03.09.2015
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Neljässä kuukaudessa on ollut muutamia kertoja tarve, jossa on päivän ajosuoritteeksi muodostunut yli 450 km.
Nissan Leafilla realistinen matka-ajonopeuden toimintasäde on 100 - 115 km kesäkelillä.
Miten tämä sitten on ollut mahdollista?
Hyvin ja helposti!
Olennainen seikka on päivän reitillä oleva riittävä ja toimiva pikalatausverkosto.
Esimerkiksi Tampere - Helsinki (yhteensä 370 km edestakaisin reittini)
Ja normaalit ilta-ajot, kaupassa käynti ja muut tarpeet täyttivät tuon yli 450km.
Tampereen ja Helsingin välillä on hyvä pikalatausverkosto joka riittää hyvin tähän tarpeeseen.
Pikalatausta saa ABC-asemilta Lahdesjärveltä, Toijalasta, Hämeenlinnasta ja Hyvinkäältä sekä Helsingissä useista paikoista.
Käytännössä olen tuolla välillä ladannut Hämeenlinnasta ja Hyvinkäältä useimmiten.
Yksikin välilataus riittää, jos ajaa hieman hitaammin.
Mutta kuten alla oleva laskelmani osoittaa, ilman pikalatausta tuo ei olisi ollut mahdollista.
-
Auton mukana tulevalla 10A tilapäislaturilla on tuossa tilanteessa vain kirjaimellisesti hätäavun käyttöarvo.
-
Nopeimmillaankin Type2-laturista 32A virralla ei vieläkään päivän käytössä olevat tunnit olisi riittäneet.
-
Yhdistelmä reitillä olevia toimivia pikalatureita ja kohteissa pysäköinnin aikaisia Type2-latureita on avain onnistuneeseen matkailuun.
Eikä silloin tuo 450 km ole missään nimessä mikään päivän ajosuoritteen katto Leafille.
Totuus Tampereelta pohjoiseen on vielä toistaiseksi toinen. Koko Keski-Suomessa ei ole vielä yhtään pikalaturia, joten siihen suuntaan maksimi päivän ajosuorite on ehkä noin 300 km käytännössä. Tämäkin edellyttää Jyväskylässä noin neljän tunnin taukoa Type2-latauksen ajaksi. Silti jälleen ensi viikonloppuna on Leafin reitti Kangasala - Jämsä - JKL - Hirvaskangas - Viitasaari ja takaisin. 270 - 300 km / suunta.
Joten väittämäni kuuluu: Leafilla matkailu on mahdollista. Se on ympäristöratkaisu, joka tosin vaatii jonkin verran sähköautoharrastuneisuutta.
Keskustelu
Ei kommentteja