05.09.2016

Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla

Elokuussa 2016 rekisteröitiin 13 täyssähköautoa

lähteet: trafi.fi sekä Trafin Ajoneuvotilastot.fi -palvelusta MB:n ja VW:n määrät.

Täyssähköautojen ensirekisteröintien hiljaiselo jatkui edelleen elokuussa. Heinäkuusta poiketen kuitenkin elokuussa 2016 rekisteröitiin myös muita sähköautoja kuin Tesloja.

Vuoden 2015 elokuun 15 auton rekisteröintimäärän tasosta kuitenkin jäätiin jälkeen edelleen.
Olen päivittänyt myös Google dokumenteistä löytyvään taulukkoon nämä elokuun määrät: Google Sheet BEV-rekisteröinneistä





Kolme BMW i3, joista yksi oli REX-mallia ja neljä 30 kWh akkuista Leafia kuitenkin saatiin elokuussa 2016 Suomessakin rekisteriin asti. Myös yksi Teslan Model X sekä kolme Model S:ää rekisteröitiin. Myös yksittäiset kappaleet MB:n ja VW:n sähköautoja rekisteröitiin elokuussa.

BMW:n i3:nsekä Model X:n osalta on uskottavaa, että reksiteröintitilastot laahaavat kaupankäynnin perässä odottaen nyt autojen saapumisia toimituksiin.

Alla oleva kuva havainnollistaa täyssähköautojen rekisteröintien määriä 2015 ja 2016 vuosina kumulatiivisesti. (huom: 2016 elokuun jälkeen tietenkin kumulatiiviset eivät vielä ole toteutuneet).

Tämä kuvaaja havainnollistaa sitä, että on ennakoitavissa koko vuoden osalta merkittävä sähköautojen rekisteröintimäärien lasku vuodesta 2015.






Tesla Model S säilyi edelleen 2016-vuoden eniten rekisteröitynä sähköautoja, vaikka elokuun rekisteröintimäärä ko. autolla olikin alhaisella 3 kpl tasolla.



Kevyesti verotettujen käytettyinä tuotujen täyssähköautojen verotuspäätöksiä kirjattiin elokuussa 6 kpl

Elokuussa kirjattiin Tullin sivuille yhteensä kuuden täyssähköauton rekisteröintipäätökset.
Näistä MB oli ylivoimaisesti suosituin neljällä kappaleella. Lisäksi rekisteröitiin yksi Leaf ja Yksi Tesla.

Leafien verotuspäätökset näkyvät pyörivän pääsääntöisesti 1000 euron kahdella puolella, usemmin allekin. Mersuista veroa on peritty hieman yli 1600 euroa. Uuden karheasta Teslastakin veroa on peritty alle 6000 euroa. 
  • MB B250 electric drive 4 kpl
  • Nissan Leaf 1 kpl
  • Tesla Model S P90D 1kpl
Lähelle sähköautoa menevät Opel Amperat olivat kuitenkin jälleen suosituimpia käytettyinä tuotuja 7 kpl määrällään lisäksi rekisteröitipäätös oli kirjattu yhdestä sisarmallista, eli Chevrolet Voltista. Opel Amperoista on peritty pääsääntöisesti veroa hieman yli 1100 euroa/auto.
  • Chevrolet Volt 1 kpl
  • Opel Ampera 7 kpl

Keskustelu

suorama
09.09.2016 11.08

Mitä olet ajatellut syyksi rekisteröinnin vähenemiselle?
Voisiko olla toimitusvaikeudet?
Vaiko hinta, eli ihmiset jotka ajattelevat kykenevänsä ostamaan n.40k€ auton ovat sellaisen ostaneet? Siis niistä jotka sähköauton vaihtoehdoksi kokee.
Kenties käytettyjä ostetaan jo enemmän kokeilunhaluun?

Marko Saarenketo
10.09.2016 09.15

Siinä on kyllä oikea kysymys. Olen aiempien kuukausien rekisteröintitilastojen yhteydessä julkaisut omia näkemyksiäni syihin.

Oikeaa vastausta tuskin on olemassa.

Itse uskon, että kokonaisuutena asian taustalla on se, että mielikuva sähköautojen tarjooman tuottamasta arvosta vs investoinnin suuruus eivät kohtaa vielä kovin monen mielessä.

Tarjooma = tuotteet + palvelut niiden ympärillä.

Esimerkkejä:
Suppea valikoima, joka jakautunut voimakkaasti kahteen hyvin ääripään tuotesarjaan ja välistä puuttuu ehkä se halutuin sarja.

Toisaalta sähköautoihin vihkiytyneet earlyadopterit ovat niitä, jotka useimmin nyt päätyvät sähköauton ostoon. Nämä ovat erityisen tietoisia tulossa olevista Model3, Ampera-e jne, joiden on mainostettu tarjoavan jopa 60kWh noin 45000e hintaluokassa. Tämä on viesti, joka saa varmasti joitain lykkäämään uuden sähköauton hankintaa.

Samaan aikaan useat sanovat, että eniten myyty sähköauto on nyt niin vanhaa sukupolvea, että sekin rajoittaa kiinnostusta.

On varmasti vaikutusta myös sillä tilastoseikalla, että tilatut i3 ja Model X eivät ole ehtineet toimituksiin.

Sitten on palvelupuolella vakava puute pikalatausverkoston puuttuminen edes päätieverkostosta.

Ja varmasti useita muita syitä löytyy myös.

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb