10.09.2016

Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!

Esipuhe

Tämä on ensimmäinen tarina blogissani, johon lainaan suoraan toisten kirjoitusta.
Teslaclubin blogiin julkaistiin niin hyvin kirjoitettu matkatarina, että pyysin ja sain luvan linkittää sen sellaisenaan omaan blogiini.

kuvan lähde: http://www.teslaclub.fi/blog/39/Sähköautolla+Lappiin?/

 

Tekeekö sähköautolla mitään? Voiko sähköautolla ajaa lappiin?

Toistuvasti kuulen ja luen sähköautoja vastustavia kannanottoja, joista yhtenä kestoperusteena sanotaan, ettei sillä voi ajaa lappiin. Toki niitä väittämiä on lukuisia muitakin, mutta tämä on yksi kestoväittämistä. 
 
Putsataan taas aivan ensin hieman pöytää vastakkainasettelulta. Omalla Leafillani en ole lähtenyt lappiin, koska pikalatausverkosto ei siihen riitä tuolla matalan toimintamatkan autolla. Eikä se oikeasti sillä olisi järkevää siltikään. 
 
Tällä hetkellä sähkautoista vain Tesla on aidosti tehtykin matkailukäyttöä varten. Omalta kannaltani harmillisesti ne vielä toistaiseksi maksavat uusina minulle ja monelle muulle liian paljon. Onneksi tilanne on muuttumassa. Model 3 on tulossa merkittävästi edullisempaan hintaluokkaan ja käytettyjen Model S:ienkin hinnat alkavat lähennellä sellaista, että itseäni ainakin ne alkavat todella kiinnostamaan.
 
Rajaan tämän tarinan nyt siis koskemaan Teslalla jo tehtyä matkatarinaa.
 

Teslalla Espoosta lappiin ja saman tien Nordkapiin asti! Ja paluumatkalla poikkesivat Nuorgamissa.

Täällä on alkuperäinen tarina. Kannustan todella tutustumaan 
Teslaclub Sähköautolla lappiin? tarinaan.


En edes lähde tähän referoimaan matkatarinaa, koska se on tuolla Teslaclubissa kirjoitettu sekä kuvitettu niin hyvin.

Tyydyn tässä kohdassa vain toteamaan, että sähköautolla voi ajaa Espoosta lappiin ja vieläpä erittäin edullisesti, mukavasti ja lataamisen haittaamatta lainkaan matkantekoa. Eikä tarinan kirjoittajille riittänyt edes lappiin ajaminen, vaan he jatkoivat siitä Nuorgamiin sekä tietenkin takaisin Espooseen asti.

Sähköautolla viisi vuorokautta ja 3660 km!

Matkaa kertyi siis 3660 km. Sähköä kului 725 kWh ja hintaa ajamiselle kertyi vaivaiset 63 euroa sisältäen kotonakin tapahtuneet lataukset.
 
Pisimmässä ajopäivässä ajosuorite oli 878 km, joten teen itse sellaisen johtopäätöksen, että matka olisi voitu halutessa tehdä merkittävästi nopeamminkin, mutta miksi pitää kiirettä, kun voi pitää myös hauskaa matkalla!
 

Eikä tässä vielä kaikki näitä Teslalla tehtyjä matkoja ja matkailijoita on enemmänkin

Teslaclub Finlandin Facebook sivuilta olen saanut lukea useista muistakin hienoista ja menestyksekkäistä matkatarjoista, joita suomalaiset Teslailijat ovat tehneet myös Eurooppaan suuntautuen.

Tähän halua vielä linkittää Kroatialaisen Sasa Cvetojevicin matkatarinaan. Kannattaa ehdottomasti tutustua myös siihen. Hän ajaa Kroatiasta Jäämerelle Suomen halki ja palaa Norjan kautta takaisin. Ja hän on  sivuillaan olevan aikataulut sisältävän kartan mukaan tulossa Helsinkiin 15.9.2016.

Seuraa Sasan matkaa täältä:
www.teslaelectricconnection.com/
 

Kiitos tarinasta!

Kiitos matkan tehneille ja kirjoittaneille tarinasta. 
Sähköautot tarvitsevat näitä esimerkkitarinoita.
Tesla on useille Suomessakin varmasti erinomainen vaihtoehto ja tämä allekirjoittaa samaa.
Kun saadaan markkinoille jossain vaiheessa Model3, kasvaa käyttäjäkohderyhmä erittäin nopeasti ja paljon. On ennakoitavissa, että Model3 hinnat alkaen malli ei sisällä ilmaista Supercharger-latausta, mutta oma lähtökohtani on se, että haluan ehdottomasti ko. omianisuuden maksaa jo auton ostovaiheessa.
 
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb