16.05.2025

Hyundai Ioniq 6 RWD kulutustesti alkukesän poutapäivänä

Osoite kopioitu

Elokuussa 2021 olin päätynyt lähes uudella Volkswagen ID.4 RWD 77 kWh -sähköautolla kyseisen auton mittapuussa lähes haamukulutukseen, kun 230 kilometrin testilenkkini keskikulutus oli vain 15,2 kWh / 100 km auton ajotietokoneen mukaan ja ladatun energiankin mukaan 16,12 kWh/100 km, eli alle kyseisen auton WLTP-yhdistetty kulutuksen. Tuolloin keli oli tyyni, aurinkoinen ja lämpötila oli +18..+20°C.

Nyt hieman vajaa neljä vuotta myöhemmin toistin saman lenkin Hyundai Ioniq 6 RWD 77 kWh -sähköautolla. Tällä kertaa keli oli 3..4 m/s koillisesta ja puuskissa reilut tuplat, mutta aurinko paistoi ja lämpätila oli +15..+20°C.

Testin reitti:

Reitti lähti Tampereella Eteläpuiston tienoilta - kulki Messukylän kautta Kangasalan Lentolan ramppiin - 12-tietä 325-tielle asti - 325-tietä Kuhmoisiin 24-tielle asti - 24-tietä Padasjoelle - Padasjoelta 53-tietä Tuulokseen - Tuuloksesta 12-tietä Tampereen ohitustielle - Tampereen ohitustieltä poistuminen Messukylän suuntaan - Tampereella paluu tapahtui samalle alueelle, mistä lähtökin oli.

Ajoin koko matkan mahdollisimman tarkoin nopeusrajoitusten mukaista todellista nopeutta navigaattorista tarkistettuna. Tällä kertaa ajolenkin kesto oli 3 tuntia ja 16 minuuttia ja ajotietokoneeseen kertyi matkaa 225,3 kilometriä, joten keskinopeus oli 69 km/h, mitä laskee huomattavasti reitin alku- ja loppuvaiheen Tampereen kaupunkiajo. Muilta osinhan reitti on pääosin joko 80 km/h tai 100 km/h rajoitettua, poislukien risteysalueet, missä voi hetkellisesti olla 60 km/h rajoitus.

Toteutunut kulutus ei tällä kertaa mikään haamutulos

Testiautossa oli alla 20" vanteilla ensiasennuskesärenkaat. Autossa pidetiin koko ajan ilmastointi päällä automaattiasennolla ja lämpötiapyynti +21,5 °C, mutta Hyundain ajotietokone näytti, että koko reitillä ilmastoinnin osuus kulutuksesta oli vain yksi prosentti. Ajo suoritettiin käytännössä kokonaan vakionopeussäädin ja ajoavustin käytössä ollen.

  • Ajolenkin kulutus toteutui ajotietokoneen mukaan 14,7 kWh/100 km.
  • Laskennallisesti tuon ajotietokoneen kulutuksen mukaan tälle 225,3 km ajolenkille kului sähköä 33,1 kWh.
  • Latasin auton takaisin 90 % varaustasoon 11 kW:n latauksessa. Latausasema kertoi sähköä autoon toimitetun 35,44 kWh.
  • ladatusta energiasta laskien keskikulutus oli 15,7 kWh / 100 km.
  • latauksen häviö oli siis 6,3 % ladatusta energiasta.

 

 

Yhteenveto

Ei yltänyt ainakaan tällä reitillä ja tällä kelillä Ioniq 6 haamumataliin kulutuksiin, toki en yrittänyt ajossa säästelläkään. Ajoneuvon ajotietokoneen näyttämällä kulutuksella Ioniq 6 olisi tällä kertaa kulkenut 100 prosentin varaustasolla lähtien noin 526 kilometriä. Autolle ilmoitettu WLTP-yhdistetty toimintamatka on 20" vanteilla 545 - 549 kilometriä, joten aivan en yltänyt siihen. Pitkäksi meni myös autolle ilmoitetusta 14,3 kWh/100 km kulutuksesta, koska sitä vastaava lataushäviöt sisältävä kulutus oli tällä kertaa 15,7 kWh / 100 km. Toisaalta ei tämä ajo suoritettiin WLTP:n määrityksiä huomattavasti suuremmalla nopeudella sekä ilmastointia käyttäen. Kiinnostaisi saada kyseiseen autoon perusmallin 18" vanteet kesärenkaille ja nähdä, että laskeeko kulutus ja nouseeko toimintamatka todella valmistajan ilmoittamat 64-69 kilometriä.

Sain tästä ajolenkistä nyt Ioniq 6 -sähköautolle kesäkelin vertailukulutuksen kyseiselle ajolenkille. Myöhemmin talvella täytyy ajaa uusi testilenkki, missä pääsen vertaamaan talven vaikutusta Ioniq 6:n kulutukseen. Tässä vaiheessa voin vain verrata elokuussa 2021 saamaani ID.4:n kulutukseen, minkä Ioniq 6 alitti vain 3,3 prosentilla, eli yllättävän vähän.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Hyundai Ioniq6 Kulutusvertailu

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alapallonnivel (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) Elroq (1) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (3) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (4) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (20) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (34) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (3) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (3) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (4) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (45) koiranluut (2) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (5) Kulutusvertailu (4) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) MEB-auto (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (3) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (90) Renault (9) renkaiden kestävyys (3) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (5) Smart (1) softabugi (1) SOH (2) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (255) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (25) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (62) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (21) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb