12.11.2021

Pääseekö sähköautolla joulun viettoon vuonna 2021?

 
Yksi sähköautoilua vierastavien kommentti on toistuvasti, että ei niillä tee mitään, kun sitten on joulun, juhannuksen, pääsiäisen tai jonkun muun juhlapyhän ruuhkassa jonottamassa omaa latausvuoroaan. Onhan tuo riski aito siltä osin, että sähköautojen määrä nousee kohisten ylöspäin Suomessakin. Toisaalta myös latauspaikkojen määrä nousee jopa vielä nopeammin.
 
edit: luvut ja teksti päivitetty viimeksi 30.11 klo 7.30
 
Mikä on tulevan joulun odotettavissa oleva ruuhkatilanne? Päätin ottaa asiasta jo ennalta hieman selvää ja avasin Facebookin Latausverkosto -Nyt! -ryhmään kaksi epätieteellistä kyselyä asiasta.
 
Puran tähän blogikirjoitukseen kyselyihin saamieni vastausten tulokset. Latausverkosto - Nyt! -ryhmässä on 6100 jäsentä. Tulen päivittämän tulokset joulukuun alussa ja jouluviikon alussa.
 
Kysely 1: Latausautoilijoiden joulun 2021 menoliikenteen ajoittuminen:
  • 77 % vastanneista latausautoilijoista ei aja joulun menoliikenteessä 
  • Suurin menoliikenteen mahdollisuus latauspaikkaruuhkalle on odotettavissa 23.12, silloin 9,4 % vastanneista lautausautoiljoista aikoo olla tienpäällä.
  • 319 ääntä, eli 5,1 % ryhmän jäsenistä antanut äänensä (ohjeena vastata vain jos omistaa latausauton).
  • --> Eli Suomen 18088 sähköautosta noin 4535 olisi joulun menoliikenteessä.     

Kysely 2: Kuinka monta pikalatausta joulun 2021 menoliikenteessä mukana olevat latausautoilijat tarvitsevat?
  • 62 % vastaajista kertoo pääsevänsä joulun menoliikenteen ilman pikalatausten tarvetta, eli 38 % tarvitsee vähintään yhden pikalatauksen 
  • Enemmistö, 21 % pikalatauksen tarttijoista selviää yhdellä pikalatauksella 
  • 3 % vastanneista latausautoilijoista ajaa joulun viettoon niin pitkälle, että tarvitsee viisi tai enemmän pikalatauskertoja. 
  • 218 ääntä, eli 3,5 % ryhmän jäsenistä antanut äänensä. (ohjeena vastata vain, jos on joulun menoliikenteessä latausautolla, joten vastaajamäärä kohtaa 1 vähäisempi luontaisestikin. 

Suomessa oli 9/2021 681 latauspaikassa 1004 teho- tai suurteholatauspistettä. (Lähde: Latauskartta.fi). Q3/2021 lopussa Suomessa oli 18 088 kpl sähköhenkilöautoa rekisteröitynä tieliikennekäyttöön ja lokakuussa rekisteröitiin 1193 uutena lisää sekä 437 käytettynä tuotua, joten sähköautojen kantalukuna voidaan tässä vaiheessa pitää 19718 kpl. Tällä hetkellä jo latauspaikkojen määrä on kasvanut huomattavasti ja vielä ennen joulua avautuu keskeisiin paikkoihin lisää.
 
Jos voitaisiin pitää kahden kyselyni tuloksena tullutta tilastoa luotettavana, mitä se ei tällä otannalla kylläkään ole, niin se tarkoittaisi, että noin 4535 sähköautoilijaa olisi joulun liikenteessä sähköautollaan ja heistä 38%, eli noin 1723 autoa tarttisi yhden tai useamman teho- tai suurteholatauksen joulun menoliikenteessä. Nämä tarpeet kuitenkin jakautuvat useammalle päivälle, eikä tämä lukema ole realistinen, koska sähköautokannassa on runsaasti myös pienempiakkuisia talouden kakkosautoja, joilla joululiikenteessä ei olla.
 
Tämän kyselyn perusteella siis vielä näytäisi, että jouluna 2021, ei ole odotettavissa kovin kohtuuttomia ruuhkia sähköautojen pikalatauspaikoille, mutta yksittäiset kaikkein halutuimmat kohteet saattavat hetkittäin ruuhkautua.  Fiksuimmat ajavat ruuhka-aikojen ulkopuolella. Jos matkaansa pystyy ennakoimaan niin paljon, että voi lähteä liikenteeseen jo 21.12, niin näyttäisi olevan vähiten ruuhkaa odotettavissa.
 
Katson mielenkiinnolla mihin suuntaan kysely kehittyy joulun lähestyessä.
 

Keskustelu

jani_ik
14.11.2021 13.56

Millä sähköautolla? Ei tää tarkota mitään tällänen ympäripyöreä "sähköauto"

-Jani

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (9) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (196) Sähköauto talvella (22) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (46) Sähköauton lataaminen (26) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (10) Volvo (1) VW (6) Zoe (10)
nwdb