05.09.2022

Toyota Yaris vuosimallia 2001 – hyvä auto

Osoite kopioitu

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

 

Yaris oli mallia karvalakki: ei keskuslukitusta, ilmastointia, sähköllä toimivia ikkunoita tai peruutustutkia. Kuitenkin mitä enemmän tutkin autoa, sitä ihastuneempi olin siihen. Kaikki oli lähellä, helposti omaksuttavaa ja edullista. Oikeastaan kaikkea sitä, mitä kokemuksen karttuessa olen autolta toivonut päivä päivältä enemmän.

 

Kaikkien Saabien, Mersujen ja Volvojen jälkeen moottoritila näytti paratiisilta. Kaikki oli selkeästi esillä ja yksin kertaista. Mikään ei näyttänyt olevan piilotettuna moottoritilan syövereihin. Ei ihme, että vanhempia japanilaisia autoja kehutaan. Nämä on tehty kestämään. Syy kestävyyteen oli, että autoa on helppo huoltaa. Kaikkiin autoihin tulee vikoja, mutta erona on, että helppoa auto on huoltaa ja korjata.

 

Ihmettelin huoltokirjasta, miksi autoon oli niin useasti vaihdettu öljyt. Auto moottori kaipasin vain kaksi litraa öljyä. Kun öljyä myydään neljän litran kanisterissa, on kiusaus vaihtaa öljyt useammin kuin kerran vuodessa. Suodattimen saa muutamalla kolikolla.

 

Pienenä miinuksena voi mainita, että autossa ei ole ohjaustehostinta. Auto on niin kevyt, ettei ohjaustehostin ole välttämätön. Alhaisissa nopeuksissa joutuvat käsivarret hiukan töihin, mutta liikkeellä ei ohjaustehostimen puutetta huomaa. Tämän mallin Yarikseen oli tosin mahdollista saada sähköinen ohjaustehostin lisävarusteena, mutta alkuperäinen auton omistaja ei ilmeisesti ole sellaista ylellisyyttä kaivannut käsivarsilleen.

 

Mitä tulee Yariksen kulutukseen, Yaris kilpailee polttoaineen kulutuksessa hiukan vanhempien hybridien kanssa samassa sarjassa. Polttoaineen kulutus sadalla kilometrillä jää jonnekin neljän ja viiden litran väliin. Alle neljänkin varmasti pääsee, kun oppii tuntemaan auton hiukan paremmin.

 

Vaihteisto on kummajainen. Tyttäreni harjoitellessa manuaalivaihteiston saloja, on useita vaihteita ehditty kokeilla hyvinkin erilaisissa tilanteissa ja nopeuksissa. Auto ei kuitenkaan ole moksiskaan vaihtoehtoisista nopeuden ja vaihteen yhdistelmistä, jos köröttimen on vain saanut liikkeelle. Kommentoinkin ajo-oppilaalle, että tätä autoa voi poikkeuksellisesti ajaa aina melkein millä vaihteella tahansa. Kaikissa autoissa ei välttämättä ole samaa ominaisuutta.

 

Jos jotain toivoisin Yarikselta ajomukavuuden lisäämiseksi, olisi ne vakionopeudensäädin ja ilmastointi. Näitä tosin toivon jokaiselta autolta, jonka haluan omistaa. Kumpikin lisäävät huomattavasti ajomukavuutta hiukan pidemmillä ajomatkoilla. Muuten auto varmaankin täyttäisi kaikki omat tarpeeni auton suhteen. Takapenkit kääntyvät luoden lisää säilytystilaa. Ehkä on jopa hiukan noloa tunnustaa, mutta säilytystilaa saattaa olla käytännöllisesti katsottuna enemmän kuin huomattavasti isommassa Volvossani.

 

Useiden tuttujen kanssa, jotka ovat omistaneet tämän saman vuosikerran Yariksen, on muistot olleet aina samat: Yaris oli hyvä auto. Se on sitä vieläkin. Omalla tavallaan Yaris on kestänyt aikaa, vaikka mitään nykypäivänä jo vakiintuneiksi asettuneista lisävarusteista ei tästä versiosta löydykään. Yaris on vain edullinen, pienikulutuksellinen, helposti huollettava ja hyvä ajaa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (15) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (6) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb