02.06.2021

Wattitunti-volkkari e-Up koeajo

Viimein sain tilaisuuden koeajaa hiukan pidemmän matkan verran Volkswagen Groupin pientä sähköautoa. Kolmesta sisarmallista, eli Mii, Citigo ja e-Up, ajoin VW e-Up -sähköautoa. Käytän tästä sisarmallikolmikosta jatkossa termiä VW tripletti.

kirjoitan tähän blogikirjoitukseen kokemuksiani tästä pikkuisesta sähköautosta.

Wattitunti-Volkkari -sähkön pihistelijä

Päällimmäiseksi mielikuvaksi tuli 2020-luvun "tippa-Rellu", eli Wattitunti-Volkkari. Tässä pelkistetyssä ja jo vähän vanhanaikaiselta tekniikalta tuntuvassa autossa ihailen sen kevyttä rullaavuutta ja pientä kulutusta. Nämä VW tripletin autot ovat loistaneet jo aiemmin kerta toisensa jälkeen erilaisissa sähköautojen kulutusvertailuissa ja kilpailuissa. Nyt tuli itse koettua taloudellisuus. E-Up kulutti noin 80 km edestakaisella matkalla, joka koostuu kaupunkiajosta, taajama-ajosta, maantieajosta sekä moottoritieajosta, 11,9 kWh/100km alkukesän poutasäässä. Vertailukohdaksi mainitsen, että oma ID.4 kulutti samalla reitillä noin 16 kWh/100km vastaavassa kelissä. Ero on siis valtava, ID.4 kulutti peräti 33% enemmän!

Pieni kulutus ei ole sähköautoilijalle kustannussäästöasia, mutta sillä on silti paljon merkitystä. Pienen kulutuksen ansiosta tuossa omassa ajossani e-Up olisi päässyt auton 32,3 kWh (netto) akkukapasiteetilla noin 250 km toimintamatkaan. Se on niin paljon, että edellisellä e-208 Pösölläni vastaava matka olisi saattanut tehdä tiukkaa. WLTP-toimintamatka e-Upille on 258 km.

Toinen asia, jossa pieni kulutus näkyy, on lataamisessa saatavan lisämatkan kertymisen nopeus. Tripletin autoissa on 7,2 kW:n tehoinen kahta vaihetta hyödyntävä auton sisäinen AC-laturi. Käytännössä tämän matalan kulutuksen ansiosta olisin saanut vastaavalle matkalle normaalista pistorasiasta 8A latausvirralla sadan kilometrin matkan verran lisää noin kuudessa tunnissa. Jos vertaan omaan ID.4:seeni, niin aikaa sadan kilometrin lataamiseen kuluisi noin 9 tuntia.  Parhaimmillaan e-Up lataa Type2 AC-latauksessa noin 37-40 km lisää matkaa tunnin aikana. Tai kuten eräskin omistaja ilmaisi, koska kauppareissulla kulutus voi olla 7-10 kWh/100 km, kertyy AC-latauksessa parhaillaan lähes 100 km lisää toimintamatkaa tunnissa.

Matkalataamisessa käytetään kuitenkin lähtökohtaisesti DC-pikalatureita ja niissä tripletin latausteho jää kovin matalalle 40 kW huipputehon tasolle ja todellisuus enimmillään 80% tasolle pikaladatessa on noin 30 kW:n keskiteho, joka tarkoittaa laskennallisesti noin 170 km lisää toimintamatkaa.

Pieni auto on parhaimmillaan kaupungissa

Tämänkin pikku-auton edut korostuvat kaupunkiajossa, jossa 3,6 metrin pituudesta ja 1,645 metrin leveydestä sekä pienestä kääntöympyrästä on vain hyötyä. Myös 61 kW:n tehoisen sähkömoottorin voimalla kaupunkipyörittely on sujuvaa ja vain 1235 kg omapainon ansiosta 11,9 sekunnin kiihtyvyys 0-100km/h nopeuteen tuntuu ripeinä liikkeellelähtöinä.

Tämä auto on rekisteröity neljälle henkilölle. Edessä on ainakin 176 cm mittaiselle riittävä tila ja taakse voi mahduttaa jopa kaksi samankokoista lisää lyhyille siirtymille, mutta pidemmmän päälle ahtaus alkaa vaivata. Tavaratila on syvä, mutta ei silti 250 litran tilavuudellaan vedä kovin paljoa tavaraa. Kahden hengen kauppareissun ostokset sinne sopi ja jäi tilaakin.

Maantieajo sujuu myös

Lyhyillä maantie- ja moottoritiesiirtymillä e-Up tuntui jopa yllättävän vakaalta ajettavalta, mutta pidemmälle matkalle kaipaisin itselleni parempaa istuinta ja ehdottomasti  vakionopeussäädintä.

Omistajien raportoimana esim 200 km mökkimatkalla on syytä varautua yhteen pikalataukseen.

Melutaso pysyy maantienopeuksissakin kesärenkailla maltillisena, mutta äänimaailma saa nostamaan radion volyymia vauhdin kasvaessa. Äänentoistolaitteiden tuottama taso riittää perusradion kuunteluun, mutta suurta musiikin nautiskelumahdollisuutta ei ole tarjolla. Itselle ikävin yllätys sattui, kun työpäivän aikana luulin työkeikalla, ettei autossa saakaan ladattua kännykkää langattomasti tai edes USB-pistokkeesta. Tarjolla olisi ollut virtaa suoraan kojelaudallla olevassa kännykkätelineesä. Jäi sitten sen päivän Teams-palaveri kesken oman sokeuden takia.

Kenelle Wattitunti-Volkkari sopii?

Kokemukseni oli, että suosittelen e-Upia lämpimästi kaupunkiin, taajamiin ja esimerkiksi kakkosautoksi vaikka 40-60 km työmatkaa tekevälle. Tällä autolla saa todella edullisia kilometrejä ja hyvän mielen aina vähintään paikallispäästöttömästä liikenne-energiasta. Sähköautoksi edullinen hinta näkyy, tuntuu ja kuuluu. Auto laitetaan käyntiin vanhan ajan avainta virtakatkaisijassa vääntämällä. Istuimissa ei ole riittävää tukea, säätöjä saati sähkösäätöjä. Itse en saanut aivan mieleistäni ajoasentoa. Takasivuikkunoita ei saa edes veivillä laskettua alas. Kaikki nuo ovat kuitenkin monille sivuseikkoja. Tämä on erinomainen ilmastoitu sähkauto monille jotka kulkuneuvoa tarvitsevat.

Autoja on edelleen hyvin saatavilla edullisella alle 24.000 euron hinnalla tai vaikka alkaen 245e käyttöedun  verotusarvolla. Jos joku ajaa esimerkiksi 50 km/suunta työmatkaa, kertyy muiden ajojen kanssa helposti 35000 km ajoa vuodessa. Jos vaihtaa esimerkiksi 6 litraa satasella kuluttajan bensa-saastuttajan e-Upiin, saattavat vuotuiset liikenne-energiakulut pudota 3360 eurosta noin 550 euron tasolle, eli 2810 euroa vuodessa, eli 234 euroa kuukaudessa,. Saattaa siiis olla yllättäen autokauppa jopa säästöä!

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

e-Up koeajoraportti Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (195) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb