13.06.2021

Hyvin varustelluissa autoissa sähkö saattaa olla jo nyt edullisin valinta

Osoite kopioitu

Jokainen tekee auton hankintaa suunnitellessaan valintoja omiin tarpeisiinsa perustuen. Kirjoitan tähän kaksi tapausta joissa vertailen saman merkin autoja ja niiden hintoja toisiinsa varusteltuina. Ensin vertailussa on Golf-kokoluokan auto ja toisena nelivetoinen tilava perhe-auto. Molemmissa vertailuissa on oletuksena, että uuden auton ostaja haluaa varustella ripeästi liikkuvan autonsa melkolailla tappiin asti.

Vertailuautojen merkit ja mallit olisivat voineet olla mitä tahansa, mutta valitsin Volkswagenin autoja esimerkkiini, koska se on ainoa, jolta saa Suomessa maahantuojan kautta ostettua myös uusia kaasuautoja ja lisäksi mielestäni yllättävän vertailukelpoiset ajoneuvot sähköautoille löytyy helpolla. Huomioitavaa jo ennen vertailuun syventymistä on, että kaikkia näitä autoja saa huomattavasti vertailuni yksilöitä edullisemmalla hinnalla myös, eli minkään auton lähtöhinta tässä vertailussa ei ole ns karvalakkiversio.

1. Golf vs ID.3

Ensin vertailussa on perheautoluokan klassikko ja uutta sähkötekniikkaa edustava vastine. Golf vs ID.3 vertailuun löytyi lataushybrid-, kaasu- ja sähköversiot.

1.1 Golf eHybrid -lataushybrid

Hybrid-Golfin rakentamisessa lähdin liikkeelle Style-versiosta. Ensin moottorivalinnaksi 1,4 TSI eHybrid DSG-automaatilla, eli lataushybrid. Auton lähtöhinta tällä moottorilla näyttää olevan noin 40.000 euroa.

  1. Väriksi valitsen lime Yellow hieman yli 700 eurolla. 
  2. Sisustus saa olla tumma, ei lisähintaa
  3. Vanteiksi valitaan 18" Bergamot originaalien mopon vanteiden tilalle
  4. Sitten lisavarusteita:
    1. DCC mukautuva alustan säätö 1061 euroa
    2. Peruutuskamera 330 euroa
    3. Pysäköintiavustin 3.0 216 euroa
    4. Panoraamakatto 1097 euroa
    5. Takasivu- ja takalasin tummennus 273 euroa
    6. Avaimeton lukitus ja varashälytin yhteensä noin 690 euroa
    7. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin 958 euroa

Yhteensä autolle kertyi hinnaksi 46.687e.

1.2 Golf 1,5 TGI DSG -kaasuauto

Toisena vaihtoehtona varustelin VW:n nettisivuilla kaasu-Gofin, jolle Stylevarusteltuna lähtöhinta näyttää olevan 31.924 euroa. 

  1. Väriksi valitaan Yellow lime 812 euroa
  2. Sisustus saa olla jälleen tumma ilman lisähintaa
  3. Vanteiksi 18" bergamot tällekin 819 euroa
  4. Sitten lisävarusteiden rastintaan:
    1. Peruuuskamera 347 euroa
    2. Pysäköintiavustin 227 euroa
    3. Head-up -display 749 euroa
    4. LED-matriisiajovalot 776 euroa
    5. Takasivu- ja takalasit tummennettu 287 euroa
    6. Navigointi Discover media 651 euroa
    7. Puheohjaus 238 euroa
    8. Avaimeton lukitus ja varashälytin 715 euroa
    9. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin 1010 euroa

Yhteensä 38.667 euroa

1.3 ID.3 sähköauto

Kolmantena vaihteohtona lähdin rakentamaan ID.3:sta Family-versiosta, joka tarjoaa jo suoraan 58 kWh akun ja nipun varusteita. Lisätään silti autoon tarvittavia elementtejä:

  1. Väriksi valitaan Magena Turquoise 810 euroa
  2. Sisustus saa olla jälleen tumma, ei lisähintaa
  3. Valitaan vanteiksi 19" kevytmetallikiekot 1282 euroa
  4. Sitten lisävarusteiden valintaan:
    1. Sähkösäätöiset ergoactive istuimet 851 euroa

Muita lisävarusteita sähkövolkkarimme ei tarvinnutkaan, koska Family-versiossa jo vakiovarustelussa oli mukana muilta osin vähintään vastaava varustelu kuin tein Golfeihin.

 

Hintaa ID.3:lle kertyi 45.547 euroa.

1.4 Yhteenveto Golf vs ID.3

Sähköauto ID.3 hyvin varusteltuna tuli siis maksamaan vähemmän jo ostettaessa kuin lataushybrid  varusteltuna, mutta ei asia ole aivan näin suoraviivainen. Nyt valitun 107 kW:n tehoisen moottorin sijaan ID.3:seen on valittavissa myös 150 kW:n versio noin 2000 euroa kalliimmalla. Vertailu tehojen puolesta hybridiin olisikin ollut tasapuolisempi tuolla moottorilla ja silloin sähköauto olisi tullut ostettaessa hieman kalliimmaksi. Lisäksi jos ID.3:seen haluaa DCC:n, eli säätyvän alustan, nousee Max-varustepaketin myötä hinta 49 170 euron luokkaan, eli hankintatuki huomioiden noin tuhat euroa plugaria kalliimmaksi.

Kaasu-Golf on hyvillä varusteilla 6.879 euroa halvempi, mutta sähköautoon saa 2000 euron hankintatuen, joten ero kaventuu 4.879 euroon. Entäs sitten ajamisen kustannukset kaasuauto vs sähköauto? ID.3 sähköauto huolletaan kahden vuoden välein ja kaasuauto 15.000 km välein. Kun auton ostaa paljon ajava talous, kuten itse olen, kertyy autolle kahdessa vuodessa 120.000 kilometriä, joka tarkoittaa kaasuautolle jo kahdeksaa huoltokäyntiä. Niille voi laskea helposti arvoa 2000 - 3000 euroa, joten hankintahinnassa ollut ero kutistuu jo noin kahteen tonniin. Kaasuauton yhdistetty WLTP-kulutus on 4,2 kg/100 kg, joten kahden vuoden kaasut maksavat noin 7000 euroa ja vastaavat sähköt noin 2400 euroa, joten säästöä syntyy 4600 euroa. Sähköauto onkin kannattavampi hankinta jopa taloudellisesti.

Tämän vertailukolmikon varustelu ei onnistunut tällä kertaa kovin hyvin samalle tasolle. ID.3:sta jäi puuttumaakbDCC ja HUD. Olennaista on kuitenkin sähköisen voimansiirron mukavuus arjen ajoissa. Aina ja nopeasti lämmin auto, tasasaisesti ja mukavasti voimaa tuottava sähkömoottori ja hiljainen kaupunkiauto ovat sähkölinjan vahvuuksia. Lisäksi sähköauto on aina kotoa lähtiessä lähtökohtaisesti täydessä latingissa, kun muita joutuu käymään tankkaamaan erikseen jossain muualla. 

Kaikilla näillä voimalinjoilla on hyvät puolensa ja varmasti niille löytyy tarvitsijansa. Latausautojen, eli lataushybridin tai sähköauton, sujuva käyttö edellyttää lähtökohtaisesti kotilatausmahdollisuutta. Näistä kahdesta sähköauton sijaan pluginhybrid saattaa olla parempi valinta, jos joutuu usein ajamaan pitkiä siirtymiä kiireisellä aikataululla. Kaasuauto on oivallinen valinta, jos kotona ei saa latausta järjestymään ja kodin tai työpaikan lähellä sattuu olemaan kaasutankkausasema. ID.3:n rajoitteina on joillekin talouksille kattotaakan ja vetomassan puuttuminen.

Tämän tekemäni vertailun lisäksi jokainen auton ostoa suunnitteleva itse punnitsee kuinka hyvin autonsa varustelee ja mitä muita ominaisuuksia arvostaa erityisesti. Autojen hintojen yhteenvetoa katsoessa näkee käyttöedun ja vapaan autoedun verotusarvojen edullisuuden korostuvan sähköautolla. 

2.0 Tiguan vs ID.4

Isommassa nelivetoisten perheautojen sarjassa otin vertailuun Volkswagenilta Tiguanin ja ID.4 GTX:n. Nelivetoista Tiguania saa bensiini- tai dieselmoottorilla ja valitsin näistä vertailuun bensiinin, mutta laskin hinnan myös dieselille. Lataushybridiä ei Tiguanista ollut nelivetoisena auton rakentajassa tarjolla. 

2.1 Tiguan bensamoottorilla

Tiguania on tarjolla nelivetoisena kahdella eri tehoisella bensiinimoottorilla ja jotta suorituskyky vastaisi suunnilleen toivottua ID.4:n kanssa, valitaan tehokkaampi 180 kW:n versio. Lähtöhinta tälle näyttää olevan 50.500 euron paikkeilla.

  1. Väriksi valitaan Kings Red 1389 euroa
  2. Sisustus saa olla tumma, ei lisähintaa
  3. Vanteiksi valitaan 19" Auklandit 964 euroa
  4. Sitten sukelletaan jälleen lisävarusteiden rastimiseen
    1. Mukautuva alustan säätö DCC 1449 euroa
    2. Discover Media navigointijärjestelmä sekä media ja internetpaketti 804 euroa
    3. Tuulilasinäyttö head-up -display 781 euroa
    4. Ympäristön tarkkailujärjestelmä ja peruutuskamera 570 euroa
    5. Lämmitettävä tuulilasi 858 euroa
    6. Panoraamakattoluukku 1785 euroa
    7. Navigointi Discover Pro 1594 euroa
    8. Ergo active etuistuimet 651 euroa
    9. Tavaratilaan muunneltava välipohja 488 euroa
    10. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin 948 euroa
    11. Varashälytin 488 euroa
    12. Vetokoukku 1234 euroa

Yhteensä autolle muodostui hinnaksi 65.331 euroa. Tehokkaammalla dieselmoottorilla vastaavin varustein Tiguan olisi tullut maksamaan 60.073 euroa.

2.2 ID.4 GTX

Tilava perheautoa vetokoukulla ja kattotaakalla nelivetoisen löytyy Volkkarilta ID.4 GTX -merkinnällä sähköisenä ja siinä on 77 kWh:n akku. Lähden varustelemaan sen Business Max -versiosta.  

  1. Väriksi valitaan Kings Red 164 euroa
  2. Sisustus on vakiona tumma, ei lisähintaa
  3. Vanteet ovat vakiona jo riittävän juhlavat 20" alumiiniset, joten ei lisähintaa.
  4. Lisävarusteet
    1. Comfort. + paketti 431 euroa
    2. Design + paketti 1211 euroa
    3. Infotainment + paketti 1252 euroa
    4. Sport + paketti 1231 euroa
    5. Vetokoukku 944 euroa

Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD Business Max 77 kWh autolle huippuvarusteltuna tuli hintaa yhteensä 63.874 euroa. Koska hinta ylittää 50.000 euroa, ei autoon saa sähköauton hankintatukea.

2.3. Tiguan vs ID.4 yhteenveto

Sähköauto ID.4 nelivetoisena ja hyvin varusteltuna tulee jo ostettaessa edullisemmaksi kuin vastaavalle tasolle varusteltu tehokas nelivetobensiiniversio. En löytänyt nopeasti Tiguanin huoltoväliä, mutta ID.4:ssä se on kahden vuoden välein ja esimerkiksi meillä 60.000 kilometriä vuodessa ajavassa taloudessa se tarkoittaa 120.000 kilometrin ajoa ennen ensimmäistä huoltoa ja arvelen Tiguanin käyvän siinä ajassa 4-5 kertaa huollossa ja tämä tarkoittaa helposti parin tonnin lisäkuluja. Todellinen käyttämisen kulujen ero tulee kuitenkin ajamisen hinnasta, koska Tiguanin yhdistettu kulutus kerrotaan olevan 8,9 litraa/100km. Se tarkoittaisi kahden vuoden ajoilla non 16 020 euron polttoainekulua, kun ID.4:llä selviää noin 2 400 eurolla. Vapaan autoedun sekä käyttöedun verotusarvoissa on myös erittäin suuri ero sähköauton hyväksi.

Tässäkin vertailukaksikossa on kuitenkin paljon eroja ja jokainen auton ostoa suunnitteleva painottaa omia mielipiteitään ja halujaan. Sähköauton käytön mielekkyys perustuu tässäkin tapauksessa sujuvaan ja järkevän hintaiseen kotilataamiseen. Jos kotilataamista ei ole saatavilla, minä suosittelen aina tarkoin harkitsemaan, että kaikille talouden autoilijoille sopii varmasti kotilataamisen korvaavan lataamisen järestelystä aiheutuva lisävaiva. ID.4:n suurin sallittu vetomassa jarrullisella kärryllä on 1200 kg ja se ei kaikille käyttäjille riitä. ID.4 GTX on erinomainen vaihtoehto kuitenkin jo erittäin monelle tilavaa nelivetoista sähköautoa kaipaavalle. Se on omalla kokemuksella erityisen miellyttävä autoa ajaa kaupungissa sekä etenkin pidemmillä matkoilla.

Koko tämän vertailun yleistämisessä on luonnollisesti haaste. Jokainen vertailee tietenkin kaavailemiaan autoja omista lähtökohdista. Monille riittää autosta perusmalli ilman mitään lisävarusteita, toiset haluavat kaikki mahdolliset varusteet ja sitten kaikki variaatiot niiden väliltä. Kannustan tällä esimerkillä jokaista uuden auton ostoa suunnittelevaa tarkistamaan avoimin kortein, olisiko seuraava uusi taloutemme auto sittenkin jo sähköauto?

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköauto Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (241) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb