06.04.2019

Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta

Kirjoitan tähän yhden pienen esimerkin sähköautoilijan arjesta.

Kävin antamassa oman ääneni eduskuntavaaleissa 2019 ja samalla ostoksilla lähimmässä hypermarketissa. Matkaa kertyy edestakakaisin noin 42,6 kilometriä. Keli oli kauniin keväinen ja lämpömittari näytti +12°C ja ei oikeastaan tuulenvirettäkään ilmassa.

Lähdin kotoani 100% täydellä akulla ja ajoin Prismaan, jossa laitoin auton saamaan maksutonta Type2-latausta. Kävin antamassa ennakkoääneni ja shoppailin parin päivän ruokatarvikkeita. Akku ehti sillä aikaa jälleen täyttyä 99% tasolle. (alla oleva kuva ei ole ko prismasta)

Pian Prismalta kotiinpäin lähdettyäni nollasin auton ajotietokoneista yhden nähdäkseni kotimatkan kulutuksen ja saadakseni laskettua myös kauppareissun matkakulut.

Ajoin normaalisti liikenteen mukana, mutta keli oli niin ihanteellinen, että päätin ajella ilmastointilaite sammutettuna ja antaa ilman virrata vapaasti painovoimaisesti ajoviiman voimalla. Mitään pienintäkään mukavuushaittaa tuosta valinnasta ei ollut. En tosin usko, että oli myöskään mainittavaa kulutuksen säästöä.

Kotiin päästyäni kotimatkan keskinopeus oli 70 km/h, jota laski eniten omalla kotikadulla mateluvauhtia ajaminen. Keskikulutusmittari näytti lukemaa 11,2 kWh/100km 21,2 km seurantamatkalla. Paluumatkalla on korkeuseroja jonkin verran, mutta loppupiste on noin 30 metriä lähtöpistettä alempana, joten paluumatkalla saan hieman apua myös tästä. Akussa olikin vielä 93% varaustaso, joten mitään tarvetta ei ollut edes ladata kotona autoa, mutta laitoin sen nyt kuitenkin latautumaan autokatoksen pistorasiasta 8A:n latausvirralla.

Kauppa- ja äänestysmatkani hinnaksi tuli alle 30 senttiä

Koska akku ehti käytännössä täyttyä Prismalla, jää minun 42,6 km kauppa- ja äänestysmatkani kuluiksi vain kotona tapahtuva loppulataus. Kotimatkan 21,3 km ajossa kului sähköä 2,4 kWh, joka kotonani maksamallani sähkön hinnalla 11,2 e/kWh (sis verot ja siirtomaksun) maksaa 27 senttiä. Vaikka tuohon huomioi lataushäviön, ollaan edelleen noin 30 sentin tasolla.

Jos olisin ajanut bensiiniautolla, joka kuluttaa 5l/100km tuolla samalla paluureitillä, niin hinnaksi olisi tullut noin 1,50 euroa. Toki bensa-autolla siihe pitää laskea päälle menomatkan hinta, joten yhteensä puhutana noin 3 euron tasosta. Eihän tuolla yksittäisen kauppreissun hintaerolla ole suurta merkitystä, mutta jos näitä kertyy esimerkksi 100 vuodessa, niin alkaa muiden ajojen hintaerolla jo olemaan merkitystä.

Sähköautolla yhä edelleen siis pystyy varsin helposti ajelemaan hyvin edullisesti, jos vain viitsii käyttää julkisia maksuttomia latauspisteitä, joita tarjoavat mm useat Prisma, Citymarketit, Lidlit sekä muut kauppakeskukset.

Pitäisikö sähköauton lataamisen olla siten maksutonta? Nämä maksuttomat lataukset tekevät hyvää sähköautojen yleistymiselle ja ymmärrän hyvin myös sähköautoilijoita, jotka runsaastikin näitä käyttävät hyväkseen. Silti itse mielelläni maksan latauksistani asiallisen hinnan, koska sähköautolla ajaminen on silloinkin vielä hyvin edullista. Esimerkiksi Parkkisähkö Oy perii hintaa, joka on kovin lähellä kotilataamiseni hintatasoa.

 

Keskustelu

Juhani Varemo
17.04.2019 21.38

Niukasti voitit :-)
Cruisailin tänään kauppareissun ja vähän muuta asiointia kevätmaisemia katsellen noin 20 km matkan, keskiarvoinen kulutus näytti 11,5 kWh / 100 km. Tuossa oli pehmeän oloista routavaurioista soratietä jokunen kilometri mikä osaltaan nosti kulutusta tuolta osin. Tarvetta lämmitykselle tai jäähdytykselle ei kummallekaan ollut, pelkkä raitisilman puhallus oli juuri sopiva ilmanvaihto.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb