22.03.2018

Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille

Uusi Nissan Leaf 40 kWh on yksi harvoista sähköautoista, johon on sallittu kattotaakka. Käsittääkseni vanhassa Leafissa, Ioniq Electricissä tai Renault Zoessa ei kattotaakka ole sallittu lainkaan. Tesloissa on versioita, joissa myös on kattotaakka sallittu. Leafissa se saa olla enintään 35 kg suuruinen ja siihen saa jo soviteltua suksiboksiin vaikka perheen laskettelusukset tai laudat, nimittäin boksini omapaino on noin 15kg.

Itse ostin auton mukana maahantuojan lisävarustelistalla olevat 255 euron hintaiset alumiiniset taakkatelineet. Ne olivat peräkontissa valmiiksi oikeille leveyksille säädettyinä odottamassa käyttöä. Telineet ovat kovasti sen oloiset, että saattaisivat olla Thulen valmistamatkin. Hyvin laadukkaat. Kiinnitys kattoon on erittäin tukevan oloinen ja ne ovat yksinkin kohtuullisen helposti asennettavissa. Ensimmäiseen asennukseenkaan en saanut kulumaan kymmentä minuuttia enempää aikaa ja poistamiseen meni 3 minuuttia. En ostanut erillisiä suksikiinnikkeitä, koska käytän telineessä Thulen lyhyttä ja melko leveää boksia.

Telineet ja boksi yhdessäkään eivät ääntäneet vielä 100 km/h nopeudessakaan mitenkään erityisesti sisällä havaittavissa. Vahva puuskittainen sivuvastainen tuuli tietenkin tuntui voimakkaampina puistatutksina autossa.

Ajoin yhden vuorokauden normaalit työ- ja harrasteajot ja matkaa kertyi 240 km verran. Tuon koko päivän keskikulutus oli 19,9 kWh/100km. Aamulla pakkasen ollessa 21C -lukemassa menomatka töihin tuotti yli 22 kWh/100 km lukeman, mutta iltaan mennessä lukema putosi. Päivän ajot kooostuvat enimmäkseen 80 km/h maantieajoista ja osittain 100 km/h moottoritiestä sekä kaupunki- ja taajama-ajoista. Olen kovin yllättynyt, että kulutus ei kasvanut enempää koko vuorokauden ajoissa. Nimittäin seuraavan vuorokauden ajot hyvin vastaavilla reiteillä tuotti 17.3 kWh/100 km kulutuksen. Eli taakkatelineet ja suksiboksi yhdessä nostivat kulutusta noin 15%. Tuo on suoraan pois toimintamatkasta samalla suhteella. Jos oletan, että talviajossa saavuttaisin ilman boksia noin 240 km toimintamatkan, niin boksin kanssa se kutistuisi noin 200 km tasolle. Tuo on minulle täysin hyväksyttävä lukema edelleen. 

Teen toki vielä tämän talven aikana tarkempaakin kulutustestiä täysin vakioidulla reitillä ja kelillä boksi katolla ja ilman, jos vain millään ehdin ja dokumentoin sen blogiini, mutta pidän tätä nyt saamaani tulosta riittävän suuntaa-antavana tässä vaiheessa.

Ensimmäinen vuorokausi, jolloin boksi jo oli uuden Leafini katolla, oli minulle tyypillinen ajopäivä. Aamulla töihin noin 40 km, tällä kertaa työpäivän aikana työkeikka-ajoa noin 80 km verran ja töissä mahdollisuus 6,6 kW:n tehoiseen lataukseen maksua vastaan. Toiden jälkeen lähtö 40 km kotimatkalle täydellä akulla. Kotoa heti viemään poikaa Sappeeseen ja parin tunnin päästä hakemaan pois. Yhteensä näistä harrastusajoista lisää noin 80 km verran matkaa. Koko päivän ajot siis noin 240 km.

Nissan Leaf -sähköauto on muutoinkin mitä mainioin auto talvisiin harrastuksiin kulkemiseen, nimittäin se on niin nopeasti mukavan lämmin. Auto on helppo myös esilämmittää nopeasti kännykkäsovelluksella käynnistäen. Ratinlämmitys ja myös takapenkeillä olevat istuinlämmittimet tuovat myös mukavuutta etenkin harrastuksesta poispäin lähtiessä.

Illalla kotiin viimeiseltä matkalta saapuessa akussa oli edelleen 51% jäljellä. Edellisellä 24 kWh Leafilla ei tuo olisi ollut boksi katolla edes mahdollista toimintamatkan riittävyyden takia, vaikka kattotaakka olisi ollut sallittua. Nyt kaikki päivän ajot sujuivat ilman pienintäkään jännitystä akun riittävyydestä ja ilman mitään ylimääräistä vaivaa. Kaikki lataukset sujuivat normaalissa auton pysäköinnissä.

Yöksi auto sai jäädä jälleen nauttimaan 8A:n latausvirtaa auton mukana tulleella pistorasiakaapelilla. Aamulla töihin lähtiessä akku oli 92% täynnä, mutta se energiamäärä taas riittää enemmän kuin tarpeeksi.

Uusi Leaf 40 kWh siis tuo arjen helppoutta myös normaaleihin perheen ajeluihin. Edelleen tämäkin kuitenkin korostaa sitä, että sujuvan sähköautoilun perusedellytys on toimiva lataus vähintään kotona ja mielellään myös töissä.

Edelliset juttuni Nissan Leaf 40 kWh -sähköautosta:

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Leaf40kWh Nissan sähköauto

Arkisto

nwdb