30.11.2020

Automaattiongelma

 

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

 

Suurin este kotikoulutuksella tapahtuvalle ajo-opetukselle on rakas Volvoni. Volvossani on automaattivaihteisto. Ajo-opetuksen antaminen automaattivaihteistoisella autolla aiheuttaa kokelaalle lopulta ajokorttiin erityisehdon, ettei ajokokeen läpäistyään saa enää ajaa muuta kuin automaattivaihtoisella autolla. Tämä saattaa mahdollisesti tulevaisuudessa rajoittaa autoilumahdollisuuksia.

 

Suomalaisten liikenneopettajien mielestä erityisehdolle ei ole juurikaan päteviä syitä ja erityisehdon poistaminen uudella ajokokeella on liian raskas ja kallis. Erityisehto myös hiukan estää liikennekouluja modernisoimasta autokantaansa. Liikennekoulut eivät pysty siirtymään ekologisempiin autoihin, koska sähkö- ja hybridiautoissa on aina automaattivaihteisto. Ajo-opetuksen pedagogiset asiantuntijat myös pitäisivät automaattivaihteistoa opetuksen kannalta parempana, koska oppilas voisi keskittyä ajoneuvon käsittelystä enemmän liikenteen havainnointiin.

 

Allekirjoitan kaiken, mitä liikenneopettajat ovat ilmaisseet. Haluaisin opettaa lastani autoilun ja liikenteen saloihin juuri automaattivaihteistoisella autolla. Syvinä muistijälkinä ovat autokoulun ja oman autoiluni alkukilometrit juuri stressi oikeasta vaihteesta ja kytkimen käyttämisestä liikkeelle lähtiessä. Tietenkin voidaan ajatella, että osaksi suomalaista autoiluelämyksen alkutaivalta kuuluu ajaminen toisella vaihteella koko matkan, kytkinlevyn polttaminen peruuttaessa ja auton sammuttaminen huolimattomalla kytkimen käyttämisellä risteykseen kolmeen kertaan keskellä ruuhkaa.

 

Pitäähän minun myös ajatella itseäni ajo-opettajana. Voin muutenkin jo sieluni silmin kuvitella tilanteen, jossa teini huutaa ja kiroaa kuin maailmanlopun edessä, kun auto sammuu kerta toisensa jälkeen ja taakse kertyy aina vain uusia autoja jonon hännille. Itse samalla yritän rauhoittaa tilannetta ja kehotan yrittämään vielä kerran uudelleen. Ihania yhtäaikaisesti valutettuja kylmiä hikikarpaloita voisi olla luvassa, kun opettelu- ja harjoitteluvuorossa olisivat mäkilähtö ja kuinka käyttää kaikkia kolmea poljinta lähes samanaikaisesti. Automaattivaihteistoisella autolla nämä skenaariot eivät kävisi toteen.

 

Ehkä en edes halua opettaa manuaalivaihtoisella autolla. Lapseni saa itse omilla rahoillaan myöhemmin ajella keppivaihteen taitajaksi. Hiukan pohdituttaa, että kuinka paljon poliisi edes tätä erityisehtoa valvoo. Erityisehto nimittäin suorittaa jatkuvaa itsevalvontaa. Erityisehtoinen ihminen ei saa manuaalivaihteistoista autoa liikkeelle ennen kuin on rauhassa hetken harjoitellut vaihteiden vaihtamista.

 

Hiukan näen pientä kaksinaismoralismia tilanteessa. Ihminen ei saa jälkeen päin itsekseen opetella käyttämään manuaalivaihteistoa, vaan paikalla pitää olla virallinen valvoja ja vielä toinen valvoja myöhemmin varmistamassa opin oikeellisuudesta, mutta jarruremontin autoon voi tehdä kuka vain milloin vain. Kukaan ei ole byrokratian voimalla ja virkavallan tuella estämässä, kun taivasalla tee-se-itse-ihminen mahdollisesti kadottaa autosta kyvyn pysähtyä.

 

Linkki: Liikenneopetus ry:n ajatuksia automaattivaihteistoisesta autoista liikenneopetuksessa

Keskustelu

JP
17.01.2021 00.40

Onhan se oikeasti hyvä osata se manuaalivaihteisen auton käyttö, ja opetella se heti alkuun. Jos edes se ei onnistu, mielestäni se kertoo jo kuskista paljon. Kuitenkin tällä hetkellä suurin osa maassamme olevista autoista on manuaalivaihteisia.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (3) ajo-opetus (2) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) automaattivaihteisto (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (2) Biltema (2) BMW (2) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) fakenews (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (20) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (5) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (4) Opel Omega (1) opetuslupa (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (2) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (2) skootteri (2) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (3) talvi (9) Tesla (1) tieliikenne (2) Tieliikenne (44) Tieliikennelaki (10) Tinder (1) traktori (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (17) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (4) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb