04.09.2017

Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen

Osoite kopioitu

Lasken itse Parkkisähkö Oy:n vielä uudeksi toimijaksi sähköautojen latauspalvelujen rintamalla. Parkkisähkön latauspisteitä löytyy tällä hetkellä ainakin P-City Forumista, P-Elielistä, P-Kluuvista P-Tähtitorninvuoresta sekä P-Kampista, eli pääkaupunkiseudulta pääosin. Nyt kuitenkin bongasin Parkisähkön latauspisteen myös Tampereen P-Frenckellin ylemmästä pysäköintitasosta.

Koen yksittäisen sähköutoilijan näkökulmasta Parkkisähkön toimintamallin lisäarvoa tuottavaksi ja kerron tässä blogitarinassa kokemusta nimenomaan julkisten latauspisteiden käyttäjänä.

Käyttöönotto helppoa pelkän puhelimen avulla

Ajaessani tänään 4.9.2017 P-Frenckellin parkkihalliin Tampereella huomasin, että ylemmälle parkkitasanteelle oli ilmestynyt Parkkisähkön latauspiste kahdella schuko-pistorasialla (Wall outlet, "normaali" pistorasia). Näihin kahteen ruutuun oli jo ennen kesälomakautta aloitettu selkeästi sähköauton latauspisteeseen johtavat työt. Alemmalla tasolla on säilynyt neljä latauspistettä.

Latausrasian vieressä  näkyi pieni laatikko, jossa oli Parkkisähkön starttipaketteja sisältäviä kuoria. Otin yhden sellaisen aloittaakseni opiskelun ja käyttöönoton. Tämä osoittautui helpoksi ja nopeaksi sekä onnistui pelkästään puhelinta käyttämällä, vaikka parkkihallissa oli hieman heikko mobiilidatan verkko.

Ensin latasin ohjeen mukaan iTunesista Parkkisähkösovelluksen iPhoneeni. Sovelluksen maltillisesta 7Mb kooosta johtuen se latautui melko nopeasti sillä aikaa kun luin muita ohjeita Parkkisähkön kuoresta. Tämän jälkeen sovellukseen piti määritellä omia tietojani, kuten puhelinnumero, osoite ja nimitiedot sekä auton tiedoista rekisterinumero, merkki- ja mallitietoja sekä joitain muita vähäisiä tietoja. Pankki- tai luottokortin tietoja ei kysytty.

Kun sovellus oli kunnossa, otin edelleen kuoren ohjeiden mukaisesti toimien pienen ja ohuen tunnistesirun sisältävän muovikappaleen kuoresta ja laitoin sen latausjohtoon ohjeiden mukaisesti kuvapuoli ylöspäin ja asennusohjeen kuvasta oikean puolen tarkistaen.

Kaikkeen tähän valmisteluun ja rekisteröintiin kului rauhallisestikin tehden aikaa ehkä noin 15 minuuttia. Sitten vain latauskaapeli molemmista päistä kiinni ja sehän lataa! Tällä kertaa autoni akku oli niin täynnä jo halliin saapuessani, että otin sähköä vain pienen hetken, mutta nyt minulla on sitten valmius käyttää jatkossa sähköautoni lataamiseen myös Parkkisähköä.

Mobiilisovelluksella voi ohjata latausta ja saa tietoa

Parkkisähkön älykäs sähköverkon hyödyntäminen tuo lisäarvoa myös muille, kuin sähköautoilijoille. Tästä on hyötyä esimerkiksi taloyhtöihin asennettuina myös polttomoottoriautoilijoille, nimittäin Parkkisähkön käyttö tuo mobiilisovellukseen mahdollisuuden käynnistää ja sammuttaa virrat etänä tai ajastettuna. Lisäksi sovelluksesta näkee kestoajan, sähkön ottotehon kW, sähkövirran A, pistokkeen lämpötilan sekä tällä kerralla käytetyn energian määrän Wh.

 

Hinnoittelussa on järkeä

Parkkisähkö on hinnoitellut lataamisen muista toimijoista poiketen kWh-perusteiseksi. Muut maksulliset latauspisteeet perustuvat pääosin latausaikaan. Esimerkiksi oman Leafini 21,4 kWh:n todellisen akkukapasiteetin lataaminen täysin tyhjästä täyteen maksaisi 2,586 euroa. 

Lataan usein myös Jyväskylän P-Paviljongissa, jossa hinnoittelu on 1,25 euroa/tunti. Vaikka Paviljongin latauspiste on Type2-rasiallinen, josta saan Leafin sisäisen laturin mahdollistaman maksimin, eli 6,6 kW teholla latausta, niin silti siellä hinnaksi tulisi noin 5-7,5 euroa. Todellisuudessa en mielelläni siellä viitsi aivan täyteen edes ladata, koska viimeiset wattitunnit ovat niin hitaita ladata.

Lisäksi Parkisähkön veloittama 0,12 euroa/kWh on mielestäni jopa hämmästyttävän lähellä sähkön markkinahintoja kotitalouksille. Useat joutunevat maksamaan siirtokuluineen ja veroineen jopa enemmän.

Maksu koontilaskulla

Tässä vaiheessa vielä lataamiset maksetaaan annettuun osoitteeseen toimitetulta koontilaskulta. Epäilemättä Parkkisähkö kehittelee lähiaikoina myös muita maksamisen vaihtoehtoja. Itse mielelläni syöttäisin mobiilisovelluksen kautta heille luottokorttini tiedot suoria veloituksia varten. 

Eri lataustyypeillä eri tarpeisiin apua sähköautoilijalle

Parkkisähkö tarjoaa siis erinomaista ratkaisua pistorasiasta lataaamiseen julkisissa tiloissa. Pidän sähköautoilijana erittäin ymmärrettävänä sitä, että erilaiset parkkipaikkatoimijat eivät voi nähdä järkevänä tarjota ilmaista lataamista sähköautoilijoille. 

Sähköautoilijana annan arvoa kaikille eri tyyppisille lataamisen mahdollisuuksille. Kaikkein tärkein ainakin itselle on tietenkin kotilataaminen. Itsellä se sujuu vaivatta, koska asun omakotitalossa. Parkkisähköllä on myös ratkaisut tarjota taloyhtiöiden tarpeisiin. Kotioloissa useimmille riittää 10A pistorasialatausvirta. Itse tosin tarvitsenkin tehokkaampaa latausta, koska ajan aika paljon sähköautollani.

Seuraavaksi tärkein on työpaikkalataaminen. Siellä itse tarvitsen ehdottomasti maksimaalisen Type2-latausvirran. Siis Leafini tapauksessa 6,6 kW, eli 1x32A. Useille kuitenkin riittää työssäkin erinomaisesti esimerkiksi 8-10A latausvirta pistorasiasta. Esimerkiksi 10A latausvirta tarkoittaa noin 2,2 kW:n lataustehoa. Tämä taasen tarkoittaa, että  kahdeksan tunnin työpäivän aikana ehtii saada 17,6 kWh:n verran energiaa akkuun. Tämä riittää kesällä yli 100 km kotimatkan taittamiseen ja talvellakin noin 50-80 km kotimatkan taittamiseen riippuen tietenkin kelistä. Parkkisähkö siis tuo työpaikoillekin helppoa lataamisen ratkaisua tarjolle.

Erityisen mielelläni näkisin Parkkisähkön toteutuksia pidempiaiaisia pysäköintejä vaativissa kohteissa. Laivasatamissa, lentoparkeissa, messukeskuksissa ja kaikissa kohteissa, joihin auto on tarkoitus jättää pidemmäksi aikaa ja saamaan vaikka hieman hitaampaakin latausta koko pysäköinnin aikana. Useimmiten näihin paikkoihin liittyy vielä sellainen haaste, että autoa ei kohtuudella pääse siirtämään pois latauspisteestä kun akku on täynnä. Parkkisähköllä on tulossa toteutus, jossa on tehty parkkihalliin 250 latauspistettä. Näitä lisää, kiitos!

Toki arvostan nopeampaa asiointilatausmahdollisuutta myös. Sellaisen myös mielelläni valitsen, jos tulen vajaalla akulla esimerkiksi Tampereen keskustaan tunnin-parin ostoksille. Näin auton akku ehtii täyttyä hyvin asioinnin aikana. Käsittääkseni tähän Type2-lataamisen Parkkisähkö ei ainakaan vielä tarjoa ratkaisuja.

Sähköautolla matkaillessa tietenkin tärkeimpiä ovat DC-pikalatauspisteet. Silloin ei 10A-latausvirrasta ole juurikaan hyötyä, kuin äärimmäisen hädän edessä.

Kiitos Parkkisähkö Oy ja lämpimästi tervetuloa Tampereelle!

Seuraavaksi vain lisää kohteita ja runsaasti. Uimahallit, etenkin Kangasalla :-) jäähallit, Särkänniemi, ulkoilukohteet ja muut kivat paikat.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Matti
04.09.2017 20.32

Hieno juttu! Olen kyllä töissä warmalla eikä yhtään lataus pistettä ole vielä asennettu. Mikä lie kestää

Sähköautoileva motor
04.09.2017 22.22

Moro Matti,
kiitos kommentistasi. No harmi, etteivät vielä olekaan Warmalla käytössä. Toivottavasti pian. Korjaan myös blogiini, että tulossa...

Jiri Räsänen
04.09.2017 23.34

Teknisesti Varmalla kaikki on valmista. Palvelun käyttöönotossa on kiinteistön omistajan lisäksi vuokralaisten kanssa läpikäyminen, isoissa organisaatioissa asiat ottavat aikansa. Muutaman viikon aikana nämäkin asiat pitäisi olla käyty läpi ja ensimmäiset asiakkaat pääsevät lataamaan.

Sähköautoileva Motor
05.09.2017 06.00

Kiitos Jiri täydennyksestä. Hienoa kuulla, että asiat etenevät.

Periikö parkkisähkö
30.11.2018 09.21

Periikö parkkisähkö

Sähköautoileva motor
30.11.2018 12.09

Hei nimimerkki Periikö Parkkisähkö,
viestisi oli jo sen verran ytimekäs, että ole aivan varma ymmärsinkö kysymystäsi oikein, mutta tulkitsen sinun tarkoittaneen, että olenko saanut Parkkisähkön paikoista tekemistäni latauksista maksuja.

Jos tuota tarkoitit, niin en ole tainnut vielä yhtään saada. Kyselin tuota alussa ja kertoivat, etteivät ihan pikkulaskuja ala lähettelemään, vaan sitten kun on vähän edes kertynyt laskutettavaa.

Mutta siis kyllä minulla on käsitys, että laskuttavat käyttäjältä aivan kuten kuuluukin.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto Sähköauton lataaminen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (25) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (13) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (81) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (238) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb