18.08.2017

Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan

Sähköautoja tuodaan edelleen kovin vähäisiä määriä käytettyinä maahan. Selkeästi runsaampaa on ollut lähimpänä sähköautoa olevan "epäsähköauto" Opel Amperan käytettynä maahantuonti. Sitä on tuotu tammi-heinäkuussa 2017 maahan käytettyinä 89 kappaletta, joka on enemmän kuin kaikki maahantuodut BEV-autot yhteensä. Opel Amperaa ei tule sotkea juuri markkinoille tulleeseen Opel Ampera-e:hen, joka taasen on täyssähköauto ja niiden toimitukset Eurooppaankaan eivät ole vielä alkaneet siinä määrin, että niitä olisi voitu tuodakaan käytettyinä.

Leafieja on tuotu käytettyinä eniten tämän alkuvuoden aikana, yhteensä 22 kappaletta. Itse pidän hiukan typeryytenä sitä, että näistä suurin osa on 24 kWh-mallisia. Nimittäin 30 kWh malli olsi huomattavasti houkuttelevampi kauppatuote käytettynä Suomessa. 30 kWh mallisia Leafeja saa Euroopasta jo noin 22000 euron hintaan ja veroahan näistä ei paljoa peritä. Esimerkiksi 2015 vuoden lopussa rekisteröidystä noin 20 tkm ajetusta Leafista on peritty noin 1000 euroa autoveroa maahantuodessa. Näissä 30 kWh Leafeissa on tuntuvasti hintaeroa Suomessa ja euroopassa. Toki pitää muistaa, että Suomeen uutena rekisteröidyissä on kaikissa vakiona akunlämmitys, jota ei etelämmästä juuri voi löytää. Jos harkitset käytetyn Leafin ostoa, saattaa olla apua Opas käytetyn Nissan Leafin ostajalle

BMW:n i3 -malleja on tuotu heinäkuun loppuun mennessä 20 kappaletta. Näissäkin toivoisin ammattimaisten maahantuojien tuovan enemmän 94 Ah-malleja, kuin pienempiakkuisia.

Teslan Model S -malleja on tuotu alkuvuoden aikana 17 kappaletta ja uskon tuon vielä kasvavan muita nopeammin, koska nyt alkaa Euroopasta jo saada selkesti alle 60 000 eurolla Tesloja valittavaksi asti. Näissä kannattaa olla aina tarkkana, että ei sekaannu ainakaan tiedostamattaan USA-tuontimalliin. Kannustan tutustumaan myös Opastusta käytetyn Teslan ostamiseen

Uskon, että tulemme loppuvuonna tai viimeistään ensi vuoden alussa näkemään myös käytettyjen Ioniq Electric -sähköautojen maahantuontia, nimittäin auto on uutena niin suosittu, että sitä jonotetaan jo lähes vuosi.

lähde Vero.fi:  https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/

HUOM! Nostokuvan auto ei ole käytettynä maahantuotu, vaan on aiemman juttuni kuvitusta.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb