04.01.2017

Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016

Nissan Leafini keskikulutus koko vuoden 2016 aikana oli 16,26 kWh/100 km.


Tämä tarkoittaa ajamisen kuluina noin 1,80 euroa / 100 km, jos oletuksena on, että olen ladannut kaiken sähkön kotona.
  • Todellisuudessa siihen vaikuttavat kuluja lisäävästi mm lataushäviöt sekä julkisten maksullisten latauspisteiden käyttö. 
  • Vastaavasti on uskottavaa, että saman verran kuluja laskee ilmaisten julkisten latauspisteiden käyttö.
  • Eli tuo on riittävällä tarkkuudella koko vuoden ajalta ajamisen liikenne-energian hinta.
 

Laskennallinen toimintamatka kuukausittain ollut 109 ja 154 km välillä.

Alla olevan kuvan sininen viiva havainnollistaa, että kulutus on vuoden varrella vaihdellut 14,23 ja 20,11 kWh/100 km välillä kuukausittain. Vastaavasti vihreät palkit havainnollistavat, että kuukauden keskikulutuksella laskettu keskimääräinen toimintamatka kuukausittain on vaihdellut 109 ja 154 km välillä. Keskimääräinen toimintamatka on laskettu 21,9 kWh akkukapasiteetin mukaan, joka Leafini 24 kWh akusta todellisuudessa ulos saatavan energian määrä. Akku on edelleen 72000 km ajettuna 100% uudenveroisessa kunnossa. Kuvassa harmaat palkit sekä viiva ovat edellisen vuoden tietoja.
 
 

 

 
 

Kelin vaikutus toimintamatkaan

Suomen olosuhteisssa kuukausien keskikulutukseen ja sitä kautta keskimääräiseen toimintamatkaan sähköautossa vaikuttaa eniten lämpötilat.
Seuraavasta kuvasta nähdään, että tammikuussa 2016 Pirkkalan havaintopisteen keskilämpötila oli -11,5 astetta ja silloin oli suurin kuukauden keskikulutus sekä vastaavasti lyhyin 109 km laskennallinen toimintamatka.
 
Korkein keskilämpötila oli heinäkuussa, 16,7 astetta ja silloin keskikulutus laski 15,02 kWh/100 km tasolle sekä laskennallinen toimintamatka nousi 146 km lukemaan.
Heinäkuun keskikulutus ei kuitenkaan ollut kahtena peräkkäisenä vuotena vuoden alhaisin, vaan touko- ja kesäkuu menivät reilusti sen alle. Mistä sitten johtui se, että lämpimin kuukausi ei ollutkaan kulutukseltaan alhaisin? Yksi selitys saattaa olla ilmastointilaitteen aiheuttama kulutus.
 

 

 
Vesisade ei selittänyt kuukausitasolla kulutusten muutoksia. Kesäkuu oli kahtena peräkkäisenä vuotena runsassateisin, mutta keskikulutus toiseksi alhaisin. (kuukauden keskilämpötilan sekä sademäärän lähde ilmatieteenlaitos.fi)
 

Keskinopeus vaikuttaa myös toimintamatkaan

Kuukausien toteutuneet keskinopeudet saattavat kuitenkin selittää ainakin osan heinä- ja elokuun korkeammista keskikulutuksista. Näinä kuukausina on ajettu enemmän moottoritiematkoja Tampereen ja Helsingin välillä ja se nostaa jopa kuukauden keskikulutusta. Leafin ilmanvastus ei ole erityisen alhainen ja sähköautossa vastuksen nouseminen nopeuden kasvaessa näkyy vahvasti kasvavana kulutuksena, koska sähkömoottorin hyötysuhde on aina niin hyvä. 
 
Keskinopeuden vaikutusteoriaa tukee myös kahden peräkkäisen vuoden keskinopeuksien ja keskikulutuksen vertailu touko- ja elokuussa. Edellisvuonna toukokuussa keskinopeus oli merkittävästi korkeampi, samoin keskikulutus. Elokuussa vuonna 2016 keskinopeus oli korkeampi, samoin keskikulutus.
 
 

40 - 60 kWh akku tulee tuomaan vaivattomuutta sähköautoiluun

Ajojeni kuukausien keskikulutuksilla Nissan Leaf 30 kWh:n käytettävissä olevalla 28 kWh:lla toimintamatka olisi ollut kuukausittain 139 ja 196 km välillä. Tuo olisi ollut kieltämättä jo hyvä lisä säännöllisiin Keski-Suomen matkoihini, koska Tampere - Jyväskylä 150 km pitkällä välillä ei vieläkään ole pikalatausta saatavilla. Toki tammikuun keskikulutuksella olisi vielä joutunut tyytymään hitaaseen 6 kW tehon lataukseen Jämsän Type2-latauslaitteesta.
 
Renault Zoen uusi 41 kWh akku olisi tarjoillut vastaavasti toimintamatkaa 203 ja 288 km välillä. Tuo olisi jo riittänyt parhaimmillaan 274 km mökkimatkaani kesällä ilman yhtään lisälatausta. Pirkanmaalta Keski-Suomeen olisi päässyt milloin vain ilman lisälatauksia.
 
60 kWh akku sitten olisikin riittänyt jopa tammikuun korkeimmalla keskikulutuksella mökillekin asti ilman välilatauksia. Toki sellaisia ei valitettavasti ole vielä saatavilla kuin Tesloihin.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Energiankulutus Leaf Nissan sähköautokokemus

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb