26.03.2016

Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?

Olen sitä mieltä, että Teslan Model 3 on käänteentekevä uusi automalli.

Eniten on puhuttu 60 kWh akkukapasiteetista ja hinnoista, jotka tarkoittaisivat Suomen veroillakin jopa alle 40 000 euron hankintahintaa.

Greencarreports.com julkaisi sivuillaan Randy Carlsonin arvioita tulevista Tesla Model 3 variaatioista. Nämä ovat mielestäni niin hyviä, että ainakin haluan uskoa niiden olevan mahdollisia.

  • Hinnat alkaen mallissa olisi 40 kWh akku ja se olisi varustettu yhdellä sähkömoottorilla, jolla saavutetaan jo erinomainen suorituskyky käytännön ajotilanteisiin.
  • Huipulla olisi 60 000 USD hintainen 60 kWh kaksi moottorinen ja huikean suorituskyvyn omaava malli. Ja näiden välissäkin olisi vielä yksi malli. 
Tunnistan olevani erittäin helppo kohde uuden Tesla Model 3:n ennakovaraamiseen useastakin syystä.

 

Ajan jo nyt sähköautolla, enkä voi nähdä itselläni nyt polttomoottoriautoa

Jo ensimmäisistä Leafilla ajamisen kuukausista alkaen on ollut selvää, että minulla ei ole enää kovin pienin perustein paluuta polttomoottoriautoihin. 
  • Sähköauton voima on ylivertainen käytännön tarpeissa
  • Sähköautolla ajaminen on aina vähintään paikallisesti päästötöntä
  • Sähköautolla ajaminen käytännön arkitilanteissa on merkittävästi helpompaa ja mukavampaa kuin polttomoottoriautolla
Taloudessamme on pakko olla muista syistä johtuen kaksi autoa. Vain lompakko estää vaihtamasta toista autoa myös sähköautoon. Nimittäin jos molemmat olisivat sähköautoja, pitäisi nykyisestä tarjoomasta sen toisen olla sitten Tesla Model S ja siihen ei ole mahdollisuutta.
 
Kyllä olen siis puolueellinen tätä kirjoittamaan: Olen sähköautojen kannalla.
Mutta tiedän että nykyinen tarjooma ei tarjoa kaikille sopivia autoja. Itseasiassa aika harvalle kuitenkin.
 

Model 3 toimintasäde vs hinta on ratkaiseva jopa taloutemme ainoaksi autoksi

Tein omalla 24 kWh Leafillani talvisen hiihtolomaretken Viitasaarelle, johon ei sillä periaatteessa voi päästä, koska julkisen latauspisteverkoston kattavuus päättyy Leafin kannalta Jyväskylään. Lyhyenä yhteenvetona tuosta mukavasta retkestä voin vielä kerrata, että 24 kWh Leafia ei ole tarkoitettu matkailukäyttöön, vaan kaupunkiin ja taajamien väliseen ajamiseen. Siinä se toimii erinomaisesti.
 
Tein heti perään matka-ajotestin uudella 30 kWh Leafilla. Ja totesin tuon pieneltä kuulostavan akkukapasiteetin kasvattamisen tekevän autosta jopa 100% paremman matkailukäytössä. Ajoin siis 30 kWh Leafilla 470 km matkan Espoosta Viitasaarelle. Matkalla selvisi esimerkiksi, että talvella Espoosta Tampereelle matka taittui aivan yhtä vaivattomasti ja nopeasti kuin olen sen koskaan ajanut polttomoottoriautolla. Yksi alle 15 min lataustauko Tiiriön ABC:llä riitti erinomaisesti. 
 
Näistä kahdesta talvisesta ajomatkasta kuitenkin heräsi ajatus laskea, miten toimisi 40 kWh akku omassa käytössäni. 
http://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/03/minkalainen-vaikutus-olisi-40-kwh.html
Ja lyhyellä laskemisella totesin, että 40 kWh akku olisi minun valintani, jos se olisi sopivasti edullisemmin hankittavissa sähköauton hinnat alkaen mallina. Toki 60 kWh olisi lisää luksusta, matkailun helppoutta, joustavuutta ja vaikka mitä muuta hyvää, mutta jos siitä pitää maksaa esim. 10 000 euroa lisää, niin valitsisin tuon pienemmän akun.
 

Minusta on tullut Tesla-fani

Tämän sähköautoiluvuoteni aikana minusta on pikkuhiljaa tullut Teslan ja jopa Muskin fani. En toki kuulu siihen porukkaan joka fanituksen nimissä tekee lähes mitä tahansa. Tunnustan kuitenkin ihailevani sitä, mitä Tesla ja Elon Musk tekevät määrätietoisesti autoteollisuudelle, ympäristölle, öljyteollisuuden ylimahdille sekä autokaupan perinteille.
 

Nyt tarjolla olisi lapsellisen pienellä varausmaksulla ennakkovarattavissa toiveideni mukainen auto: Varaanko?

Tesla on nettisivuillaan julkaissut ohjeet Model 3 varaamiseen:
https://www.teslamotors.com/fi_FI/blog/reserving-model-3
Varaaminen on tehty helpoksi ja asiakkaalle turvalliseksi. Senkin puoleen houkutus on erittäin suuri.
 
Olen aivan oikeasti käynyt tätä painia mielessäni nyt jonkin aikaa. Päätin olla varaamatta. Tämä oli siis todellakin päätösasia. Miksi ihmeessä sitten päätin näin?
 

Model 3 toimitukset alkanevat vuonna 2018

Autosta annettujen tietojen perusteella on odotettavissa, että auton toimitukset alkavat vuonna 2018 ja sitten on vielä oma lukunsa se, että milloin niitä on Suomalaisille oikeasti toimituksissa. Sinänsä tuo ajankohta sattuu juuri sopivasti seuraavaan auton vaihtooni.

Ehdin ajaa sähköautolla 70 000 - 120 000 km ennen kuin Model 3 toimitukset alkavat

Ehdin ajaa sähköautollani yhden keskivertotalouden auton pitoajan verran ennen kuin Tesla Model 3 toimitukset alkavat. Tämä on seikka, joka saa tuon 2018 vuonna toimitusten alkamisen tuntumaan liian kaukaiselta.

En halua sitoutua edes henkisesti autoon, jonka saan vasta kahden vuoden päästä

Se todellinen syy olla varaamatta liittyy siihen, että haluan pitää kortit avoimina seuraavaan autooni. Vaikka se lähes 100% varmuudella on sähköauto, niin haluan pitää sen valmistajan loppuun saakka avoimena. Markkinoille on tulossa parin vuoden kuluessa muitakin houkuttelevia sähköautoja, kuten Chevrolet Bolt ja Nissan Leafista uusi malli.
 
Haluan kokea uusien automallien erilaisuudet itse ajamalla. Haluan tehdä järkivalinnnan tunnepohjaisesti sitten aikanaan. 
 

Seuraan tiedotustilaisuutta varmuudella 31.3.2016 kello 19.00 alkaen.

Tästä huolimatta tulen olemaan yksi niistä, jotka seuraavat erittäin suurella mielenkiinnolla Tesla Model 3 julkistustilaisuutta. Tesla on onnistunut jälleen yhdessä asiassa erinomaisen ihailtavan hyvin: tekemään uuden automallinsa julkaisusta poikkeuksellisen koukuttavan kiinnostavan. Hienoa työtä.
 
Uskon ja toivon ainakin vielä tänään 26.3.2016 esiteltävän auton olevan odotuksieni mukainen ja parhaimmillaan onnistuvan vielä hieman jopa ylittämäänkin ne.
 
Tervetuloa Tesla Model 3 ja onnea kaikille niille, jotka päättävät heti varata auton. 
 

Kirjoitin tämän koska nyt oli ensimmäinen kerta, kun jouduin aktiivisesti päättämään, että en tilaa autoa netistä!

Niin ne ajat vain muuttuvat. Onneksi.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

akun koko BEV Model 3 sähköauto Tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb