17.01.2017

Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016

Tein joulukuussa 2015 sähköautojen yleistymisen ennakointia parissakin blogitarinassani.

Otetaan tässä analyysiin niistä lyhyemmän aikavälin ennakointi, koska se on nyt totta.
 
Tuo ennakointini oli tarinassa:

Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016 vuodelle Suomessa ja päädyin siinä peräti 405 sähköauton rekisteröintimäärän ennakointiin.

 
 
No nythän ne tiedämme, että toteuma jäi 236 auton tasolle, eli lähes puoleen.
 
Siitä lisää 

Joulukuussa 2016 sähköautojen rekisteröintimäärä lähes nelinkertaistui tarinassa.

 
 
Missä sitten osuin oikeaan ja missä meni eniten metsään?
  • BMW i3 määräksi ennakoin 40 ja se toteutui vain 28 kpl. Eli pahasti pieleen meni. Saldo -12
  • MB:n määrän arvioin neljäksi, eikä sekään toteutunut kuin kolmeksi. Saldo -13
  • Nissan e-NV arvioin 12 kpl tasolle ja se todellisuudessa ylittyi reilusti, koska pakettiautoksi rekisteröidyt huomioiden niitä päätyi kilpiin 29 kappaletta. Saldo +4
  • Leafia kuvittelin 30 kWh akun siivittämänä rekisteröitävän peräti 120 kpl, mutta totuus jäi 86 yksilöön, jos mukaan huomioidaan 15 pakettiautoksi rekisteröityä myös. Saldo -38
  • Zoen kuvittelin tulevan vahvasti jo viime vuoden markkinoille ja arvioin niiden määräksi 30, mutta toteuma oli vain 2 kappaletta. Saldo -66
  • Teslan Model S ajattelin vetävän 150 kappaleen verran, mutta toteutuma olikin vain 85 kpl. Saldo -131
  • Teslan Model X arvioin 40 auton tasolle ja se lähes toteutuikin 36 kappaleen määrällä. Saldo -135
  • Volkkarin arvioin yhteensä 7 kpl ja totutuma oli hieman ylikin 8 kappaleella. Saldo -134
  • Lisäksi olin kuvitellut kahden Fordin rekisteröintiä, mutta niitä ei toteutunut yhtään. Saldo -136
Vertailukelpoinen arvioni siis heitti 136 autolla arvioimastani alaspäin.
Olenpa rehellinen itselleni. Tämä on kyllä jo suhteellisesti katsoen erittäin merkittävä virhe. 
 
Mistä sitten harhani johtui?
 
Pyrin jo joulukuussa 2015 pohtimaan ennakointini särkymäriskejä ja ne sitten myös toteutuivat. 
Arvioin riskeiksi silloin:
  • BMW ja Zoe eivät rantaudukaan markkinoillemme.
    • Nämä riskit totutuivat lähes kokonaisuudessaan. Lasken tästä tulleen ennakkoon 42 kappaleen harhan.
  • Pikalatausverkosto ei laajenekaan uusille tieosuuksille riittävän nopeasti.
    • Tämäkin riski realisoitui. Tämän vaikutus lyhyen toimintamatkan autoihin on saattanut olla lievä.
  • Suomen talousennuste sukeltaa oletettua syvemmälle
    • En usko sittenkään tämän olleen syynä ennakkoni pettämiseen.
Eli uskoisin ennakoimastani pystyväni hyväksyttävästi selittämään ennakoimillani riskeillä ehkä noin 50 kpl.
 
Mistä sitten johtuu loppu 87 kappaleen harhani?
 
Havukka-ahon ajattelijaa lainatakseni sanoisin, että: "Kaikista paras ja imelin viisauven laji on jälkiviisaus, sillä alalla saahaan eniten aikaan. Siinä on tapaus mennyttä aikakautta, mutta se kuvitellaan esiintulevaksi ja sakilla setvitään, miten olisi paras käyttäytyä"
 
Niinpä.
 
Nyt koettuna voi todeta, että ehkä keskeisimmät syyt olivat sittenkin:
  • Sähköautoa harkinneista useat jäivät odottamaan voimakkaasti markkinoiden tietoon tulleita Opel Ampera-e ja Tesla Model 3 -autoja isommilla akuillaan.
  • Investointitukien poistuminen ja vastassa oli aika, jolloin niitä vielä sai yritysten autoihin.
  • Useiden myyntiverkostojen haluttomuus sähköautojen myymiseen ja käytännössä täysin olematon markkinointi.
  • Yleinen polttoneste, bioneste ja kaasu liikennepolttoaine lajikkeiden lähes probakandaa lähentelevä median hallinta ja sen kautta vääristyvät mielikuvat sähköautojen kyvykkyyksistä.
  • Ja tietenkin markkinoilla olevan sähköautotarjooman suppeus sekä korkeaksi koettu hintataso.
Jo pitkin vuotta näin selkeästi tämän toteutuman jäävän ennakostani.
 
Mielenkiintoista nyt on nähdä, miten tuolloin joulukuussa 2015 tekemäni pidemmän aikavälin ennakko toteutuu vuoden 2017 osalta.
 
Lue lisää skenaariostani:
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaariointia 2017-2020 Suomessa
Siinä ennakoin tälle vuodelle 637 sähköauton määrää ja olen ennakoinut jo useille uusille merkeille ja malleille merkittäviä määriä. Olennaisena särkymäriskinä onkin näiden autojen, kuten Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e) maahantulo, joka ei näillä näkymin toteudu lainkaan ainakaan tänä vuonna. Toisaalta voisin kuvitella Zoen määrän ylittävän reilustikin ennakoimani 35 kappaleen määrän, jos vain autoja aletaan saamaan toimituksiin.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

nwdb