07.05.2019

Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa

Huhtikuussa 2019 kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 11%. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrä laski 23% ja lataushybridien määrä laski 25%. Bensiini-käyttöisten autojen ensirekisteröinnit laskivat 7% ja Dieselit olivat suurin menettäjä ja niiden ensirekisteröintien määrä laski peräti 27%.  Sähköautot olivat siis ainoat, joiden ensirekisteröintien määrä oli kehityksellä ja se olikin komeat 188% kehityksellä!

Sähköautojen osuus kaikista huhtikussa ensirekisteröidyistä autoista oli 1,8% ja kaikkien latausautojen osuus oli 5,7%.

Kaikien lukujen lähde: Traficom, Tilastotietokanta

Sähköautojen ensirekisteröintien määrän valtaisa kehitys on jatkunut koko alkuvuoden ajan. Tammi-huhtikuussa on rekisteröity yhteensä jo 663 sähköautoa, joka on peräti 175% enemmän kuin edellisvuonna ja edustaa 1,6% kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

 

Tesla Model3 jyrää sähköautojen rekisteröintimäärissä

Teslan Model3 on kerännyt parissa kuukaudessa erittäin näyttävän 274 kappaleen ensirekisteröintimäärän ja niitä rekisteröitiin pelkästään huhtikuussakin peräti 91 kappaletta. Seuraavat kuukaudet näyttävät, kuinka suosituksi Model3 muodostuu pysyvämmin Suomessa, nimittäin näiden ensimmäisten kuukausien aikana on toteutettu ennakkotilausten toimituksia. Niin houkutteleva sähköauto on kuitenkin kyseessä, että varmasti kysyntää riittää jatkossakin.

Nissan Leafejä ensirekisteröitiin huhtikuussa 42 kappaletta, joka on kaksi enemmän kuin viime vuonna. Koko alkuvuoden aikana Leafeja on ensirekisteröity yhteensä 117 kappaletta. Pidän Leafin suosiota yllättävän kovana, koska tarjolla on merkittävästi suuremmalla toimintamatkalla varustettuja Hyundain Konaa ja muita kilpailijoita. Ehkä Leafin valtti on kuitenkin edelleen ollut hyvä saatavuus. Nimittäin Konaa ensirekisteröitin huhtikuussa ainoastaan yksi kappale. Pidän hyvin varmana, että tuo pieni määrä johtuu toimitusvaikeuksista.

Uusien lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin yhteensä 26 käytettynä maahantuotua sähköautoa, joista 15 kappaletta oli Tesla-merkisiä.

Lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin peräti 460 kappaletta käytettyinä maahantuotuja lataushybridiautoja. Käytettyinä tuoduista ladattavista hybrideistä oli: 

  • 140 kpl Mitsubishejä
  • 88 kpl Volvoja (suuri osa dieselhybridejä)
  • 62 kpl Bemareita
  • 51 kpl Volkkareita
  • ja muita sitten vähemmän

Huhtikuussa rekisteröitiin 103 kappaletta käytettyinä tuotuja kaasuautoja.

Mikä auto nyt kannattaisi ostaa?

Pidän uskottavana, että ostajien epävarmuus rajoittaa nyt tuntuvasti autokauppaa. Monet miettivät nyt, että millä käyttövoimalla käyvän ajoneuvon uskaltaisia ostaa. Sähköautoilijana voin sanoa että sähköauton ainakin uskaltaa ostaa. Nyt myynnissä olevat 40kWh tai sitä suuremmilla akuilla olevat autot tulevat olemaan todennäköisesti houkuttelevia ostoksia myös käytettyinä. Sähköautot ovat hankintahinnaltaan edelleen selkeästi kalliimpia kuin vastaavan kokoiset ja vastaavasti varustellut polttomoottoriautot, mutta sähköautolla ajaminen on erittäin edullista liikenne-energian osalta.  Sähköautojen toimintamatka riittää jo suurimmalle osalla autoilijoista. Sähköautojen tarjooma on kuitenkin edelleen kovin suppea, eikä esimerkiksi vetokoukkua saa asennettua kuin Teslan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-Paceen, jotka kaikki ovat jo melkoisen arvokkaita ajoneuvoja. Edit 8.5.2019: Juuri julkaistiin, että myös Teslan Model3:seen saa koukun tilausvaiheessa vähän reilun tonnin hinnalla ja vetomassakin on sallittu.

Lataushybridien mallistoja laajenee ja uudistuu kaiken aikaa. Markkinoille on tulossa entistä pidemmällä sähköisellä toimintamatkalla varustettuja lataushybrideitä. Jos auton käyttöön liittyy paljon toistuvia esimerkiksi 30- 50 kilometrin mittaisia työmatkoja ja auton saa lataukseen kotona sekä töissä, mutta sähköauton toimintamatka ei riitä, saattaa lataushybridi olla oikea ratkaisu. Sillä saa sähköauton ajamisen edullisuuden arjen ajoihin ja polttomoottorin toimintamatkan kun pitää vetää venettä lapin kesämökille.

 

Onneksi myös kaasuautojen tarjonta alkaa nyt normalisoitua ja pidän erittäin hyvänä ostoksena myös kaasuautoa ja Gasumilla on jälleen tarjolla edullinen kampanja uuden kaasuauton ostajalle vuoden kaasuista.

 

Keskustelu

Paavali Turpakuppi
08.05.2019 15.32

Itselleni riittäisi 40 kWh mainiosti, mutta hinnat vielä hieman liian kovia.

P.s. Typo tekstissäsi: liikenne-enerian

Sähköautoileva motor
08.05.2019 16.13

Kiitos Paavali kommentistasi,
suurimmalle osalle tosiaan riittää 40 kWh tai esim. juuri tänään VW:n esittelemästä ID3:sta 48 kWh-versio. Se Volkkari saattaa yllättää tosiaan positiivisesti hinnallaan Suomessakin, kun lupaavat Saksaan alle 30 000 euron alkavan hinnoittelun malleilla. Siihen kun vielä huomioi edullisen ajamisen, niin alkaa olla monille taloudellisestikin järkevä päätös.

ja kiitos kirjoitusvirheen huomioimisesta, korjaan.

Marko
08.05.2019 17.04

ID on Suomen hinnaltaan vielä suuri arvoitus, sillä he ovat voineet laskea tuohon 29 999€ hintaan 4000-6000€ Saksan hankintatukia. Ja autohan on periaatteessa tietojeni mukaan Polo luokkaa about 4m pitkä.

Jani Ikävalko
08.05.2019 19.22

Vertaamalla ihan jatkuvaa kehitystä eikä vuodentakaista sais kyllä ajantasaisemman ja realistisemman tilanteen että mitä oikeasti tapahtuu. WLTP edelleenkin sotkee jos vertaat vuodentakasia tämän päivän rekisteröinteihin, ja eipä taida oikein kukaan verrata tälläsiä vuosittaisia kuukausia toisiinsa kun ei siinä ole hirveästi mieltä tai saa mitään pointtia sanotuksi mikä olisi totta. Esim:

"Huhtikuussa rekisteröitiin jo enemmän kaasuautoja (95) kuin alkuvuonna yhteensä (72)"

Sinun vertailusi mukaan ne on laskussa, mikä on siis tämänhetkiseen tilanteeseen täysin päinvastainen lopputulema. :(

NimiKommentti
08.05.2019 20.00

Mielestäni Teslan Model S:äänkin saa vetokoukun tilausvaiheessa. Hinta samaa luokkaa kuin yllämainittu.

Sähköautoileva motor
08.05.2019 20.41

Hei Jani,
kiitos kommentistasi.
Kyllä tämä nyt näkyy olevan yleisempikin tapa vertailla ajoneuvojen ensirekisteröintien määrää, ihan uutisiakin seuraamalla. Tosiasia vaan on, että kaasuautojen ensirekisteröinnit ovat sukeltaneet todella pahasti jo pidemmänkin aikaa, kuin vain pelkästään huhtikuun. Huhtikuussa ne olivat vain -23%, mutta kun otetaan koko alkuvuoden neljä kuukautta, ne ovatkin -60%. Mutta siis todellakin tuo lasku hyvin suurella todennäköisyydellä edelleen selittyy muutoksessa olleella mallistolla, jota ei vieläkään ole saatu rekisteröintiin saakka. Eiköhän tilanne normalisoidu lähikuukausina. Ainakin Seatin mallisto on kattava ja ilmeisen hyvin saatavilla.

Sähköautoileva motor
08.05.2019 20.47

Hei nimimerkki NIMIKOMMENTTI,
ei taida saada Model S:ään vetokoukkua. Vai joko siitä tuli sellainen versio toimituksiin? Aiemmin ainakin sai vain X:ään.

Sähköautoileva motor
08.05.2019 20.55

Hei Marko,
ainakin tämän päiväisen esittelyn ja siitä kirjoitettujen kirjoitusten perusteella ID3 olisi ulkomitoiltaan Golfin kokoinen, mutta sisätiloiltaan suurempi. Vaikeahan tuosta toki on mennä mitään varmaa sanomaan. Olisi kyllä kovin edullinen hankinta 45 kWh-akulla esimeriksi vähän alle 40 000 hinnallakin Suomessa. Harmi, ettei autoa vielä ollut konkreettisesti nähtävillä, vaan vasta Frankfurtin autonäyttelyssä.
https://news.cision.com/fi/volkswagen-suomi/r/volkswagen-id-3-1st--erikoismallin-ennakkovaraus-alkoi-suomessa,c2807191

Teknologiakupla
08.05.2019 21.54

Pakko ihmetellä Teslan hypeä, eikö ihmiset tosiaan näe keisaria ilman vaatteita?

Sähköautoileva motor
08.05.2019 22.34

Hei nimim TEKNOLOGIAKUPLA,
mikäs siinä Teslassa saa sinut ajattelemaan hypeä ja vieläpä ihmettelemään sitä?
Kerro ihmeessä lisää valaistaksesi kansaa :-)

Teknologiakupla
09.05.2019 16.56

Kyseinen firma kävi konkurssin partaalla muistaakseni alle vuosi sitten, kunnes Elop kaivoi omaa kuvettaan, mieleni sopukoista löytyy hämärä mielikuva lehtiotsikoista että juuri olisin nähnyt Teslalla olevan taas osakeanti, josta sopii kysellä että joko taas kirstun pohja näkyy.

Tesla ei tuota omistajalleen voittoa, sattuu nyt olemaan bisneksen pyörittämisen minimivaatimus pitkässä juoksussa.

Taannoin ammattilaiset purkivat Teslan ja yhteenveto oli kutakuinkin se että Tesla ei osaa tehdä autoja kannattavasti rautatasolla, esimerkkinä jäi mieleen kun pohjalevy oli hitsailtu kasaan monestä pienestä pellipalasta, oikeat autovalmistajat valovuoden edellä kannattavuuden maksimoinnissa. Mikään ei estä oikeita autovalmistajia lähtemästä sähköautobisnekseen kattavalla mallistolla, totuus vain on että se ei ole realismia isolla mittakaavalla, toimii tasan tarkkaan pienen porukan puuhasteluna mutta isossa mittakaavassa jouduttaisiin myymään eioota, niitä kuuluisia toimitusvaikeuksia.

Tesloissa ollut merkittäviä laatuongelmia, Youtube on videoita täynnä.

Sitten kun oikeat autovalmistajat suurine resursseineen lähtevät mukaan sähköautobisnekseen jää Teslasta märkä läntti.

Toivon että sitä ennen suomalaiset ovat ymmärtäneet myydä Teslan osakkeet pois, nytkään niiden arvo ei perustu mihinkään realismiin vaan ihan puhtaaseen hypeen eli siihen että kaikki hönöt haluaa niitä yhtä aikaa, eli kysyntä pitää hintaa korkealla.

Teslan kannattais yrityksenä keskittyä ohjelmistoalaan ja superautoihin.

Marko
09.05.2019 20.36

Elon sanoi konkurssin olleen lähellä koska Model 3 tuotannon käynnistys oli liian hidas. Asiantuntijat kuitenkin sanoivat hänen liioitelleen, koska kassassa oli miljardeja.

Osakeanti on käynnissä, koska Teslan pitää saada uudet mallit tuotantoon. Tehtaita ja tuotantolinjoja ei vielä ole, ne tarvitaan Semiin, Yhyn, pickuppiin ja Roadsteriin.

Et tiedä paljoakaan teslan katteesta etkä laadusta tai haluat uskoa omaan ”uskontoosi” useat alan ammattilaiset pitävät Teslan tekniikkaa ylivoimaisena muihin nähden, pisimmälle ja kovempaa. Akku omaa luokkaansa. Auto on tehty eri tavalla kuin muut, onko erilaisuus aina huono asia. Kate on Teslalla kohdallaan.

Teslalla oli laatu ongelmia, Tesla muuttuu. Jälleen selllainen asia mitä muut eivät tee, jatkuva autojen muuttaminen tuotantolinjalla.

Märkä läntti kommentti on vain mielipiteesi, ei fakta.

Jani Ikävalko
16.05.2019 20.38

Marko:
Haittaaks se jos teet lisäyksen analysointeihin, kun vertaat vuosia keskenään, ja sen lisäksi myös kuluvaa vuotta ja sen kasvukäyriä? Erottuisit sinä parempana joukosta kuin valtamedia ;-)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto

Arkisto

nwdb