28.10.2022

Manuaali- vai automaattivaihteisto ajo-opetuksessa

Osoite kopioitu

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

 

Oman opetussuunnitelmani mukaan ensimmäinen vuosi ajo-opetuksesta opetusvälineenä käytetään automaattivaihteistoista autoa. Vuoden ajo-opetuksen jälkeen siirrytään ajamaan manuaalivaihteistoista autoa. Tämän hiukan ylimitoitetun opetuksen tarkoituksena on tutustuttaa tuleva valtion virallisesti hyväksymä kuski kahteen yleisempään vaihteistotyyppiin.

 

Ajo-opetuksen aloittaminen automaattivaihteistoa käyttäen maalaisjärjen mukaan luo autoilun ja liikenteen maailmaan tutustuvalle pehmeämmän laskun liikennevirrassa. Vaihteiden vaihtaminen ei vie aloittelijan huomiota liikenteestä. Liikkeellelähdöt ja pysähtymiset eivät tuota stressiä, koska huomion voi kiinnittää täysin ympäröivään liikenteeseen ilman, että tarvitsisi olla huolissaan kytkimestä ja vaihteistosta.

 

Tästä teoriasta olen puhunut monelle niin opetusalan ammattilaiselle kuin maallikoillekin. Kaikki ovat olleet kanssani samaa mieltä. Jotkut ovat jopa ylistäneet, että näin ihanteellisesti ajo-opetus pitäisikin järjestää. Vaihteet ovat todennäköisesti stressi numero yksi, kun auton käsittelyä harjoitellaan. Automaattivaihteistolla tämä stressi voidaan sivuuttaa. Manuaalivaihteisto ei myöskään ole pakollinen varuste henkilöautossa suomalaisessa liikenteessä.

 

Suomalainen liikennelaki tosin on sitä mieltä, että jos ajokortin pitää ansaita manuaalivaihteistoisella autolla, jos sellaisella mielii ajaa myöhemmin. Vastaväitteitä voi esittää, niitä kuunnellaan, mutta niillä ei ole merkitystä. Tutkinnon suorittaneet ajo-opettajat ja ammatikseen autoilua opettavat ovat kritisoineet tätä käytäntöä, mutta heidänkään mielipiteellä ei ole ollut merkitystä. Mitäpä ne pelkääjänpaikkalla istuskelijat tietäisivät tieliikenteestä ja autoilusta. Perusteena ajo-opettajilla on ollut, että ajo-opetuksessa ei pystytä käyttämään ympäristöystävällisiä sähköautoja. Sähköautoissa ei ole vaihteita räplättäväksi.

 

Olen hiljalleen ehkä muuttamassa mieltäni automaattivaihteiston käyttämisestä ajo-opetuksen alussa. Olen nähnyt siirtymän automaattivaihteista manuaaliin. Ehkä olisi pitänyt aloittaa suoraan manuaalivaihteistolla. Hyöty automaattivaihteistosta ajo-opetuksessa havainnoimisen helpottajana on ollut hyvin minimaallinen.

 

Manuaalivaihteet luonnollisesti, niin kuin varmaankin lähes kaikilla, aiheutti alkuun harmaita hiuksia ja hampaiden kiristystä. Kytkin- ja kaasupoljin eivät lähdössä kohdanneet oikein, väärä vaihde epähuomiossa kytketty päälle, huoli oliko oikea vaihde silmässä auton nopeuteen nähden ja vaihteiston huomioiminen ennen niin liikkeellelähdössä kuin virran katkaisussa. Kaikki klassisia stressin aiheuttajia opetellassa käyttämään autoa.

 

Manuaalivaihteisto kuitenkin aiheutti sen, että huomio liikenteeseen oli paljon parempi kuin automaattivaihteistoa käyttäessä. Risteykset ja liikenne huomioitiin paremmin, ennakointi ja ajonopeus oli paremmin sovitettuna liikenteeseen. 

 

Miksi manuaalivaihteistolla autoilu on ollut parempaa kuin automaattivaihteistolla? Otos on tosin hyvin pieni, mutta veikkaan, että manuaalivaihteistolla ajaessa varsinkin taajama-alueella kuljettajan täytyy olla enemmän läsnä. Tyttäreni on puhunut, kuinka yrittää välttää vaihteiden vaihtamista ja varsinkin pysähtymistä. Jos kumpaakin haluaa välttää risteyksessä, pitää hyvissä ajoin ottaa risteys ja siinä oleva liikenne huomioon. Automaattivaihteistolla tilanteilla ei ollut tältä kannalta merkitystä, koska tilanteesta huolimatta auton ajaminen on vain kaasu- ja jarrupolkimen pumppaamista.

 

Ei pelkästään liikenteen huomioiminen ole parantunut huomattavasti, mutta myös auton käsittely on parantunut huomattavasti. Joten automaattivaihteistoisella autolla harjoittelu on ihan mukavaa yhteistä ajelua, mutta autoilijana kehitys tapahtui vasta manuaalivaihteistoisella autolla. Tämä on näkemykseni ensikertalaisena ajo-opettajana yhden oppilaan otannalla.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (15) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (6) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb