05.10.2017

Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017

Syyskuussa 2017 täyssähköisten henkilöautojen ensirkisteröintien lukiumäärä jatkoi hyvää kehitystään useista tunnistettavissa olevista haasteista huolimatta. Ylivoimaisesti suosituin sähköuto koko alkuvuonna on ollut Tesla. Model S ja X pitävät kahta kärkipaikkaa kumulatiivisissa rekisteröintimäärissä. Jostain syystä Trafin merkki- ja mallikohtaisesta tilastosta katsottaessa Tesloja on rekisteröity yksi vähemmän, kuin ajoneuvotilastot.fi antaa tulokseksi. Olen tähän tilastooni ottanut merkki- ja mallikohtaisen tilaston määrät, koska en tiedä mikä tuo yksi auto on ollut. Ei näkynyt myöskään Model 3:selle vielä sitä yhtä kappaletta.

Nissan Leafin rekisteröinnit painuivat 2 kappaleen tasolle odotetusti uuden mallin saapumisen edeltä. Ioniq Electriciä on vihdoin saatu vähän edes reilummin Suomeenkin ja syyskuussa niitä rekisteröitiin 11 kappaletta. Zoen ja i3:n rekisteröintien kokonaan puuttuminen oli ehkä yllättäväintä syyskuussa. 

Syyskuussa rekisteröitiin 48 kappaletta täyssähköautoja (ed.v 32) ja yhteensä koko alkuvuonna on rekisteröity tänä vuonna 404 sähköautoa (ed.v 236 kpl).

Edelleen merkittävimmät rekisteröintimäärien voimakkaamman keittymisen jarrut liittyvät autojen saatavuuteen, mallien vähyyteen sekä pikalatausverkoston puuteisiin.

Tilastojen lähde: Ensirekisteröintien merkki- ja mallitilastot ja Ajoheuvotilastot.fi

Hyvästä kehityksestä huolimatta on sähköautojen ensirekisteröintien määrä edelleen hyvin marginaalisen pientä. Suunta on kuitenkin vahvasti selkeä. Sähköautot, hybridit ja varmasti myös kaasuautot yleistyvät. Bensiini- ja dieselautot menettävät. Syyskuussa dieselautojen rekisteröintimäärän muutos oli -10,4% ja bensiiniautoilla -6,4%. 

 

Käytettyinä maahantuodut

Käytettyinä maahantuoduista syyskuussa 2017 kirjattiin verotuspäätökset yhteensä 21 täyssähköautosta sekä 20 Amperasta. Teslan Model S -malleja näistä oli kuusi kappaletta ja niiden verotuspäätökset olivat 2613 ja 5093 euron välillä. BMW:n i3:sia näistä oli myös kuusi kappaletta ja niiden verotuspäätökset olivat 1200 ja 1800 euron välillä. Korkeammat olivat REX-malleja, joilla on korkeampi veroprosentti. Nissa Leafeja oli neljä kappaletta ja niiden verotuspäätökset oivat 1005 ja 1400 euron välillä. lähde: vero.fi

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb