17.11.2017

Tesla Semi on mullistava kokonaisuus

Tesla esitteli 17.11.2017 raskaan kalustonsa suorassa internetlähetyksessä. Kuten Teslalta odottaa saattoikin, on Tesla Semi paljon muutakin kuin pelkästään sähköistetty raskaan sarjan ajoneuvo.

Kuva: https://www.tesla.com/.../tesla-press-semi ja lisää kuvia löytyy https://www.tesla.com/semi/

Täysin uudenlainen raskaan sarjan ajokokemus ja turvallisuus

Sähkömoottorien tarjoaman tasaisen ja vahvan väännön ja vaihteiston sekä kytkimen puuttuminen tuovat uudentasoisen helppouden ja vaivattomuuden raskaaseen kalustoon. Kuormattunakin auton ajaminen on vaivatonta, kuin millä tahansa sähköautolla. Tietenkin Semin suuret mittasuhteet ovat raskaaseen kalustoon tottumattomalle mahdottomat hallita. Myös Teslan mobiiliapplikaation tuoma tieto ja käytettävyys ovat uutta raskaassa sarjassa, vaikka Tesla-kuskeille niissä ei mitään uutta olekaan.

Jokainen Tesla Semi tulee olemaan vakiona varustettu autopilottitoiminnoilla, joten se valvoo automattisesti myös tiellä pysymistä ja jarruttamista.  Kuljettajan turvallisuutta lisää myös hänen paikkansa sijoittaminen keskelle ohjaamoa. Vetoauton painopiste on erityisen alhaalla koska akusto sijaitsee tasaisena pohjassa, joten kaatumisen riski laskee tuntuvasti. Ajossa linkkuuntumisen riski on poistunut käytännössä kokonaan, koska auton neljää taka-akselistossa sijaitsevaa moottoria säädetään täysin yksilöllisesti ja tarkasti sekä automatisoidusti, eli Semi oikaisee yhdistelmän automaattisesti havaitessaan riskin linkkuun joutumisesta.

Ohjaamokin on toteutettu erilaisella tavalla ja kuljettaja istuu keskellä ohjaamoa. Ratin molemmin puolin on Teslan suuret kosketusnäytöt, joihnn on integroitu kaikkien auton toimintojen ohjaamiset. Hytin etuosaan on jopa mahdutettu Teslan tyyliin pieni etutavaratila eli frunkki.

Suorituskyky, toimintamatka sekä kulutus

Tesla Semi kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen tyhjänä viidesssä sekunnissa ja täydellä kuormalla 20 sekunnissa. Mäennousukyky on myös uudella tasolla. 5% nousussa parhaimmat diesel-veturit pystyvät 72 km/h nopeuteen, kun Tesla Semi kykenee noin 100 km/h nopeuteen. Tämä ennen kokematon raskaan kaluston suorituskyky on saatu aikaan neljällä taka-akselistolle sijoitetulla sähkömoottorilla.

En osaa sanoa mikä on näiden aikahyöty sekä sen kautta taloudellinen hyöty Suomessa, jossa käsittääkseni raskaalla kalustolla ei saa ajaa yli 80 km/h. Arvoa ja merkitystä on varmasti vuoristoisemmissa maastoissa. (kursivoidut ovat omaa tulkintaani)

Elon Musk kertoi julkistustilaisuudessa Semin toimintamatkaksi peräti 800 km täydellä lastilla ja maantienopeuksilla.

Tuo toimintamatka tarkoittaisi Suomessa sitä, että autolla pystyisi viemään lastin helposti esimerkiksi Kotkan satamasta vaikka Pihtiputaan mummon mökkiin ja ajamaan vielä takaisin satamaan ilman välilatausta. Toki tuo on varmasti vielä Suomessa lyhyt matka kuljetuksille.

Tesla lupaa nettisivuillaan autolle kulutukseksi alle 2 kWh/maili, eli alle 125 kWh/100km. Tähän vaikuttavat pieni ilmanvastus sekä vahva regenerointi vauhtia hiljennettäessä. Ilmanvastuskertoimen kerrottiin olevan vain 0.36 tasolla, kun se perinteisesti rekkavetureissa on 0.65 ja 0.70 välillä. Tähän matalaan ilmanvastuskertoimeen on päästy keulan luotimaisella muotoilulla sekä kylkien muotoilulla ja täysin sileällä pohjalla. Musk väitti, että moottorijarrutus on niin voimakas, että jarrupalat kestävät lähes ikuisuuden.

Nopea lataus Tesla MegaChragereista

Teslan Semiin luvataan nykymittapuussa huikea 640 km lataus puolessa tunnissa Teslan uusista MegaChargereista, joita Musk lupaili SuperChargereiden tapaan maailmanlaajuisesti tulevan käyttöön.

Tässä on yksi kohta, jonka toteutustavan kuulemista odotan mielenkiinnolla. Nimittäin 640 km matkalla rekka-auton kulutusta vastaavan latauksen saaminen 30 minuutissa edellyttää jo aika vahvaa virtaa  (A) sekä suurta jännitettä (V), jotta tarvittava teho lataukseen saadaan aikaan. Nimittäin Teslan internetsivuilla ilmoittama 2 kWh/maili kulutus tarkoittaisi noin 125 kWh/100 km kulutusta jolloin 640 km matkan taittamiseen tarvittaisiin noi 800 kWh energiamäärä. Ja jos tuo halutaan siirtää akkuihin puolessa tunnissa, tarvittanee käsittääkseni noin 1600 kW:n latausteho.

Tuollainen latausteho saattaa vaatia jo aika vankkaa kaapeliakin. Amatöörisähköautolijana mietin, että voisiko tuollainen latausteho olla toteutettu useammalla kaapelilla tai muulla vastavalla tavalla?

Luvattu latausnopeus ja puolessa tunnissa saavutettu toimintamatka ovat kuitenkin kova asia käytännön rahtiliikenteen kannalta.

Luvatulla puolen tunnin latauksen lisätoimintamatkalla tulee kuljettajalle vastaan lakisääteiset ajotauot ja myös rahdin purku tai lastaus, joiden aikana auton ehtii ladata seuraavaa siirtymää varten. Vertailukohtana voi myös pitää sellaista seikkaa, että ilmeisesti diesel-rekan tankkaamiseen saa kulumaan helposti 15 minuuttiakin, kun Tesla Semin latautuminen voi sen sijaan tapahtua kuorman purkamisen tai lastaamisen aikana.

Luotettavuutta ja alhaisia käyttökuluja

Tesla Semissä on huomioitu myös raskaan kaluston käyttämisen ja ansainnan kannalta olennainen seikka eli luotettavuus. Tesla takaa autolle 1 600 000 kilometrin toimivuuden. Yksi keskeinen apu on tässä myös neljällä itsenäisellä moottorilla. Musk naurahti esittelytilaisuudessa, että vaikka kaksi moottoria olisi pudonnut pelistä pois, niin on Semi edelleen yhtä tehokas kuin diesel-rekka. Huoltovapautta lisäävät myös jarrujen vähäinen kuluminen, vaihteiston, kytkimen, tasauspyöröstöjen puuttuminen. Myös tuulilasi on panssarilasia, jotta urakoitsijan auton arvokasta aikaa ei kulu lähes jokavuotisiin rekkojen tuulilasin vaihdoihin.

Diesel-rekan käyttökustannukset ovat 20% suuremmat, kuin Tesla Semin käyttökustannukset kilometrille heti ensimmäisestä käyttöpäivästä alkaen. Teslan älykkäällä ohjausjärjestelmällä voi muodostaa rekkajonoja, joiden myötä Semilllä raskaasta kuljettamisesta tulee vieläkin turvallisempaa sekä edullisempaa. Tesla Semit kilpailevat rekkajonoja muodostaessaan jopa raideliikenteen kanssa taloudellisuudessaan.

Näitä olisi helppo nähdä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta lähtevillä pitkillä moottoriteillä.

Tuotantoon 2019

Musk lupasi Tesla Semin tuotannon alkavan vuonna 2019. 

Edelleen suhtaudun itse pienellä varauksella hänen aikataululupauksiin. Ässä, Äxä ja Model 3 kaikki ovat tulleet aika paljon myöhässä. Toisaalta, vaikka tämä Tesla Semi tulisi jonkin verran myöhässäkin markkinoille, on se varmuudella hyvin vahvasti toimialaa mullistava kokonaisuus. Väitän, että Semi on paljon enemmän kuin vain sähköistetty rekka.

Hienoa Tesla ja Elon Musk!

edit: lisätty seuraava kappale 18.11.2017 kello 9.00 illan ja aamun aikana saamieni hyvien kommentien johdosta.

Hämmentävä kokonaisuus

Teslan Semin esittely oli niin paljon uutta ja erilaista sekä ennenkaikkea uuteen käyttöön esiteltyä sähköisen liikenteen ratkaisukokonaisuutta, että sitä on ainakin itseni hiukan vaikea nyt arvottaa. Sama tuntuisi koskevan ainakin joitain muitakin saamieni kommenttien perusteella.

Kirjoitin tähän blogitarinan pääosin siis suoraa referointia Teslan eventistä. Omat tulkintani tekstin lomassa olen nyt merkinnyt kursiivilla fontilla. Korostan, että en ole logistiikan ammattilainen, enkä pysty ottamaan kantaa kovin tarkasti siitä näkökulmasta. Sen verran kuvittelen tietäväni, että rahtiliikenne on jo nyt hiottu Suomessakin äärimmäisen tehokaaksi.

Teslan esitellessä Roadsterin saati Model S:n tai vaikka SuperChargerin riitti epäilijöitä. Oli runsaasti arvioijia, ettei tuo voi toimia ja sitten oli useita perusteltuja syitä olevinaan miksi ei. Itsekin muistin hyvin olleeni hieman skeptinen vielä muutama vuosi sitten SuperCharger verkoston Suomeen rantautumisesta. Niin vain sekin on hienosti levinnyt ja leviämässä lisää maahamme ja on ylivoimaisesti parasta mahdollista helppoutta ja nopeutta sähköauton lataamisen tarjoamassa.

Myöhässähän Teslan tuotteet ovat olleet. Muskin tapaan tuntuu kuuluvan luvata aina aivan liian tiukkoja aikatauluja. Onko Musk tai Tesla joskus aiemmin sitten luvanneet jotain, mikä ei olekaan tullut tuotantoon lainkaan? Minä en muista (ei toki tarkoita etteikö sellaista olisi voinut tapahtua).

  • Roadster I,
  • perinteisen jakelukanavaton ohittaminen,
  • Model S kaikkine tehoversioineen,
  • SuperCharger,
  • Autopilotitoiminnot,
  • Model X
  • Gigafactory
  • Model 3

Kaikki nuo on siis myös tuotu luvatusti tuotantoon ja käyttöön. Tosin Model 3:n ja ilmeisesti myös Gigafactoryn osalta tuotannon ylösnosto on nyt pian saatava lunastettua. Niissä puhutaan sitten jo Teslan kassavirran kannalta kynnyskysymyksistä. Mutta siis eivät aiemmat ennusmerkit mielestäni anna aihetta sanoa, ettei Semi onnistuisi.

Mutta silti siinä on jotain niin isoa uutta, että on sitä vaikea itsekään uskoa aivan tältä istumalta. Tosin toivon kovasti onnistuvan.

Olen aina blogissanikin kertonut avoimesti että en usko itse sähköauton olevan nyt kaikille tai kaikkiin tilanteisiin sopiva ratkaisu. Enkä toivo sellaista tulevaisuudenkuvaa, jossa kaikki autot olisivat sähköautoja. Esimerkiksi biokaasulla on toivottavasti oma vahva roolinsa. Sama mahdollisuus uskomukseni mukaan koskee myös raskasta liikennettä. Varmasti sähköinen kalustokin sijansa löytää. Tosin raskaasssa kalustossa erityisesti toivon nopeasti löytyvän puhtaampia ja meluttomampia vaihtoehtoja dieselin tilalle aina katukuvaan asti. Ratkaisut tulevat varmasti olemaan nyt esitelty Teslan Semiä monimuotoisempiakin, sitä pidän täysin selvänä.

  

Keskustelu

Jani Ikävalko
28.11.2017 17.33

Tuolla ei sitten kiskota perussuomalaisia 60-80 tonnin kuormia. Oikeasti tässäkin olisi järkevä ottaa sähkötekniikan edistysaskeleet hyödyksi, eli tuo voimansiirto ja pienentää akusto sellaiseen järkevään kokoon että se riittää 10-20km matkaan vähentäen kaupunkiliikenten päästöjä ja tasaamaan kuormitushuippuja ja antamaan samat suorituskykyetuisuudet - pelkkä akustokuskaaja vie jo hyötykuormaltakin tilaa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb