16.09.2020

Isoja nelivetoisia sähköautoja vyörymässä markkinoille

Tähän asti isojen, yli viiden metrin pituuden ylittävien nelivetoisten sähköautojen asemaa on saanut pitää yksin hallussaan Tesla Model X -mallillaan, mutta Lähivuosina näyttää olevan tulossa oikein rynnäkkö isoja nelivetoisia sähköautoja markkinoille. Ainakin rapakon takana erittäin suosittu isojen avolava-autojen kaarti on pullollaan sähköautolupauksia. Listaan tähän blogitarinaan löytämäni tehtaiden lupaukset isoista nelivetosähköautoista.

Bollinger Motors on hieman eriskummallisen laatikon näköistä sähköautoa markkinoille lupaillut USA:lainen yritys. Bollinger B1 on umpimallinen maasturi, B2 on avolavaversio pitkällä ohjaamolla ja B2 chassis cab on lyhyellä ohjaamolla varustettu alusta ja tarjolla on myös pelkkää alustaa. Autojen erikoisuutena on esimerkiksi täysin läpilastattaavuus pitkille tavaroille. Autosta nimittäin saa edestä ja takaa luukut auki, jolloin auton koko pituudelle voi lastata pidempää tavaraa kyytiin.

Bollinger B2

  • 614 hv ja 905 Nm moottori
  • 3400 kg vetomassa

Ford F150 electric on myös ollut puheissa, mutta Fordin lehdistömateriaalista en löytänyt siitä muuta kuin videoita ja kuvia kun prototyypillä vedetään junaa. Ford on investoinut Rivianiin runsaasti, joten en yhtään yllättyisi, jos Rivianin sähköauto olisikin Fordin leimalla tai ehkä myös toisin päin hieman eri versioina.

 GMC Hummer EV  julkaistaan 20.10.2020. Teaserin mukaan autossa on nelivedon lisäksi erikoisuutena crab-mode. Varmasti olennaista sille joka sitä kokee tarttevansa.

GMC Hummer EV:

  • jopa 1000 hv
  • 0-60 mph 3 sekuntia
  • Vääntö oli ilmoitettu ilmeisesti renkaalta mitattuna, koska lukema oli niin valtaisa. Muuta tietoa en autosta vielä löytänyt.

Lordstown Motors on myös yksi USA:laisista aloittelevista sähköautovalmistajista. Valmistaja aikoo tuoda Endurance-nimisen mallin markkinoille Elaphen valmistamilla inwheel-sähkömoottoreilla

Lordstown Endurance

  • Toimintamatka yli 250 mailia (400km) (EPA)
  • Vetomassa 3400 kg
  • 600 hv
  • 0-60 mph 5,5 sekuntia
  • AC-sähkön ulosotto
  • Akku siis noin 120-150 kWh, mutta tietoa en löytänyt
  • Hinnaksi kerrotaan Lordstownin sivuilla 52500 USD

Nikola Motor Company saattaa olla pian saamassa autoja tuotantoon asti. GM ja Nikola yhdistivät voimiaan strategisiksi kumppaneiksi 8.9.2020 julkistamissaan lehdistötiedotteissa. GM sai 11% osuuden Nikolasta, mikä tarkoittaa 2 miljardin arvoista osuutta ja vastineeksi GM panostaa yhteisyritykseen merkittävästi. GM tulee valmistamaan Nikola Badgerin sähkö ja polttokennoversioita. Nikolalle merkittävät säästöt syntyvät akuston ja voimansiirron kehitys ja tuotantolinjakustannuksissa. Badgerin odotetaan olevan tuotannossa vuonna 2022. GM:llä odotukset ovat sijoituksen markkina-arvossa ja polttokennojen valmistuksessa raskaaseen kalustoon. 

Nikola Badger:

  • 480 km range akulla
  • Optiona 8 kg vetytankki ja 120 kW polttokenno, jolla toimintamatka tuplaantuu
  • 0-60 mph 2,9 sekuntia
  • Hetkellinen max teho 906 hv, jatkuva 455 hv 
  • 3600 kg vetomassa
  • Valtava kori ja neliveto

Rivian on yksi USA:laisista sähköautostartupeista, joiden on määrä alkaa toimittamaan isoja nelivetoisia sähköautoja. Malleja on esitelty kaksi: umpimaasturi R1S ja avolava R1T. Autojen pitäisi olla markkinoilla vuonna 2021. Esimerkiksi Ford on investoinut runsaasti Rivianiin.

Rivian R1T:

  • Akkukoot 105 - 180 kWh
  • Neljä moottoria, kukin 147 kW
  • Vääntö 560 Nm tai 135 ja 180 kWh akkuversioissa 1120 Nm
  • Toimintamatka 230 - 400 mailia (368 - 640 km)
  • 0-60 mph 3,2 - 4 sekuntia versiosta riippuen
  • vetomassa 5000 kg
  • Pituus 5,475m, leveys 2,015 m, korkeus 1,815 m
  • Omapaino 2670 kg

Tesla Cybertruck taisi toimia tämän genren voimallisen sähköautotarjonnan rynnäkön julkistustilaisuudessaan taannoin. Cybertruckiakaan ei ole vielä tuotannossa nähty, mutta jos esitelty malli tulee tuotantoon, on se vähintään riittävän omituisen näköinen saadakseen riittävästi huomiota. Erityisenä ominaisuutena on mm auton kori, joka on valmistettu rosterista ja kestää maalaamatta kovaa käyttöä.

Tesla Cybertruck

  • 6300 kg vetomassa
  • 0-60 mph 2,9 - 6,5 sekuntia 
  • 1-3 moottoria, 
  • 250 - 500 mailin toimintamatka (EPA)

 

Mitähän näitä nyt jo muita oli luvassa? Auta minua kertomalla kommenttikenttään mikä vielä unohtui. Tiedoissa saattaa hyvinkin olla puutteita, joten täydentelen sekä korjailen niitä kommenttien perusteella.

Henkilökohtaisesti nämä autot ovat mahdollisimman epäkiinostavia, mutta ymmärrän kyllä hyvin Euroopassa ja täällä Suomessakin monelle yrittäjälle niiden kiinnostavuuden. En kuitenkaan itse jaksa uskoa kaikkien näiden markkinoille tulemisen toteutumiseen. Osa tulee mahdollisesti vanhojen merkkien kautta, kuten Rivian ja Nikola, mutta toivottavasti edes osa näkisi päivänvalon aivan uusina itsellisesti menestyvinä automerkkeinä.

Keskustelu

Ari Sorvari
17.09.2020 19.27

Moikka, pitkästä aikaa. =)

Jutun juureni ei liity varsinaisesti aiheeseen jonka olet juuri julkaissut, mutta kun huomasin, että seuraava kulkine on saapunut sinulle, ajattelin hieman kysellä kuulumisia ja vähän muutakin.

Joten, mitä kuuluu? =) Juttujen perusteella aivan mahtavaa.

Tänään itse saan jonkin verran tuulivoimaa vaikka aurinko ei isommin paistelekaan. Tosin tuulen osuus pientä matalan mastokorkeuden vuoksi.

Ajatus joka on alkanut kytemään mielessä on seuraavanlainen. Mitä sellaista mahtavaa olet nyt saanut uusien autojen myötä, paitsi tietenkin sen uuden auton ilman kilometrejä, jota ilman et pärjäisi. Ja nyt tarkoitan sellaista ajatusta, että ajaisitkin sillä ensimmäisellä Leafilla.
Eli, onko jotain sellaista joka uupui mielestäsi ensimmäisestä Leafistasi, jos ajatellaan, että 62kWh akku siihen maksaa Dalan kautta n.9990€. Tuohon rahaan ei saa 62kWh autoa käsittääkseni, vielä. Tai 40kWh akku n.5900€.
Toisin sanoen. Jos voisit nyt valita vanhan Leafin hintaan 9990€ 62kWh akulla versus nykyinen pösö, kummassa olisi sinulle autoa enemmän? Toki ymmärrän mm. kattotaakan merkityksen sinulle nykyisellään. Ja mietinkin, olisiko se sinulle merkittävin tekijä. Toki myö hankinta kanavat vaikuttavat. =)

Toivottavasti en mennyt liian kauas aiheesta.

T: Ari

Sähköautoileva motoristi
17.09.2020 20.43

Moi Ari,
Kiva lukea kommenttisi pitkästä aikaa.
Hyvä kysymys ja ihan vakavissani mietinkin 40 kWh Leafin pitämistä ja päivittämistä 62 kWh + 3-vaihe AC + akuston jäähdytys Dalai’s illa esim.

Mutta mun käytössä ne vuotuiset pakolliset ajot on niin paljon, että maksan noin kolmen vuoden välein uudesta autosta mielelläni. Ja todella kallista hintaa siinä maksaakin. Mutta se luotettavuus on niin ehdottoman tärkeä.

Mulla on 40 kWh Leafista lähes valmiina close Up -juttu. Täytyykin siihen syventää tuota ajatusta Leafin päivitettävyydestä ja sen arvosta.

Vielä lisään, että e-208 on aika perusvarusteltu pikku-sähkis. Zero2 Leaf oli paremmin varusteltu. En oikeastaan tiedä jäisinkö 24 kWh -> 62 kWh päivitetyssä Leafissa kaipaamaan teknisesti mitään jos tosiaan saisi vielä 3-vaihe 11 kW AC:n ja akut jäähtymään.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (200) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (9) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID3 (1) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (6) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (3) Rekisteröintitilasto (62) Renault (6) Roadster (3) Scania (2) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (179) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (33) Sähköauton lataaminen (17) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (1) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (4) Zoe (10)
nwdb