06.11.2020
Sähköautojen voittokulku jatkui myös lokakuussa 2020
Sähköautojen valloitus automarkinoilla jatkui Suomessa myös lokakuussa 2020. Silloin ensirekisteröitiin 244 uutta sähköautoa (ed.v 73) ja se oli peräti 234% kehityksellä. Koko alkuvuoden aikana sähköautoja on rekisteröity uusina 2925 kappaletta, joka on 77% kehityksellä edelliseen vuoteen.
Omalta osaltani mielenkiintoiseksi uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä koko vuonna 2020 menee myös siksi, että tein vuonna 2015 ennakointikirjoituksen, jossa arvelin tälle vuodelle 3255 sähköauton rekisteröintiä. Tuosta arviostani ollaan siis enää 300 auton päässä. Menee muuten yllättävän tarkaksi tuo arviointini. Siis vain 150 autoa/kk marras- ja joulukuussa sähköautojen reksiteröintitilastoon ja minun arvioni täyttyy tai ylittyy. Saa mennä minun puolesta hiukan ylikin.
Lataushybridien rekisteröintimäärä 10603 kappaletta koko vuoden ajalta on ollut sähköautojakin hurjemmalla 141% kehityksellä. Yhteenlaskettuna latausautojen osuus koko alkuvuoden ensirekisteröinneistä on peräti 17% ja tämä alkaa todella näkyä latauspaikkojen käyttömäärien kasvuna.
Kaasuautojen rekisteröinnit ovat olleet loppuvuoden ajan alamaissa ja se johtui edelleen lokakuussakin enimmäkseen vaihdoksessa olevasta automallistosta. Malliston vaihdoksenkin jälkeen tarjooma on kovin suppeaa, koska henkilöautopuolelle on tarjolla vain yhden konsernin, eli Volkswagen groupin tuotteita uusina virallisia maahantuojan kanavia pitkin.
Bensiini ja etenkin dieselautot ovat olleet koko vuoden suurimmat menettäjät ja tuo suunta tulee varmuudella jatkumaan. Dieselien osuus ensirekisteröinneistä on jo painunut latausautojen alapuolelle koko vuoden tarkastelujaksollakin.
Teslan Model 3 on ollut viime vuonna ja tänä vuonna kumulatiivisten tilastojen eniten rekisteröity sähköautomalli Suomessa. Kaikkia Teslan malleja on tänä vuonna rekisteröity yhteensä 760 kappaletta. Volkswagen Groupin kaikki autot yhteenlaskettuna on koko alkuvuoden rekisteröintimäärä peräti 1230 kappaletta, joten siitä konsernista on noussut merkittävin tekijä Suomalaisten sähköautoistamisessa. Takavuosien kestosuosikki Leaf on jäänyt jo kauas kärkikahinoista.
Lokakuun tilastossa ei ollut yhtään ensikertalaista sähköautomallia mukana.
Uusien sähköautojen lisäksi lokakuussa rekisteröitiin Suomeen 99 kappaletta yksittäin maahantuotua käytettyä sähköautoa ja niistä 42 kappaletta oli Tesloja. Lataushybridetiä rekisteröitiin lokakuussa käytettyinä 861 kappaletta.
Keskustelu
Mutta taaskin kuten aina; käytettyjä dieseleitä tuotiin lähes saman verran kuin vuosi sitten. Suomi on käytettyjen dieseleiden jättömaa.
Olen seurannut kirjoitteluasi useamman vuoden ja jokseenkin asiallista, mutta liikaa paistaa "sähköautomyönteisyys", joka näin haittaa tarinoittesi uskottavuutta, ainakin uusilla lukijoilla. Voisihan sähköautoista kertoa ihan tosiasiat mitenkään liioittelematta.
Nytkin toteat, että sähköautojen "voittokulku jatkuu". Jos elokuussa rekisteröidään 278 kpl ja syyskuussa 678 ja tässä (lokakuu) rekisteröidään 244 kpl, niin hieman liioitetulta tuntuu "voittokulku".
Moi
Ei ole mielekästä vertailla peräkkäisiä kuukausia toisiinsa, vaan edelliseen vuoteen ja mielellään kumulatiivisesti. Ja kaikki merkit näyttää, että sähköautojen voittokulku jatkaa nousuaan kiihtyvällä tahdilla.
Hei
Mikä voittokulku on käytettyjen henkilöautojen maahantuonti;
2017 29 400 kpl, 2018 39 700 kpl ja 2019 46 000 kpl. Verrattu samoja ajanjaksoja eikä ole paljoa tullut uusia malleja.
Kuukausivaihtelut ovat isoja, koska autoilla on pitkä toimitusaika ja kuukausieroavuudet antaa vääriä tuloksia.
Jos otetaan tämä vuosi, niin 5 kuukautena on rekisteröity hieman vähemmän ja 4 kuutautena on rekisteröity enemmän, niin miten se "voittokulku" näkyy muuten kuin siinä, että ajanjaksona 1.1.2019 - tähän päivään lokakuun 2019 oli alhaisin ja siihen verrattuna mikä tahansa kuukausi on "voittokulku".