03.09.2015

Aja hiljaa

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Et ole tärkeä. Jos olisit tärkeä, autosi katolle olisi asennettu vilkkuvia valoja ja sireeni. Kukaan tai ketkään eivät kaipaa sinua juuri nyt. He osaavat odottaa, niin kuin sinäkin osaisit. Kiireesi ei ole vastuuntuntoa, vaan vastuunsiirtoa ympärillä oleville. Heille ajamisesi ei kuulu nyt tai tulevaisuudessa. Heille ei kuulu, että lähdit myöhässä tai haluat olla ensimmäisenä hinnalla millä hyvänsä. Mitä sanoisit ihmiselle, joka juuri on vaarantanut muiden turvallisuuden vain päästäkseen luoksesi oikeaan kellonaikaan?

 

Kuka tahansa pystyy painamaan kaasupolkimen pohjaan. Se ei ole taito. Kuka tahansa osaa ajaa ylinopeutta. Oletko koskaan yrittänyt ajaa tarkoituksella alle nopeusrajoitusten koko matkan? Minä olen. Matkaaminen alle nopeusrajoituksen on haastavaa, mutta ylinopeus on helppoa. Nopeusrajoituksen alittaminen vaatii omistautumista ja itsekuria sekä peruutuspeilin kääntämistä katseen ulottumattomiin. Pitää ajaa kuin eksynyt tai turisti. Pitää olla kuin mies matkalla kotiin ja mielessä vaikeaa tunnustettavaa vaimolleen.

 

Oletko koskaan pohtinut, miten järjetöntä on ihmisten antaa ajaa autolla keskellä kaupunkia? Joskus kaupungeissa järjestetään autourheilukisoja tai vain näytöksiä. Näissä tapahtumissa yleisön ja autojen väliin on rakennettu turva-aita. Turva-aita siitä huolimatta, että autossa istuu elämänsä autonkäsittelyyn erikoistunut ihminen, jonka auton ovat rakentaneet ja tarkastaneet insinöörit, jotka tuntevat auton jokaista mutteria myöten. Sinulta jalankulkijat on suojattu liikennevaloilla ja asfalttiin piiretyillä viivoilla, ja autosi on vain pölyn ja kuran likaama rotisko, joka tarkastetaan katsastuksessa ja määräaikaishuolloissa välittämättä mitä autollesi kuuluu poistuttuasi kiinteistön ulkopuolelle.

 

Et ole yksin. Ympärilläsi on kymmeniä ja taas kymmeniä pölyisiä rotiskoja selviytymässä toistensa keskellä. Mitä keskivertoa parempi kuski tässä vaiheessa enää tarkoittaa, jos ympärillä olevat kuskit ovat keskivertoa huonompia? Voi olla, että olet vain niin hyvä kuin ympärillä olevista autoilijoista huonoin. Miten ajaisit, jos joku kuskeista olisi kaikista huonoin kuski? Niinhän asian on oltava. Jonkun ympärillä olevista kuskeista on oltava joukon huonoin. Joku kuskeista on vuosien jälkeen palannut takaisin kuljettajan paikalle hermostuneena säätäen radiota hiljemmalle, jotta näkisi paremmin eteensä. Kuinka ohjaisit autoa tässä tilanteessa, jos oikeasti tietäisit edellä mainitun kuskin tilanteen?

 

Olet muiden kaltaistesi seassa kiirehtimässä paikkaan, joka ei ole tärkeä eikä kiinnosta ketään autosi ympärillä, koska mitätön asia venytti matkalle lähtemistä. Kiireen sijaan voi myös luovuttaa ja sulautua liikenteen hitaaseen virtaan. Perillä voi aina olla pahoillaan myöhästymisestä. koska jokaisen suojatien kohdalla voi olla vaara, että matkasta tuleekin elämää muuttava ja huomiotaherättävä vain, koska luulit olevasi tärkeä ja kaivattu. Suojatien jälkeen saatat tuntea toivoa palata takaisin vanhaa elämääsi, jossa epäolennaiset asiat olivat suuria ja merkittäviä, mutta nyt vain roskaa. Noustessa suojatien jälkeen autosta kaipaat kotia, koska anteeksipyynnöt ovat nyt merkityksetön ja olet turvaton sekä kyvytön tilanteen edessä.

 

Aja hiljaa, koska kukaan ei halua olla kiinnostunut sinusta liikenteessä.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (3) ajo-opetus (3) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (13) Autokauppa (26) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) automaattivaihteisto (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (2) Biltema (2) BMW (2) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) fakenews (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (7) liikenneturvallisuus (20) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (5) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (4) Opel Omega (1) opetuslupa (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (2) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (3) skootteri (2) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (3) talvi (9) Tesla (1) tieliikenne (2) Tieliikenne (44) Tieliikennelaki (10) Tinder (1) traktori (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (18) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (4) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb