03.05.2016

Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia

Nissan Leaf Leaf Acenta 2015 -autolla 12 kk käyttökokemuksia

Minulla on nyt Nissan Leaf -autostani nyt 12 täydeltä kuukaudelta kokemuksia. Kerron niistä tähän blogitarinaani.

 
Aiempia kokemuksia voi lukea:


Kannustan jo etukäteen tutustumaan myös näihin:

 

Vuoden aikana kertyneistä ajoista dataa

Autolla ajettiin kumulatiivisen 12 kk aikana hyvin tasaisesti talven pakkasilla, kesän helteillä kuten myös kevään ja syksyn aikana. Tammikuun kovimpien pakkasten aikaan ajomäärä oli jopa suurempi kuin huhti-, touko-, kesä- tai heinäkuussa.
 
 
 

12 kk keskikulutus 16,21 kWh/100 km, edullista ja ympäristöystävällistä ajoa

Kuluneen 12 kk aikana autolla ajettiin yhteensä 41878 km, jona aikana kului sähköä yhteensä 6788 kWh, joten keskikulutus koko ajalle muodostui 16,21 kWh / 100 km tasolle. Maksan kotona sähköstä noin 0,11 e/kWh sisältäen kaikki verot ja siirtomaksut, joten vuoden ajalta keskimääräinen ajettu 100 km on maksanut selkeästi alle 2 euroa.
 
Kumulatiivisen 12 kk keskikulutuksen mukaan laskien auton toimintamatka olisi noin 135 km. Lasken tämän LeafSpy näyttämän todellisen käytettävissä olevan 21,9 kWh akkukapasiteetin mukaan, en ilmoitetun 24 kWh.
 
Korkein kulutus oli luonnollisesti tammikuun kovien pakkasten aikaan. Tammikuun keskikulutus oli 20,11 kWh/100 km.
 
Pienin keskikulutus oli elokuussa: 13,88 kWh/100 km. Elokussa oli pitkään aikaa, jolloin autossa ei kulunut sähköä merkittävästi lämmittämiseen eikä jäähdyttämiseen.
 
Pienimmät yksittäisten matkojen keskikulutukset ovat olleet alle 12 kWh/100 km. (suodatin pois kaikki alle 30 km yhtäjaksoiset matkat). Pienin kulutus on ollut 9.8.2015 päivänä 66 km yhtäjaksoisella ajolla 10,2 kWh/100 km. Tuolloin olisi ollut helppoa päästä jopa ylittämään yleensä surrealistiselta vaikuttava Nissanin 199 km NEDC range-lupaus. 
 
Suurimmat yksittäisten matkojen keskikulutukset ovat olleet yli 20 kWh/100 km. (suodatettu pois kaikki alle 30 km yhtäjaksoiset matkat).  Suurin yksittäisen matkan kulutus on ollut 21.1.2016 kovilla pakkaskeleillä 37 km matkalla 27,3 kWh/100 km. Tuolla korkeimman kulutuksen ajomatkalla toimintamatka olisi jäänyt alle 80 km.

Merkille pantavaa on myös, että ainakin nyt toteutuneet 12 kk olivat Tampereen ja Keski-Suomen korkeuksilla keleiltään sellaisia, että kovin pakkasjakso ja siten suurin kulutus ja toisaalta pienin toimintamatka ajoittui vain yhden kuukauden ajalle, eli tällä kertaa tammikuulle.

CO2-päästöjen laskennallinen vähennys on merkittävä

Laskennallisesti olen päästänyt jopa yli 7300 kg vähemmän CO2-päästöjä ympäristöön Leafilla ajamalla, kuin olisin päästänyt diesel-autollamme. Tämä on paikallisesti katsottuna ehdoton tosiasia, kun ei siinä edes ole pakoputkea, mistä niitä päästöjä tulisi. Sähköntuotannon päästötkin huomioiden itse koen sen olevan hyvin realistinen tilanne, koska lataan autoa uusiutuvista energialähteistä tuotetulla sähköllä.
 
Kuten on www.sahkoinenliikenne.fi -sivuillakin todettu, aivan liian usein polttomoottoriautojen päästöjä vertailtaessa tuijotetaan vain CO2-päästöihin. Todellisuus on huomattavasti vielä karumpi polttomoottoriautoilla. Sähköautoni on jättänyt tietenkin päästämättä kaikki ne muutkin ympäristösaasteet kulkiessaan.
 
Minulle tämä sähköauto on edelleen arvovalinta. Jokainen tekee omat valintansa itse, mutta kun tuolla Tampereen liikenteessäkin katselee lukuisia sinistä savua päästäviä vanhenevia autoja, niin itse kyllä uskallan toivoa pikaista ja vahvaa sähköautojen yleistymistä. Nämä eivät vanhenuttuaankaan päästä yhtään enemäpää saasteita, olipa omistaja kuinka välinpitämätön tahansa.
 

Nissan Leaf sähköauto sopii joillekin, ei läheskään kaikille

Minulle ja perheemme ajoihin Nissan Leaf 24 kWh akulla sopii lähes kaikkiin ajoihin. Taloudessamme on (valitettavasti) töidemme ja maalla asumisen takia pakko olla kaksi autoa. Kovimmilla pakkasjaksoilla toteutimme Keski-Suomen matkailua kakkosautona toimivalla diesel-BMW:llämme. 
 
Muutoin on Leaf ollut aivan alusta asti perheemme ykkösauto. Vaikka se sopii meidän käyttöömme erinomaisesti, ei Leaf silti sovi läheskään kaikille. Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna -blogitekstissäni minun oli helppo löytää useita erilaisia tyypillisiä talouksia, joille Leaf ei sovi. 
 
Tosin uusi 30 kWh akku tuo jo useita uusia talouksia sähköauton mahdollisuuksien piiriin. Erityisesti tilanne tulee muuttumaan parin seuraavan vuoden kuluessa, kun Teslan Model 3 ja Opel Ampera-e tulevat Suomeenkin myyntiin.
Tulossa olevia sähköautoja -sivulta voit blobistani katsella tulossa olevia sähköautoja.
 

Leaf on ensisijaisesti kaupunkiajoon sekä taajamien väliseen liikenteeseen tarkoitettu

Omista ajoistamme suurin osa on töihin ajamista sekä Tampereen lähikuntiin suuntautuvaa työkeikkojen tekemistä. Näissä Leaf on omimmillaan. Parhaimmillaan 24 kWh akkuinen Leaf on kesällä alle 100 km ajomatkojen säännöllisessä toteutuksessa ja talvella tuo käytännällinen matka kutistuu noin 70 km tasolle. Päivittäinen töihin ajaminen ja työkeikkojen tekeminen ei voi perustua lähtökohtaiseen pikalataamisen tarpeeseen, vaan akkujen mitoitus tulee olla sellainen, että nämä voi tehdä yöllä ja pysäköinnin aikana tapahtuvilla latauksilla.
 

Leafilla matkailu vaatii sähköautointoa ja joustavuutta

Perheemme on tehnyt lukuisan määrän Keski-Suomeen ja pääkaupunkiseudulle suuntautuvia matkoja Leafilla. Tämä 24 kWh akulla varustettu malli vaatii Tampere - Helsinkin -väliäkin kuljettaessa vahvaa sähköautoihin innostuneisuutta, aikataulun suunnittelua sekä kaikilta matkailijoilta joustavuutta. Tilanne on toinen jo 30 kWh akkuisella mallilla, jolla tein Espoo - Tampere välin normaaleita talvinopeusrajoituksia noudattaen vain yhdellä noin 5 minuutin pikalatauksella Hämeenlinnassa Tiiriön ABC:llä. Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääseen Nissan Leaf 30 kWh autolla? -blogitekstistäni voi lukea tästä enemmän.
 
Keski-Suomeen matkailu on lähtökohtaisesti mahdotonta tällä 24 kWh -mallilla, koska siellä ei ole pikalatausverkostoa! Vasta loppuvuonna saatiin koko Keski-Suomen ensimmäinen pikalaturi Jyväskylään, mutta siitä ei ole paljon apua, koska Tampere - Jyväskylä -väli on liian pitkä ilman pikalatausmahdollisuutta. Onneksi Jämsässä Neste Jämsänportissa on Type2-keskinopeaa latausta tarjolla. Jyväskylästä pohjoiseen päin ei sitten olekaan enää tarjolla lainkaan pikalatausta ennen Oulua! Käsittämätön tilanne vuonna 2016 Suomessa.

Leaf on kuitenkin erinomainen matkailuauto muilta osin, siksi onkin sääli, että autossa ei ole suurmpaa akkua. Onneksi akkukapasiteetit ovat nyt kasvamassa kaikilla valmistajilla myös tässä alle 40 000 euron hintaluokassa.

Sähköauto toimii myös talvikäytössä, varauksin

Kirjoitin huhtikuussa blogiini tekstin Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella.
Lyhyesti tiivistäisin sen niin, että sähköautolle talvi ei ole likimainkaan niin suuri ongelma, kuin sähköautoa kokemattomat kuvittelevat.
 
Päinvastoin, sähköauto on erittäin toimintavarma ja mukava sähköauto. Olennaisin varauksellisuus liittyy tietenkin toimintamatkan kutistumiseen kovimmilla pakkasilla. Siihen käyttöön, johon Leafin ostin riittää akun kapasiteetti kuitenkin kaikissa keleissä. Vain kovimmilla pakkasilla käytimme diesel-automame pidempiin perhematkoihin.
 
Jo 40 kWh akku olisi meidän perheen ainoaksikin autoksi riittävä kovimmillakin pakkasilla. Niitä ei nyt vain ole vielä saatavilla, ellei huomioon oteta yli 100000 euroa maksavia Tesloja. 

Nissan Leaf sähköauto toimii käytännössä ilman mitään vikoja

Oikeastaan tästä tulee käyttökokemuksen näkökulmasta tylsä tarina. Autossa ei kuluneen 12 kk aikana ole ollut mitään vikoja. 30 tkm huollossa takajarruja puhdistettiin ja herkisteltiin, jonka jälkeen nekin ovat toimineet laahaamatta, kunhan muistaa silloin tällöin käyttää jarrujakin. Tuossa huollossa myös mainitsin keskikonsolin hiljaisesta, mutta häiritsevästä räminästä. Vikaa ei onnistuttu huollossa paikantamaan, mutta toisaalta se ei enää myöskään ole kuulunut pariin kuukauteen.
 
Kaikilta osin auto on siis toiminut koko ajan kuin sen kuuluukin. Ilman ainuttakaan omituisuutta. Seuraava määräaikaishuolto on 60000 km kohdalla ja ajoittunee noin elokuun tienoille.

Ei ole yhtään haitannut, että tähän Leafiin ei ole tarvinnut tehdä samoja huoltoja ja korjauksia, joita olemme joutuneet vuoden aikana tekemään dieselautoomme. Leafissa ei ole tarvinnut huolehtia öljyn vaihdoista, putsareista, jakopäähuollosta tai pakoputkiston ja kalatysaattorin kunnosta. Puhumattakaan toisesta autosta hajonnutta turboremonttia en jää kaipaamaan sähköautoissa.
 

Huoltokutsu jarrujärjestelmään liittyen

Ensi viikolle on sovittu auton jarrujärjestelmän uudelleen ohjelmointi. Jossain päin maailmaa oli ollut pakkasella ilmentynyttä jarrujen tehostimen katoamista. Itselläni ei ole ollut havaintoja ko. ongelmista, mutta hyvä vain että nyt laitetaan varmuuden vuoksi kuntoon. Asiakkaalle toimenpide on luonnollisesti ilmainen.
 

Onko tulossa huoltokutsu airbageihin liittyen?

Olen lukenut, että Nissanilla on laajasti havaittu ongelmia airbageihin liittyen. Vika olisi uskottavasti myös sähkauttoissa, joten niiltä osin lienee tulossa lähiaikoina toinen huoltokutsu. 
 

Ajoakun kunto täysin uutta vastaava!

Erittäin usein törmää väitteisiin, että sähköauton akku menettää nopeasti kykynsä varata sähköä. Ainakaan tämä Leaf ei näytä mitään siihen viittavaa. Päinvastoin.
 
Auton akku on vielä tekstiä kirjoitettaessa ja 44020 km ajettunakin 100% uutta vastaavassa kunnossa! Ei ole mitenkään edes matemaattisesti laskettavissa teoreettista ajoakun vaihtotarvetta.
LefSpy akun kuntoa ilmaisevaa dataa.
Akku on edelleen 100% uutta vastaavassa kunnossa, sen kertoo SOH100% lukema.
 

Korin ja alustan kunto

Auton kori on ulkoisesti erinomaisessa kunnossa, kuten noin vuoden ja 43tkm ajetun auton kuuluukin olla. Tuulilasikin on säästynyt pahimmilta kiveniskemiltä, mutta tuulilasinpyyhkimien hankausjäljet ovat aurinkoa vasten jo havaittavissa. Valaisimet ja vilkut ovat käytännössä uudenveroisessa kunnossa. 
 
Alusta on pääosin muovien peitossa, joten sieltä ei pääse peltien kuntoa katselemaan. Toisaalta en usko suolaveden pääsevän peltiin asti alustassa kovinkaan monessa kohtaa, joten sieltä päin ei välttämättä ole tulossa ruosteongelmia. Helmapellit ovat edelleen täydessä kunnossa myös. Takapyörien etupuolella on lokasuojien muotoilu sellainen, että pitkään autoa pitävän kannattaa harkita pistekohtaisia lisäruostesuojatoimenpiteitä. Myös etupyörän irroittaminen paljastaa muutaman ruosteherkän kohdan.
 
Ylhäällä ja vasemmalla: takalokasuojan etuosassa on kiviä keräävä "hylly.
Oikealla: etupyöräkotelossa on maalipintaa näkyvillä. A
inakin nämä kohdat kannattaisi pistekohtaisesti ruostesuojata.
Oikeastaan kaikilta osin auto on täysin ruostevapaa kuin vuoden ikäisen auton kuuluukin olla, vaikka se onkin ollut kovassa ajossa vähäisillä pesuilla.
 
Kaikki neljä iskunvaimenninta ovat kuivia ja ajossa ei ole havaittavissa vaimennuksen väsymistä. Alustasta ei kuulu mitään ylimääräisiä kitinöitä tai kolinoita, joten uskottavasti siellä on pääosin tukivarretkin edelleen riittävässä kunnossa.
 

Sisustan kunto

Auton sisusta kaipaa jälleen vain imuria ja puhdisturättiä perhekäytön jäljiltä. Istuinten ja muun verhoilun materiaalit ovat sellaisia, että ne saa lähes uudenveroiseen kuntoon vähällä puhdistuksen vaivalla.
 

Talvirenkaista eturenkaat kuluivat laittomiksi

Talvella kertyneet hieman reilut 20tkm kuluttivat eturenkaat noin 3mm kulutuspinnalle, eli niistä ei ole enää ensi talvena saa laillisia kumeja. Auton kokoonsa nähden suuri kokonaismassa ja vahvasti vääntävä moottori ilmeisesti kuluttavat renkaita talvella nopeasti. Takarenkaissa on noin 5 mm kulutuspintaa jäljellä.

Vahvasti vääntävä ja painava auto kulutti Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat yhdessä talvessa (n.20tkm) edessä laittomiksi talvikäyttöön.
 
Autoon uutena hankitut Nokian Hakkapeliitta R2 renkaat olivat oman kokemukseni mukaan yhdet huonoimmista kitkarenkaista mitä minulla on koskaan ollut. Niiden pito oli jo uutena heikompi, kuin talvella koeajamassani maahantuojan 30 kWh Leafissa alla olleet Continentalit. Nyt kuluneina ne olivat myös kevätkelin sulilla asfalttikeleillä suorastaan vaarallisen liukkaan tuntuiset.

Sähköautoilun kannattavuuslaskentaa, erittäin lyhyellä oppimäärällä:

Uusi Nissan Leaf Acenta sähköauto 6,6 kW laturilla maksoi noin 40 000e
Nyt siitä saisi vaihdossa noin 32 000e 
Eli hinnanlasku vuodessa on ollut noin 8000e
Nyt auton mittarissa on jo 45 tkm, joten pääoman kuoletus on ollut noin 0,18e/km.
 
Samanaikaisesti sähköä on kulunut noin 7312 kWh, joten sähköön olisi kulunut noin 750e . Jos siis olisin kaiken maksanut itse. Otetaan tuo nyt kuitenkin täysimääräisenä mukaan laskelmaan.
 
Yksi määräaikaishuolto noin 200e.
Ajoneuvovero noin 150e/vuosi.
 
Eli vuodessa olisi pääoman arvon lasku huomioiden kulunut noin 9100e + vakuutukset.
Eli kokonaiskulut noin 13 kk ja 45 tkm ajettuna ovat noin 0,20e/km.
 
Jos en olisi Leafiin päätynyt, olisi todennäköinen ollut BMW 118dA Business. Sen hinta varusteineen nousee myös lähelle 40 000 euroa ja näyttäisi nyt siltä, että siitä saattaisi saada vaihdossa suunnilleen saman verran. Realistisesti uskon että Bemari olisi pudottanut hintaansa noin 7000e eli noin 1000 e vähemmän.
 
Pääoman korolla nyt ei ole sinänsä merkitystä, koska noin 40ke arvoisen auton olisin joka tapauksessa hankkinut. 
 
Jos oletetaan, että olisin selvinnyt noin 4,5l/100km todellisella kulutuksella koko vuoden, niin polttonesteisiin olisi kulunut noin 2500 euroa vuodessa.
 
Ajoneuvovero olisi noin 500e/vuosi.
Uskottavasti yksi huolto, jonka arvioin saman 200e arvoiseksi.
 
Joten tuo diesel-BMW olisi ehkä tullut ensimmäisen vuoden aikana hieman kalliimmaksi.
 
Tiedän että tuo BMW on monessa suhteessa parempi auto kuin Leaf. (Minulla on nytkin yksi BMW 320dA). Minulle nyt vain ei tällä kertaa ollut arvoa niillä seikoilla mitä esim Bemari olisi tarjonnut. Muut arvot olivat tärkeämpiä.
 

Matka Leafilla jatkuu.

Toki samaan aikaan on jo ilo koeajaa uusia sähköautoja suunnitellen mitä seuraavaksi vaihtaisi.
Selvää on se, että polttomoottoriin ei ole enää paluuta. Sähköauton käyttömukavuus ja huolettomuus ovat vertaansa vailla. Onnistunko seuraavaksi vaihtamaan myös dieselautomme sähköautoon? Tämä jää nähtäväksi, kunhan luvatut yli 300 km toimintamatkaan todellisuudessakin kykenevät autot saadaan kauppoihin ja koeajettaviksi.
 
 
 
 
 
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Leaf Nissan sähköauto sähköautokokemus

Arkisto

nwdb