24.09.2017

Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017

Volkswagen Group on Wolfsburgissa päämajaa pitävä ajoneuvojen valmistuksen 12 eri brandin monimerkkijättiläinen. Volkswagen Groupin merkit ovat saaneet paljon kuraa viime vuosina niskaansa monistakin eri syistä, eikä vähiten päästöhuijausepisodista. Osittain tästäkin syystä heillä tuntuu nyt olevan jopa kiire esitellä sähköautoja vaikkakin tähän asti he ovat esitelleet lähinnä konsepteja.

Jatkan tässä blogitarinassa Frankfurtin autonäyttelyn sähköautojen esittelyä Volkswagen Groupin merkkien osalta. Aiemmin jo esittelin Daimlerin, eli MB:n ja Smartin osastojen satoa

Audi Aicon konseptiauto

Audi Aicon on iso ja tilava liikuvan autonomisesti liikkuvan olohuoneen prototyyppi. Pituutta autolla on pituutta peräti 5,4 m ja leveyttä 2,1 m sekä korkeutta 1,5 metriä. Muotoilu on ainakin minun silmääni erittäin onnistunut, eikä auto näytä laisinkaan niin järkälemäiseltä, kuin sen mitoiksi ilmoitetaan, vaan hyvinkin sirolta ja virtaviivaiselta. 

Autossa kerrotaan olevan neljä sähkömoottoria yhteisteholtaan 260 kW ja 550 Nm joten suorituskyky on varmasti aivan riittävä nelivedon ja älykkään moottoreiden ohjauksen turvin kaikissa tilanteissa. 

Akun koosta en ole löytönyt mainintaa, mutta toimintamatkaksi lupaillaan 700 - 800 km, joka tarkoittaa varmuudella yli 100 kWh akun tarvetta. Latausnopeudesta Audi kertoo, että 80% taso saavutetaan 30 minuutissa 800 voltin käytön ansiosta. 

Tämä on hieno konseptiauto, mutta rehellisesti sanon, että Audin ei nyt auta esitellä konsepteja, kun pitää saada kauppoihin ostettavaksi mieluummin vaikka hieman arkisempi sähköauto 60-100 kWh akulla.

škoda Vision E

škodan Vision Enäytti Audia tuntuvasti jopa tuotantoon valmiimmalta sähköauton konseptilta. Vision E:ssä kerrotaan olevan kaksi sähkömoottoria, yksi edessä ja toinen takana sekä näiden yhteisteho olisi 225 kW.

Toimintamatkaa  lupaillaan 500 km. SUV-korisessa autossa tuon toimintamatkan saavuttaminen tarkoittaisi noin 80 - 100 kWh kokoista akkua.

Auto on vähän alle 4,7 metrin pituinen ja 1,59 m korkea  ja kun akselivälikin on kuin Suberbissa, niin sisätiloille on saatu runsaasti avaruuden tunnetta.

Tähänkin konseptiin on jo kytketty runsaasti autonomisen ajamisen ominaisuuksia.

Toivon todella, että vuoden päästä autonäyttelyissä tästä nähdään jo tuotantokelpoinen versio, josta on konspetien ylilyöntejä karsittu pois. 

Volkswagenilta uusi I.D.Crozz ja kaksi aiempaa konseptia esillä

I.D.Crozz on selkeästi tehty samalle alustalle kuin esimerkiksi šKoda Vision E, eli Crozzissakin on sama 225 kW tehoinen kahden sähkömoottorin nelivetojärjestelmä ja 500 km toimintamatka. Korikin noudattaa hyvin pitkälti samaa linjaa.

Olennaisinta ja parasta I.D.Crozzin ja Vision E:n esittelyssä on se, että VW:n osastolla luvattiin I.D:n tulevantuotantoon vuonna 2020 ja uskon itsekin entistä vahvemmin näiden näkemiseen tuotantovalmiina myös siitä näkökulmasta, että VW Groupin tapojen mukaan samaa alustaa on hyödynnetty eri merkeille. 

I.D ja I.D.Buzz ovat jo aiemmin Volkswagenin esittelemiä sähköautojen protoja. Ne ovat niin hienon näköisiä, etenkin junakeulabussin sähköversio (I.D.BUZZ), että todella toivon niiden tulevan tuotantoversioina esittelyyn mahdollisimman pian. 

I.D:stä VW on sanonut, että Golfin kehittely on loppumassa ja panokset siirtyvät nyt I.D-täyssähköauton kehittelyyn. Hienoa.

Volkswagen e-Golf

Sähköautojen protoja on tietenkin kiva katsella ja toivoa sekä unelmoida niiden tuotatoon tulemisesta. Silti ainoa, joka ratkaisee on nyt kaupasta ostettavat sähköautot. Volkswagenin osastolla oli jo kotimaastakin koeajolla tutuksi tullut suuremman akun saanut ja muutoinkin päivittynyt e-Golf ja se oli kuitenkin se kiinnostavin auto. Laitan tähän kuitenkin siitä aiemmasta omasta koeajostani kuvan. Lue lisää e-Golf koeajoraportistani.

Messujen piha-alueella oli toistuvasti Volkswagenin ajoesityksiä. Niistä yksi oli sähköautoilun kannalta ihan mielenkiintoinen. Siinä Golf GTE sai 0-60 km/h kiihdytyskisassa vastaansa 7-sukupolven GTI Golfin. Kerta toisensa jälkeen GTE voitti kisan paremman alkukiihtyvyytensä takia, vaikka siinä on tuntuvasti vähemmän tehoa.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb