01.01.2016

Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa

Ei ne toimi pakkasella! - näin kuulee tuon tuostakin perusteluna miksi sähköautot eivät voi yleistyä.

Totta onkin, että sähköauton toimintasäde pienenee pakkasella entisestään, ja merkityksellisintä sen vaikutus on lyhyen toimintasäteen sähköautoilla, eli käytännössä vielä 1.1.2016 kaikilla muilla paitsi Tesloilla.
Päätin 1.1.2016 tehdä öisen pakkasajotestin, kun ensimmäisen kerran sähköautoiluaikanani tuli hieman edes pakkasta. Testissä on tarkoitus vain vertailla Nissan Leafin toimintasädettä ja toimintamatkaa pakkasella erilaisilla esilämmitysvaihtoehdoilla. Muut muuttujan olen pyrkinyt vakioimaan mahollisimman tarkasti. Tästä syystä en myöskään ota kantaa mm. esilämmityksen aikaiseen sähkön kulutukseen.
kuva otettu 23.11.2015 Kangasalan Kuohunharjulla
Testin ensimmäisessä vaiheessa halusin testata ko. olosuhteissa äärimmäisen epäedullista menettelyä. Eli lähteä kylmällä autolla.
Testiajoneuvo:
Nisssan Leaf Acenta 2015, eli ilmalämpöpumppu malli.
Auton akku on LeafSpyn mukaan 100% uuden veroisessa kunnossa.
Rengaspaineet ovat Nokian pienen vierintävastuksen omaavissa kitkarenkaissa noin 3,1 takana ja edessä noin 3,3.
Testiolosuhteet:
-11 astetta lähtöpaikan lämpötila, ajon aikana lämpötila pääosin -13..-14 astetta. Pääosin melko tyyntä.
 
Testin toteutuspaikka:
Kangasalla, melko lyhyen siirtymän jälkeen 325-tiellä laillisia ajonopeuksia noudattaen. Muuta liikennettä ei ollut. Ajoreitin keskinopeus muodostui 78 km/h tasolle. Tiellä on muutama 50 km/h ja 60 km/h risteys alue, muutoin 80 km/h nopeusrajoitus. Nopeusrajoituksia pystyi noudattamaan turvallisuus huomioiden hyvin. Matkaksi muodostui edestakaisella ajolla yhteensä 60,8 km. Reitillä on jonkin verran myös paikallisia korkeuseroja.
 Testimenetelmä ja testin kulku:
Lähdin täysin lämmittämättömällä autolla liikenteeseen -11 c lämpötilasta. Auto oli seisonut ulkoilmassa yli vuorokauden, joten ajoakutkin olivat vahvasti pakkasella.
Ikkunoiden raaputtelun jälkeen autoon, ja auto käyntiin kello 23:08. Auton käynnistyspainikkeen painaminen toimi aivan kuin koska tahansa. Ei mitään pakkasesta johtuvaa havaittavissa. Huomattavaa on myös, että mitään muutakaan pakkasesta johtuvaa haittaa ei ollut ovissa, eikä latausluukun käytössä havaittavissa.
Istuinlämmittimen panin isommalle asetukselle ja ratinlämmitin päälle. Lämmityslaite sai olla jo edellisellä ajomatkalla tehdyissä automaattiasetuksissa tavoitteenaan +22 astetta. Itselläni oli ylläni normaali sisävaatetus! Ei hanskoja ja pelkkä villapaita päällä. Ikkunoita raaputtaessa oli pipo kuitenkin vielä päässä.
Auton mittaristo näytti ajoakulle 100% latausta, ja LeafSpy vahvisti akun lähtökapasiteetiksi 21,9 kWh. Samaisesta appsista tarkistin, että ajoakut olivat -7..-7,1 asteen välillä.
Minulla kului pari minuuttia kun kännykälläni dokumentoin lähtölukemia, ja auto kerkisi jo sillä aikaa lämmetä merkittävästi, joten Pipo takapenkille ja mukavan lämpimästä ratista kiinni ja liikenteeseen. Jo kotitien risteyksessä kello 23.11 eli vain kolme minuuttia käynnistyksestä autossa oli niin lämmin, että ulkona olevasta pakkasesta ei ollut enää tietoakaan!
Viiden minuutin ajon jälkeen istuin alkoi olla jo niin kuuma, että sammutin istuinlämmittimen ja yhdeksän minuuttia käynnistyksestä sammutin ratinlämmittimen. Samalla otin kengät pois jalasta, eli kyllä, ajan aina paljain jaloin. Niin nytkin, ja oli aivan riittävän lämmin varpaille.
Ajoin 325-tietä Kuhmoisten suuntaan 30,4 km matkan ja käännyin takaisin. Eli yhteensä edestakaista matkaa kertyi 60,8 km. Lähes koko matkan ajoin pitkät ajovalot päälle kytkettyinä, koska muuta liikennettä ei ollut pimeällä tiellä.
Matkan aikana ulkolämpötila oli pääosin -13..-14 astetta. Lämmityslaitteen pidin koko ajan automaatilla, ja laskin tavoitelämpöä paluumatkalla asteittain 18 asteeseen, koska autossa oli liiankin lämmin.
Kotiin kello 00:03 palatessani mittaristo kertoi akun kapasiteetin olevan 26% ja jäljellä olevan toimintasäteen 38 km. LeafSpy tarkensi akussa olevan 5,9 kWh latauksen jäljellä ja ajoakkun lämpötilan olevan -0,2..+2,9 astetta.

Kulutus- ja toimintamatka ja toimintasäde kylmällä autolla lähdettynä:

  • Ajettu matka: 60,8 km
  • Ajon aikainen keskinopeus 78 km/h
  • Kulutettu sähkö: 21,9 kWh lähtötaso - 5,9 kWh jäljelle jäänyt lataus = 16 kwh
  • Keskikulutus: 26,3 kWh/100 km
  • Ajoakun lämpötila nousi ajotestin aikana pelkästään ajamalla 6,8..9,0 astetta.
Laskennallinen toimintamatka olisi 16 kWh kokonaiskulutuksella ollut 83 km.
Huomattavaa on, että kulutus laski auton lämmettyä jonkin verran, joten hieman pidemmällekin olisi päässyt. Eli tässä laskelmassa olisi voitu käydä teoriassa 41,5 km matkan päässä olevassa kaupassa ja olisi vielä päästy takaisinkin. Tämä oli siis kokeen teoreettinen maksimi toimintasäde näissä olosuhteissa.
Auto jää kotini KEBA-merkkiseen laturiin saamaan 20A säädettyä latausta. Muutaman tunnin kuluttua akku on jälkeen täynnä. Eli  minkäänlaista latautumisen hidastumista ei ollut havaittavissa noin -12 asteessa. Johtuneeko siitä, että ei tuo 20A 1-vaihe AC vielä kovin nopeaa ole lähtökohtaisestikaan.

Testin toisto esilämmittämällä autoa 30 minuutin ajan

Akkujen latauduttua toistin testin. Nyt erona oli auton esilämmittäminen ennen ajoon lähtöä 30 minuutin ajan. Auton esilämmityslämpötilaksi on asetettu +22 astetta. Toinen ero on se, että ajoakut ovat latauslämpimät -0,4..+4,2 astetta.
Ajoon lähtö oli vielä kivuttomampaa kuin ensimmäisessä testissä koska nyt lasitkin olivat valmiiksi sulat jäästä. Lisäksi autossa oli sisällä niin miellyttävä lämpötila, että istuimen- ja ratinlämmittimet sai sammuttaa heti ajoon lähtiessä.
Jostain syystä tällä toistomatkalla tuli 100 metriä vähemmän matkaa, vaikka reitti oli täsmälleen sama. Ajoakut lämpenivät vielä hieman ajamalla ollen lopussa +0,9..+6,4 astetta.
Lämmityslaite oli jälleen koko ajan automaattiasetuksella ja tavoitelämpönä + 18 astetta, koska se riitti hyvin lämpimässä autossa.

Kulutus- ja toimintamatka sekä toimintsäde esilämmitetyllä autolla lähdettynä:

  • Ajettu matka 60,7 km
  • Ajon aikainen keskinopeus 78 km/h
  • Kulutettu sähkö: 21,6 kWh lähtötaso - 7,7 kWh jäljelle jäänyt lataus = 13,9 kWh
  • Keskikulutus: 22,9 kWh/100km
  • Ajoakun lämpötila nousi ajotestin aikana ajamalla 1,3..2,2 astetta.
Laskennallinen toimintamatka olisi 13,9 kWh kokonaiskulutuksella ollut 95 km.
Eli esilämmittämällä autoa 30 minuutin ajan saavutettiin noin 12 km eli noin 14% toimintasäteen pidennys. Olisin itse kuvitellut etukäteen suurempaa muutosta.
(mainittakoon vielä, että 30 kWh-akkuversiolla todennäköinen toimintasäde näin toimen ylittääisi jo 120 km). laskennallinen toimintasäde: autolla olisi voitu teoriassa voitu käydä 47,5 km matkan päässä olevassa kaupassa ilman välilatausta ja vielä olisi päästy takaisin lähtöpisteeseen.

Yhteenveto -12 asteen äärimmäisestä pakkastestistä Nissan Leafilla:

+ erittäin nopea lämpiäminen
En ole koskaan vielä ajanut näin mukavalla talviautolla! Aiempi kokemus esimerkiksi on, että BMW 320 diesel (vm 2006), joka on webastollaan ja sähkövastuksillaan poikkeuksellisen nopeasti lämpiävä dieselmoottoriauto, häviää sekin Leafille erittäin selkeästi.
+ ei mitään havaittavaa pakkasongelmaa tai kankeutta missään kohtaa autoa
Autossa ei tosiaan ollut missään kohdin havaittavissa mitään yleensä autoissa ilmeneviä pakkasen aiheuttamia ylimääräisiä kolinoita tai ovien sekä luukkujen toimimattomuuksia.
+ toimintamatkaa voi pidentää esilämmittämällä autoa
testin mukaan 30 minuutin esilämmitys +22 asteiseksi pidensi toimintamatkaa noin 12 km verran. Suurempi vaikutus saavutettaisiin, jos auton esilämmityksen tavoitelämpötilaa nostettaisiin esim. 26 asteeseen, ja vastaavasti ajonaikaista tavoitelämpötilaa laskettaisiin esim. + 15 asteeseen.
- toimintamatka lyhenee
Mutta ei lainkaan niin paljon kuin yleensä luullaan. Nissanin uudella 30 kWh-akullisella Leafilla olisi näissäkin olosuhteissa toimintamatka ollut yli 110 km.
* toimintamatkaa olisi voinut merkittävästi pidentää sammuttamalla lämmityslaitteen
Lämmityslaitteen sammuttaminen pian lähdön jälkeen olisi pidentänyt toimintamatkaa jopa 15-18 km. Ja 60 km kohdalla sammuttaminenkin vielä 5-8 km.

Testin toisto -22 ºC kelissä

Toistin testin vielä kylmemmässä kelissä.
Katso myös video Nissan Leaf pakkastesti -22 kelissä:
Puolen tunnin esilämmitys.
Ajettu matka oli 61 km
Todellinen kulutus oli 20,9 kWh lähtiessä - 4,6 kWh perillä = 16,3 kWh
Eli todellinen keskikulutus 26,8 kWh/100km.
 
 
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

nwdb