29.03.2018

Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän

Miten uusi 40 kWh akulla varustettu Nissan Leaf toimii mökkimatkailussa? Ajoin oman 280 mökkimatkani pääsiäisenä 2018 ensimmäisen kerran uudella Leafillani. Tässä tarinassa on kokemukset tuolta matkalta.

Lähtö kotoa 99% ladatulla akulla kello 15.40 

Auton akku oli päivän edellisistä ajoista 99% tasolle latautunut ja LeafSpy kertoi energiaa olevan akussa 37,5 kWh:n verran. Liikkeelle päästiin kauniissa aurinkoisessa noin +2ºC talvikelissä matkamittarin näyttäessä 1314 km lukemaa. Auton akun SOH99,46 kertoo, että akku on tietenkin vielä uudenveroisessa kunnossa.

Tarkoitus oli ajaa ensin Jyväskylään Kivääritehtaankadulle pikalataaaman. Tämän ensimmäisen etapin pituus on noin 150 km ja reitillä olisi tarjolla pikalatausta myös Jämsässä. Nyt kuitenkaan ei ollut tarvetta välillä lataamiseen toisin kuin edellisellä 24 kWh Leafillani olisi ollut.

Nissan Leaf 2018 matkailukäytössä

Nissan Leaf on pidemmälläkin matkalla ajo-ominaisuuksiltaan ihan ok. Aiemmin koeajamistani sähköautoista Tesla pesee Leafin ylivoimaisesti mukavuudessaan. e-Golfin jämäkkä ja tarkka ajettavuus myös ovat minun makuuni Leafia parempia seikkoja. Sen sijaan itse pidän Leafia parempana ajettavana kuin Ioniqia, mutta ero on hiuksenhieno. Zoe itse arvioisin hieman vielä heikommaksi. Itse saan kaikissa näissä autoissa hyvän ajoasennon ja kuskin paikalla viihtyy pitkään.

Ajan alumatkan 325-tietä käyttäen tarkoin suurimpia sallituja nopeuksia navigaattorista tarkistaen ja se on hiljaisesta liikenteestä johtuen täysin mahdollista. Leafin mittarivirhe on edelleen suuri, siksi ajan 80 km/h alueella 89 km/h mittarinopeutta. Uuen Leafin vakionopeussäädin pitää todella tarkoin pyydetyn nopeuden ylä- ja alamäissäkin. Hieman taloudellisempaahan olisi ajaa ilman vakkaria, mutta en jaksa enää sellaisia kikkaillla, koska ei ole mitään pakottavaa tarvetta säästellä.

Alkumatka 325-tiellä on pääteitä hieman pienempää ja mutkaisempaa Kuhmoisiin asti. Tuolla tiellä Leafin ProPilot ei kovin tiuhaan edes yritä ottaa ohjausta haltuunsa, mutta kaistavahti varoittelee toistuvasti, kun joudun huonokuntosella tiellä väistelemään lumipolanteita ja suuria lätäköitä vastaanutulijan kaistallekin asti. Tuo kaistavahti on kyllä hyvä lisä uuteen Leafiin.

Lämmityslaite tekee sisälle mukavan tasaisen lämmön automaattiasennollakin, mutta pikkuakkuisella Leafilla muutaman vuoden ajaneena ei tee mieli antaa lämmityksen tuhlata energiaa automaattiasennolla. Nimittäin automaattiasennolla lämmitin haukkaa noin 750-1000 W:n tehoa, mutta kun asetan puhalluksen käsin ykkösasennolle, niin lämmitin ottaa noin 400-500 W:n tehoa ja se riittää pitämään täydet mukavuuslämmöt autossa ja ikkunat huurteettomina.

Kuhmoisten jälkeen, kun matkamittariin oli kertynyt 62 kilometriä lisää, oli akussa 28 kWh:n verran energiaa jäljellä, eli saman verran, kuin on täyteen ladattuina 30 kWh Leafissa tai Hyundai Ioniqissa. 

 

Kauniissa auringonpaisteessa ajellessa en pääse nauttimaan vielä erittäin hyvin toimivasta Leafin ajovaloautomatiikasta tai erittäin hyvin valaisevista LED-ajovaloista. Mutta uuden Leafin hiljaisuudesta kitkarenkailla maantieajossa kyllä nautin. Matkan tekeminen Leafilla on suorastaan mukavaa.

Seuraavaksi matkamittariin kerryttyä 96 km verran lähdöstä ohitin hymyillen Jämsän ja akussa oli vielä energiaa jäljellä 22,9 kWh, eli enemmän kuin edellisessä Leafissani oli täynnäkään. Ja sillä olisi ollut aivan ehdoton pysähdys Jämsässä välilataukselle. Nyt jatkoin matkaani kohti Jyväskylää pysähtymättä.

Jämsän jälkeen 9-tie ruuhkautuu ja matkavauhti vaihtelee 70 km/h ja 100 km/h välillä. Uuden Leafin adaptiivinen vakkari osoittaa tässä ruuhka-ajossa erinomaisen ja pehmeän joustavan toimintansa. Onhan tuo mukava ja jo onneksi erittäin paljon yleistynyt varuste kaikissa auotoissa.

Jyväskylässä kello 17.40 pikalataus

Jyväskylän Kivääritehtaankadulle saapuessa matkamittariin oli tullut 153 km lisää lähdöstä. Akussa oli LeafSpyn mukaan 13,9 kWh enrgiaa ja mittaristo näytti kulutukseksi 15 kWh/100 km. LeafSpyn mukaan energiaa oli kulunut 23,6 kWh:n verran. Siitä laskien kulutus olisi ollut 15,4 kWh/100km, joten hyvin on linjassa auton mittariston näyttämän kanssa.

Pikaturilla oli saapuessani toinen uusi Nissan Leaf 40 kWh -sähköauto. Ajan sen viereen ja huomaan pikalaturin näytöstä että hänellä on jo yli 90% lataustaso ja samalla kun nousen autosta vapauttaa edellinen lataaja Leafinsa minulle. Morjenstamme ja vaihdamme muutaman sanan samalla kun laitan oman Leafini lataukseen. Käynnistän latauksen Virtapisteen RFID-kortilla ja jälleen kerran tämä tutuksi käynyt Kivääritehtaankadun pikalaturi lähtee heti toimintaan. Tässä kohdalla kuitenkin nettoutui jälleen se yksi toistuvasti antamani vastaus ihnmiselle heidän kysyessään sähköautoista. Sanon sähköautoa harkitsevalle ihmiselle aina, että tarkista akun kapasiteetin riittäminen kaikissa arjen ajoissasi pitkällä koeajolla. Tarkista myös, että säännöllisesti toistuvat mökki- ja mummola matkat tai vastaavat menevät joko ilman välilatausta tai enintään yhdellä välilatauksella. Siinä yhdessäkin välilatauksessa varmistu, että koko matkaseurue oikeasti hyväksyy ja kestää sen hiukan pidemmän pysähdyksen. On otettava myös huomioon tulevaisuudessa hetkittäin hieman kasvava riski pikalaturin olemiseen varattuna sille saapuessasi. Uskon ja todella ainakin toivon, että pikalatureiden vikatilanteet ovat kohta taaksejäänyttä elämää.

Pikalatailun aikana käyn ostamassa vieressä olevalta Nesteeltä loppumatkaksi juomista ja makeisia sekä hoidan tarpeenmukaisen vessapistytymisen. Samalla pesen Nesteen lasinpesupalvelua hyväksi käyttäen Leafini lamput. Huomaan nyt että tässä uudessa Leafissani ei ole lampunpesimiä lainkaan. Olisin kyllä voinut nekin haluta. 

Pikalatasin 31 minuutin ajan ja Virtapisteen tekstiviesti kertoi energiaa kuluneen 18,3 kWh:n verran. Hintaa lataukselle muodostui 6 euron verran. LeafSpy kertoi akussa olevan latauksen lopussa energiaa 30,1 kWh. Virtapisteen hieman suurempi energian kulutus selittyy sillä, että autossa oli lämmitys päällä koko pikalatauksen ajan.

Mökillä perillä kello 20.12

Pysähdyimme vielä Viitasaaren S-markettiin ja ABC:lle ostoksille, mutta sähköä emme täälläkään tarvinneet. Eipä täällä kylläkään julkista latausta tarjolla olisi ollutkaan. Perillä mökillä kohtasin jälleen kerran uuden Leafin ristiriitaisuuden akun varaustilan näytössä. Auton mittariston mukaan akussa oli 11% energiaa ja LeafSpy kertoi sitä olevan vielä 8,4 kWh:n verran. Auton mittariston mukaan toimintamatkaa olisi ollut vielä jäljellä 30 km verran. Koko matkan kulutukseksi auton mittaristo näytti 15,5 kWh/100km.

Tuo outo ristiriitaisuus pitää kyllä selvittää lähiaikoina ajamalla akku tyhjäksi asti. Nyt jätin auton latautumaan 8A pistorasiakaapelilla ja menin saunaan.

Hintaahan tälle 285 km matkalle kertyi alle yhdeksän euroa

Viitasaarella kauppapysähdyksen tuomien mutkin johdosta kokonaismatkaksi kertyi 285 km.

Koko tämän mökimatkan kulut ovat hieman alle yhdeksän euroa. Pikalataus Jyväskylässä maksoi 6 euroa ja loppulatauksen arvoksi muodostuu sähkön myynti, siirto ja verot huomioituna noin kolme euroa. Pikkuakkuisiin sähköautoihin tässä tulee jo suhteelisesti tarkastellen iso ero. Leafissa eroa korostaa nimenomaan latauksen hidastuminen akun täyttyessä, nimittäin pikalaturit on hinnoiteltu aikaerusteisesti. Ei tuo alle 3,15 euroa/100 km ole paha hinta autolla matkailusta. Toki jos akku olisi 60kWh, niin tämäkin matka olisi maksanut vain kotilatauksen verran, eli noin 1,50 euroa/100km.

Aamulla auto on 66% latauksessa

Aamupalalla vähän ennen kello yhdeksää katson Nissan EV -kännykkäsovelluksella, että auton akku on 66% latauksessa ja että silä pääsisi 166 km matkan. Eli pääsisin nyt jo takaisin Jyväskylään pikalaturille asti.

Eli kyllä tuo auton mukana tuleva 8A latauskaapelilla tapahtuva pistorasialataaminen on kovin hidasta, mutta missään tilanteessa se ei ole ainakaan minun mökkimatkailuni tai muunkaan käytön rajoitteena. Jos jokin äkillinen lähtö olisikin tullut mökille päästyäni, olisi akku vielä silloinkin riittänyt ajaa Pihtiputaan pikalaturille. 

Silti olen jo alkanut muodostaa päätöstäni. Nimittäin uuden Leafin latausliitin on Type2, kun taasen vanhassa oli Type1 ja kotilatauslaitteeni on vaustettu kiinteällä Type1-kaapelilla. Päätin malttaa muutaman viikon auton saatuani ja miettiä rauhassa miten ratkaisen uuden Leafini latauksen. Nyt alkaa muodostua päätös. Pyydän sähkömiestä vaihtamaan kotilatauslaitteeni "pistoolin" Type2:seksi ja investoin säädettävään punaisestta voimavirtapistokkeesta virtansa ottavaan säädettävään matkalatauskaapeliin. Vaikka tuolle nopeammalle lataukselle ei tunnu tarvetta isomman akun suoman joustavuuden takia olevankaan, niin siinä on jokin sellainen henkinen juttu, joka saa vain haluamaan latauksen kotona ja mökillä hiukan nopeammaksi. Ja onhan se kotona 10A:sta 20A:n latausvirtaan valtava ero, tuplanopeus ja mökilläkin pystyn aivan huoletta ottamaan 16A suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta voimavirtapistorasiasta.

Paluumatka alkoi lauantaina 31.3.2018 kello 15.03

Paluumatkalle lähdettiin jälleen mitä kauneimmassa talvikelissä. Aurinko paistoi ja lämpömittari näytti yhtä astetta plussaa. Auton mittaristo näytti 100% latausta ja LeafSpy juorusi akussa olevan 37,7 kWh energiaa. Akkujen lämmöt olivat lähtiessä -1,7ºC ja-3,6ºC välillä ja autossa sisällä oli mukavan lämmintä esilämityksen johdosta. Matkamittarissa oli 1698 km lukema.

Nokka siis kohti Jämsän Teboil Patalahtea, jossa päivällistäisimme ja lataisimme auton. Matka sujui aivan normaalia maantienopeutta käyttäen vakkarilla ja autossa oli mukavan lämmintä.  Valitettavasti tai ehkä onneksi tuolta väliltä ei ole mitään olennaista dokumentoitavaa. Ainoastaan vain ajamista ja matkustamista.

Teboil Patalahti Jämsässä kello 17.27

Patalahden Teboilille saavuimme siis suoraan mökiltä ajaen. Mittarissa luki nyt 1884 km lukema, joten matkaa oli kertynyt 186 kilometriä. Toimintamatkan arvio oli Teboilille tullessa 34 km ja auton näyttö väitti akussa olevan 11% jäljellä. Toisaalta jälleen LeafSpy juorusi siellä olevan 8,2 kWh energiaa jäljellä. Eli tuo outo ristiriita akun varauksen alapäässä on minulla vieläkin selvittämättä. Jos oletetaan, että toimintamatkan näyttö olisi loppumatkankin toteutunut, niin toimintamatkaksi tällä matkalla olisi toteutunut 220 km. Ja kun tapoihini kuuluu kirjoittaa rehellisesti, niin olen hieman pettynyt tuohon toimintamatkaan.

Auton mittaristo näytti Teboilille saapuessa 15,4 kWh/100 km lukemaa. LeafSpyn mukaan energiaa välillä kului 29,5 kWh, eli siitä laskien kulutus olisi ollut 15,8 kWh/100 km. Eli siis LeafSpyn mukaan kuluunut energia ja kulutus ovat linjassa. Jos akun 40 kWh:sta olisi todellisuudessa käytetävissä 35 kWh, niin kulutuslukema täsmäisi. Silloin tosin akun alapäästä olisi varattu 2,7 kWh käyttämättömissä olevaksi, koska yläpäästä on varattu noin 2,3kWh. Tuo olisi dramaattisesti isompi varauksen alapään käyttämättä jätetty osuus, kuin oli 24 tai 30 kWh Leafeissa. Niissä ajo loppui kun akussa oli 300 Wh energiaa jäljellä. Nyt pitää pian saada testi tehtyä ajamalla akku tyhjäksi asti.

LeafSpy kertoi myös, että akkujen lämmöt olivat nousseet 14,6 ja 17,2 asteen välille. Pohdin latausta käynnistäessäni, että mahtaako Leaf ottaa alle 20 asteisiin akkuihin täyttä lataustehoa. 

Jätin kännykkäni autoon dokumentoimaan lataustapahtumaa ja päivällistimme Teboililla runsaasta Pääsiäisbuffettarjonnasta niin kauan, että auto ehti olla latauksessa 36 minuutin ajan. Tuossa ajassa akkuun ehti rynniä 24,1 kWh lisää energiaa eli runsaasti enemmän kuin edes olisimme tarvinneet. Olkoon sitten siellä, onpahan akku aamulla Sappeen rinteisiin lähtiessä hiukan täydempi hitaan 8A kotilataamisen jäljiltä.

Akkujen lämmöt nousivat jo yhdellä pikalatauksella reippaasti päätyen 32,8 ja 38 asteen välille. Latausteho osoitti tälle 40 kWh Leafille sopivan lämpimiin akkuihin jo tyypilliseksi muodostuvaa käyrää. Alku lähti liikkeelle 40 kW:n teholla ja teho nousi tasaisesti saavuttaen 45 kW:n tehon, mutta sitten vähän ennen kuin akku saavuttaa 60% lataustason alkaa latausteho nopeasti laskea. Lopettaessani latauksen vähän alle 80% tasolla oli latausteho 27,6 kW:ia. Sekin on edelleen vanhaan 24 kWh:n Leafiin verrattuna erinomainen teho, mutta häviää siis tosiaan Ioniqille todella rajusti.

Kotimatkan toinen ja viimeinen osuus alkoi kello 18.05

Jäljellä oli enää 90 km siirtymä kotiin, joten ladattu auton mittariston mukainen 76% akun varaustaso riittäisi kovasti kotiin asti jälleen ilman pienintäkään erillistä huomiointia tai jännnitystä. Vain aivan noraalia autoilua. 325-tiellä ehkä keskinopeus hiukan kipusi ylemmäksi kuin minulle on yleensä tapana ja ilma jäähtyi pikkupakkaselle, joten lämmityskin otti hieman enemmän energiaa. Ilmeisestinäistä syistä johtuen loppumatka nosti koko matkan keskikulutuksen 0,2 verran 15,6 kWh/100 km tasolle.

Kotona auto kertoi akussa olevan 27% energiaa jäljellä ja toimintamatka arviokertoi että vielä olisi päässyt 75 km verran.

Nyt auto saa jäädä nauttimaan hidasta 8A latausta. Asentelin vielä kattotelineet ja kattoboksin paikoilleen sekä lastasin lasketteluvehkeet boksiin valmiiksi aamua varten. Sitten taasen saunomaan.

Paluuamatkalle kertyi hintaa yhteensä 9,50 euroa. Se koostuu hiukan pitkäksi ruokailun takia venähtäneestä pikalatauksesta 7,20 euroa ja 2,3 euron arvoisesta kotona tapahtuvasta loppulatauksesta. 

Yhteenveto

Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen matka-auto jopa 300 km mökkimatkoille, kunhan mökillä tietenkin on latausmahdollisuus. Tämä matka antaa jälleen olettaa, että minun ajollani uusi Leaf pystyy matka-ajossa noin 240 km toimintamatkaan.

Ajoin saman matkan vuosi sitten hieman lämpimämmässä kelissä Hyundai Ioniq Electricillä. Mökille päin molemmilla ajaa yhtä vaivattomasti, vaikka Ioniqin toimintamatka silloisessa ajossani jäikin noin 200 km tasolle, eli noin 40 km Leafia pienemmäksi. Edelleen Ioniqin nerous piilee pienessä kulutuksessa ja nopeassa DC-latauksessa. Sain tuolloin vuosi sitten Ioniqin kulutukseksi 14,3 kWh/100 km, eli 1,2 kWh/100km pienempi kuin uudelle Leafille. 

30 kWh Leafiin verrattuna uusi Leaf tuo merkittävää helppoutta ja poistaa lopunkin toimintamatkajännityksen. 24 kWh Leafilla tämä matka olisikin sitten jo vienyt tosi paljon enenmän aikaa. Sitäkin on tullut aika monta kertaa tehtyä.

 

Uskallan jo tällä parin viikon kokemuksella suositella uutta 40 kWh Leafia autoksi jos mökkimatka on noin 300 km ja porukka kestää hyvin yhden välilatauksen. Jos halutaan suoraan perille pääsyä voi suositella uutta Leafia mökkeilijälle, jolla on mökkimatkaa noin 200 km verran. Sähköttömälle mökille menon ratkaisee lähin DC-latauspaikka. Esimerkiksi 80 km päähän uskaltaisin huoletta ajaa 40 kWh Leafilla lähimmältä pikalaturilta sähköttömään mökkeilyyn luottaen pääseväni hyvin takaisin kovemmallakin pakkasella saadakseni uuden latauksen.

Muut Leaf 40 kWh:sta kertovat blogitarinani

Keskustelu

Ari
30.03.2018 07.18

Vaikuttaa erittäin mainiolle.
Ilmeisesti pidit mm. mukavuuslämmöt kokoajan käytössä, eikä minkäänlaisia säästötoimenpiteitä ollut käytössä. Toisin sanoen matka taittui kuten polttomoottori käyttöisellä autolla.
Kuinka paljon veikkaat, että ilman lämpötila vaikutti Ioniqin koeajossa kulutukseen ja onko uuden leafin kulutus merkittävästi muuttunut vanhaan verratessa?

Sähköautoileva motor
30.03.2018 08.45

Moro Ari,
kiitos viestistäsi.

Pitääkin lisätä tuo lämmitys tekstiinkin. Kiitos tästä huomiosta.
Siis juu oli mukavuslämmöt kokoajan päällä. Ajo aivan kuin polttiksella ajaisin.
Tosin tuossa uudessa vallankin on aivan pöljää pitää lämmitystä automatiikalla. Laitoin pyynnin 17 asteeseen ja puhalluksen ykköselle. Autossa oli todellakin mukavan lämmin koko matkan ja joka paikassa ja ikkunat olivat huurteettomat. Tosin sellainen seikka on syytä huomioida, että minä en aja ylinpeuksia ja Leafin kulutus kasvaa todella kovasti nopeuden nousun myötä.

En usko että suurta etua kulutukseen Leaf sai kelistä. MInulla on sellainen tunne, että uusi Leaf kuluttaa minun ajollani aika lailla saman kuin vanhakin.

Marko
30.03.2018 14.27

Kiinnostaisi tietää Leafin pikalataustehot tuollaisella matkalla, entä jos viipyisi vain pari tuntia kohteessa ja lähtisi takaisin? Entä jos tekisi kaksi lyhyttä latausta tuolla 280km matkalla? Akkua ei kannata päästää tyhjäksi, jännite liian alhainen, eikä ylittää 70% koska latausteho laskee nopeasti.

Sähköautoileva motor
30.03.2018 16.37

Hei Marko
kiitos viestistä ja kysymyksistä.

En ole omakohtaisesti vielä ehtinyt selvittää uuden 40 kWh Leafin pikalatailun toimintaa kahta peräkkäistä kertaa enempää. Niillä molemmilla kerroilla noin 60% asti latasi 42-45 kW:n teholla. Sitten alkaa leikata aika jyrkästi siten, että 80% kohdalla latasi enää noin 24 kW:n teholla. Tämä sama toistui molemmilla latauskerroilla. Akun tyhjyys ei tuntunut haittaavan latausnopeutta juurikaan.

Jos Hirvaskankaalla olisi pikalataus, olisin mieluummin vetänyt kotoa sinne asti ja ladannut siinä, olisi nopeuttanut latauksen ajan noin puoleen. Kotimatkalla Jämsän pitäisi sattua juuri tuolla tavalla oikealle kohdalle.

En näe tällaisella 300 km tai alle tarvetta kahdelle lataukselle etenkään, jos se latauspaikka sattuu viimeiselle kolmannekselle sopivasti.

Jos olisin viipynyt mökillä vain kaksi tuntia, olisin päässyt tällä kertaa Pihtiputaan Neste Niemenharjulle pikalataamaan ja siitä sitten Jyväskylään ja siitä pikalataus ja siitä kotiin. Mutta tosiaan maailmalla on raportoitu Leafin hidastavan pikalatausta kolmannen pikalatauksen jälkeen akkujen kuumenemisen takia. En kuitenkaan halua spekuloida asialla ennen kuin itse todennan tilanteen.

Tuomas Levoniemi
19.04.2018 11.45

Kiinnostava artikkeli. Kuitenkin minua henkilökohtaisesti jännittäisi, jos tankissa olisi "menovettä" vain 20-30km matkaa varten. Se on aika pieni markginaali ja riski jäädä tienposkeen. Toki sähköautossa kulutuksen näkee / sitä voi arvioida tarkemmin kun polttomoottori autossa. Mitä tulee kustannuksiin, niin 9-10€ hinta per / 300km voi tuntua edulliselta, mutta jos otetaan kaasu/bensa hybridi, niin sama matka olisi maksanut 15€. Ero ei ole kovin suuri (Pitää huomioida myös, että sähköauto on keskimäärin pienempi ja kalliimpi). Jos alla taas olisi Plugin/kaasu hybridi jollaista mm. Skoda on kertonut tuovan vuonna 2019-20 niin 50km olisi tästäkin päässyt pelkällä sähköllä. Silti hybridin (esim Skoda Octavia G-techin toimintamakta on yli 1000km. Kaasulla se 400km ja loput bensalla. Silti seuraa toki täyssähköauton kehitystä tarkasti.

Sähköautoileva motor
19.04.2018 17.10

Hei Tuomas ja kiitos viestistäsi sekä kiitos kehuistasi.
Kyllä se range anxiety oli ensimmäiset 20tkm ajan sähköautoillessa haastava asia, mutta sitten aika pian kuitenkin oppi luottamaan mihin sillä sähköautolla oikeasti pääsee ja sen jäljellä olevan toimintamatkan pystyy säätämään todella tarkasti.

Tuo sähköautolla matkailun hinta ei oikeastaan ole se olennainen juttu tuossakaan matkassa. Edullista se on. Suorastaan halpaa, jos matka on sellainen, että ei tarvitse lainkaan pikalatausta reitillä. Pikalataus tosiaan nostaa sähköautolla matkailun hintaa niin paljon, että jopa perusdieselillä se voi olla halvempaa. Kirjoitin muuten vain tuohon tarinan loppuosaan kustannukset, kun ne eivät välttämättä ole sähköautoilua vasta harkitsevalle kovin selkeitä asioita. Tosiasia on, että kovin helpolla sähköauton ostoa ei pysty kovin moni suoranaisesti säästöillä perustelemaan.

Kaasu-blugareita kyllä toivoisin näkeväni. Se mitä olen Skodan suunnittelemasta lukenut, niin ei ole kuitenkaan mitä odottaisin. Ennemminkin esim. 30-40 kWh akku ja sähkautotekniikka ja siihen esim. biokasupolttokennolla REX+lisälämmitys talveksi. Toivottavasti näitä hyvinkin erilaisia variaatioita tullaan näkemään runsaasti lähivuosina.

Aikalapsenkengissäon
22.10.2019 23.41

Normiautolla ajaa 300km mökkireissun tankillisella pysähtymättä. Näin on parempi ainakin minulla, koska kyydissä on kissa ja siksi ajankin matkan yhdellä istumalla. Sähköautoilun ongelmana on lataus. Niin kauan, kun autoa ei saa ladattua täyteen yössä, en autoa osta. Yhtälailla, niin kauan, kun lataus on ongelma hotelleissa, en autoa osta. Sähköautolla pitää pystyä liikkumaan, kuten bensallakin ja siksi infra on ensin rakennettava. Lataus on oltava mahdollista parkkiruudussa kadulla ja aina, kun auto on paikallaan. Muuten jää kauppaan.
Koska on epäselvää hallituksen teoista, ei nyt kannata ostaa mitään autoa.

Sähköautoileva motor
23.10.2019 06.58

Morjen nimim Aikalapsenkengissäon

Onneksesi normisähköautolla päset 300 k mökkireissun ilman pysähdyksiä :-)
Ei muuta kuin Leaf e+ tai Hyundai Kona tai vaikka Model3 ostoksille.

En ole ollut vuosiin enää hotellissa, jossa ei saisi ladattua sähköautoa.

Mutta kannattaako ylipäätään ja koskaan ostaa mitään autoa? Eipä taida kannattaa, mutta joillekin meistä se vaan on pakko päivittää ajoittain. Ympäristöyställisempääkin olisi kävellä tai vaikka pyöräillä matkat.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

nwdb