16.01.2018

Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%

Liikennekäytössä olevien täyssähköautojen (BEV) kanta kasvoi 31.12.2016 tilanteesta 31.12.2017 mennessä 72%. Vuoden 2017 lopussa tieliikennekäytössä oli yhteensä 1449 täyssähköautoa ja kasvua oli siis 607 kappaletta.

Uusia sähköautoja ensirekisteröitiin vastaavasti tilastoidussa Trafin tilastossa vuonna 2017 yhteensä 502 kappaletta. Näiden lisäksi käytettyinä yksittäin maahantuotuja rekisteröitiin Trafin tilaston mukaan vuonna 158 kappaletta. Yhteensä nämä tekisivät peräti 660 kappaletta joka on peräti 53 kpl enemmän, kuin rekisterissä olevien määrä kasvoi.

Viime vuonnakin rekisteristä on myös poistunut jonkin verran myös sähköautoja esimerkiksi onnettomuuksien takia. Kuitenkin tuo ero on niin suuri, että ilmeisesti käytettyjä sähköautoja on jonkin verran myös viety maasta pienen markkinamme takia.

Lähes puolet tieliikennekäytössä olevista sähköautoista on Tesloja

Ylivoimaisesti yleisin sähköautomerkki teillämme on Tesla 655 kappaleellaan ja 45% osuudellaan. Kehitystä Tesla-kannalla edelleen edelleen peräti 69%. Lähes puolet sähköautoista Suomessa on Tesloja. Väitän, että jos saataisiin raportti kaikilla sähköautoilla ajetuista kilometreistä, olisi Tesla vielä huomattavasti suuremmalla osuudella edustettu. Ei siis ole mikään ihme, että tienpäällä tuntuukin siltä, että useimmiten näkee juuri Tesloja tulemassa vastaan.

Nissan on aivan yhtä suvereenilla tasolla kakkonen ja peräti 28% sähköautokannastamme on Nissaneita, eli yhteensä 407 kappaletta. Nissanin kanta kasvoi viime vuonna 37%. Kyllä silmämääräinen arvio tienpäällä tämänkin yleisyyden vahvistaa.

Muiden merkkien sähköautoja on kannassa viisi prosenttia tai vähemmän kutakin. 

lähde: Trafi.fi/ajoneuvokanta

Keskustelu

Jani Ikävalko
25.01.2018 03.04

Hei,

Totuudenmukaisempi ja paljon mielenkiintosempi prosenttilukema olisi markkinaosuudet, jos haluat kerta prosenteilla asioita ilmotella. Pelkkä kappalemäärän muutos ei tuo esim. sitä seikkaa esiin että tällä hetkellä ylipäänsä kaikkien autojen rekisteröinti oli kasvussa, jopa siis kurjien bensa-autojenkin. Nyt on varaa ostaa ja kuluttaa. Markkinaosuus kertoo suosiosta, ei yksittäisen käyttövoiman kappalemäärät koska se jättää huomiotta kokonaiskuvan kappalemäärät.

-Jani

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (57) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb