31.10.2021

Turvavyö ja kolme kolaria

Onnettomuustutkija Tapio Heiskanen harmitteli sosiaalisessa mediassa turvavyönlukkoon laitettavista ”lärpäkkeistä”, joilla saa ohitettua kiinnittämättömästä turvavyöstä varoittavan äänen. Heiskasen mukaan, kuluneen vuoden aikana kahdessa kuolonkolariin osallisena olleesta autosta tällainen ”lärpäke” on löytynyt.

 

Somepäivitys palautti mieleen ne kolarit, jotka muistan tapahtuneen lähipiirissäni. Kaikki kolarit olivat tapahtuneet aivan kodin lähellä ja hiljaisilla nopeuksilla. Mitään vakavia loukkaantumisia ei ole ollut, mutta ilman turvavyötä ei ehkä olisi selvitty pelkällä mielipahalla.

 

Haluankin esitellä nämä kolarit kerralla, vaikka kaikista taitaa olla vähintään sivumaininta blogissa. En pohdi, kuka oli syypää tai syytön, koska kaikki tilanteet ovat hyvin inhimillisiä. Nämä pienet ja arkipäiväiset kolarit ovat syntyneet pienen huomion herpaantumisen takia. Kukaan ei ottanut tarpeettomia riskejä, halunnut aiheuttaa kolaria tai ollut päihteiden alaisuudessa onnettomuuden sattuessa.

 

 

Keväinen iltapäivä. Aurinko paistaa ja näkyvyys on hyvä. Kumpikin kuljettaja liikkuvat tutulla reitillä ja tutulla autolla. Kummallakin kuljettajalla on rutiininomainen siirtymä paikasta toiseen. Toinen kuljettaja saapuu kolmiolla merkittyyn risteykseen eikä syystä tai toisesta huomaa oikealta tulevaa autoa. Pysähtymättä kuljettaja liittyy tielle ja osuu oikealta tulevan auton kylkeen. Ei henkilövahinko, mutta peltiä on rytyssä. Toinen autoista menee lunastukseen.

 

Luminen talvipäivä. Kuljettaja on liittymässä kaupan pihasta liikenteen sekaan. Tilannenopeutta on mahdollisesti liikaa ja näkyvyyttä tielle haittaa suuret lumikasat. Ympäristö on kuitenkin täysin tuttu kuljettajalle. Kuljettaja reagoi vasemmalta tulevaan autoon, mutta risteyksen liukkaus ja liiallinen tilannenopeus pitkittää jarrutusmatkaa. Kolmion takaa tullut autoilija törmää vasemmalta tulevan auton kylkeen. Peltiä rytyssä ja rekisterikilpi irtoaa. Ei henkilövahinkoja.

 

Syksyinen kirkas aamupäivä. Kuljettaja saapuu kotinsa lähellä olevaan kolmiolliseen risteykseen. Nopeusrajoitus alueella on 40 kilometriä tunnissa. Kuljettaja vilkuilee ympärilleen näkemättä yhtään autoa. Pysähtymättä kuljettaja jatkaa matkaansa huomaamatta oikealta saapuvaa autoa. Vasta keskellä risteystä kuljettaja huomaa oikealta tulevan auton. Jarruttaminen on liian myöhäistä. Kevyt kosketus autojen välillä. Ei henkilövahinkoja.

 

 

Yhdessäkään tapauksessa kukaan ei saanut naarmuakaan. Tilanne olisi voinut olla toinen ilman turvavyötä. Arkiajojen äkkipysähdyksien tarjoama kova rakkaus ja jakamaton huomio niin ohjauspyörältä kuin kojelaudalta saisi kyseenalaistamaan omat todennäköisyyslaskelmat fysiikan lakien rinnalla. Mustelmat, naarmut ja hiusmurtumat toimisivat muistiinpanoina.

 

Isot kolarit, joihin en itse ole onnekseni joutunut osallistumaan, ovat erikseen. Näissä tapauksissa pidän turvavyön merkitystä enemmän käytännöllisenä pelastushenkilöstölle. Ruhjoutunut ja turta kehoni nopeampi paikallistaa autoon ja myötä hoitoon pääsy on helpompaa. Ilman turvavyötä kehoni voisi olla kiven tai puun takana piilossa ja aikaa tuhraantuisi etsintöihin.

 

Ajokokemuksen lisäännyttyä osaan ymmärtää myös muiden inhimillisiä ajatuskatkoja ja huomion herpaantumista liikenteessä. Liikenneympyrässä Sitikka kuskeineen päätti tulla eteeni. Kumpikin pysähdyimme. Sitikan kuskilla taisi hetken olla jotain muuta mielessä kuin ympärillä suhaava liikenne. Ymmärrän, tätä sattuu kaikille. Jäimme hetkeksi ihailemaan toistemme autoja keskelle liikenneympyrää. Viitoin kädellä viestiksi jatkamaan matkaansa, jotta itsekin pääsisin ihailemaan Volvoni valkoisuutta.

 

Kuvan auto ei liity tapauksiin. Kyseessä on varmasti hieno projekti, josta tulee vielä komea museorekisteröity Bemari.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (4) ajo-opetus (4) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (15) Autokauppa (29) Autokorjaamo (11) Autokuume (19) automaattivaihteisto (2) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (2) Biltema (2) BMW (2) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) fakenews (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmastointi (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (10) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (7) liikenneturvallisuus (21) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (5) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (4) Opel Omega (1) opetuslupa (1) opetuspoljin (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (2) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (3) skootteri (2) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (3) talvi (10) talvirenkaat (1) Tesla (1) tieliikenne (3) Tieliikenne (45) Tieliikennelaki (10) Tinder (1) traktori (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (2) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (18) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (32) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (5) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (3) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb