13.04.2016

Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!

Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 olivat 25% kehityksellä

Teslan imu näyttää jatkuvan voimakkaana. Model S rekisteröinnit Q1/2016 oli peräti 66,7% kehityksellä. Tämä on vahva signaali sähköautojen haluttavuudesta, koska noin 100 00 euron hintaisten autojen rekisteröintimäärät jatkavat kehitystään.
 

Nissanin sähköautojen kehitys Q1/2016 oli 10,5%. Nämä ovat olleet yhtä autoa lukuunottamatta Leafeja. Odotetusti 30 kWh Leafien suosio meni pienemmällä akulla varustetun mallin ohi.

Uusia sähköautoja rekisteröitiin Q1/2016 yhteensä 75 kpl.

kuvan taulukon lähde: www.trafi.fi tilastokeskus, ensirekisteröinnit maaliskuu 2016


Joulukuussa tekemästäni vuoden 2016 sähköautojen rekisteröintiennakoinnista näytetään jäävän

Vaikka uusien sähköautojen rekisteröintimäärät ovat peräti neljänneksen kasvulla, niin olisin uskonut voimakkaampaa kasvua.
Kirjoitin 10.12.2016 Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa -blogiini, että sähköautojen ensirekisteröintien määrä olisi tänä vuonna 405 kpl.
 
Nyt näyttää vahvasti siltä, että tuosta ennakoimastani määrästä tullaan jäämään tuntuvasti. 
 
Pääosin ennakoimaani pienempi rekisteröintimäärien nousu johtuu mielestäni Teslan tekemisistä. Ehkä hiukan tylysti sanottu, mutta perustelen sen: Nimittäin  ennakkotiedot Teslan Model3 -mallin tulemisesta  ja ennakkovarausten huikea suosio ovat hyvin suurella varmuudella saaneet Nissanin sähköautoa suunnitelleet vähintään pitkittämään ostopäätöstään. Toki samansuuntaista ajattelua on varmasti herättänyt myös Chevrolet Boltin uutisointi. Toisaalta on Nissanin katsottava peiliin. Nissan myöhästyi kriittisen vuoden verran 30 kWh Leafillaan markkinoilta.

Pikalatausverkoston hidas laajentuminen alkuvuoden aikana ei myöskään ole ollut omiaan kehittämään merkittävästi sähköautojen voimakkaampaa yleistymistä.

Sähköautojen myyntiä on siirtynyt käytettyinä tuotuihin

Q1/2016 tuotiin maahan käytettyinä yhteensä kuusi sähköautoa, kun vastaavana aikana viime vuonna ei tuotu yhtään. Näistä alkuvuonna tuoduista viisi oli Leafeja ja yksi oli Renault Zoe.
 
Olen päättänyt kirjoittaa tähän blogiini ainoastaan BEV-autoista ja laajennan katsontaa teksteissäni vasta, kun löytyy riittävän hyvä PHEV. Kriteerini tälle on vähintään 16 kWh akku ja pikalatausominaisuudet sekä vähintään 6 kW laturi. Yksi auto on tätä jo hyvin lähellä, mutta sitä ei Suomeen uutena tuoda. Sen sijaan se on ollut erittäin suosittu käytettyinä tuoduissa. Q1/2016 tuotiin peräti 17 kpl käytettyjä Ampeeroita Suomeen.
 
Kuvan taulukon lähde: www.tulli.fi taulukoita autoverotuspäätöksissä sovelletuista verotusarvoista
 

Vaikeasti ennakoitavissa oleva kesä tulossa

Teslan Model X tulee tekemään reksiteröinteihin piikin ylöspäin, kunhan ne maahan saapuvat. Nissanin rekisteröintimääriä on mielenkiintoista nähdä kesän aikana. Varmasti on useita sähköautoiluun siirtymässä olevia, joille 30 kWh Leaf on erinomainen valinta ja odotusaika Bolttiin ja Model 3:seen ovat liian pitkät. Mutta kuinka monta näitä löytyy, se jää nähtäväksi.
 
BMW:n i3:sta tai Renaultin Zoeasta ei kuulu mitään. Bemari tulee todennäköisesti vasta kun huhuttu toimintamatkapäivitys on julkaistu. Renaultin osalta alkaa näyttää, ettei ole tulossakaan. Kiasta ei myöskään kuulu mitään.
 
Hyundai Ioniq tuloa olen kysellyt tehtaalta asti Twitterilla ja maahantuojalta paikallisen liikkeen kautta. Mitään vastausta en ole saanut.
 
Toivottavasti pikalatausverkosto kehittyy kesän aikana kattamaan päätieverkostoamme merkittävämmin. Tämä toisi aina uusia alueita potentiaalisiin sähköautolijoihin.
 
Oikeastaan uskon, että käytettyinä maahantuotujen kehitys jatkuu voimakkaimpana.
 
Vesa Linja-aho kirjoitti Tuulilasin blogissaan: jo joka sadas Suomessa myyty auto on töpselistä ladattava
Kyllä nämä nyt vain ovat tulossa, pistokeautot.  Ympäristö kiittää ja niin kiitän minäkin.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb