08.07.2019

Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3

Aloitin heinäkuun 2019 alussa pohdinnan ekologisen ajoneuvon valinnasta vuonna 2019 kolmelle erilaiselle taloudelle. Tässä blogitarinassa perehdyn hieman syvemmin esimerkkitalouden "Martti Marketpäällikön" auton valintaan.

(kuva: itseottamani Berliin e-Granprix, ei ehkä sittenkään tuo ole oikea valinta) 

Erittäin mielelläni täydennän tätä myös lukijoideni kommenttien perusteella. Kuten yhteenvedossa toistan, ei Martin talouden tarpeeseen ole yhtä selkeää parasta autoa, vaan useita vaihtoehtoja joista valita.

Martti Marketpäällikön ajoneuvon tarve

Martilla on koti kaupungin laitamilla omakotitaloalueella ja täysin varusteltu mökki noin 30 kilometrin päässä kotoa. Kotona ja mökillä on siis helposti ja kuluitta järjestettävissä latausauton lataaminen auton mukana tulevalla kaapelilla. Lähimmälle kaasutankkauasemalle on kotoa matkaa yli 40 kilometriä, eli siis enemmän kuin mökille ja sekin väärään suuntaan. Työmatkaa Martilla on noin 15 kilometriä päivässä.

Taloudessa on neljä henkilöä ja kaksi koiraa, joista toinen on suurikokoinen saksanpaimenkoira. Lemmikkien sekä matkatavaroiden kuljetustarpeiden vuoksi auton halutaan olevan riittävän korkealla tavaratilalla varustettu farmarimallinen, jotta isompi koira mahtuu matkustamaan turvallisesti ja mukavasti.

Martin taloudessa autoon tulee ajoa noin 30 000 kilometriä vuodessa ja auton ei tässäkään taloudessa tarvitse olla premium-merkkinen. Uuteen autoon ollaan kuitenkin valmiita kuitenkin noin 50 000 euroa. Martin taloudessa ollaan tietoisia ympäristöasioista ja myös auton arvon muutos pohdituttaa ostopäätöstä mietittäessä.  

Lähtökohtaolettamukseni on, että spekseihin löytyy runsaammin vaihtoehtoja, kuin löytyi Tytti Työpsykologin tarpeisiin. Ehkä jopa valinnan vaikeuteen asti. Lähestyn asiaa siksi Q2 2019 lataus- ja kaasuautojen ensirekisteröintitilaston top 30 -listan mukaisessa järjestyksessä.

Volvot

Volvon XC60 plugari on listalla oleva auto, mutta sen hinta karkaa yli tavoitetason liian pitkälle. Sen sijaan ensirekisteröintitilaston kolmonen, eli Volvo V60T6 Twin Engine AWD 340hv automaattivaihteistolla on ensimmäinen mielenkiintoinen vaihtoehto. Sen saa hinnat alkaen versiona vähän yli 55 000 eurolla, joten hintabudjetti venyy vähän yli 10%. 

Hinnalla saisi nelivedon, jolla saisi melkoisen tyylikkäästi kuljetettua lapset ja koirat mökille ja muillekin matkoille 4,761 pitkän ja 1,850 metriä leveän tarmariauton tiloissa. Olen lukenut, että Martin talouden kaltaisessa pääosin alle 40 kilometrin mittaisista matkoista koostuvassa käytössä saattaisi autolla päästä ympärivuotisessa ajossa pitkälti lähes pelkällä sähkön voimalla, onhan autossa 11,4 kWh akku, josta on tiettävästi noin 8 kWh käytettävissä. Pidän uskottavana, että autolla päsee talvellakin lähes 40 kilometriä pelkällä sähköllä. Auton viralliset CO2-päästöt on 47 g/km, mutta todellinen toteutuma riippuu täysin sähköllä ajamisen määrästä.

Suorituskykyäkin autossa riittää, kiihtyyhän se kahdeksanportaisen vaihteiston avulla 5,2 sekunnissa satasen nopeuteen ja suomalaiset moottoritienopeudet eivät ole tällaisella autolle mitenkään vaikeita.

Tämä on erinomainen vaihtoehto, joka pitää ottaa tavoitteeksi päästä itsekin koeajamaan ja siten saada kirjoittaa autosta koeajoraportti. Tämä versiohan tuli markinoille tänän vuonna, joten parin vuoden kuluttua näitä saa myös käytettyinä jo jopa muutamalla kymppitonnila. 

(kuvan lähde: https://www.media.volvocars.com/)

Teslat

Teslan Model3 mahtuisi hinnat alkaen mallillaan ja sen hieman yli 51 000 euron lähtöhinnallaan jopa paremin talouden hintaraamiin, kuin äsken mainittu hybridi-Volvo. Teslassa myös saisi sähköauton ajamisen edullisuuden, eli helposti alle 2 euroa/100 km kulut toteutumaan, koska perheellä on järjestettävissä kotona ja mökillä lataaminen. Lisäksi Teslan toimintamatkalla ei juuri koskaan tarvitseisi päivän aikana latailla julkisista maksullisista latureista. Kolmosen ongelmaksi kuitenkin tulee korkean ja avoimen tavaratilan puute, jossa kuljettaa koiraa. Tokihan koiraa pystyisi kuljettamaan takapenkillä koiralle tarkoitetuissa turvavyön lisävöissä, koska yleisesti vain reunapaikat ova ihmisten käytössä.

Käytettyjä Model S -sähköautoja saa asetettuun hintakattoon jo jonkin verran Suomestakin ja Mobile.de:stä löytyy runsaasti tarjontaa. Osa alle 50 000 euron autoista on myös alle 100 000 km ajettuja. Käyttty Model S olisi Martin taloudelle mitä parhain auto käytettynä. Koirat sopivat hyvin auto tavatilaan ja edestähän löytyy vielä lisää tavaratilaa, jota etenkin takavetomalleissa on saman verran kuin monissa autoissa koko tavaratilaa on tarjolla. Model S on erittäin suorituskyinen auto ja 85 kWh akulla sillä pääsee helposti yli 300 kilometriä talvellakin yhdellä latauksella. Käytetty Tesla o jo myös pudottanut suurimman osan hinnastaan, mutta aina käytetyssä askarruttavat mahdolliset korjauskulut. Tesloissa on ollut jonkin verran korjattavaa, aivan kuten missä tahanssa muusakin käytetyssä autossa. Huoltoihin Model S:ssä ei sen sijaan juurikaan rahaa ole pakko käyttää, koska Tesloissa on luovuttu kokonaan säännönmukaisesta huolto-ohjelmasta. Ja liikenne-energian kuluksi tulisi noin 2 euroa/100km.

(kuvan lähde: itse ottamani)

BMW:t

Bemarin 500-sarjan hybridiä ei saa farmarikorisena ja noin 59 000 euron lähtöhinta venyttäisi budjettia jo jonkin verran, koska Bemareita joutunee edelleen varustelemaan aika isolla rahalla ennen kuin viimeisen tilausnapin painalluksen tekee.  

Pian on tulossa 300-sarjan lataushybridi farmarikorisena. Siinä olisi Martin taloudelle erinomainen vaihtoehto, joka tarjoaisi valmistajan mukaan 12 kWh:n akulla noin 63 kilometrin sähköisen toimintamatkan ja tämä olisi taloudelle erittäin hyvä vaihteohto senkin puoleen. Olen kuitenkin lukenut, että tämä uutuuden hinta kipuaisi käytännössä 500-sarjan plugarin tasolle, eli karkaisi talouden budjetista aika kauas.

Bemarin 200-sarjan pluginhybrid, eli 225Xe on myös erittäin kiinnostava vaihtoehto vähän alle 42 000 euron lähtöhinnallaan. Siinä on kuitenkin vain 7,6 kWh akku, josta on käytettävissä 6,1 kWh, joten sähköinen toimintamatka jää varmasti parhaillaankin alle 30 kilometrin ja se on turhan vähän. Ehkä siksi 200-sarjan Bemari jää vaihtoehdoista nyt ulkopuolelle.

Mitsubishi Outlander

Mitsubishin Outlander PHEV hieman alle 40 000 euron hintaisena olisi mitä parhain lähtökohta talouden tarpeisiin. Tavaratilaa olisi riittävästi tarpeisiin ja sisätilatkin olisivat hyvät. Outlanderin 13,8 kWh akulla luvataan autolle valmistajan nettisivuilla jopa 45 kilometrin sähköinen toimintamatka. Tarjolla olisi siis hyvää nelivetoista hybridiautoa tavoitehinnassakin. Uusi Outlander PHEV siis kilpailee tasaväkisesti tässä vaiheessa käytetyn Teslan Model S:n kanssa. Sähkön lataamiseen taloudella on hyvät mahdollisuudet.

Outlander on erittäin suosittu käytettyinä tuoduissa autoissa, joten sitä kannattaisi ehdottomasti katsella myös käytettyjen markkinoilta

(kuvan lähde: https://media.mitsubishicars.com/presskits/2018-outlander-phev-press-kit/photos/2018-mitsubishi-outlander-phev)

 

Skoda Octavia ja muut kaasuautot

Skoda Octavia kombi kaasuversiona ja automaattivaihteistolla maksaa alkaen hieman alla 27 000 euroa, eli merkittävästi vähemmän kuin käytetty Teslan Model S tai uusi Mitsun Outlanderi. Skodassa on erittäin suuri tavaratila ja hyvät sisätilat. Autossa on 17,7 kg vetoinen kaasutankki ja 11,8 litran bensatankki. Täydellä kaasutankilla ajaa noin 480 kilometriä ja sitten on vielä bensiiniä jäljellä vähän reilun sadan kilometrin matkaa varten. 

Ongelmaksi Martin taloudessa kuitenkin muodostuu kaasuauton tankkaamisen vaivalloisuus. Tankille pitäisi aina lähteä varta vasten aivan eri suuntaan, kuin mihin talouden normaalit ajot suuntautuvat. Tuo tankkausatka jo itsessän söisi kallisarvoisen ajan lisäksi myös kaasurangea merkittävästi. 

Vaikka monelle muulle kaasu-Octavia olisi erinomainen vaihtoehto, on Martin jätettävä nyt kaikki kaasuautot huomioimatta puutteelisen tankkausverskoston takia. Octavian lisäksi tarjolla olisi myös Volkswagen Caddya ja Seatteja kaasuversioina. Toivottavasti kaasun tankkausverkosto laajeneisi nopeasti käyttännössäkin, eikä vain puheissa.

Nissan Leaf ja E-NV200 tai Evalia

Edullisempien sähköautojen kansainvälistä kuninkuutta pitävä Nissan Leaf noin 38 000 euron hinnat alkaen mallillaan olisi Martin taloudelle yksi hyvä vaihtoehto. Tiedän omasta kokemuksesta, että Leafin korkea ja selkeämuotoinen tavaratila vetää helposti suuremmankin koiran. Itse olen kuljettantu kahtakin keskikokoista koiraa siten, että neljän hengen matkatavarat ovat tavaratilan pohjalla tasaisena kerroksena ja hattuhylly tavaroiden päällä ja siinä päällä on koirien peti. Yleismallinen koiraverkko vielä, niin turvallinen ja miellyttävä kuljetus ihmisille ja koirille on valmiina. Leafin 40 kWh-versiolla ajaa maanteiajossa noin 240 kilometriä yhdellä latauksella ja talvella tai moottoritiellä alle 200 kilometriä. Leafissa tavaratilaa voi laajentaa katolle suksiboksiin tarvittaessa, mutta toimintamatka lyhenee silloin merkittävästi. Leafin suurin ongelma on kuitenkin pitkän matkan käytettävyys yleisesti tiedossa olevan #rapidgate-kutsutun akkujen ylikuumenemisongelman takia.

Nissanin E-NV200 tai sen sisarmalli Evalia olisivat myös täyssähköautoista kiinnostavia suuren tavaratilansa takia. Toimintamatka kärsii 40 kWh-mallissakin jonkin verran auton laatikkomaisen muotoilun takia.

Hyundai Ioniq ja Kona sekä Kia Niro tai Optima

Korealaisvalmistajilla on useitakin Martin taloutta kiinnostavia autoja. Ioniqissa, Konassa sekä Nirossa on sama tekniikka keskenään ja erityistä näissä on se, että niitä kaikkia saa täyssähköisinä ja pluginhybrideinä. Martin taloudelle kannattavinta olisi katsoa näistä täyssähköistä, koska näiden autojen toimintamatkat yhdistettynä helppoon kotilaamiseen tarjoavat niin edullista ja mukavan helppoa autoilua. Auto latautuu kotona yöllä, ei koskaan mitään muuta miettimistä. Pidemmillä matkoilla etenkin Konan ja Niron 64 kWh akut tarjoavat käytännössäkin lähes 400 kilometrin toimitkat. Ioniqin 28 kWh akku tarjoaa noin 200 kilometrin käytännön toimintamatkan.

Ioniqissa on laakea, mutta matala avoin tavaratila, joten se ei saksanpaimenkoiran kuljettamiseen sovellu ja koiran pitäisi Ioniqissakin kulkea takapenkillä. Mielellään ei siis sitä. Sen sijaan Konassa ja Nirossa on korkeamman malliset tavaratilat, joista kuitenkin Konan tavaratilan on melkoisen pieni, joten katseeni kääntyisi näistä Korealaisista Niroon.

Kian Optima pluginhybridinä on hinnat alkaen mallina hiukan alle 47 000 euroa ja valmistajan sivuilla sille luvataan 11,2 kWh:n akulla, josta todellisuudessa on käytettävissä noin 9 kWh, 62 kilometriä sähköistä toimintamatkaa. Tässä autossa on hyvät farmariauton tilat myös koiran kuljettamiseen ja talouden ajot hoituisivat pääosin sähköllä. Hyvä vaihtoehto siis Optimakin.

Kuvan lähde: https://www.kiapressoffice.com/models/Optima-Sportswagon-PHEV#gallery

Volkswagen e-Golf ja GTE-mallit

e-Golf löytyy maahantuojan sivustolta noin 44 000 euron lähtöhinnalla, mutta pluginhybrideille ei hintoja sieltä löydy lainkaan. Ilmeisesti GTE-mallit ovat edelleen WLTP-muutoksen jäljiltä uudistamatta. e-Golf on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta sen tavaratila jää liian pieneksi koiran kuljettamiseen pienen kokonsa ja etenkin mataluutensa johdosta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Martin taloudella on jo valinnanvaraakin autonsa ostamiseen. Seuraavat autot nostan varteeotettavimmiksi vaihtoehdoiksi, koska niissä koirat ja ihmiset kulkevat mukavasti ja turvallisesti. Lataushybrideillä lähes kaikki arkiset ajot hoituvat sähköllä ja Teslalla tietenkin kaikki ajot ovat puhtaasti sähköisiä.

  • Volvo V60T6 Twin Engine AWD jonkin verran yli 55 000 euron hinnalla
  • Käytetty Teslan Model S alle 50 000 euron hintaan
  • Mitsubishi Outlander PHEV alle 40 000 euron hinnalla
  • Kia Optima Plugin noin 47 000 euron hinnalla.

Minkä auton näistä sitten valitsee käytännössä? Se on hyvin pitkälti makuasia, mutta yksi poikkeaa joukosta, koska on käytetty. Tesla Model S on käytettynäkin erittäin houkutteleva auto suorituskykynsä, muotoilunsa, Supercharger-verkoston ja ilmaisten latausten sekä pitkän toimintamatkansa johdosta. Käytetty on kuitenkin aina riskiostos kulujen suhteen verrattuna uusien pitkiin takuisiin, jotka ovat etenkin Korealaisissa 7-vuoden mittaisia.

Tämänkin tarinan tietojen etsiminen osoitti, että autojen maahantuojat ovat pääsääntöisesti tehokkaita piilottamaan ostajapotentiaalilta olennaisen tiedon. Myös sellainen seikka vahvistui, että ilmeisesti WLTP-muutoksista johtuen edelleen on kovin laihaa pluginhybridien tarjonta.

Täytyy ottaa oman kokemuksen ja blogitarinoiden laajennuksenkin takia tavoitteeksi päästä koeajamaan nuo neljä mainitsemaani pluginhybridiä. Palaan siis näihin kunhan ehdin koeajamaan ko autoja.

 

 

Keskustelu

Oikeasti Ekologinen
08.07.2019 23.49

Ihan ensin pitäisi hankkiutua eroon koirista ja kaikesta turhasta mökkeilystä yms. Ihan sama millä autolla tuollainen ekologisesti muutenkin kestämätön perhe ajelee.

Sähköautoileva motor
09.07.2019 08.50

Hei nimin oikeasti ekologinen
hienoa että olet itse noin täydellinen ihminen. Jatka samaa rataa.

Jani Ikävalko
09.07.2019 10.39

KIA ois noista imho paras suhteessa. Täysin uusi auto 60km ajomatkalla, farmari ja pitkä takuu ja korealaisten hyvä luotettavuus. Suorituskyky vähintään riittävä (yhdistelmäteho 200hp!)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb