31.03.2019

Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Volvo 1960-luvun taitteessa kehitti kolmipisteturvavyön, siis tämän saman, jota autoissa edelleen käytetään. Volvo näki, että kolmipisteturvavyö oli niin merkittävä parannus autoilijan turvallisuuteen, että päätti antaa muidenkin autonvalmistajien käyttää keksintöään ilmaiseksi. Nykymallinen turvavyö on saanut inspiraationsa hävittäjälentäjien käyttämistä turvavöistä.

Kaikki eivät kuitenkaan ole vakuuttuneet keksinnöstä, ja vastalauseita turvavyön tarpeellisuudesta on vieläkin ilmassa.


Matkan pituus

Poliisin tehdessä tehovalvontaa autoilijoille tavallisin saalis on turvavyöttä matkustava kuski. Selitysklassikoksi on syntynyt, että autoilija on matkannut vasta niin lyhyen matkan, ettei tämän takia turvavyötä ole vielä kytketty asianmukaisesti ja valmistajan ohjeistuksen mukaan. Poliisin mielestä turvavyö pitää kytkeä käyttöön ennen kuin auto lähtee liikkeelle. Poliisi ei luonnollisesti ole tilastotieteen asiantuntija toisin kuin monet turvavyöttömät autoilijat. Todennäköisyys kolariin nimittäin kasvaa sitä mukaan kuin matkan pituus lisääntyy. Lyhyellä matkalla todennäköisyys onnettomuuteen on pienimmillään, joten tilastollisesta näkökulmasta turvavyötä ei ole tarpeellista kytkeä heti matkan alussa käyttöön.

Kolari

Tämä vastalause on raaputettu Esson baarin pöydän alta jostain 80-luvun loppupuolelta. On nimittäin ollut tapauksia rekkamiesten puheiden mukaan, joissa kolarin sattuessa turvavyötön rekkamies on päässyt sujahtamaan turvalliseen jalkatilaan. Jalkatilan turvassa kuski on säilynyt kolarista lähes vahingoittumattomana. Tästä syystä rekkamies on valinnut, ettei turvavyötä kannata käyttää oman turvallisuuden takia.

Uskon kuitenkin, että raskaan kaluston kolariturvallisuus näistä ajoista on parantunut niin paljon, ettei kuskin tarvitse kolaritilanteessa enää piilotella jalkatiloissa, vaan voi suoraselkäisesti istua penkillään turvavöihin kiinnittyneenä niin ennen kuin jälkeenkin onnettomuuden.

Kaitselmus

Tilastotieteen tuolla puolen on paljon tilaa sattumuksille ja arvaamattomuudelle, joihin pieni ihminen ei vaikuttaa, vaikka kuinka yrittäisi. Onnettomuudet sattuvat, kun niiden on aika tapahtua. Onnettomuuden vakavuuteenkaan ei ennalta voi vaikuttaa. Kuolonkolareita tapahtuu edelleen, vaikka koko autoteollisuus jatkuvasti panostaa merkittävästi turvallisuuden eteen. Turvavyö on vain säälittävä yritys pyristellä omaa kohtaloaan vastaan. Vakava loukkaantuminen tai kuolema tulee, on turvavyö kytkettynä tai ei.

Kohteliaisuus

Kuskin kunnioittaminen ja ajorauhan antaminen kuskille on yksi liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia, vaikka tästä harvoin puhutaankaan, vaan olemme vain hurmaantuneita uusista härveleistä liittyen ajoturvallisuuteen. Kuskia ei ajon aikana saa häiritä ylimääräisellä toiminnalla, vaan matkustajien on istuttava asiallisesti ennalta sovituilla paikoillaan. Yksi tapa luoda kuskille ajorauha on antaa täysi luottamuksenosoitus kuskin ajotaitoihin. Mikä voisi ollakaan sen parempi tapa tähän kuin jättää turvavyö käyttämättä. Matkustajan mielestä kuskin ajotaidot ovat niin korkealla tasolla, ettei turvavyölle ole tarvetta. Kuski voi siis ajaa rauhassa tietäen, ettei hänen ajotaitojaan kyseenalaisteta. Jos jotain sitten sattuukin, niin mahdollisesti voidaan pohtia, miten tapahtunut oli toisen kuskin tai olosuhteiden syytä.


Allekirjoittanut käyttää turvavyötä aina koko matkan ajan. Vaikka itsekin olen hiukan kaitselmukseen sortuva, niin syyt löytyvät muualta. Pahin pelkoni autoillessa on, että pienessä kolarissa tai vain äkkijarrutuksessa naamani kolahtaa rattiin. Vastenmielinen ja iljettävä ajatus, vaikkakaan tällaisesta ei olekaan kokemusta. Kiitos Volvo naaman ja ratin erillään pitämisestä!

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Kolari turvavyö

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (19) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (19) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (14) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (5) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (5) öljy (3)
nwdb