02.03.2017

Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017

Helmikuussa säästin 200 euroa liikenne-energiakuluissa sähköautoilemalla (verrattuna bensiiniautoon).

Ajoin helmikuussa 2017 hieman vähemmän kuin vuosi sitten, joka johtuu normaalista perheen ajojen vähentymisestä. 

Helmikuun keskikulutus Leafillani oli 18,34 kWh/100 km, joka on edellisvuoden 17,77 jonkin verran korkeampi. Tuolla kulutuksella ja kotini sähkön kokonaishinnalla ajaminen maksoi helmikuussa noin 1,90 euroa/100km, olettaen, että olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa tuo on pienempikin, koska kauppakeskuksissa saa niin usein ilmaista latausta.

Jos arvellaan, että vastaava bensiinikäyttöinen automaattivaihteinen auto olisi kuluttanut 5,5 l/100 km ja eilisen keskihinta polttoaine.net -sivuston mukaan oli 1,51 e/litra, niin energiakuluissa säästöä kertyi helmikuussa 6,40 euroa jokaisella sadalla kilometrillä. Minun helmikuun ajoillani tuo tarkoitti 200 euron säästöä energiakuluissa. (Dieseliin verrattuna ero olisi ollut pienempi, mutta vastaavasti dieselvero olisi tuonut lisäkulua.)

 

Noussut kuukauden keskinopeus sekä kylmempi ilma selittävät noussutta kulutusta

Sähköauto on herkkä nostamaan kulutustaan vastusten noustessa, koska sen moottori käy niin hyvällä hyötysuhteella. Nopeuden nousun vaikutus vielä kertautuu Leafissa, koska se on esimerkiksi Ioniqiin verrattuna korkean ilmanvastuksen omaava auto.

Keskinopeus nousi helmikuussa viime vuodesta ollen nyt 57,7 km/h. Tuo on epäilemättä keskeinen keskikulutuksen nousua selittävä tekijä.

Lisäksi kylmempi ilma toinen selittävä tekijä helmikuun nousseelle keskikulutukselle. Helmikuun 2017 keskilämpötila Tampere-Pirkkalan lentoaseman mittauspisteellä oli -4,5ºC (ed.v -1,6ºC). Sademäärän muutos ei helmikuussa vaikuta keskikulutulutukseen. (lähde: ilmatieteenlaitos.fi/helmikuu)

 

Helmikuun laskennallinen toimintamatka oli 119,4 km

Helmikuun keskikulutuksella ja 21,9 kWh todellisella käyttettävissä olevalla akkukapasiteetilla laskien helmikuun laskennallinen toimintamatka Leafilleni oli 119,4 km. Tuo on hyvin uskottava lukema. Ajoin viikon 9 maanantaina kotoa Kangasalta jälleen kerran mökille Viitasaarelle Leafillani. Loppumatka Jyväskylän Kirrin Nesteen Type2-latauslaitteelta oli 120 km ja pääsin perille. Toki tuolla välillä säästelin aika vahvoilla ratkaisuilla sähköä ja perillä mökin pihan lumessa kahlaaminen edes takaisin vei akun jo kilpikonnalle juuri kun sain sen pysäköityä latauspaikan eteen. 

 

75 kWh akku olisi riittänyt kaikkina helmikuun 2017 päivinä ilman yhtään välilatausta

Helmikuussa 2017 kulutin enimmillään 69,4 kWh yhden kokonaisen vuorokauden aikana sähköä autossani. Tuon vuorokauden aikana ajoin 373 km ja vuorokauden keskikulutus oli 18,61 kWh/100 km. Kävin tuolloin päiväseltään edes takaisin Helsingissä MP17 moottoripyörämessuilla toteamassa että MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin. Moottoritieajo nostaa tosiaan Leafin keskikulutusta tuntuvasti. Odotankin Ioniq Electricin koeajoa, koska käyttäjät ovat raportoineet siitä niin pieniä keskikulutuksia.

 

40 kWh akkua olisin joutunut lataamaan vain kaksi kertaa kesken vuorokauden helmikuussa 2017

Tuon äsken mainitsemani Helsingissä käynnin lisäksi oli toinen vuorokausi, jolloin kokonaiskulutus ylitti 40 kWh. Silloin minulla oli työajoja pitkälle ja ajoin Leafillani yhteensä 272 km ja vuorokauden keskikulutus oli 15,85 kWh/100 km. Tuo on hyvin tyypillinen kulutus talvinopeusrajoituksilla maanteillä sekä taajamissa pikkupakkasilla ajellessa.

Odotan Zoe 40 koeajoa

Jälleen joudun toteamaan, että todella odotan Zoe 40 koeajoa innolla, koska sen akku olisi riitttänyt siis kahta vuorokautta lukuunottamatta ilman yhtään välilatausta. Niistäkin toisen vuorokauden työajojen lataukset olisivat ehtineet tulla reilusti yli tarpeenkin normaaleilla asiointipysähdyksillä ladaten. Helsingin reissussa olisin joutunut lataamaan noin 30 kWh lisää energiaa. Olin messuilla noin neljä tuntia ja Leafini oli Type2-latauksessa sen aikaa. Zoe olisi ehtinyt saada jo alle kahdessa tunnisa akkunsa takaisin täyteen tuossa latauspaikassa, eikä missään vaiheessa tuonakaan vuorokautena olisi tarvinnut miettiä lataamista sen kummemmin.

 

Keskustelu

Jani Ikävalko
03.03.2017 13.24

Kaasuautoon verrattuna säästit 60e. Kaasuautoilla on toki käyttövoimavero, kuten sähköautoillakin ja isompana, mutta sähköautot on painavempia johtuen akustosta joten puntit tasoittuu kummasti siinäkin ja erot olisi lähinnä saivartelua.

Pääasia että puhdas liikenne on jossain määrin myös edullisinta autoilua.

Tuure Nyqvist
07.03.2017 23.13

Äkätkääpä, että pelkästään tuolla 200 euroa/kk säästöllä liikenne-energiakuluissa sähköautoilemalla (verrattuna bensiiniautoon),
- maksaa pian huomattavasti halpenevan sähköauton kymmenessä vuodessa!

Sähköautoileva motor
21.03.2017 10.57

Jani Ikävalko, juu Gasumilla on nyt erityisen hyvä ja houkutteleva tarjous. Kaasua kiinteällä hinnalla ja varmasti kaasuauto on joillekin erinomainen vaihtoehto. Kannattaa jokaisen itse tutustua rohkeasti.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Energiankulutus sähköauto

Arkisto

nwdb