05.09.2016
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Elokuussa 2016 rekisteröitiin 13 täyssähköautoa
Täyssähköautojen ensirekisteröintien hiljaiselo jatkui edelleen elokuussa. Heinäkuusta poiketen kuitenkin elokuussa 2016 rekisteröitiin myös muita sähköautoja kuin Tesloja.
Olen päivittänyt myös Google dokumenteistä löytyvään taulukkoon nämä elokuun määrät: Google Sheet BEV-rekisteröinneistä
Kevyesti verotettujen käytettyinä tuotujen täyssähköautojen verotuspäätöksiä kirjattiin elokuussa 6 kpl
Leafien verotuspäätökset näkyvät pyörivän pääsääntöisesti 1000 euron kahdella puolella, usemmin allekin. Mersuista veroa on peritty hieman yli 1600 euroa. Uuden karheasta Teslastakin veroa on peritty alle 6000 euroa.
- MB B250 electric drive 4 kpl
- Nissan Leaf 1 kpl
- Tesla Model S P90D 1kpl
- Chevrolet Volt 1 kpl
- Opel Ampera 7 kpl
Keskustelu
Mitä olet ajatellut syyksi rekisteröinnin vähenemiselle?
Voisiko olla toimitusvaikeudet?
Vaiko hinta, eli ihmiset jotka ajattelevat kykenevänsä ostamaan n.40k€ auton ovat sellaisen ostaneet? Siis niistä jotka sähköauton vaihtoehdoksi kokee.
Kenties käytettyjä ostetaan jo enemmän kokeilunhaluun?
Siinä on kyllä oikea kysymys. Olen aiempien kuukausien rekisteröintitilastojen yhteydessä julkaisut omia näkemyksiäni syihin.
Oikeaa vastausta tuskin on olemassa.
Itse uskon, että kokonaisuutena asian taustalla on se, että mielikuva sähköautojen tarjooman tuottamasta arvosta vs investoinnin suuruus eivät kohtaa vielä kovin monen mielessä.
Tarjooma = tuotteet + palvelut niiden ympärillä.
Esimerkkejä:
Suppea valikoima, joka jakautunut voimakkaasti kahteen hyvin ääripään tuotesarjaan ja välistä puuttuu ehkä se halutuin sarja.
Toisaalta sähköautoihin vihkiytyneet earlyadopterit ovat niitä, jotka useimmin nyt päätyvät sähköauton ostoon. Nämä ovat erityisen tietoisia tulossa olevista Model3, Ampera-e jne, joiden on mainostettu tarjoavan jopa 60kWh noin 45000e hintaluokassa. Tämä on viesti, joka saa varmasti joitain lykkäämään uuden sähköauton hankintaa.
Samaan aikaan useat sanovat, että eniten myyty sähköauto on nyt niin vanhaa sukupolvea, että sekin rajoittaa kiinnostusta.
On varmasti vaikutusta myös sillä tilastoseikalla, että tilatut i3 ja Model X eivät ole ehtineet toimituksiin.
Sitten on palvelupuolella vakava puute pikalatausverkoston puuttuminen edes päätieverkostosta.
Ja varmasti useita muita syitä löytyy myös.