16.05.2025
Hyundai Ioniq 6 RWD kulutustesti alkukesän poutapäivänä

Elokuussa 2021 olin päätynyt lähes uudella Volkswagen ID.4 RWD 77 kWh -sähköautolla kyseisen auton mittapuussa lähes haamukulutukseen, kun 230 kilometrin testilenkkini keskikulutus oli vain 15,2 kWh / 100 km auton ajotietokoneen mukaan ja ladatun energiankin mukaan 16,12 kWh/100 km, eli alle kyseisen auton WLTP-yhdistetty kulutuksen. Tuolloin keli oli tyyni, aurinkoinen ja lämpötila oli +18..+20°C.
Nyt hieman vajaa neljä vuotta myöhemmin toistin saman lenkin Hyundai Ioniq 6 RWD 77 kWh -sähköautolla. Tällä kertaa keli oli 3..4 m/s koillisesta ja puuskissa reilut tuplat, mutta aurinko paistoi ja lämpätila oli +15..+20°C.
Testin reitti:
Reitti lähti Tampereella Eteläpuiston tienoilta - kulki Messukylän kautta Kangasalan Lentolan ramppiin - 12-tietä 325-tielle asti - 325-tietä Kuhmoisiin 24-tielle asti - 24-tietä Padasjoelle - Padasjoelta 53-tietä Tuulokseen - Tuuloksesta 12-tietä Tampereen ohitustielle - Tampereen ohitustieltä poistuminen Messukylän suuntaan - Tampereella paluu tapahtui samalle alueelle, mistä lähtökin oli.
Ajoin koko matkan mahdollisimman tarkoin nopeusrajoitusten mukaista todellista nopeutta navigaattorista tarkistettuna. Tällä kertaa ajolenkin kesto oli 3 tuntia ja 16 minuuttia ja ajotietokoneeseen kertyi matkaa 225,3 kilometriä, joten keskinopeus oli 69 km/h, mitä laskee huomattavasti reitin alku- ja loppuvaiheen Tampereen kaupunkiajo. Muilta osinhan reitti on pääosin joko 80 km/h tai 100 km/h rajoitettua, poislukien risteysalueet, missä voi hetkellisesti olla 60 km/h rajoitus.
Toteutunut kulutus ei tällä kertaa mikään haamutulos
Testiautossa oli alla 20" vanteilla ensiasennuskesärenkaat. Autossa pidetiin koko ajan ilmastointi päällä automaattiasennolla ja lämpötiapyynti +21,5 °C, mutta Hyundain ajotietokone näytti, että koko reitillä ilmastoinnin osuus kulutuksesta oli vain yksi prosentti. Ajo suoritettiin käytännössä kokonaan vakionopeussäädin ja ajoavustin käytössä ollen.
- Ajolenkin kulutus toteutui ajotietokoneen mukaan 14,7 kWh/100 km.
- Laskennallisesti tuon ajotietokoneen kulutuksen mukaan tälle 225,3 km ajolenkille kului sähköä 33,1 kWh.
- Latasin auton takaisin 90 % varaustasoon 11 kW:n latauksessa. Latausasema kertoi sähköä autoon toimitetun 35,44 kWh.
- ladatusta energiasta laskien keskikulutus oli 15,7 kWh / 100 km.
- latauksen häviö oli siis 6,3 % ladatusta energiasta.
Yhteenveto
Ei yltänyt ainakaan tällä reitillä ja tällä kelillä Ioniq 6 haamumataliin kulutuksiin, toki en yrittänyt ajossa säästelläkään. Ajoneuvon ajotietokoneen näyttämällä kulutuksella Ioniq 6 olisi tällä kertaa kulkenut 100 prosentin varaustasolla lähtien noin 526 kilometriä. Autolle ilmoitettu WLTP-yhdistetty toimintamatka on 20" vanteilla 545 - 549 kilometriä, joten aivan en yltänyt siihen. Pitkäksi meni myös autolle ilmoitetusta 14,3 kWh/100 km kulutuksesta, koska sitä vastaava lataushäviöt sisältävä kulutus oli tällä kertaa 15,7 kWh / 100 km. Toisaalta ei tämä ajo suoritettiin WLTP:n määrityksiä huomattavasti suuremmalla nopeudella sekä ilmastointia käyttäen. Kiinnostaisi saada kyseiseen autoon perusmallin 18" vanteet kesärenkaille ja nähdä, että laskeeko kulutus ja nouseeko toimintamatka todella valmistajan ilmoittamat 64-69 kilometriä.
Sain tästä ajolenkistä nyt Ioniq 6 -sähköautolle kesäkelin vertailukulutuksen kyseiselle ajolenkille. Myöhemmin talvella täytyy ajaa uusi testilenkki, missä pääsen vertaamaan talven vaikutusta Ioniq 6:n kulutukseen. Tässä vaiheessa voin vain verrata elokuussa 2021 saamaani ID.4:n kulutukseen, minkä Ioniq 6 alitti vain 3,3 prosentilla, eli yllättävän vähän.
Keskustelu
Ei kommentteja