01.08.2015

Tieto- ja liikennemuseossa 2035

Tämä tapahtuma toteutuu 21.7.2035 tieto- ja liikennemuseossa Kangasalla, kun pappa on viemässä 7-vuotiasta lapsen lastaan tutustumaan vanhaan hyvään aikaan.
(vinkki: tämä on tietenkin vain vilkkaan mielikuvitukseni tuotosta kaikki... :-) )


Nopean kännykällä tapahtuneen maksutapahtuman jälkeen on vuorossa museokierros.

Näyttelyosasto 1: Perheen isä lukee aamukahvilla paperista sanomalehteä
Heti ensimmäisellä osastolla pieni tyttö pysähtyy silmät pyöreinä katsomaan miettiväisen näköisenä. Viimein lapsi saa pohdintansa jäsenneltyä kysymykseksi: "Pappa, mikä tuolla miehellä on kädessä?"

Vastaan, että: "Tuo osasto esittää 2010-luvun kotia. Siinä perheen isä juo aamukahvia nojatuolissa, ja lukee paperista sanomalehteä. Se on sama Aamulehti, joka on kotonasikin joka aamu, mutta isäsi vain lukee sitä aamiaispöytänne pinnasta. Tosin nykyisin se sisältää erilaisia videoita ja ääntä, jota paperilehti ei tietenkään voinut tarjota." 
 
Pieni mielikuvitus raksuttaa jälleen hetken, ja sitten kuuluu vastakysymys: ”miksi tuollaisia sitten oli ennen vanhaan olemassa?”
 
Hetken pohdittuani mitä menneisyydestä kertoisin päätän yrittää.
”Joskus ennen vanhaan, paljon ennen sinua oli aika, jolloin ihmisillä ei ollut käytettävissä käteviä mobiililaitteita, ei edes sitä meillä kotona oleva iPöytää, niin ei ollut muuta mahdollisuutta lukea aamulla uutisia, kuin paperiset sanomalehdet.”
 
No nyt on pakko kuvailla välissä mikä on iPöytä, sitä kun ei ehkä vielä 2015 ole jokaisessa kodissa (no ei meilläkään): iPöytä on lasinen pöytä, jossa on multimediaominaisuudet. Käyttäjä voi valita, missä kohtaa pöytää avaa esimerkiksi sanomalehden ja minkä kokoisena. Mukana on tietenkin integroidut äänentoisto-ominaisuudet. Koko paketti on tietenkin täysin veden ja lian kestävä, jotta sen päällä voi todella ruokailla. Vanhaa tekniikkaa siis jo 2035-vuonna.
 
Tyttö jatkaa pohdintaa: ”no miten ne lehdet sitten tuli ennen vanhaan ihmisten kotiin?”
 
Taas joutuu miettimään, miten asian ilmaista.
”No sepäs vasta hassu homma olikin. Kun lehti saatiin kirjoitettua, kuvitettua ja sovitettua valmiiksi, alkoi aivan hurja painotyö sellaisessa lehtipainossa.  Siellä painossa hurjan isot ja kalliit laitteet jauhoivat paperille noita lehtiä. Kun ne oli painettu, tuli aamuyöllä jotkut sedät tai tädit, ja lähtivät jakamaan niitä lehtiä ihmisten postilaatikoihin. Useimmiten ajoivat sellaisilla polttomoottoriautolla pitkiä matkoja. Sitten ihmiset ennen aamupalaa kävivät postilaatikostaan lehden hakemassa. Jossain maaseudulla tuo matka saattoi olla useita kilometrejä.”
 
Johon heleä ääni välittömästi hämmästellen vastaa:
”no tuohon on ollut ihan tyhmää hommaa.”
 
Hetken päästä joudun yhtymään mielipiteeseen:
”niinhän se on tainnut olla. Hirveätä luonnon varojen tuhlaamista ja saastuttamista koko homma. Onneksi nykyään on moni asia niin paljon paremmin.”

Näyttelyosasto 2: Perheenisä lähdössä töihin polttomoottoriautolla
Seuraavalla osastolla pieni ilme kirkastuu ja lausuu: "kato pappa, tuolla se sama setä on lähdössä autolla johonkin." Vastaan että siinä se sama perheen isä on lähdössä töihin aamulla. Kun aiomme siirtyä seuraavalle osastolle, pysäyttää lapsi kädestä vetäen, ja toisella kädellään osoittaen: "Mikä tuo likainen putki tuolla auton perässä on?". Vastaan että se on "pakoputki".

Hetken mietittyään pienokainen ihmettelee ääneen: "Miksi se on sitten niin pieni? Ja mitä ne ihmiset sieltä joutuivat pakenemaan?"

Selitän  että ennen vanhaan oli vielä autoja, joissa oli polttomoottori, jossa erittäin myrkyllistä ja muutoinkin vaarallista nestettä muutettiin kaasuksi ja sitten sitä kaasua polttamalla saatiin autoihin moottorista liikkumiseen tarvittavaa voimaa. Joudun vielä jatkamaan, että tuo putki, eli oli sellainen josta sen palamisen jätteet päästettiin kaasuina ilmaan. Nekin olivat hyvin myrkyllisiä.

"On ne ihmiset ennen olleet hölmöläisiä" vastaa lapsi.
Pakkohan siitä on olla samaa mieltä pienokaiselle, joka ei ole nähnyt koskaan liikkuvaa polttomoottoriautoa, koska on syntynyt suunnilleen samoihin aikoihin kun polttomoottoriautot kiellettiin ympäristölle turmiollisina kokonaan liikenteestä.

Näyttelyosasto 3: 2010-2020 luvun autoteknologian revoluutio, sähköautot


Museokierros jatkuu. Seuraavalla osastolla kuuluu kommentti:
"tuollaisen auton olen nähnyt kuvassa, sinulla on ollut sellainen joskus"!
Myönnän ja pysähdyn itse kaihoisasti katselemaan 2015-vuoden mallista Nissan Leafia ja sen vieressä olevaa Teslaa. "Kuules lapsi, nuo kaksi autoa tuossa tekivät aikoinaan todellista autoilun vallankumousta. Tuo Tesla teki oikeita ihmeitä automaailmassa. Sen tehokkuus ja päästöttömyys olivat jotain aivan ennenkuulumatonta siihen aikaan. Sen ainoa ongelma alussa oli että se oli niin kallis. Tuo Leafi taasen teki vähän saman kuin sata vuotta aiemmin T-Ford. Nissan toi sähköauton kaikkien ostettavaksi ja omistettavaksi järkevään hintaan."

Mieleeni palatuvat sähköautoilun alkuajat. Lyhyet, jopa alle 200 km toimintasäteet. Olematon pikalatausverkosto, eikä juuri kyllä ollut tarjolla muutakaan latausverkostoa. Latausjohdot piti aina käsin kiinnitellä ja keriä takaisin takakonttiin. Onneksi kaikki tämä kehittyi nopeasti 2020-luvun lähestyessä, ja pian sähköautojen toimintasäteet olivat lähes poikkeuksetta yli 300 km ja erilaisia langattomia ja robottiohjattuja latauslaitteita alkoi tulla markkinoille. Muistelen, kuinka toimintasäteen kyttääminen menetti merkityksensä, kun ostin ensimmäisen yli 500km käytännön matka-ajossa pystyvän sähköautoni.

Näyttelyosasto 4: 2020-luvun liikenneteknologian revoluutio, itseohjaavat autot
Seuraavaksi onkin erityisen mielenkiintoinen osasto. Siellä pääsee kokeilemaan, millaista oli ajaa autoa, jossa ei ollut vielä mitään tietokoneita avustamassa, vaan kuljettaja itse hallitsi liukkaan kelin ajon omalla ajotavallaan. 
 
Istumme lapsosen kanssa autoon ja turvavöiden kiinnityksen jälkeen käynnistän auton. Simulaattori on hyvin realistinen. Loputtoman pitkältä tuntuvan starttimoottorin pyörittämisen jälkeen dieseli härähtää täristen käyntiin. Jopa savu auton takana näyttää aidolta. Lähdemme liikkeelle, paitsi että sammuuhan se. Ei ole enää taitoa kytkimen kanssa pelaamiseen. Muutaman yrityksen jälkeen liikumme moottorimelun säestäessä tunnelmaa. Vaan eihän se auto kauan jäisellä mutkatiellä pysynyt. Ojaan päädyttyämme pienokainen utelee: "miksi ihmiset niin pitkään halusivat itse ohjata autoja? On tosi kiva kun isä voi pelata korttia mun kanssa mummolaan tullessa."

Jään itsekin pohtimaan: "kaipa siinä oli iso pelko itsemääräämisoikeuden menettämiseen". Mutta pakko hiljaa mielessä kuitenkin tunnustaa, että en ole kaivannut yhtään niitä sakkolappuja, joita itse autoa ohjatessa tuli pari kertaakin vuodessa. Ja onhan liikennekuolematkin lähes kokonaan loppuneet vihdoin. Onhan robottiauto tuhansia kertoja ihmismieltä nopeampi reagoimaan, ja lisäksi vielä sen näkökyky etenkin pimeässä on täysin ylivertainen.


Nyt onkin aika lähteä syömään. Yhdessä tuumin päätämme palata pian takaisin ihmettelemään menneisyyden ihmisten elämää.
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb