20.03.2019

Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä

Kiitos Tekniikan Maailmalle ensimmäisestä sähköautojen talvitestistä lehdessä 5/2019.

Olen huomannut, että esimerkiksi Sähköautot Nyt! Facebook-ryhmässä aika usein suhtaudutaan kriitisesti TM:n sähköautokirjoituksiin. Haluan kirjoittaa oman ja jo kokeneen sähköautoilijan vastineeni tekemäänne testiin. Vastineeni on lyhykäisyydessään: "Teitte odotusteni mukaisesti ammattitaitoisen testin, joka on kirjoitettu laadukkaasti".

Toisinaan toki aiheelliselle kritiikille on sijaakin, mutta pitää muistaa myös antaa positiivista palautetta ansioiden mukaan. Niin, tuohon oikeastaan voikin jo lopettaa halutessaan tämän blogikirjoituksen lukemisen. Siis vilpittömään positiiviseen palautteeseen.

Jatkan kuitenkin kirjoittamalla muutaman oman kokemukseni ja niiden suhteen TM:n testituloksiin. Keskityn vertailun analysoinnissa lähinnä kärkipään Hyundaihin sekä häntäpään Leafiin.

Arvasin voittajan jo etukäteen oikein

Suoritin Hyundai Kona Electricille pitkän koeajon loppuvuonna 2018 ja kirjoitin siitä muutaman kokemuksenkin:

Olen vahvasti sitä mieltä, että Kona on ansainnut voittopaikkansa. En ole vertailussa olevaa Kia Niro EV:tä päässyt vielä ajamaan, mutta saman konsernin tuotteena se varmasti on ollut tasaväkinen kilpailija. Enkä yllättynyt lainkaan Teslankaan kärkipaikasta.

Omankin kokemuksen mukaan Hyundai ansaitsee energiataloudellisuudestaan täyden kympin. Sen sijaan itse en antaisi lämmityslaitteesta täyttä kymppiä, koska Hyundaihin ei vieläkään saa Euroopassa lämmityslaitteen kauko-ohjausta mobiililaitteiden kautta. Kun lämmityslaitteen ja latauksen etähallintaan kännykällä on sähköautoillessa tottunut, ei siitä halua enää luopua vapaaehtoisesti.

Jotain samaa kehitettävääkin Konasta löysimme TM:n kanssa, nimittäin luvattoman helposti tukkoon asti lumettuvan latausluukun sekä jopa latausliittimet. Kirjoitin itsekin aiheesta joulukuussa 2018: Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen ja maahantuojalta sain kirjoitukseeni vastineen, että tieto on mennyt jo tehtaalle. 

Leaf 40 kWh:n häntäpäähän sijoittuminen oli myös perusteltua

Leaf on jo vanha automalli, joka ensiesiteltiin jo vuonna 2011 ja koki oikeastaan lähinnä vähän isomman faceliftin saadessaan 40 kWh akun. Edes ratin etäisyyssäätöä ei autoon tuossa muutoksessa lisätty ja koria katsellessa voi nähdä alkuperäisen rungon mitat. Tuo iän painolasti tuntuu minusta etenkin Leafin heikkona ajettevuutena maantiellä ja se korostuu talvirengastuksella. Malli-ikä alkaa siis jo painaa Leafia, mutta on siinä hiukan muutakin.

Kirjoittelin hiukan ennen TM:n vertailun julkaisua omasta kokemuksestani Leafista talviautona. Leafin pistesaldoa testissä laski etenkin lyhyt toimintamatka ja tyhmä lämmityslaite. Toimintamatka toki jää lyhyeksi pienen akun takia, mutta olennaisin ongelma on suuri kulutus etenkin Hyundaihin ja Kiaan verrattuna. Jostain minulle toistaiseksi edelleen selviämättämästä syystä Korealaiset ovat onnistuneet tekemään energiataloudellisemman voimalinjan sähköautoonsa, kuin Nissan. Vieläkin suurempi ihmetyksen aihe Nissanin suuren kulutuksen takana on kuitenkin auton tyhmä lämmityslaite. Nissanin lämmityslaitteesta siis loppuu vertailussakin kirjoitetun mukaan lämmöntuottokyky, kun pakkanen kiristyy noin -20°C tasolle tai kylmemmäksi. Älytön lämmityslaitteen automatiikka yrittää paikata tilannetta puhaltamalla täysillä ilmaa, joka siis on liian kylmää ja energiaa kuluu 5 kW:n teholla jatkuvasti lämmittämiseen. Riittävän mukavan lämmön sisälle saa, kun laittaa lämmityslaitteen puhaltamaan manuaaliasetuksella nopeudella 2-3 ja tavoitelämmön haluamakseen. Edellämainitulla tavalla käyttäen lämmittämiseen kuluvan energian kulutus tippuu alle puoleen ja sisällä on jopa lämpimämpi matkustaa. TM:n testissä ei tietenkään kuulu tehdä tuollaisia lämmityslaitteen kikkailuja yhdellä autolla, vaan siinä vertaillaan samoilla menetelmillä kaikkia autoja.

Nissan sai huonot pisteet perustellusti myös heikoista ajovaloistaan. Tähän täytyy kuitenkin sanoa, että itse olen ollut hyvin tyytyväinen Leafini LED-ajovalojen valaisutehoon, enkä oikeastaan ole parempia osannut kaivatakaan. Ennen kuin ajelin Konalla koeajojani. Eli kyllä Leafinkin ajovalot varmasti suurimmalle osalle riittävät erinomaisesti, mutta tosiasia on, että parempiakin näissä sähköautoissa löytyy.

Talvitestistä apua sähköauton ostoa suunnittelevalle

Tästäkin sähköautojen talvitestistä on apua sähköauton ostoa suunnittelevalle. Lehdessä julkaistu testin osa-alueiden pisteytys on jokaisen lukijan kohtuullisen helppoa suhteuttaa omaan painoarvotukseen. Talvitestin pistetaulukko ei ota huomioon lainkaan hintaa. Itselläni hintapisteytyksen lisääminen taulukkoon rajaa Teslan ja Jaguarin ulos omasta henkilökohtaisesta pistekärjestä. Lisäksi itselläni painavat kulutus, toimintamatka ja lämmityslaite huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi etenemiskyky.

TM:n testissä tehdyt toimintamatkatestit ovat varsin realistisia etenkin satunnaiselle tai uudelle sähköautoilijalle. TM:n testi tehtiin käyttämättä auton esilämmitystä ja keli oli keskimäärin -11°C, mutta pakkanen oli vaihdellut testin aikana -19°C ja -6°C välillä. Kaikki muut autot pääsivät pitkästi yli 300km toimintamatkaan, paitsi Leaf ja BMW. Hundain ja Kian 333 km toimintamatkat ovat sähköautoissa erinomaisia lukemia suhteessa niiden hintoihin. Etenkin kun toimintamatkoja vertaa huomattavasti kalliimman luokan Jaguariin tai Teslaan. Kokeneempi sähköautoilija osaa pidentää talvista toimintamatkaa tuntuvasti ilman merkittäviä mukavushaittoja, mutta TM:n vertailutestissä se ei missään nimessä olisi ollut vertailukelpoisuutta lisäävä tapa käyttää autoja. 

TM:n tapa mitata kulutukset ladatusta energiasta ovat hyvin kuvaavia, koska niissä tulee huomioiduksi myös lataushäviöt. Jos auton ostoa harkitseva haluaa laskeskella, mitä omasta kodista lataamalla sähköautolla ajaminen tulisi maksamaan, niin talvitestistä on tähänkin hiukan suuntaa-antavaa apua. 

TM:n testkinkin perusteella näkee, että nykyisillä sähköautoilla pärjää erinomaisesti Suomen talvessakin pakkasten ja muiden keliolosuhteiden näkökulmasta. Suurin osa autoilijoista pärjäisi jo täysin kaikilla vertailun sähköautoista toimintamatkan puitteissa. Ei kuitenkaan kaikki, eivätkä kaikki pysty kotonaan sähköautoa lataamaan. Eikä sähköauton tarvitse kaikille sopiakaan. Edelleen on onneksi myynnissä myös kaasuautoja ja ympäristöystävällisyys toteutuu niilläkin, kunhan muistaa aina valita tankatessaan biokaasua.

Talvitesteistä tuotekehitykseen vaikutuksia?

Toivottavasti ajoneuvojen valmistajat saavat käsiinsä TM:nkin talvitestien tulokset vähintään Suomen maahantuojiensa kautta. Vielä enemmän toivon, että valmistajat ottavat opikseen tuloksista. Arktisissakin oloissa asuvat autoilijat ansaitsevat parhaita sähköautoja omiin olosuhteisiinsa. Tämä vertailu osoittaa isot erot sähköautojen käytettävyyksissä.

Leafin lämmityslaitteen tyhmyyden kaltaiset puutteet vain pitää saada kitkettyä pian pois sähköautoista. Konan latausluukun tukkoon lumettumiset pyryssä ajaessa eivät vain kuulu tämän päivän sähköajoneuvoihin. 

Talvitestistä lisää painetta lapin pikalatausverkoston kehittämiseen?

TM:n sähköautojen talvitesti osoitti myös pohjois-Suomen puutteellisen pikalatausverkoston. Etenkin koillis-Lappiin pitäisi saada kiireesti muutamia pikalatureita. Sähköautolla, jossa on yli 60 kWh akku ei ole enää mikään erikoistemppu ajaa Lappiin. Jotkut sinne myös silloin tällöin haluavat ajaa, joten olisi suotavaa saada sinnekin kattava pikalatausverkosto. Toki oma toiveeni olisi saada vähän etelämpäänkin kattavampi pikalatausverkosto. Jos nyt ensin vaikka edes Jyväskylä - Pihtipudas -välille saataisiin pari pikalaturia, niin olisi edes E75 täytetty kohtuullisesti pikalatureilla.

 

Siis kiitos kaikille TM:n sähköautojen talvitestin 2019 tehneille ja jutun kirjoittaneille. Mielenkiinnolla jään odottamaan seuraavaa sähköautovertailuanne.

 

Keskustelu

TM testaa
22.03.2019 14.41

Kiitos hyvästä arvioinnista. Nyt jostain syystä tuijotetaan akun kwh kokoon ja rangeen, mutta kulutus jää hiukan vähemmälle painoarvolle. Kulutuksessa korealaiset tuntuvat olevan muita edellä. Saksan autoteollisuuden hiljaisuus hämmentää, eikä esim audin 20-30kw/100km kulutus houkuttele. Ionic tällä hetkellä pihein?
Itselläkin mökki 290km päässä viitasaarella, joten mukava lukea mökkitaipaleesi kertomuksia. Itse liikun biokaasulla, mutta kona-e tai Niro-e olisi tähtäimessä. Kunhan vain viitasaarelle vihdoin tulisi latauspiste; oman mökin 2 paneelilla ei vielä sähköautoa ladata. Jatketaan siis painostusta infran rakentamisen puolesta kauniin viitasaaren alueelle!

Marko
23.03.2019 08.03

Kaasuauto uutena. En oikein ymmärrä koko ideaa. Kun auto käynnistetään on hyötysuhde 0%, kun auto tulee valoihin ja risteykseen ja seisoo valoissa hyötysuhde on jälleen nolla. Hyötysuhde 25% saavutetaan vain ajamalla tasaisesti x kilometriä tunnissa. On autoja joissa start/stop ominaisuus, mutta sen toiminta on lyhytaikainen ja ärsyttävä(kyllä olen kokeillut). Polttomoottori on vain yksinkertaisesti tyhmä keksintö vuonna 2019. Muunnos on OK, tehdään tyhmästä vähän parempi.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto Sähköauto talvella

Arkisto

nwdb