10.12.2018
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Sähköautojen ensirekisteröinnit ovat jatkaneet edelleen hyvää kehitystään. Tammi-marraskuussa 2018 on rekisteröity yhteensä 720 täyssähköautoa, joka on 55% viimevuoden vastaavaa aikaväliä enemmän. Koko alkuvuoden ylivoimaisesti suosituin sähköauto on ollut Suomessa Nissan Leaf 231 kappaleellaan.
Marraskuun ensirekiseröinnit olivat 97 kappaletta, joka on yli kaksinkertainen määrä viime vuoden marrraskuuhun verrattaessa. Marraskuussakin kärkeä piti Leaf 30 kappaleella, mutta i3 kiri yllättävän korkealle päätyen 21 kappaleeseen. Minun tilastoissani olen aina ottanut i3 REXit mukaan sähköautoihin ja niitä oli vielä näistä viisi kappaletta. Ymmärtääkseni 120Ah-versiosta ei enää ole tulossa REXiä lainkaan, joka on harmi.
Uusista malleista Konan ja I-PACEn toimitukset eivät vieläkään ole päässeet tositoimin käyntiin ja määrät ovat siksi vielä kovin alhaisia. Itse veikkaan Konasta rekisteröintitilastojen kärkituotetta, kunhan vain saatavuus riittää halukkaille.
Sähköauotojen määrä kaikista rekisteröidistä autoista on edelleen kovin marginaalisen pieni, mutta suunta oli marraskuussakin jälleen sähköauotoilla täysin päinvastainen kaikkiin autoihin nähden, nimittäin kaikkien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 10% edellisestä vuodesta marraskuussa. (tuossa 10% ja alla olevassa kuvassa i3REX on hybridi Trafin laskennan mukaisesti)
Käytettyinä tuotiin marraskuussa maahan yhteensä 27 sähköautoa ja koko alkuvuoden aikana on tuotu yhteensä 183 sähköautoa käytettyinä maahan. Tesla on noussut odotusteni mukaisesti käytettyinä tuoduissa ylivoimaisesti suosituimmaksi sähköautoksi ja niitä onkin tuotu tammi-marraskuussa yhteensä 99 kappaletta. Näissä käytetyissä sähköautoissa ei Trafilla rekisteröidy BMW i3:sten REX-mallit mukaan ja i3:sista suurin osa on ollut niitä.
Keskustelu
Ärsyttää kun Trafi puhuu edelleen Tesla Motorsista, vaikka firma on jo monta vuotta ollut pelkkä Tesla.
En usko että Konasta tulee koskaan rekisteröinnin kärkinimeä, koska Hyundai tuskin pystyy edes halutessaan lisäämään valmistusmääriä sellaisiksi, että autoja oikeasti riittäisi halukkaille.
Jos Kona EV:tä saadaan globaalisti valmistettua yli 50 000 kappaletta ensivuoden aikana, niin olen positiivisesti yllättynyt.
Konaa tehtiin marraskuussa 4600, joten ehkä se 50k ensi vuoden aikana on mahdollista. Mutta sisarmerkin Kia Soul ja e-Niro tulevat myös ensi vuonna. Nissan saa ehkä korjattua rapidgaten 60kwh leafiin. Model 3 toimitukset Suomeen alkaa. Kilpailu kärkisijasta on kova 2019.
Itse asiassa suurin ongelma sähköautojen myynnille taitaa olla se että koko ajan on "ihan kohta" tulossa parempia malleja kauppoihin.
Tähän tuli useita kommentteja, joihin en ehtinyt vastata. Hyviä kommentteja, joiden innoittamana vastailen tähän alle ja hiukan kirjailen muitakin ajatuksiani pikaisesti.
Mulon Esk:
Joo Trafillakin laahaa Teslallakin vanha nimi. Kannattaisi varmaan lähettää heille siitä suorana palaute.
Sepi:
Kieltämättä tuo Electrecinkin arvioima 50 000 autoa vuodessa on kovin vähän ko mallin imuun nähden. Saatavuus on iso riski kieltämättä. Toisaalta ainakin sähköautojen ensirekisteröintien tilastokärkeen ei Suomessa vielä ihan kauhean suurta määrää tarvita (valitettavasti). Pianhan sitä aletaan nähdä :-) https://electrek.co/2018/11/21/hyundai-kona-electric-production-ramp/
Nimin Kona tilaus sisällä:
Juu mielenkiintoista tulee olemaan nähdä mikä nousee sähköautoista ykköseksi. Milloin Nissan nyt sitten viivästettynä julkaisee seuraavan päivityksen Leafista? Milloin ja millä vauhdilla Model3 toimitukset todella alkavat Suomeen? Audin e-tron saattaa myös nousta yllättävän suosituksi korkeammasta hintaluokastaan huolimatta.
Ja Tuokin on varmaan totta, että sähköautoissa on vanhan ajan tietokoneen ostamisen vaikeutta. Koska on oikea aika ostaa, kun aina on tulossa uutta ja parempaa markkinoille. Lisäksi nyt vielä hämmentää jatkuva ristiriitainen uutisointi. Auto vaan sattuu olemaan aika paljon suurempi investointi kuin tietokone. Ei siis ole ihme, että varmasti nyt tosi moni miettii ihmeissään, minkä auton ostaisi seuraavaksi.
Oma ajatukseni olisi, että ostaa sen, mikä itseä miellyttää eniten kokonaisuutena. Hyvä olisi, että ostopäätöstä miettiessä huomioisi myös mahdollisuuksiensa mukaan myös ympäristöarvoja. Siihenkin on olemassa useita hyviä vaihtoehtoja sähköautoissa, plugareissa ja kaasuautoissa. Mutta silti kaikkien tarpeisiin ei löydy tarjontaa vieläkään mistään edellä mainituistakaan. Sitten on kaiken päälle sellainen seikka kuin armollisuus itseään ja valintojaan kohtaan ja itse ainakin toivon ymmärtävää suhtautumista toisten valintoihin.