25.09.2017

Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017

Yksi mielenkiintoisimpia Frankfurtin automessujen nähtävyyksistä oli Borgward, joka on vanha Saksalainen automerkki, mutta katosi 60-luvun alkupuolella ja tekee nyt Kiinalaisomistuksessa näyttävää paluuta. Vaikka Borgwardin tarjonta pitää sisällään muitakin, niin keskityn tässä nyt vain täyssähköautoihin.

Borgward menestysreseptillä mukaan sähköautojen megatrendiin

Kun katsoo havainnollistusta Borgwardin tekniikasta, näyttää se aika paljon perusidealtaan samalta, jota on totuttu näkemään Freemontin suunnalta tulevasta sähköautojen vallankumouksen autoissa, eli Tesloissa.

Litteä akusto auton ohjaamon alla. Pienet ja tehokkaat sähkömoottorit molemmilla akseleilla. Neliveto ja varmasti riittävä suorituskyky. Sopivasti toimintamatkaa ja on helppo luvata runsaasti lisää kiinnostuneita tulevaisuuden sähköautoilijoita.

Borgward BXi7

BXi7 on 5, 6 tai 7 paikkainen 4,72 m pitkä ja 1,91 m leveä muodikas katumaasturi, joka tulee hyvin selkeästi kilpailemaan sähköautona Bemarin isojen X-sarjalaisten kanssa. Autossa kerrotaan olevan 200 kW tehoa ja 400 Nm vääntöä. Aivan Teslamaisiin suorituskykyihin ei näillä tehoilla nelivedolla ja kahdella moottorillakaan päästä. Auton kerrotaan kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen 6 ,5 sekunnissa ja saavuttavan 200 km/h huippunopeuden. Toimintamatkaa lupaillaan 500 km. Akun koosta ei ollut maininta, mutta tuohon toimintamatkaan tarvitaan SUV-luokan autossa jo vähintään 100 kWh akku. Akuston luvataan latautuvan 30 minuutissa 80% tasolle. 150 kW CCS-latausteholla tuo olisi kyllä lähes uskottava yhtälökin vielä.

Borgwardin omilta internetsivuilta löytyvästä kuvasarjasta löytyy lähikuva latauspistokkeista. Hieman ihmettelen tuota pikalatausporttia. Hieman näyttäisi, että olisi Type1 + CHAdeMO. 

Lehdistötiedotteessaan Borgward on luvannut rakentaa Saksan tehtaan valmiiksi vuonna 2018 ja sähköauton tuotannon on luvattu alkavan vuonna 2019.

Borgward Isabella

Borgward Isabella on urheilullisen 2+2 paikkaisen sähköauton konsepti, joka tekee kunniaa merkin historialle. Autossa on hyvin kiehtova muotoilukieli. Toivottavasti valmistajalla on rohkeutta tuottaa tuotantoon asti riittävästi tämän tutkielman muotoilukieltä omaava suorituskykyinen sähköurheiluauto.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autonäyttely BEV Borgward IAA2017 sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb