24.10.2022

Škoda Enyaq Coupé -se parhaimman perän MEB

Osoite kopioitu

Tutustuin Škoda Enyaq Coupé RS IV -sähköautoon Suomen ensiesittelykierroksen aikana ollessani tilaisuuksissa mukana ABC-lataus -työni kautta. Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen yksityisenä sähköautoilijana omat ajatukseni Enyaqin coupé -versiosta. Ja heti alkuun tiivistelmä omasta kokemuksesta, jottei ole pakko lukea loppuun asti sen selvittääkseen: Enyaq Coupé 80 IV, eli takavetoisena on ensimmäinen auto, johon nykyisen ID.4:n jälkeen nousi autokuume. Tänän sopisivat koiramme ja auto olisi silti nykyistä virtaviivasempi takaa. Itseasiassa Coupé Enyaq on kokonaisuutena omaan silmääni sopivasti virtaviivainen, joten edes keulan maski ei enää haittaa, vallankin jos sen vetäisi överiksi valomaskilla.

Coupé-muotoilusta huolimatta hyvin Liftback-perässä tilaa

Ulkomitoiltaan Enyaq coupé on käytännössä pystyperäisemmän sisarensa mitoissa, mutta virtaviivaisesta perästä huolimatta takaistuimella riittää istuinkorkeutta minulle vaikka pidän hatun päässä. Tavaratilan korkeus riittää myös tässä versiossa meidän kolmen koiramme kuljetustarpeisiin.

Sisätilat ovat omaan silmääni vastaavat kuin pystyperäisemmässä versiossa, mikä tarkoittaa käytännössä erinomaisia ja avaria tiloja kuljettajalle sekä etumatkustajalle. Takana jalkatila riittää suurimmalle osalle käyttäjistä enemmän kuin tarpeeksi. Samoin tavaratila ja myös coupé-versioon saa kuormata kattotaakkaa tai perävävaunua. Itselleni varustaisin auton Transport-paketilla, jossa tavaratilaan tulee mm välipohja. Sille on meillä koirataloutena käyttöä. Tavaraa voi pakata välipohjan alle ja koirat saavat matkustaa sen päällä.

RS:n istuimet ovat erinomaiset ja jopa tyylikkään näköiset. Perusmallin varustaisin mieluiten Suite-sisustalla, jossa on erinomaiset istuimet ja tyylikäs sisustus sisältäen myös nahan tuomaa laaduntuntua. Sisätiloista puhuttaessa on Škodan tyyliin tässäkin autossa mainiona käytännön varusteena etuoviin integroituna olevat sateenvarjot. En ymmärrä miksi näitä vastaavia ei toteuteta enemmänkin.

MEB-alustan mukainen voimalinja

Volkswagen Group käyttää useissa autoissaan MEB-alustaa, mikä tuo Enyaqin coupé -versioihinkin monista muista konsernin malleista tuttua sähköistä voimalinjaa ja ajoakkua.

  • Valittavissa 60 tai 80 -mallinimen omaavat versiot, joissa käytettävissä olevat akkukapasiteetit ovat 58 tai 77 kWh.
    • 60-version WLTP-toimintamatka takavetoisena on noin 403 km riippuen varusteluversiosta.
    • 80-version WLTP-toimintamatka takavetoisena on noin 552 km riippuen varusteluversiosta
    • 80 ja neliveto -version WLTP-toimintamatka on noin 526 km riippuen varusteluversiosta
  • Käytettävissä oleva teho myös riippuu akusta sekä takaveto vs neliveto valinnasta. 
    • Takavetoinen 60-malli (58 kWh akulla) on varustettu yhdellä 132 kW / 310 Nm moottorilla ja takavedolla ja kiihtyy sataseen noin 8,7 sekunnissa.
    • Takavetoinen 80-mallin (77 kWh akulla) on myös varustettu yhdellä sähkömoottorilla, mutta se tuottaa 150 kW / 310 Nm voiman ja kiihtyy satasen nopeuteen noin 8,5 sekunnissa
    • Nelivetoisen version teho on 195 kW / 425 Nm, jolla auto kiihtyy jo noin 6,9 sekunnissa satasen nopeuteen.
    • RS-versiossa on tehoa 220 Nm ja vääntöä 460 Nm ja satseen kiihdytys on näistä ripein 6,5 sekuntia.

Riittävää suorituskykyä tai vielä reippaammin kiihtyvyyttä, lyhyempää tai pidempää toimintamatkaa ja erilaisia hintoja

Siispä, takaveto vai neliveto? Isompi vai pienempi akku? Monta erilaista versiota tätäkin sähköautoa on saatavilla ja hintaerokin on maltillnen, esimerkiksi Style-varustelussa nelivedon lisähinta noin hieman reilu 2000 euroa. Akkukoon kasvattaminen 58 kWh:sta 77 kWh:n tasolle nostaa hintaa noin 7100 euron verran, eli lisätty kWh maksaa noin 373 euroa/kWh.

Ymmärrän erittäiun hyvin nelivetojen kiinnostavuuden, koska se tuo mukanaan myös hieman kiihkeämmän kiihtyvyyden ja monet arvostavat Suomen talvessa nelivedon tuomaa etenemisen varmuutta ja tunnetta. Akkukoon valinta koskee takaveroversioon tyytyviä. Jos pienemmän akun suoma toimintamatka riittää omiin arjen ja säännöllisten mökki- ja mummolamatkoihin itselle miellyttävällä tavalla, ei varmastikaan suuremmasta akusta kannata maksaa ylimääräistä. Mielenkiintoista tulee olemaan nähdä, miten käytettyjen hinnat asettuvat noin 3-5 vuoden ikäisissä autoissa suhteessa akkukokoon.

Enyaq Coupé RS -versio on nelivetoinen ja tehokkain sekä erikoisvarusteltu versio, jonka hintataso pysyy kuitenkin muiden nelivetomallien tasolla. RS ja Style -varuteluversioissa saa auton keulalle valomaskin, joka olisi omaan makuuni Enyaqissa aika ehdoton valinta.

Ajettavuus ja hiljaisuus

Koeajoautossa oli alla Pirellin kesärenkaat 21-tuuman vanteilla. Yllätyin, että Enyaq Coupé oli omaa tuplalasein varustettua ID.4:ää hiljaisempi. Ajettavuus oli tuttua MEB-autoista ja ehkä jopa yllätyin kuinka täydellisesti pintakovuus loisti poissaolollaan RS-versiossa, vaikkei autossa ollut säädettävää DCC-jousitusta. Kaikin puolin ajettavuus on kohdallaan, etenkin kun Volkswagen Groupin autojen tuntu on itselle mieleen.

Olen itse erilainen aikuinen ja pidän kovasti ID.4:n ratin nappien hipaisu, pyyhkäisy ja muista toiminnoista ja olen harmissani, kun Volkswagen Group päätti sen ratin poistamisesta käytöstään. En ehtinyt Enyaqin perinteisiin nappeihin tutustua koeajolla.

Autonrakentajalla omaan makuun oleva versio

Varustelin Skodan internetsivuilla olevalla autonrakentajalla omaan makuun sopivan version.

  • Pohjalle Enyaq Coupé IV80 Style, eli takavetoinen versio riittäisi minulle ja se tarjoaa vähän pidemmän toimintamatkan, jota arvostan erittäin paljon pitkiä matkoja ajavana. Siinä tulee varusteluun jo paljon hyvää ja mm se valomaski. Muita itselle ehdottoman tärkeitä varusteita Stylessä on mm: Aktiivimatriisi LED -ajovalot, Sähköistuin kuljettajalle muistipaikoilla, HUD sekä takaluukun potkaisuavaus. Style on takavetoista 80 -perusmallia 4 760 euroa arvokkaampi alkaen 63 795 eurosta.
  • Race blue 720 euron hinnalla olisi minun valintani tähän linjakkaaseen vaunuun.
  • Vanteeet pitäisin 19 tuumaisina ja mahdollisimman kapeina, koska en halua kasvattaa auton kulutusta, eli pienentää toimintamatkaa ja sähköauton kuluvin ja kallein osa alkaa olla renkaat, etenkin jos käytetään kovin isoja kiekkoja.
  • Sisustan tyyliin valitisisin Suiten, koska siinä saa haluamaani tyyliä, hintaa tosin on aika rapsakka 1 780 euroa.
  • Transport -paketti tuo autoon tavaratilaan meidän tarvitseman välipohjan 355 euron hinnalla.
  • Vetokoukun tartten ja se maksaa auton mukaan ruksittuna 825 euroa

Yhteensä autolle kertyy hintaa 67 475 euroa. Se on aika paljon rahaa mistä tahansa autosta. Jään vielä miettimään asiaa ja ajelen toistaiseksi konsernisisarmallilla. Kai tässä varustelumäärässä nyt on jo vastaava Travel Assist, kuin nykyisessä ID:ssäni? No, jos vaikka nyt tilaisi, saisi varautua varmasti reilun vuoden toimitusaikaan, mikä on valitettavan yleinen tällä hetkellä uuden auton ostajalle.

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

JM
05.11.2022 15.14

Stylessä on Travel Assist. Varusteluluettelossa se on nimellä "mukautuva kaista-avustin".

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ENYAQ enyaq coupe enyaq coupe rs Skoda

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb