11.07.2025

Uusi Dacia Bigster - käytännöllisyyttä ja äijähenkisyyttä pikkurahalla

Osoite kopioitu

Miksi McDonaldsin tuplajuustohampurilainen toimii niin hyvin?

Koska se on edullinen, yksinkertainen ja kaikin puolin konstailematon. Se ei välttämättä ole kasattu yhteen markkinoiden laadukkaimmista ainesosista, mutta se on kokonaisuutena silti varsin herkullinen. Ja juuri tästä on kyse uuden Dacia Bigsterinkin kanssa. Bigster on rehellisesti juuri sitä mitä se on, eikä se edes yritä olla jonkin sortin Land Rover. Se on isohko, vähän laatikkomainen ja sisältä melko muovinen maasturi, jota ei ehkä voi kutsua miksikään insinöörityön suureksi huipentumaksi. Mutta, se on erittäin edullinen, tilava, suhteellisen hyvin varusteltu ja jollain kummalla tavalla kovin viehättävä uutuus automarkkinoilla. Ennen kaikkea se on käytännöllinen ja siinä on jotakin hyvin… duunarihenkistä. Viittaan tuolla duunarihenkisyydellä ennen kaikkea siis siihen käytännöllisyyteen ja tietynlaiseen äijähenkisyyteen mitä Bigsteristä löytyy. Annan teille muutaman esimerkin käytännöllisyydestä. Ensinnäkin, tavaratilaa Bigsteristä löytyy todella runsaasti, jopa 614 litran verran. Jos takaistuimet kaataa 40/20/40-jaolla, saadaan tavaratila kasvatettua jopa 1912 litraan. Se on paljon tavaratilaa se, etenkin kun puhutaan vain noin 30 tuhannen euron autosta. Toiseksi, sen hinnakkaimmasta versiosta löytyy neliveto, eli se on siis parhaimmillaan ihan ihka oikea maasturi ja sillä kykenee kulkemaan myös haastavammassa maastossa. Kolmanneksi, kojelaudasta löytyy valmiina puhelinteline YouClip-kiinnityksellä ja YouClip 3in1 -paketti, joka sisältää mukitelineen, lampun ja ripustuskoukun. Tuosta YouClip:stä sen verran, että Bigsteristä löytyy siis valmiina viisi YouClip-kiinnityskohtaa, joihin voi kiinnittää haluamansa YouClip-lisävarusteet. Kiinnityskohdat löytyvät ohjauspyörän ja kosketusnäytön välistä, etumatkustajan jalkatilan sivulta, takajalkatilasta keskeltä, takaluukusta ja tavaratilan reunasta. Nämä ovat toki sinällään aika pieniä asioita, mutta jälleen loistavia esimerkkejä käytännöllisyydestä. Neljänneksi, koska tilat eivät ole visuaalisesti turhan prameat, vaan juurikin käytännölliset, ei haittaa vaikka jotain vähän likaantuisikin. Bigster tuntuu ennen kaikkea työkalulta ja tarkoitan tätä ainoastaan hyvällä. Mutta, itse asiassa, yhtä lailla se soveltuu myös perheautoksi, jos hakusessa on budjettiluokan maasturi ja haluaa nimenomaan uuden auton. Se voi olla hyvä vaihtoehto myös, jos perheestä löytyy vaikka useampi koira. Miten se Dacian vanha mainos muuten menikään? ”Koirat haukkuu, Duster kulkee.” Tuo mainoslause sopisi myös Bigsteriin.

Lähdetäänpä sitten käymään tarkemmin läpi Bigsteriä (koeajoyksilö: Mild hybrid 130 4x4 Extreme). Kyseessä on C-SUV -luokan auto, eli kompakti crossover-maasturi. Bigster on oman luokkansa suurin auto ja sen kilpailijoita ovat esimerkiksi Kia Sportage ja Nissan Qashqai. Bigsterin akseliväli 2,70 metriä, kun taas uudessa Sportagessa se on 2,68 metriä ja Qashqaissa puolestaan 2,66 metriä.

Tähän väliin muuten muutama sananen Daciasta autonvalmistajana. Romanialainen Dacia on perustettu vuonna 1966 ja vuodesta 1999 lähtien se on ollut ranskalaisen Renaultin omistuksessa. Nykyisin Dacia on osa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssia. Dacia on vuosien varrella tullut tunnetuksi edullisista autoistaan ja hintapuoli on ollut sen ehdottomasti paras kilpailuvaltti. Laatupuoli on ollut ainakin aikoinaan vähän niin ja näin, mutta miten on asian laita vuonna 2025 ja uuden Bigsterin kohdalla? Otetaanpa selvää asiasta.

Katsotaan ihan ensimmäiseksi auton ulkoista antia. Bigster on hivenen laatikkomainen, kuten jo mainitsinkin, mutta se ei tee siitä silti millään tavalla rumaa autoa. Kulmikkuus itse asiassa pukee autoa ihan hyvin ja kyseessä on jopa yllättävänkin trendikkään näköinen maasturi, joka näyttää komealta etenkin keulasta. Keula on mukavalla tavalla persoonallinen ja äijähenkinen. Siinä on jopa jotain vähän jenkkityylistä, mikä ei ole ikinä huono asia tämän kaltaisessa isohkossa autossa.

Sisältä auto on melko muovinen, kuten odottaa saattaa, mutta ohjaamon yleisilme on itse asiassa siitä huolimatta melko vahvasti plussan puolella. Kojelaudasta löytyy esimerkiksi tyylikkäitä, kuparin värisiä yksityiskohtia, jotka antavat autolle äijämäistä rouheutta. Digitaalinen mittaristo ja keskinäyttö ovat aika tummanpuhuvia ilmeeltään, mutta niiden resoluutio ja pikselitiheys näyttävät olevan kohdallaan, sillä kaikki tekstuurit ovat varsin teräviä. Tämä on ehdottomasti positiivinen yllätys, sillä näin ei edelleenkään ole läheskään kaikkien uusien autojen kohdalla. Keskinäytön takaa löytyvä käyttöliittymä ei ole aivan identtinen emoyhtiö Renaultin uusista malleista löytyvän kanssa, mutta on siinä toki paljon samoja elementtejä. Hyvin helppokäyttöinen se on joka tapauksessa ja varsin looginen myös toiminnoiltaan.

Yksi selkeä merkki käytännöllisyydestä ovat fyysiset painikkeet, joita tästä autosta myös löytyy onneksi useita. Esimerkiksi ilmastointia ja tuulilasinpuhallinta hallitaan niiden avulla, mutta niitä voidaan operoida myös kosketusnäytön kautta, jos kokee sen itselle mieluisammaksi vaihtoehdoksi.

Varusteiden osalta tästä korkeimman, eli Extreme-varustelutason sisältävästä koeajoyksilöstä löytyvät ainakin ne kaikista tarpeellisimmat. Löytyy esimerkiksi automaattinen ja kaksialueinen ilmastointi, LED-päiväajovalot, langaton lataus puhelimelle, lämmitettävä ohjauspyörä, mäkilähtöavustin, peruutuskamera ja niin edelleen. Pienenä spesiaalina autosta löytyy myös osittain avattava lasikatto, mitä ei kovin monesta tämän hintaisesta uutukaisesta löydy. Sen verran muuten vielä käytännöllisyydestä, että Bigsteriin on varsin kattavasti saatavilla ulkoisia lisävarusteita. Siihen saa esimerkiksi kiinteän tai irrotettavan vetokoukun, kattokaiteisiin asennettavat taakkatelineet, auton perään (takaluukun ollessa auki) asennettavan pitkän teltan, retkisängyn, pimennysverhosarjan ja astinlaudat.

Istuintilat ovat Bigsterissä erittäin hyvät. Kuljettajan penkillä saa mukavan ajoasennon ja tilaa riittää ympärillä tarpeeksi. Myös takapenkillä on hyvät tilat. Polvet eivät ota etupenkkiin kiinni, vaikka etupenkki olisi itseni kaltaisen pitkän ihmisen säädöillä, ja päätilaakin on tarpeeksi. Istuintilojensa puolesta Bigster on helppo kuvitella pienen tai keskikokoisen perheen autoksi.

Tavaratilasta puhuinkin jo alussa ja sitä löytyy tästä autosta tosiaan hyvin reilusti. Tavaratila vetää siis yhteensä 614 litraa tavaraa, eli sinne menee heittämällä mökkitavarat ja kauppakassit tai vaikka isompi koiranhäkkikin.

Entä millainen auto Bigster on ajaa? No, itse asiassa yllättävänkin hyvä, jos ajatellaan hinta-laatusuhdetta. Ei se miltään osin häikäise, mutta ohjattavuus tuntuu kevyeltä ja alusta tarjoaa suhteellisen tasaisen kyydin. Ajettavuus ei siis tuota pettymystä, jos ei odota ihmeitä.

Koeajoyksilöstä löytyvä moottori sen sijaan on pienoinen pettymys. Nelivetoversiosta löytyy 1,2 litrainen ja kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, josta saadaan irti yhteensä 130 hevosvoimaa. Nelivetoversio on lisäksi kevythybridi, eli polttomoottoria avustaa pieni sähkömoottori. Mainittakoon, että Bigsteristä löytyy myös täyshybridiversio, joka tuottaa 155 hevosvoimaa, mutta sitä on saatavilla ainoastaan etuvetoisena. Eli jos haluaa nelikon, pitää tehoista pikkaisen karsia, mikä tuntuu tavallaan vähän hölmöltä. Vähän enemmän olisin nimittäin kaivannut potkua koneeseen tai koko kone olisi itse asiassa saanut olla pikkaisen suurempi.

Koeajoyksilö on manuaalivaihteinen ja vaihteisto ajaa asiansa, kunhan ei taaskaan odota liikoja. Jos haluaa puolestaan automaattivaihteiston, on valittava täyshybridiversio. Itse suosin nykypäivänä automaattivaihteisia autoja, mutta jotenkin manuaalivaihteisto ja kepin vispaaminen sopivat Bigsterin kaltaiseen äijämäiseen menopeliin.

Miten on sitten kulutuksen laita? No, koska kone on pieni, niin kulutuskin on melko pientä. Dacia itse on ilmoittanut yhdistetyksi kulutukseksi Bigsterille 6,1 litraa satasella. Itse ajelin moottoritiellä ja kaupungissa, ja pääsin niin ikään noin 6 litran keskikulutukseen. Se on ihan kelpo suoritus tämän kokoluokan autolle ja pärjää oikein hyvin myös kilpailijoita vastaan.

Entä sitten se hinta? No, kuten jo useaan otteeseen mainitsinkin, nyt puhutaan vain noin 30 tuhannen euron autosta. Bigsterin alkaen-hinta on vain rapiat 28 tuhatta euroa ja hintaa tältä koeajoyksilöltä löytyy puolestaan vajaat 38 tuhatta euroa. Mutta, koeajoyksilö on tosiaan nelivetoinen ja siitä löytyy myös korkein varustelutaso (sekä joitain ylimääräisiä lisävarusteita). Eli hintakilpailussa Bigster pärjää suoraan sanoen loistavasti. Esimerkiksi uuden Sportagen alkaen-hinta on vajaat 42 tuhatta euroa ja Qashqain puolestaan rapiat 33 tuhatta euroa. Hinta-laatusuhde on mielestäni todella hyvin kohdallaan Bigsterissä ja alhaisen hinnan nojalla voi antaa paljon asioita myös anteeksi. Jos kaipaa autoonsa enemmän tehoa, prameampia sisätiloja tai jotakin muuta erityisempää, niin sitten kannattaa suosiolla siirtyä hintaluokassa askel ylöspäin ja katsella muiden merkkien vaihtoehtoja. Tämä on valintojen maailma, onneksi.

Minun on pakko myöntää, että olin aika skeptisin mielin, kun astelin Lahden Autosalpaan hakemaan uutta Bigsteriä testiin. Koeajoin yhtä Daciaa noin reilut kymmenisen vuotta takaperin ja kokemus ei ollut oikein miltään osin mieltä lämmittävä. Onneksi Bigster osoittautui varsin positiivisesti yllätykseksi. Pakko sanoa, että kun ajelin Bigsterillä Lahden moottoritietä pitkin, aurinkolasit silmillä ja Dire Straitsin soidessa radiossa, onnistuin tavoittamaan aika hyvin auton tarjoaman äijähenkisyyden enkä keksinyt paljoakaan valitettavaa. En, vaikka rengasmelua olikin jonkin verran ja vaikka navakka tuuli ottikin autoon motarilla aika tehokkaasti. Itse asiassa, aina kun lähtee arvioimaan jotakin tuotetta, oli se sitten auto, tietokone tai oikeastaan mikä tahansa, pitää muistaa suhteuttaa laatu sen hintaan. Ei voi luonnollisestikaan odottaa, että noin 30 tuhannella eurolla saisi uuden Mersun. Yhtä lailla ei voi myöskään odottaa, että 500 eurolla saisi uuden ja huipputehokkaan läppärin. Tai jos menee esimerkiksi sinne McDonalds’iin, ei voi odottaa saavansa 5 tähden gourmet-illallista. Eikä se edes haittaa, kun asiaa muistaa vain lähestyä oikein. Sitä paitsi, itse valitsisin monessa tilanteessa Mäkkärin tuplajuustohampurilaisen ohi jonkin gourmet-illallisen. Ei sillä, että kyseessä olisi makunautintona jotenkin suurempi elämys, mutta aina toisinaan sitä vain kaipaa jotakin edullista, yksinkertaista ja konstailematonta.

On useita osa-alueita missä Dacia Bigster ei varsinaisesti loista, mutta on myös paljon osa-alueita, missä se pärjää todella hyvin. Se ei ole ehkä markkinoiden pramein, jännittävin tai tehokkain auto omassa luokassaan, mutta siinä on paljon asioita, mitä suurin osa ihmisistä tarvitsee autoltaan. Siinä on mukavasti istuintilaa ja tavaratilaa. Siinä on paljon käytännöllisiä yksityiskohtia. Se on ihan hyvännäköinen ja se ei tee valtaisaa lovea lompakkoon. Kaikki riippuu loppu kädessä tietysti ostajan omista tarpeista, mutta uskon, että Bigster voi olla pätevä vaihtoehto hyvin monellekin suomalaiselle. Tällä hinnalla ei ainakaan parempaa maasturia taida saada, jos on siis uusi auto hakusessa. Joten, koirat haukkuu, Bigster kulkee. Ja, kulje sinä autokauppaan koeajamaan se, jos yhtään herätti kiinnostusta.

Kiitokset jälleen kerran Autosalpa Lahdelle auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

bigster dacia dacia bigster

Arkisto

Blogin avainsanat

abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (4) audi a2 (1) audi a3 (1) audi q4 (1) audi quattro (1) australia (2) auto (24) autoilu (25) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (24) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) bigster (1) bilar99 (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (6) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw suomi (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (2) bz4x (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (1) cristiano ronaldo (1) crossover (3) cupra born (1) dacia (1) dacia bigster (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) enyaq (1) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-tron (1) e-type (1) ev (3) ev3 (1) ex30 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) gabriel bortoleto (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (3) hyundai (5) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i5 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kia (3) kia ev3 (1) kia ev6 (1) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (5) koeajot (3) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty audi (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (1) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (1) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) matrix led (1) mattia binotto (1) max verstappen (2) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (4) mercedes cla (1) mercedes eqe (1) mercedes-benz (1) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (2) mhev (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) n-connecta (1) nelipyörä (2) nelipyörä lahti (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (3) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) peugeot (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (1) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) polestar (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) quattro (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (2) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (1) skoda enyaq (2) s-line (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sportback (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) synteettinen öljy (1) sähköauto (20) sähköautoilu (18) sähköautot (20) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (9) tesla model s (3) tesla model y (3) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twinmotor (1) täyssähkö (2) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (5) volkswagen id.4 (1) volkswagen id.5 (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (5) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (1) volvo ex30 van (1) volvo xc90 (1) wrc (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)
nwdb