pelkästään pitkiä työkeikkoja, jolloin riittävän pitkällä toimintamatkalla varustettu ja siten toimiva sähköauto maksaa jopa 30 000 - 60 000 euroa. Talouden elinkaaren vaihe ei ehkä mahdollista isoa osamaksu- tai leasingsopimusta.

Esimerkkejä on lukuisia muitakin. Eikä kaikkien edes tarvitse tykätä sähköautosta ja joillekin sekin riittää syyksi olla ostamatta sellaista.

Minkä auton sitten vaihtaisin, kun olisi pakko päivittää uudenpaan?

Ympäristön kannalta kestäviä liikenne-energiaratkaisuja on muitakin kuin sähkö. Yhden mahdollisuuden tarjoavat kaasuautot biokaasua tankaten. Jos asuu ja käy esimerkiksi töissä hyvin toimivien kaasutankkausaesemien lähellä, on tällä hetkellä kaasulla ajaen liikenne-energiakulu noin puolet bensiiniauton vastaavasta. 

Omalla kokemuksella tiedän kuitenkin myös kaasutankkausverkoston suppeuden, kuten myös sen, että asemia on valitettavan usein jopa suljettuna biokaasun loputtua. Omalle kohdalle kestoriesaksi muodostuivat toistuvat vajaatankkaukset, joiden johdosta tankilla olisi pitänyt käydä joka päivä. Kaasuautoissa kannattaa paljon ajavan myös huomioda myös tiheä 15 tkm huoltoväli.

Tiedän kuitenkin useita talouksia, jotka ajavat hyvin tyytyväisinä edullisia kilometrejä kaasuautoilla. Monille siis tämäkin tutustumisen arvoinen asia.

Alla yksi aito keskusteltu tapaus auton vaihtoa suunnittelevan kanssa.

Yhden perheen kanssa kävimme hiljattain keskustelua, että heillä olisi perusteltu syy vaihtaa auto hieman tilavampaan sekä ennenkaikkea toimintavarmaan vaihtoehtoon.

Heillä lähimmälle kaasutankkausasemalle on kuitenkin matkaa lähes 50 kilometriä ja se ei ole luontaisen kulkureitin suunnalla, joten erillisestä tankkausreissusta kertyy jopa 100 km turhaa ajoa ja aikaa kuluu pari tuntia joka kerta. Tuolle taloudelle kaasuautoilun ongemaksi siis muodostuu arjen ajojen vaikeutuminen kohtuuttomasti, eikä myöskään sähköauto ole toimiva ratkaisu.

Mikä siis neuvoksi talouden käytännössä pakollisten ajojen edullistamiseksi? Mikä olisi ympäristön kannalta paras vaihtoehto? Keskustelussa kanssani olleen talouden osalta ei taida nyt olla käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin mahdollisimman pienikulutuksinen riittävän tilava polttomoottoriauto käytettynä. Lataushybridikään ei merkittävää etua tarjoa, koska ajomatkat ovat pääsääntöisesti pitkiä.

Käytettyjä pidemmän toimintamatkan sähköautoja kertyy hitaasti markkinoille

Useiden lähipiirini kanssa käytyjen autonvaihtokeskusteluiden jälkeen ymmärrän omakohtaisesti paremmin, miksi uusien autojen kauppa saattaa kokonaisuudessaan laskea lisää nykyisestään ja käytettyjen autojen kauppa pysyä vilkkaana. Epävarmuus omien ratkaisujen toimivuudesta vielä muutaman vuoden päähänkin tekee varovaiseksi investoimaan välttämättömintä enempää.

Sähköautojen osuus uusien autojen ensirekisteröinneistä jatkanee edelleen nousuaan, mutta kovin nopeasti ei ole markkinoille tulossa suurissa määrissä WLTP-toimintamatkaltaan 400 - 600 kilometriin yltäviä edullisia käytettyjä sähköautoja. Pitkien toimintamatkojen autot maksavat uusina tällä hetkellä uusien autojen mediaanihintaa enemmän ja niillä tuntuu olevan niin kova kysyntä vähän ajettuina, että osa on saanut käytetyistä jopa enemmän hyvitystä kuin on uutena maksanut. Sähköautoja tuodaan kiihtyvässä tahdissa maahan myös käytettyinä, mutta maailmanlaajuinen käytettyjen sähköautojen kysyntä hillitsee myös käytettyinä tuotujen yksilöiden hintojen nopeaa laskua. Parhaillaankin autokanta jatkaa Suomessa vanhenemistaan.

Epäreilulta tuntuva tilanne monille talouksille

Kun rehellisesti ilmaisen oman kantani, tuntuu epäreilulta tilanne, jossa vanhoilla polttomoottoriautoilla ajavien talouksien autoilun kulut nousevat jatkuvasti. Siis etenkin sellaisten osalta, jotka haluaisivat siirtyä edullisemman liikenne-energian sekä pienempien päästöjen autoon, mutta realiteetit eivät sitä vielä mahdollista.

Ymmärrän siltä pohjin joidenkin ihmisten turhautumisen, mutta vihaa esimerkiksi sähköautoiluun tai mihinkään muuhun liikenne-energiaan liittyen, saati niillä ajavia henkilöitä kohtaan en pysty hyväksyksymään. Mieluummin toivon, että pidetään kaikki mielet avoimina uusille asioille ja kokemuksille puolin ja toisin.

Avauksen otsikkooni viitaten, uskon että sähköautot ovat yksilöllisen autoilun mahdollistaja ainakin joksikin aikaa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

JS
10.02.2022 14.28

Hyvä ja kaikkien todellisuudelle avoin artikkeli.
Itse olen maalla asuva pienituloinen perheellinen joka autoilee töiden (ja lasten) vuoksi paljon. Tällä hetkellä taloudesta löytyy vm 2005 bioetanoli tavaroiden kuljetukseen ja pitkille matkoille, sekä vm. 2017 ioniq electric.

Jälkimmäinen hommattiin käytettynä saksasta ja on ollut meille juuri passeli peli. Työmatkoilla joudun talvella tekemään 1 välilatauksen, mutta muuten selviää kotilatauksilla. Auto hommattiin pääasiassa taloudellisista syistä (kyllä se ympäristökin painoi). Saimme pankista lainan auton hankintaa varten ja lyhennysten jälkeen käteen jää kuussa parisataa euroa enemmän kuin dieselillä kurvaillessa. Puhumattakaan huoltojen vähyydestä, takuusta ja muista uuden auton eduista. Niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, niin meillä ei olisi varaa ajaa bensiinillä, siksi ajamme sähköllä.

Tuuria tässä on ollut myös mukana, kuten mainitsin, me saimme lainan ja toisekseen auto hommattiin juuri ennen kovinta buumia, tällä hetkellä saisin autosta enemmän nettiautossa kuin mitä siitä maksoin puolitoista vuotta sitten.

Tarinoita on monenlaisia ja osittain halusin jakaa tämän siksi että sähköautoilu ei ole vain varakkaiden juttu. Jokaisella on omat tarpeet autoilulle ja omat ratkaisunsa

Sähköautoileva motoristi
10.02.2022 15.52

Moi,
iso kiitos kokemuksesi jakamisesta.
Oikeastaan tuo kulma jäi vahingossa mainitsematta omassa kirjoituksessani, että jos rahoitus vain onnistuu, voi etenkin paljon ajavalla kulua yllättäen uudella sähköautolla kuukaudessa vähemmän rahaa autoiluun kuin sillä vanhalla kului.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) Elroq (1) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (3) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (19) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (34) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (2) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (2) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (3) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (45) koiranluut (1) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (5) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) MEB-auto (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (3) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (90) Renault (9) renkaiden kestävyys (3) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (5) Smart (1) softabugi (1) SOH (2) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (255) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (25) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (62) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (21) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb