30.03.2021

Polttomoottorien katoaminen ei huoleta

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

 

Yleiseksi konsensukseksi autonvalmistajien välille on noussut, että polttomoottorikäyttöisten autojen valmistus loppuu vuoteen 2030 mennessä. Korvaavaksi voimanlähteeksi on kai nousemassa alati suosiota nostava sähkö. Kadunmiehet ovat olleet Esson baarin pöydissä hyvinkin niin näreissään kuin huolissaan tästä kehityksestä, koska kokeilemattakin tietää, että sähköautolla ei pärjää kovassa pakkasessa eikä Lapin reissulla. Otin kynän, paperia ja laskimen käteeni ja katsoin, mitä tämä aikataulu kohdallani tarkoittaisi. Olen nimittäin hiukan nihkeä edes harkitsemaan sähköauton ostamista. Tämä lähinnä toistaiseksi taloudellisista syistä. Huomasin, ettei kohdallani kannata kantaa huolen häivää.

Analysoidaan ensin, millainen auton omistaja olen. Kuulun kaiketi vanhankoulukunnan autoilijoihin, joita joka kulmalla vielä ainakin maakunnissa riittää. Vanhakoulukunta ja vanhanaikaisuus ainakin tapauksessani leikkaa autoilun joka osa aluetta. Ensimmäisenä tietenkin autoni on vanha. Arkikäytössä olevalla Volvollani on ikää yli kaksikymmentä vuotta. Toisekseen pidän vanhojen hyvien aikojen tapoja yllä yrittämällä korjata autoani mahdollisimman paljon. Kolmanneksi pidän uutta teknologiaa epäilyttävänä, koska siihen ei löydy tee-se-itse ihmiselle ohjeita ja kollektiivista kokemusasiantuntijuutta uskaltaakseen räpeltää kiesiä omin päin. Vanhankoulukunnan kannalta on tärkeää tietää ja osata autonsa. Vanhempiin autoihin siis löytyy helpommin omin tarpeisiin niin kokemusasiantuntijuutta ympäri maailmaa kuin tarvikeosia ja työkaluja, joka on ostopäätöksen kannalta yksin ratkaisevimmista tekijöistä.

Mitä sitten tarkoittaa tämä maaginen vuosi 2030, jos silloin kerta valmistetaan viimeiset polttomoottorilla toimivat autot. Ensinnäkin se ei olisi viimeinen vuosi, jolloin niitä myytäisiin. Muutamia vuosia eteenpäin polttomoottoriautoja olisi vielä varmasti myynnissä. Uusia polttomoottorilla varustettuja auto on myynnissä vielä vähintään kymmenen vuotta. Varmasti jokainen valmistettu auto halutaan myydä eikä jo valmistettuja autoja jätetä varastoihin lojumaan tai käyttämättöminä laiteta suoraan kierrätykseen.

Mitä vuosi 2030 tarkoittaisi kohdallani? Viimeisten polttomoottoriautojen tullessa myyntiin olisin 50 vuotta. Olenko koskaan edes harkinnut ostavani täysin uutta autoa? En. Jatkanko samaa rataa ostamalla parin tonnin arpalippuja edelleen? Todennäköisesti kyllä. Jos ostan 20 vuotta vanhan auton, joka on valmistettu 2030, olen silloin 70 vuotta. Ajaessani tämän jo valmiiksi loppuunajetun ruoskan viimeiselle matkalle olen jo siinä iässä, että lääkäri ei välttämättä edes suosittele ajokorttini jatkamista, vaan saan taittaa matkaa jalan tai muiden kyyditsemänä.

En ole siis huolissani rakkaiden polttomoottoriautojen valmistamisen lopettamisesta, koska omana elinaikana tämä ei tule vaikuttamaan autoiluuni. Saan ajella ajokorttini loppuun asti vanhoilla ruoskilla ja nauttia korjaushetkistä ruosteisten mutterien äärellä. Ei tarvitse pelätä, että jännittävät tilanteet katsastuksessa päästömittauksissa loppuisi koskaan, jos vain pidän pääni pysyä polttomoottoreissa. Bensa ja öljy tulevat olemaan tuttuja tuoksuja ja tahroja. Pakkotilannetta, jossa joutuisin ajelemaan raikkaalla sähköautolla, koska polttomoottoriautoja ei ole saatavilla, ei vain ehdi elinaikani tapahtumaan.



Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

bensiini polttomoottori sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (4) ajo-opetus (4) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (15) Autokauppa (29) Autokorjaamo (11) Autokuume (19) automaattivaihteisto (2) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (2) Biltema (2) BMW (2) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) fakenews (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmastointi (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (10) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (7) liikenneturvallisuus (21) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (5) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (4) Opel Omega (1) opetuslupa (1) opetuspoljin (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (2) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (3) skootteri (2) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (3) talvi (10) talvirenkaat (1) Tesla (1) tieliikenne (3) Tieliikenne (45) Tieliikennelaki (10) Tinder (1) traktori (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (2) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (18) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (32) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (5) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (3) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb